Speedlinq FUP of datalimiet ?

Pagina: 1
Acties:

• Gem
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 21:58
Geachte tweakers ,

Een paar maanden geleden had ik een brief binnengekregen van speedlinq dat mij nog steeds dwars zit.
In de brief staat het volgende ;
===
Geachte heer .... ,

Bij routine controle van het bandbreedteverbruik hebben wij geconstateerd dat u in de afgelopen 2 maanden over de Fair Use limiet (?) bent heengegaan.

U heeft een fast abonnement.
:? :? Speedlinq hanteert als Fair Use datalimiet voor het Fast abonnement 25 Gb per maand :? :? . Ter vergelijking , XS4ALL geeft u 6gb op een vergelijkbaar abbonnement.(die 6gb klopt voor geen kanten als ik andere threads bekijk)

etc etc etc ...
===
Nu lees ik op de speedlinq website het volgende ;

Fair Use Policy
Speedlinq hanteert net als alle Internet Service Providers een Fair Use Policy.
Deze is verwoord in artikel 9.8 van de Algemene Voorwaarden. Hierin wordt bepaald dat bij voortdurende overschrijding van de fair use limiet de kosten hiervan op de abonnee kunnen worden verhaald.
Een Speedlinq abonnee mag onbeperkt van internet gebruik maken, mits dit binnen een redelijke hoeveelheid dataverkeer gebeurt (fair use). Indien Speedlinq constateert dat de abonnee buitenproportioneel veel dataverkeer genereert, wordt contact met de abonnee opgenomen.
:? :? Speedlinq hanteert dus geen maandelijkse limiet. :? :? Met een abonnee wordt alleen contact opgenomen in geval van structureel buitenproportioneel gebruik.

Nu is mijn vraag , wat is hier aan de hand ??. Zelf geven ze aan dat ze een FUP gebruiken en ook een zogenaamde Fair Use limiet van 25 gig per maand ?

Alvast bedankt ,

MJ

Verwijderd

Zo dan als dit echt zo is, ben je hard genaaid volgens mij. :X

FUP is idd dat je er een maandje of 2/3 overheen mag zitten en daarna weer er onder en dan weer er boven.

Maareuh dat ze een vergelijking trekken met Xs4all vind ik beetje onterrecht. Xs4all hanteert dan wel een FUP van 6 gig, maar ik zie in andere threads dat mensen +- 80 tot 100 gig halen zonder gezeik.

Waarom zegt speedtest eigenlijk dat ze een FUP hebben, ik vind het meer een Datalimiet ;)
Indien Speedlinq constateert dat de abonnee buitenproportioneel veel dataverkeer genereert
Wat verstond jij eigenlijk onder buitenproportioneel?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 09:05 ]

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 15:23

afterburn

No more...

De dingen die ze kleppen over XS4All zijn simpelweg niet waar. Zie quote uit de ADSL faq zoals te vinden op de site van xs4all.
Een fair-use-policy, wat houdt dat in?
Een fair-use-policy houdt in dat er geen vaste limiet is gesteld aan de hoeveelheid dataverkeer gegeneerd via uw ADSL verbinding. XS4ALL kan ingrijpen als de verbinding significant meer dataverkeer genereert dan de gemiddelde ADSL verbinding met de betreffende abonnementsvorm. In dat geval zal XS4ALL vooraf contact opnemen met de abonnee.
[...]
Wat is de datalimiet voor mijn abonnementsvorm?
Voor Lite ADSL is de datalimiet: 5 GB per maand.
De ervaring heeft geleerd dat 5 GB voor e-mailen en internetten ruim voldoende is. Wilt u heel veel muziek of veel bestanden downloaden, dan is Lite ADSL minder geschikt. Kies in dat geval voor Basic, Fast of Power ADSL.

Voor PowerADSL is de datalimiet: 150 GB per maand

Voor Basic ADSL en Fast ADSL geldt een fair use policy en dus geen harde
datalimiet.
Hieronder een indicatie van het gemiddelde gebruik in April 2003.
Basic ADSL : 5 GB per maand
Fast ADSL : 8 GB per maand
Het enigste waar ze het over hebben is 'significant meer dataverkeer dan gemiddeld' en dat het gemiddelde in April van dit jaar 8GB was voor fast adsl. Geen harde limiet, en wat verstaan wordt onder significant meer is ook niet hard gedefinieerd.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Een Speedlinq abonnee mag onbeperkt van internet gebruik maken, mits dit binnen een redelijke hoeveelheid dataverkeer gebeurt (fair use)
Beetje tegenstrijdig :?

on·be·perkt (bn.)
1 vrij doordat er geen beperkingen zijn => ongelimiteerd, onuitputtelijk; <=> beperkt

Bij een FUP denk ik altijd aan 'de last' die een andere gebruiker heeft van jouw gedrag. Download jij zoveel dat andere er last van hebben, dan overschrijd je de FUP. Zo wordt hij in ieder geval bij XS4all gehandteerd.

* [ash] is benieuwd wat een rechter van deze algemene voorwaarden vindt?

[ Voor 4% gewijzigd door [ash] op 03-10-2003 09:15 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die FUP is zo lekker vaag meestal. Valt me niet tegen dat ze het hier over een specifiek getal hebben.

Ik zit bv bij Planet met het middelste abo. Op hun website adverteren ze met onbeperkt. In je contract staat FUP (mag dat eigenlijk wel dan?). Telefoontje met de Planet helpdesk: "meneer het zal ons worst zijn als u een hele filmbibliotheek aanlegt door 24/7 uw verbinding volledig te benutten". En een maat van me met het hoogste abo bij Planet werd een tijdje geleden kort afgesloten omdat ie >80Gb in een maand had verplaatst. Lekker consequent weer...

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-02 21:35

vr6-only

Blub Blub

als je op de site kijkt van speedlinq en dan onder FAG's
daar zoek je fair use op en kun je al het slechte nieuws lezen :r

It ain't stupid if it works!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
En je heb niet het idee dat de topicstarter dat al gezien het na anderhalf jaar ? ;)
Pagina: 1