Maxtor HDD doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb in mijn PC een Maxtor 6Y120P0 Harde schijf. Nu viel het mij op dat als je aan de HDD voelt deze per 2 seconden ongeveer 3 keer lichtjes trilt voor ongeveer een halve seconde, en dat dus altijd door, ik dacht dus "Hmm, dit is best vaag, laat ik eens gaan testen of mijn HDD niet ziek is" Dus ik een test diskette maken, diskettestation aankoppelen en testen, toen ik een "Snelle" test deed stond er aan het einde "Full test required" of iets in die zin. Ik dus die volledige test doen, staat er het volgende aan het eind van de (~40 minuten durende) test:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.Erik1.nl/error.jpg

Mja ik dus repairen, ok, successfully repaired bla bla, maar dat stopt het trillen natuurlijk niet 8)7

Moet ik nu bang zijn dat mijn HDD dood gaat of zit ik me weer druk te maken om niets?

Deze drive hangt als Master aan de Primary IDE poort van mijn mobo, verder hangt er nog een Maxtor D740X 40GB aan als slave. De drive is 2 maanden geleden gekocht.

Voor andere eventuele relevante informatie zie http://specs.tweak.to/462 :)

Edit: in de log file van PowerMax staat gewoon Test successful en niks over die error

[ Voor 6% gewijzigd door Erik1 op 02-10-2003 21:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als die hdd niet goed werkt gewoon Retour Met Afval doen. Hdd is stervende als ik het zo hoor.

een beetje hdd fabrikant levert je gewoon een nieuwe hdd (tenminste, Seagate en WD zijn hier altijd heel schappelijk in).

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 02-10-2003 21:56 ]

• Erik1
  • Niet online
Dat is nou juist het probleem, de HDD werkt perfect, maakt geen herrie en is niet trager dan voorheen, alleen dat vage getril de hele tijd :?

Als ik hem terug stuur naar de winkel denk ik dat ze zeggen dat de schijf gewoon werkt, als ik de test nu uitvoer zegt hij namelijk ook gewoon test passed.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-03 06:51
Dat trillen is dat niet het wegschrijven van data? Althans mijn harde schijf trilt ook om de zoveul seconde.

Verwijderd

Ik heb zoiets ook gehad met mijn IBM deskstar drive. Daarbij heb ik ook gewoon RMA aangevraagd, maar het blijft natuurlijk een gok of ze hem daadwerkelijk vervangen. Misschien dat je eerst een e-mail naar Maxtor kunt sturen of ze hem willen vervangen? Dan weet je het zeker lijkt me zo.

Mijn IBM drive was trouwens ook om de paar dagen weer opnieuw corrupt en dan herhaalde zich steeds hetzelfde proces als jij beschrijft. Bij het terugsturen heb ik toen een brief bij de verpakking gedaan met de mededeling dat het steeds opnieuw corrupt raakte.

9 dagen later had ik een nieuwe zonder problemen. :)

• Erik1
  • Niet online
enermax schreef op 02 oktober 2003 @ 22:05:
Dat trillen is dat niet het wegschrijven van data? Althans mijn harde schijf trilt ook om de zoveul seconde.
Dat is meer een soort getik, dit is echt een regelmatige trilling die ongeveer 0,5 sec duurt en steeds terug komt, het is ook zo als de computer volledig idle is en zelfs als alleen het BIOS scherm getoond word.
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 22:06:
Ik heb zoiets ook gehad met mijn IBM deskstar drive. Daarbij heb ik ook gewoon RMA aangevraagd, maar het blijft natuurlijk een gok of ze hem daadwerkelijk vervangen. Misschien dat je eerst een e-mail naar Maxtor kunt sturen of ze hem willen vervangen? Dan weet je het zeker lijkt me zo.

Mijn IBM drive was trouwens ook om de paar dagen weer opnieuw corrupt en dan herhaalde zich steeds hetzelfde proces als jij beschrijft. Bij het terugsturen heb ik toen een brief bij de verpakking gedaan met de mededeling dat het steeds opnieuw corrupt raakte.

9 dagen later had ik een nieuwe zonder problemen. :)
Ik denk dat ik morgen maar ff naar de winkel waar ik hem gekocht heb bel of een mailtje stuur, dan kan ik meteen vragen om gelijk een vervangend exemplaar want ik kan de data niet 2 weken ofzo op de PC's van mijn mede-bewoners zetten :X

[ Voor 53% gewijzigd door Erik1 op 02-10-2003 22:09 ]

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Is het getril ook hoorbaar dan? Of voel je het alleen?, in dat geval heeft ie dat misschien altijd al wel gedaan.... (zelf heb ik overigens de zelfde hdd, dus het hoort niet)

Als ik jou was dan had ik eerst een mail naar het bedrijf gedaan waar de hdd vandaan komt en naar Maxtor, kijken wat hun erover te zeggen hebben, als je hdd komt te overlijden dan baal je ook wel ivb al je data, dus backuppen is ook geen slecht idee.

Grolsch Royce!

• Erik1
  • Niet online
SuperPaddo schreef op 02 October 2003 @ 22:09:
Is het getril ook hoorbaar dan? Of voel je het alleen?, in dat geval heeft ie dat misschien altijd al wel gedaan.... (zelf heb ik overigens de zelfde hdd, dus het hoort niet)
Het is niet hoorbaar, ook niet als ik alle fans etc uitzet
Pagina: 1