Gigabit switch + 100mbit router

Pagina: 1
Acties:

• dixon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:19
Hallo,

kheb de Search functie al gebruikt maar ik heb dit niet kunnen vinden. Ons huis word verbouwd en ik heb overal in de muren FTP CAT5e kabel aan laten leggen met benodige STP wall poortjes. Dit is dus Gbit capable. Nu wil ik dus graag weer een router draaien, maar ook een Gbit netwerk. De Gbit routers zijn nog wel ontzettend duur, maar bijv. een 8 poorts Gbit switch valt wel mee.

Ik heb nog nu een 100mbit router. Is het mogelijk om die 100mbit router te behouden voor de internet connectie + routing, en deze dan door te linken naar die Gbit switch (dmv Crosslink/Uplink??) en zo dus en Internet op alle PC's en Gbit netwerk tussen de PC's te hebben. Kneem aan dat die Gbit switch in dit geval ook 100mbit moet ondersteunen.

Er komen nieuwe, snelle systemen op dit netwerk dus ik denk dat Gbit wel een voordeel oplevert, en zeker voor in de toekomst. Kabels zitten nu toch al in de muur :). Ik vraag me trouwens af wanneer draadloos 1Gbit word?

[ Voor 1% gewijzigd door dixon op 02-10-2003 21:07 . Reden: stp wall poortjes ]

Wat een onzin..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja
Ik vraag me trouwens af wanneer draadloos 1Gbit word?
weet niet, heb hier nog niks over gehoord

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
dual-zip schreef op 02 October 2003 @ 21:09:
Ja

[...]

Zal nog wel even duren. 54Mbps is nu de max naar mijn weten

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ja natuurlijk kan dat, het externe netwerk kan dan max 100 mbit maar intern gewoon 1GBit, als je ze verbindt enzo :)

Verwijderd

Het kan aan mij liggen, maar heb jij dan meer als 8 pcs thuis? En wat is je vraag nou precies als je het antwoord al weet?

(een nee wifi zuigt, 11mbit max maar misschien gaan er binnenkort wat meer frequenties open)

Maar verder zou ik ut zeker doen, 1gbit netwerkies zijn tenminste ruig :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Er bestaat al 1 GBit draadloos, het kost alleen 70k euro dacht ik.

edit:
Voor de liefhebber ;)

[ Voor 38% gewijzigd door LauPro op 02-10-2003 21:20 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
LauPro schreef op 02 October 2003 @ 21:19:
Er bestaat al 1 GBit draadloos, het kost alleen 70k euro dacht ik.
het bestaat dus niet voor particulieren, zo kun je dat ook opvatten O-)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
G33rt schreef op 02 October 2003 @ 21:19:
[...]

het bestaat dus niet voor particulieren, zo kun je dat ook opvatten O-)
Zo werk ik niet, kan best zijn dat de TS een paar flappen over heeft aangezien hij STP-kabel aan heeft laten leggen ;). Meestal wordt dit gedaan met UTP kabel.

Overigens kan 1000Base-T ook over Cat5e-kabel, wat ik me wel af vraag is of het ook nuttig is maar dat is natuurlijk een andere discussie. Voor nog meer liefhebbers: (1) (2)

edit:
Je moet even kijken welke standaard(en) je switch en nics ondersteunen, er zijn er twee namelijk:
• 1000Base-CX, maximaal 25 meter met STP kabel
• 1000Base-T, maximaal 100 meter met Cat5e UTP kabel

edit2:
Je gebruikt FTP-kabel 8)7, had ik even verkeerd opgevat. Mijn verhaal gaat dan maar deels op.

[ Voor 25% gewijzigd door LauPro op 03-10-2003 11:47 ]

• dixon
Thnx iedereen
Cymen: ik wist niet of dit kon :) Dat was dus mijn vraag.

En thnx LauPro... Ik zal het uitzoeken wat voor nics. En tis btw geen STP kabel maar FTP (Foiled Twisted Pair), niet Shielded dus (volgens mij wel die kabel is errug dik, maar goed). En ik denk dat de lengte van de kables niet meer dan 25 meter per kabel zal zijn.

Ohja, die kabels zijn van KMT LINK SYSTEM®.

[ Voor 7% gewijzigd door dixon op 02-10-2003 22:20 ]

Wat een onzin..

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:44
dual-zip schreef op 02 October 2003 @ 21:09:
Ja

[...]

http://www.mrv.com/product/MRV-TS-009/
Niet helemaal wat de TS bedoeld, maar daarmee kun je tot 500 meter 1 Gbit wireless doen. Totale LOS is wel nodig.
Prijs zo rond de 10k.

Topicstarter: Een Gbit switch heeft 10/100/1000 mbit poorten. Hij kan dus prima op 100mbit via een crosskabel (Of een straight, mits je hem op de Uplink steekt van je Gbit switch) aan de router worden aangesloten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 02-10-2003 22:26 ]

Verwijderd

ik ben heel bernieuwd wat voor 100mb router de topic starter heeft. buiten dat kun je je altijdafvragen hoe zinvol dat is voor een particulier met een broadband verbinding.

• Xandrios
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 09:36:
ik ben heel bernieuwd wat voor 100mb router de topic starter heeft. buiten dat kun je je altijdafvragen hoe zinvol dat is voor een particulier met een broadband verbinding.
Waarschijnlijk is het een standaard SOHO router, welke een 100mbit uplink heeft :)

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter kan natuurlijk ook in een studentenflat wonen! :p

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• dixon
Nee, TS heeft op het moment een software matige router, oftwel PC met 2 nics + 100mbit switch + stukje routing software (Freesco, ondersteunt jammer genoeg nog geen gbit). Deze switch heeft wel een Uplink poort. Maar anders koop ik een nieuwe 100mbit (hardware) router en een Gbit switch. Komt samen minder uit dan Gbit router volgens mij.

Wat een onzin..

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 08:18

WouterG

Dit is geen ondertitel

Foiled of shielded heeft helemaal niets met de max. netwerk snelheid te maken. Die afscherming is er alleen om storende magnetische invloeden van buitenaf te voorkomen en word dus vaak toegepast als deze netwerkbekabeling in de buurt van 220/380 bekabeling aangelegd word.

MAar het gaat inderdaad. Gewoon inet op die router aansluiten. Daarvan 1 kabel richting de 1000mbit en die op de pc's aansluiten.

Maar waarom wil je 1000mbit? Voor thuisgebruik is 100mbit vaak ruimschoots voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door WouterG op 03-10-2003 22:41 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tomcat schreef op 03 October 2003 @ 22:37:
Maar waarom wil je 1000mbit? Voor thuisgebruik is 100mbit vaak ruimschoots voldoende.
voor jou misschien, maar voor andere misschien niet ;)
als je veel data verzet, kan die 100mbit vaak snel een beperking worden ;)

• Xandrios
Dat laatste puntje geld lang niet voor iedereen natuurlijk: Zo gebruik ik bijvoorbeeld een fileserver, en in de client PC's een kleine (maar wel snelle) SCSI schijf. Alle data (behalve OS en programs) wordt dus van de fileserver afgetrokken. En geloof me, als 1 persoon dan een Divxje kijkt via de fileserver, een ander is wat met z'n bestanden aan het spelen (Copy/paste gebeuren)...dan is 100Mbit echt snel te weinig.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Foiled of shielded heeft helemaal niets met de max. netwerk snelheid te maken. Die afscherming is er alleen om storende magnetische invloeden van buitenaf te voorkomen en word dus vaak toegepast als deze netwerkbekabeling in de buurt van 220/380 bekabeling aangelegd word.
O zeker wel, dit heeft te maken met het bitpatroon van het protocol. 1000Base-CX heeft een ander patroon dat optimaal functioneert bij een STP-kabel en is (althans dat kan je afleiden aan de afstand) 'slechter' ivm met 1000Base-T die met UTP kabel wil werken. Technisch gezien, op korte afstanden, presteert het beter dan 1000Base-T. Echter kan je met 25 meter natuurlijk niet zoveel binnen een bedrijf vandaar de 'logge' 1000Base-T standaard waarbij er dus iets meer is gedaan aan foutcorrectie omdat het om en langere afstand gaat.

Ik ben het wel met je eens dat je die gegevens met een korreltje zout moet nemen, echter maken UTP of STP wel degelijk uit. Hang er maar is een oscilloscoop aan die kabel, dan zul je het verschil zien.

@Cutebritney: Als je extreem gaat c/p'en dan kan je beter even extern bureaublad gebruiken of een shell erbij pakken. Het slaat natuurlijk nergens op om een paar gig via het netwerk te gaan kopiëren naar een locatie op dezelfde share. Dat neemt (idd) niet weg dat sommige mensen dit niet doen :P.

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 03-10-2003 23:40 ]

Pagina: 1