en hoe OC ik 'm dan ? Welk programmatje heb ik daarvoor nodig ?
Verwijderd
Ja theoretisch, maar volgens een review van firesquad die hier een paar posten geleden gepost is geraakt ie niet op die snelheid. 323mhz hadden ze gehaald dacht ik. K zou dan toch opteren voor een club3d of een hercules.Verwijderd schreef op 18 oktober 2003 @ 11:19:
er zit 3.0 ns geheugen op, dus je komt theoretisch op een max van 333.3333(enz) mhz...
hebben die Hercules 9800np kaarten altijd 2.8ns geheugen of bijna altijd, aangezien het dan wel erg interessant wordt natuurlijk.Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 14:54:
NeoGames.nl: http://www.eynstein.nl , daar hebben ze de Club3d, Sapphire EN de Hercules
ik zou persoonlijk voor de hercules gaan, aangezien die 2.8ns mem heeft en geen cent duurder is..............
39
Verwijderd
Vraag ik me ook erg af, had eynstein al gemaild, maar die konden het niet bevestigen door de heatsinks die erop zitten.Homedisc schreef op 18 October 2003 @ 18:14:
[...]
hebben die Hercules 9800np kaarten altijd 2.8ns geheugen of bijna altijd, aangezien het dan wel erg interessant wordt natuurlijk.
Zit erg te twijfelen om op bestellen te klikken
Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 19:14:
[...]
Vraag ik me ook erg af, had eynstein al gemaild, maar die konden het niet bevestigen door de heatsinks die erop zitten.
Zit erg te twijfelen om op bestellen te klikken
Noud kom op joh, controleer dat ff voor ons
maakt niks uithjs schreef op 18 October 2003 @ 21:02:
[...]
Ik ken het probleem
Noud kom op joh, controleer dat ff voor ons(bij hercules zelf ofzo)
Heb de kaart vanmiddag al besteld
39
Verwijderd
Hmm... Ik heb nog nooit een videokaart ge-oc'ed. Nu wat geprobeerd met mijn club3d 9800 pro. Er zit samsung geheugen op. Naja, ik krijg em op 448/360 zonder artifacts. Kan ik dit nog hoger krijgen door het voltage van de agp poort te verhogen ofzo? En wat zijn de risico's die hier bij? Heb al gezocht maar kon hier geen info over vinden.
Verwijderd
[Mierenneukmodus]
k wil even zeggen dat de hercules geen 2.8ns chippies heeft. Het zijn gelabelde 2.8chippies dus eigenlijk zijn ze 3.3ns maar omdat samsung geen 3.3ns maakt hebben ze gewoon 2.8ns chippies genomen en er 3.3ns opgeschreven
[/mierenneukmodus]
K ga em zelf ook halen hoor
k wil even zeggen dat de hercules geen 2.8ns chippies heeft. Het zijn gelabelde 2.8chippies dus eigenlijk zijn ze 3.3ns maar omdat samsung geen 3.3ns maakt hebben ze gewoon 2.8ns chippies genomen en er 3.3ns opgeschreven
[/mierenneukmodus]
K ga em zelf ook halen hoor
De koeling is zeer belangrijk, als ie koel genoeg is dan heeft ie minder voltage nodig om stabiel te lopen. Dus dan kan je hoger geraken. Ik betwijfel dan het AGP voltage hierbij gaat helpen, het is namelijk niet het voltage van de grafische kaart maar van de apg poort zelf.Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 05:01:
Hmm... Ik heb nog nooit een videokaart ge-oc'ed. Nu wat geprobeerd met mijn club3d 9800 pro. Er zit samsung geheugen op. Naja, ik krijg em op 448/360 zonder artifacts. Kan ik dit nog hoger krijgen door het voltage van de agp poort te verhogen ofzo? En wat zijn de risico's die hier bij? Heb al gezocht maar kon hier geen info over vinden.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 10:35 ]
Wat ik mij alleen nog afvraag is of de bios die in de openingspost staat een bios is van de club3d of van een ander merk?
Het zou namelijk wel het mooiste staan als ik straks met mijn Hercules kaart ook daadwerkelijk een hercules bios erop heb staan
of is het een naamloze bios ?
Het zou namelijk wel het mooiste staan als ik straks met mijn Hercules kaart ook daadwerkelijk een hercules bios erop heb staan
39
Goed dat je het vraagt, maar waarom leest niemand ff heeeeeel de draad doorHomedisc schreef op 19 October 2003 @ 11:49:
Wat ik mij alleen nog afvraag is of de bios die in de openingspost staat een bios is van de club3d of van een ander merk?
Het zou namelijk wel het mooiste staan als ik straks met mijn Hercules kaart ook daadwerkelijk een hercules bios erop heb staanof is het een naamloze bios ?

Als je dat had gedaan had je kunnen lezen wat voor een het is en dat er op pagina 2 een link staat naar een Page met BIOS'en voor alle merken.
Gebruik Flashrom om te flashen!
aargghStinger666 schreef op 19 October 2003 @ 12:10:
[...]
Goed dat je het vraagt, maar waarom leest niemand ff heeeeeel de draad door![]()
!
Als je dat had gedaan had je kunnen lezen wat voor een het is en dat er op pagina 2 een link staat naar een Page met BIOS'en voor alle merken.
Gebruik Flashrom om te flashen!

Het ging dus om deze link voor de hercules:
http://www.madshrimps.be/...&howtopage=104&howtoID=40
En deze voor alle merken(maar ook weer voor de hercules):
http://www.ocfaq.com/softmod/bios.php
Toch bedankt
[ Voor 14% gewijzigd door Fietsbel op 19-10-2003 12:28 ]
39
Verwijderd
Hercules heeft inderdaad 2.8ns chippies (eig gelabelde 2.8ns chippies naar 3.3ns)Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 12:35:
hmmmm, volgens mij heeft mijn hercules 2.8hij heeft geen enkele moeite met 340 mhz..
Verwijderd
Ah ok, en wat zijn de risico's? Gaat de levensduur van je videokaart achteruit? Kan ie zomaar kapot gaan? Vind het nogal wat om te gaan gokken met een kaartje van 370 euro. Mijn proc van 100 euro vind ik iets minder engDe koeling is zeer belangrijk, als ie koel genoeg is dan heeft ie minder voltage nodig om stabiel te lopen. Dus dan kan je hoger geraken. Ik betwijfel dan het AGP voltage hierbij gaat helpen, het is namelijk niet het voltage van de grafische kaart maar van de apg poort zelf.
Verwijderd
levensduur gaat denk ik wel achteruit, omdat hij hoger moet draaien dan waar hij op gemaakt is.
Verwijderd
hoezo, het is precies dezelfde pcb als een pro. ook zelfde geheugen, dus er lijkt me dat er niks aan de hand is?
Verwijderd
Ik wil echt weten of de levensduur achteruit gaat of andere gevaren. Kijk, als ie het 3 jaar lang op deze clock speeds blijft doen dan is er niks aan de hand uiteraard. Koop dan gewoon een nieuwe. Echter, als deze kaart na een jaar opeens er mee stopt dan zet ik em weer gewoon op normale settings.
Verwijderd
Als je hem op pro snelheden draait dan gaat de levensduur even lang zijn als een echte pro want het is nog altijd dezelfde pcb maar je zal zien dat in normale omstandigheden de echte pro versie waarschijnlijk niet zolang mee gaat als de nonpro. Hoe hoger je hem klokt hoe minder lang hij ook meegaat maar neem dat ie normaal 30 oid (dunno eig hoelang zoiets meegaat, het is maar om aan te tonen) en als je hem naar een pro klokt dat ie dan maar 25jaar meegaat
(Dit zijn niet de echte cijfers, k zeg maar iets)
Hij gaat dus minder lang mee maar daar merk je waarschijnlijk toch niets van want tegen dat ie het gaat begeven is ie al lang vervangen. Tenzij je echt hem op 550/450 iod gaat laten lopen en LN2 gekoeld ja dan zal hij het mss begeven na een tijd wanneer ie nog echt gebruikt wordt.
(Dit zijn niet de echte cijfers, k zeg maar iets)
Hij gaat dus minder lang mee maar daar merk je waarschijnlijk toch niets van want tegen dat ie het gaat begeven is ie al lang vervangen. Tenzij je echt hem op 550/450 iod gaat laten lopen en LN2 gekoeld ja dan zal hij het mss begeven na een tijd wanneer ie nog echt gebruikt wordt.
Verwijderd
Ah ok, het was al een pro toen ik em in de winkel kocht. Had beter een non-pro kunnen kopen
.
Verwijderd
Ik heb eigenlijk liever dat hij nu sneller is, en dat hij wat korter meegaat, dan koop ik wel weer een nieuwe
maar nu weer ontopic ok?
Verwijderd
Het oorsprongt van een vraag of de levensduur korter is als men overklokt dus k vind dat het ontopic isVerwijderd schreef op 19 October 2003 @ 15:13:
Ik heb eigenlijk liever dat hij nu sneller is, en dat hij wat korter meegaat, dan koop ik wel weer een nieuwemaar nu weer ontopic ok?
De pro versies hebben soms ook 2.0 of 2.2ns geheugen hoor.Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 13:42:
hoezo, het is precies dezelfde pcb als een pro. ook zelfde geheugen, dus er lijkt me dat er niks aan de hand is?
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 15:35 ]
Verwijderd
Ow dat wist ik niet. Maar een pro vind ik toch veel te duur, vooral als je het prijs/kwaliteits wijs bekijkt. Dat ik een 9800 koop is ook maar toevallig door bepaalde omstandighedenVerwijderd schreef op 19 October 2003 @ 15:30:
[...]
De pro versies hebben soms ook 2.0 of 2.2ns geheugen hoor.
Ik heb zojuist mijn email bekeken, en daarin vond ik een email van eynstein dat mijn kaart is opgestuurd
Hopelijk ligt de kaart dan morgen in de bus en zal ik die avond de kaart nog flashen en het jullie laten weten + pics uiteraard
39
Verwijderd
Mijne is ook verzonden!Homedisc schreef op 20 October 2003 @ 18:42:
Ik heb zojuist mijn email bekeken, en daarin vond ik een email van eynstein dat mijn kaart is opgestuurdHopelijk ligt de kaart dan morgen in de bus en zal ik die avond de kaart nog flashen en het jullie laten weten + pics uiteraard
Kan hem echter pas de 22ste ophalen (need stufi
Hopelijk zijn beide hercules kaarten van ons goed om te flashen naar een Pro versieVerwijderd schreef op 20 October 2003 @ 19:06:
[...]
Mijne is ook verzonden!![]()
Kan hem echter pas de 22ste ophalen (need stufi)
39
Verwijderd
Kan hem toch morgen ontvangen (mocht ie dan tenminste komen).
Ben echter morgen hele dag in Den Haag, dus hopelijk `s-avonds mijn bevindingen
Ben echter morgen hele dag in Den Haag, dus hopelijk `s-avonds mijn bevindingen
Verwijderd
vrtnn, als je hem niet aanneemt/er niet bent moet je een hele dag wachten, en dan kun je hem pas ophalen.......hier iig wel...
Verwijderd
klopt ja, maar er zijn hier wel mensen thuis die hem wel kunnen aannemen 
Ik zie 't vanavond wel, moet nu gaan.
Ik zie 't vanavond wel, moet nu gaan.
Verwijderd
HELP! als ik mijn kaart ook maar iets boven 380/340 clock, bv 390/350 krijg ik heel raar beeld! als ik hem weer terugzet is er niks aan de hand......ik ben nu andere drivers aan het doen want ik had eerst 3.8(met die hitteproblemen)
edit: ik vrees dat ik met een gelockte bios opgezadeld zit....vanavond ofzo maar ff flashen
edit: ik vrees dat ik met een gelockte bios opgezadeld zit....vanavond ofzo maar ff flashen
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 17:23 ]
woohoo! ik heb de kaart binnen en zit ook al in m'n pc
standaard is de kaart al ubersnel, in elk spel
ga nu maar eens kijken of de kaart naar een pro wil

edit:
m'n kaart loopt nu op 350 core en 390 geheugen, ik ga de gok wagen en hem nu omflashen naar een Pro versie 
Tot zo en wish me luck
edit:
Tot zo en wish me luck
[ Voor 35% gewijzigd door Fietsbel op 21-10-2003 18:17 ]
39
je hebt gelijk, 380 core en 340 memmory staat er op die ene site waar al die flashroms staan.Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 18:23:
ehm, is dat niet andersom? 390 core en 350 geheugen?
Ik ga toch de kaart weer terug flashen, hij doet het wel als een 9800pro maar niet 100% zuiver. blijkt toch dat de core niet zo hoog kan, helaas.
Maarja maakt ook niet veel uit, het is zowiezo een snelle kaart en met wat opvoeren kom ik ook wel al een heel eind vooruit
[ Voor 52% gewijzigd door Fietsbel op 21-10-2003 18:50 ]
39
Verwijderd
Er was net op het moment dat de pakketdienst kwam ff niemand thuis 
Morgenvroeg ff ophalen dus.
Jammer Homedisc dat 't met jouwe niet lukt, ik vrees ook het ergste voor mijne nu
Afijn ik zie het morgen allemaal wel en voor nu ff duimen
Morgenvroeg ff ophalen dus.
Jammer Homedisc dat 't met jouwe niet lukt, ik vrees ook het ergste voor mijne nu
Afijn ik zie het morgen allemaal wel en voor nu ff duimen
Zo zie je maar weer dat Club3d helemaal niet zo slecht is 
Vond ook dat de mijne lekker compleet was (groot software pakket; 2 games (Summoner, Commanche 4), game demo cd, windvd cd, drivers cd) met alle kabels en etc.
Vond ook dat de mijne lekker compleet was (groot software pakket; 2 games (Summoner, Commanche 4), game demo cd, windvd cd, drivers cd) met alle kabels en etc.
Verwijderd
Hmm ben weer thuis, kl*te ns met zn vertragingen deze week 
Morgen dus mijn 9800NP ophalen.
Ik heb nu een 9500PRO in mn systeem, heeft iemand nog tips hoe ik dit het beste kan uninstalleren?
Gewoon de 9500 verwijderen in device manager, pc uit, kaart vervangen, pc aan, omega drivers erover?
Heb nml geen zin om te formatteren weer, hij draait net weer 2 weekjes goed na heel wat problemen
edit: trouwens dik dure verzendkosten bij eynstein, had ik helemaal niet op gelet, meer dan 17 euro, dan snap ik waarom ze voor de rest zo goedkoop zijn ja ....

Morgen dus mijn 9800NP ophalen.
Ik heb nu een 9500PRO in mn systeem, heeft iemand nog tips hoe ik dit het beste kan uninstalleren?
Gewoon de 9500 verwijderen in device manager, pc uit, kaart vervangen, pc aan, omega drivers erover?
Heb nml geen zin om te formatteren weer, hij draait net weer 2 weekjes goed na heel wat problemen

edit: trouwens dik dure verzendkosten bij eynstein, had ik helemaal niet op gelet, meer dan 17 euro, dan snap ik waarom ze voor de rest zo goedkoop zijn ja ....
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 22:47 ]
Verwijderd
Vanmorgen mn 9800 opgehaald, ff wat benches gedraaid en toen maar gaan flashen.
Tis gelukt, kaart draait perfect op 380 / 340! Hoger heb ik nog niet geprobeerd.
Weer ff verder ermee kloten
Hoogste 3dmark2001: 17.800
2k3 gaak nu draaien
Tis gelukt, kaart draait perfect op 380 / 340! Hoger heb ik nog niet geprobeerd.
Weer ff verder ermee kloten
Hoogste 3dmark2001: 17.800
2k3 gaak nu draaien
Verwijderd
Vanmiddag m'n Hercules 9800 geflashed naar een Pro. Een dagje vrijaf genomen op 't werk om wat te prutsen en te benchen.
Alles lijkt prima. Kaart is warm, maar dat werd-ie als non-pro ook al - lijkt me niet abnormaal. Ooit had ik een Voodoo3 3000 en die werd zeker net zo heet op stock snelheid.
Prima mod - volgens mij DE mod sinds jaren !
Alles lijkt prima. Kaart is warm, maar dat werd-ie als non-pro ook al - lijkt me niet abnormaal. Ooit had ik een Voodoo3 3000 en die werd zeker net zo heet op stock snelheid.
Verwijderd
ik vond de 9500->9700 mod wat spectaculairder, aangezien je daar 4 pipes unlocked, ipv alleen beetje overclocken
Verwijderd
Inderdaad, maar die mod had wel een érg laag slaagpercentage.Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 17:06:
ik vond de 9500->9700 mod wat spectaculairder, aangezien je daar 4 pipes unlocked, ipv alleen beetje overclocken
Als je een nonpro met Samsung geheugen hebt daarentegen, zit je blijkbaar 100% goed.
Verwijderd
Hoeveel mhz core/geheugen draai jij?Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 16:45:
Vanmiddag m'n Hercules 9800 geflashed naar een Pro. Een dagje vrijaf genomen op 't werk om wat te prutsen en te benchen.
Btw ik heb nu wel last dat ik maar max refreshrate 75 heb... zelfs op 640x480
Voor de mod draaide ie wel gewoon 100hz
Heb jij daar toevallig ook last van?
Heb 3 verschillende drivers geprobeerd, monitor drivers geupdate, geformatteerd, maar nog steeds 75hz
edit: problem solved dmv installeren 3.7 catalyst ipv 3.8

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 01:57 ]
Verwijderd
Ik draai gewoon op stocksnelheid van een pro. Lijkt me voorlopig wel voldoendeVerwijderd schreef op 22 October 2003 @ 22:17:
[...]
Hoeveel mhz core/geheugen draai jij?
Btw ik heb nu wel last dat ik maar max refreshrate 75 heb... zelfs op 640x480
Voor de mod draaide ie wel gewoon 100hz
Heb jij daar toevallig ook last van?
Heb 3 verschillende drivers geprobeerd, monitor drivers geupdate, geformatteerd, maar nog steeds 75hz
edit: problem solved dmv installeren 3.7 catalyst ipv 3.8
Ik gebruik ook de 3.7, van de 3.8 blijf ik voorlopig af door de vreemde geruchten die erover de ronde doen. Heb nog geen enkel probleem ondervonden met de 3.7.
Verwijderd
bij mij ging door het flashen overigens niet de snelheid automatisch omhoog, dat heb ik handmatig moeten doen.
Ik blijf ook bij 3.7 voorlopig, als 3.9 er is formatteerd ik wel weer een keer
Ik blijf ook bij 3.7 voorlopig, als 3.9 er is formatteerd ik wel weer een keer
Verwijderd
wie weet waar nog een hercules 9800 non pro te koop is??? hij is niet meer te koop @ eynstein:(
Verwijderd
Eurosys.be misschien? 317.01€ k weet wel niet of ze in nederland leveren.Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 15:49:
wie weet waar nog een hercules 9800 non pro te koop is??? hij is niet meer te koop @ eynstein:(
Verwijderd
Wil nog even zeggen dat ik zwaar tevreden ben met mijn kaart
In alle spellen zwaar relaxte FPS etc, ook doen de koperen heatsinks hun werk redelijk goed.
Na het installeren van de Hercules Catalyst ipv omega haal ik trouwens een 500 punten meer in 3dmark2001 (http://service.futuremark.com/compare?2k1=7141027)
Zal nog wel wat op te krikken zijn, ik ga dalijk maar weer eens wat oc-en
3dmark 2003 zit ik in de 6100, maar hij kan m niet submitten
edit: wat is GoT trouwens verschrikkelijk traag sinds die update ....
In alle spellen zwaar relaxte FPS etc, ook doen de koperen heatsinks hun werk redelijk goed.
Na het installeren van de Hercules Catalyst ipv omega haal ik trouwens een 500 punten meer in 3dmark2001 (http://service.futuremark.com/compare?2k1=7141027)
Zal nog wel wat op te krikken zijn, ik ga dalijk maar weer eens wat oc-en
3dmark 2003 zit ik in de 6100, maar hij kan m niet submitten

edit: wat is GoT trouwens verschrikkelijk traag sinds die update ....
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 19:33 ]
Verwijderd
ik ken m ook niet submitten omdat ik geen pro prut heb ofzo
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 19:02 ]
Verwijderd
Ik heb even naar m'n winkel gebeld om hem te bestellen, maar de gpu is niet in voorraad bij de groothandelaar dus het kan even duren
Morgen bellen ze me om me te laten weten hoe lang het duurt, als het te lang duurt ga ik bij eurosys die trouwens goedkoper is maar k ga er niet graag.
is het mogelijk om mijn hercules kaart met een andere ati 9800 pro bios te flashen? aangezien die misschien een andere memmory timing hebben.
Of is de hercules kaart even standaard als alle andere kaarten?
Straks toch nog een keer proberen om de kaart te flashen aangezien ik nu met een "schone/verse" windows zit te werken ipv eentje die ik zwaar heb misbruikt sinds 17 december vorig jaar
Viel dus ook niet mee te werken
Straks toch nog een keer proberen om de kaart te flashen aangezien ik nu met een "schone/verse" windows zit te werken ipv eentje die ik zwaar heb misbruikt sinds 17 december vorig jaar
39
heb een hercules 9800pro bios in mijn club3d geflashed en die oc-ed gewoon minder. maarja kan ook liggen doordat ik geen echte hercules kaart heb. dus ben weer terug bij de vorigeHomedisc schreef op 24 oktober 2003 @ 19:36:
is het mogelijk om mijn hercules kaart met een andere ati 9800 pro bios te flashen? aangezien die misschien een andere memmory timing hebben.
Straks toch nog een keer proberen om de kaart te flashen aangezien ik nu met een "schone/verse" windows zit te werken ipv eentje die ik zwaar heb misbruikt sinds 17 december vorig jaarViel dus ook niet mee te werken
w00t ik heb mijn Hercules 9800 weer geflasht en tot op heden geeft hij al een beter resultaat dan bij de vorige keer

Vorige keer kreeg ik al gelijk errors en dergelijke problemen, kwam voornamelijk door mij zelf
drivers niet ge-uninstalled en nog meer troep 
[edit] zit nu in 640x480 te typen, moet nog even de ati driver opnieuw downloaden.
[Edit nummero 2]
Mood:
Eindelijk is mijn kaart ook een werkende hercules 9800 Pro, schitterend dat het nu allemaal werkt.
Vooral omdat Hercules er ook nog eens perfecte heatsinks op heeft zitten.
Hercules
Deze tutorial heb ik 100% gevolgt:
Zo, dat was mijn mededeling, snel weer wat games gaan spelen
Vorige keer kreeg ik al gelijk errors en dergelijke problemen, kwam voornamelijk door mij zelf

[edit] zit nu in 640x480 te typen, moet nog even de ati driver opnieuw downloaden.
[Edit nummero 2]
Mood:
Eindelijk is mijn kaart ook een werkende hercules 9800 Pro, schitterend dat het nu allemaal werkt.
Hercules
[ Voor 53% gewijzigd door Fietsbel op 25-10-2003 12:49 ]
39
Verwijderd
Das nice voor je, k hoop dat k mijn hercules binnen de week heb maar k reken er niet opHomedisc schreef op 25 oktober 2003 @ 12:40:
w00t ik heb mijn Hercules 9800 weer geflasht en tot op heden geeft hij al een beter resultaat dan bij de vorige keer![]()
![]()
Vorige keer kreeg ik al gelijk errors en dergelijke problemen, kwam voornamelijk door mij zelfdrivers niet ge-uninstalled en nog meer troep
[Edit nummero 2]
Mood:![]()
![]()
![]()
Hercules![]()
Verwijderd
Mail wat winkels, omdat die niet op de site staat betekend niet dat ze die niet hebben.Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 20:20:
weet er dan niemand waar nog een hercules 9800 non pro te koop is in nederland?:s
Verwijderd
hmmz, ik zie nu ook dat er een gigacube 9800non-pro is, weet iemand of deze ook goed te modden naar pro is?
prijs: 308 E @ www.comptechworld.nl
Verwijderd
Ik heb vanmidag me Club3d Radeon 9800 binnen gekregen, standaard haalde ik er 4797 3dmark03's mee, nadat ik em geflasht had haalde ik 5380 3dmark03s.
De hele dag ging het goed, maar nu begin ik toch af en toe artifacts te krijgen op pro snelheid
Ik denk dat ik het meteen maar goed ga doen en er een waterkoelblok er op ga zetten, want ik vertrouw die standaard koeler niet.
Ik heb net even gezocht en toen kwam ik deze tegen op perfect-systems:
Water Cooler GPU Innovatek Cool-Matic ATI
Heeft iemand ervaringen met dit blokje? het lijkt erop dat het geheugen meteen meegekoelt word met dit blok, dat zou wel mooi zijn, weet iemand of dit koelblok een beetje goed is?
De hele dag ging het goed, maar nu begin ik toch af en toe artifacts te krijgen op pro snelheid
Ik denk dat ik het meteen maar goed ga doen en er een waterkoelblok er op ga zetten, want ik vertrouw die standaard koeler niet.
Water Cooler GPU Innovatek Cool-Matic ATI

Heeft iemand ervaringen met dit blokje? het lijkt erop dat het geheugen meteen meegekoelt word met dit blok, dat zou wel mooi zijn, weet iemand of dit koelblok een beetje goed is?
Verwijderd
K dacht dat gigacube een budget merk was van gigibyte net zoals samtron van samsung is. K zou dan gaan voor de connect3d of de sapphire. De sapphire heeft wel niet al te schitterend geheugen, maar heb je al gevraagd of ze de hercules kunnen krijgen. Het lijkt me logisch als ze andere hercules producten kan krijgen dat ze deze van dezelfde groothandelaar krijgen en die werken per merk dus dan zou het logisch zijn dat ze de np ook kunnen krijgen.Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 21:15:
hmmz, ik zie nu ook dat er een gigacube 9800non-pro is, weet iemand of deze ook goed te modden naar pro is?
Hier heb ik soms ook last van. Het zijn puur arties door de hitte ontwikkeling op de (meestal) core. Ik ga er nu ff extra fans opzetten en dan zal het wel afgelopen zijn.Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 00:39:
Ik heb vanmidag me Club3d Radeon 9800 binnen gekregen, standaard haalde ik er 4797 3dmark03's mee, nadat ik em geflasht had haalde ik 5380 3dmark03s.
Water Cooler GPU Innovatek Cool-Matic ATI [afbeelding]
Van de week ook even sinks bestellen.
Verwijderd
Mischien een idee om artic silver op de core te doen, zal denk ook net ff iets beter koelen, ik ga het zometeen denk ik ook ff doen voor tijdelijk.Stinger666 schreef op 26 oktober 2003 @ 16:44:
[...]
Hier heb ik soms ook last van. Het zijn puur arties door de hitte ontwikkeling op de (meestal) core. Ik ga er nu ff extra fans opzetten en dan zal het wel afgelopen zijn.
Van de week ook even sinks bestellen.
Wat staat er op je mem chippies ?Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 16:52:
[...]
Mischien een idee om artic silver op de core te doen, zal denk ook net ff iets beter koelen, ik ga het zometeen denk ik ook ff doen voor tijdelijk.
Ik ben ook aan het rondkijken voor een 9800 np met 2A chippies. Tot nu toe nog nix gevonden
Edit:
Deze mail kreeg ik van Eynstein:
Hallo,
De club3d 9800np heeft samsung geheugen (322), de andere merken kan ik niet zien (zitten of gesealed of er zitten heatsinks op)
Mvgr,
Jos
Eynstein Computers
nu is het mij niet helemaal duidelijk wat dit voor'n mem is
2A 2.86 ns (350MHz) 33 3.3 ns (300MHZ) dat zegt samsung.
[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 27-10-2003 16:32 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Om het allemaal nog leuker te maken, ik heb geheugen van Infineon.Astennu schreef op 27 October 2003 @ 15:41:
[...]
Wat staat er op je mem chippies ?
Ik ben ook aan het rondkijken voor een 9800 np met 2A chippies. Tot nu toe nog nix gevonden
Edit:
Deze mail kreeg ik van Eynstein:
Hallo,
De club3d 9800np heeft samsung geheugen (322), de andere merken kan ik niet zien (zitten of gesealed of er zitten heatsinks op)
Mvgr,
Jos
Eynstein Computers
nu is het mij niet helemaal duidelijk wat dit voor'n mem is
2A 2.86 ns (350MHz) 33 3.3 ns (300MHZ) dat zegt samsung.
Dit staat er op het geheugen van mijn Club3d 9800np:
code:
1
2
3
4
5
| Infineon DDR SGRAM HY825D128323C-3.0 A 0312 SUU16918 |
Me geheugen draait wel met gemak op pro snelheid, maar ik heb nog niet hoger geprobeert.
1000:3=333.333333 enz dus je oc't het maar 7 mhz dat moet het ook wel aan kunnen.Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 20:57:
[...]
Om het allemaal nog leuker te maken, ik heb geheugen van Infineon.
Dit staat er op het geheugen van mijn Club3d 9800np:
code:
1 2 3 4 5 Infineon DDR SGRAM HY825D128323C-3.0 A 0312 SUU16918
Me geheugen draait wel met gemak op pro snelheid, maar ik heb nog niet hoger geprobeert.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Alhoewel sommigen geraken nog eens niet op 333mhz. Dat infineon geheugen is niet al te schitterend. K heb net een mail terug gehad van m'n winkel. K moet 2.5 weken wachten
k denk dat ik het ga annuleren en ergens anders gaan. Bij eurosys is ie in voorraad
Als dat voor mij was bedoelt is het handig als je ff de draad leest....Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 16:52:
[...]
Mischien een idee om artic silver op de core te doen, zal denk ook net ff iets beter koelen, ik ga het zometeen denk ik ook ff doen voor tijdelijk.
Ik heb een Zalman HP80C ertussen zitten en natuurlijk heb ik ASIII ertussen geknikkerd..... en op de heatpipes Artic alumina.....
Nu nog mn heatsinks.... ben nog niet toegekomen aan de fannetjes....
Verwijderd
Het was maar een suggestie, en ik heb de hele draad gelezen, ik kijk alleen nooit zo naar de namen 
Ik heb zojuist de Water Cooler GPU Innovatek Cool-Matic ATI besteld, ik ben benieuwd naar de resultaten, ik ben bang dat ik alleen niet teveel van het Infineon geheugen mag verwachten.
Ik heb zojuist de Water Cooler GPU Innovatek Cool-Matic ATI besteld, ik ben benieuwd naar de resultaten, ik ben bang dat ik alleen niet teveel van het Infineon geheugen mag verwachten.
Verwijderd
Gisteren besteld van eurosys. Vandaag of morgen heb ik mijn hercules
EDIT: i've got him
testrak 1e bench gedraaid @ standaard snelheden
15449 punten
Heerlijke grafische kaart
UPDATE 2: 16147 3dmarks
nog altijd@ standaard core/mem
EDIT: i've got him
15449 punten
Heerlijke grafische kaart
UPDATE 2: 16147 3dmarks
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 11:04 ]
Verwijderd
Wanneer ga je hem flashen dan...?
ik ga hem vandaag effe flashen(zodra me flop weer werkt
)
ik ga hem vandaag effe flashen(zodra me flop weer werkt
Verwijderd
Ik ga nog even wachten met flashen. Eerst kijken hoe hoog ik geraak zonder te flashen en als dat teleurstelt dan flash ik hem wel.
Mischien om hetzelfde feit als de 9700 non-pro? Dat je hem eerst moet unlocken...Syzzer schreef op 02 oktober 2003 @ 21:01:
Het enige verschil tussen de 9800non-pro en de 9800pro waren toch de speeds? Wat heeft het dan voor nut te flashen? Wie vreteld me wat ik over het hoofd zie
[ Voor 35% gewijzigd door Bliep op 02-11-2003 11:19 ]
Verwijderd
Heb dus een dikke week een Hercules 9800 gedraaid die geflashed was naar een 9800 pro. Korte sessies - no problemo, maar twee uurtjes gamen en hij klapte er telkens uit, naar de desktop. Opnieuw opstarten - vijf minuutjes gamen en er weer uit. Daarna hield-ie 't nog een minuutje of zo vol. Slotsom : kaart werd te heet.
Nu is m'n koeling redelijk goed : een Enermax-fan vooraan beneden in de case, een slotfan die de warmte wegzuigt nét onder de videokaart, en een Antec voeding die bovenaan lucht wegzuigt. Ik heb geen zin om nog spectaculairdere dingen te gaan uithalen - dit lijkt me al een meer dan voldoende koeling.
Als je de Hercules kaart kent, weet je dat daar ook voldoende koeling op voorzien is. Koperen heatsink, ook op geheugen - identieke uitvoering als de Pro.
Dus dacht ik - ik flash de kaart terug naar een 9800 np. Kijken wat-ie dan doet. Zo gezegd zo gedaan. De originele bios er weer op geflashed. In Windows kaart als nieuw ontdekt, de drivers geinstalleerd, de hele rim-ram.
De volgende morgen start ik m'n PC op. Monitor blijft zwart. Harddisk spint en -zo te horen- wordt WinXP geladen, waarna hij uitschakelt en weer op spint - weer WinXP laadt enzovoort enzovoort.
Videokaart stuk.
Gisteren een nieuwe gehaald - viel nog ruim onder garantie - maar dat flashen, daar begin ik toch niet meer meteen aan.
Nu is m'n koeling redelijk goed : een Enermax-fan vooraan beneden in de case, een slotfan die de warmte wegzuigt nét onder de videokaart, en een Antec voeding die bovenaan lucht wegzuigt. Ik heb geen zin om nog spectaculairdere dingen te gaan uithalen - dit lijkt me al een meer dan voldoende koeling.
Als je de Hercules kaart kent, weet je dat daar ook voldoende koeling op voorzien is. Koperen heatsink, ook op geheugen - identieke uitvoering als de Pro.
Dus dacht ik - ik flash de kaart terug naar een 9800 np. Kijken wat-ie dan doet. Zo gezegd zo gedaan. De originele bios er weer op geflashed. In Windows kaart als nieuw ontdekt, de drivers geinstalleerd, de hele rim-ram.
De volgende morgen start ik m'n PC op. Monitor blijft zwart. Harddisk spint en -zo te horen- wordt WinXP geladen, waarna hij uitschakelt en weer op spint - weer WinXP laadt enzovoort enzovoort.
Videokaart stuk.
Gisteren een nieuwe gehaald - viel nog ruim onder garantie - maar dat flashen, daar begin ik toch niet meer meteen aan.
Ik snap ook eigenlijk nog steeds het voordeel van flashen naar een Pro niet tegenover gewoon met RadClocker dat ding hoger zetten?
Soft-oc gaat ALTIJD goed, en zo niet dan start je gewoon effe opnieuw op. Bij flashen heb je toch altijd een klein risico...
Soft-oc gaat ALTIJD goed, en zo niet dan start je gewoon effe opnieuw op. Bij flashen heb je toch altijd een klein risico...
Bnet pindle#2913
Onder het motto van "wat jij kan, kan ik ook" heb ik ook maar een Flash uitgevoerd. Hier ligt een 9800non-pro van DELL met grijze cooler. Samsung 3,25 geheugen. Dus waarom niet. Ik haalde 5723 met Omega 2.4.78 op 378/337.
Na de Flash en update naar 2.4.96b haal ik dit:

Ik hoop nog dit weekend mijn WC setup in ontvangst te mogen nemen. Daarna de CPU opkrikken. Mem en CPU draaien nu echt @ MAX, ben 2uurtjes zoet geweest met testen. Ik ga het nu eens voor de gein zonder HT proberen. Kijken of het wat uitmaakt.
5 hele punten meer....

Ik hoop nog dit weekend mijn WC setup in ontvangst te mogen nemen. Daarna de CPU opkrikken. Mem en CPU draaien nu echt @ MAX, ben 2uurtjes zoet geweest met testen. Ik ga het nu eens voor de gein zonder HT proberen. Kijken of het wat uitmaakt.
5 hele punten meer....
[ Voor 13% gewijzigd door Die Bruine op 04-11-2003 15:16 ]
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Verwijderd
Nja k denk dat ik hem ook niet ga flashen. Gewoon voor te gamen zijn de prestaties meer dan behoorlijk. Ik moet hem enkel gaan overklokken om te benchen en daar ga ik niet speciaal voor flashen. Ik heb hem trouwens niet gekocht om te flashen maar omdat ik hem goed vond en k had dringend een andere kaart nodigVerwijderd schreef op 04 november 2003 @ 09:15:
Heb dus een dikke week een Hercules 9800 gedraaid die geflashed was naar een 9800 pro. Korte sessies - no problemo, maar twee uurtjes gamen en hij klapte er telkens uit, naar de desktop. Opnieuw opstarten - vijf minuutjes gamen en er weer uit. Daarna hield-ie 't nog een minuutje of zo vol. Slotsom : kaart werd te heet.
Videokaart stuk.
Verwijderd
Leuk voor je maar de omega drivers zijn niet echt bedoelt voor 3dmark. Ik heb de omega drivers al eens geprobeert en ik wil ze niet. Artifacts tot en met.Biposto schreef op 04 november 2003 @ 14:57:
Onder het motto van "wat jij kan, kan ik ook" heb ik ook maar een Flash uitgevoerd. Hier ligt een 9800non-pro van DELL met grijze cooler. Samsung 3,25 geheugen. Dus waarom niet. Ik haalde 5723 met Omega 2.4.78 op 378/337.
[afbeelding]
5 hele punten meer....
Thnx, wegwezen dus. Ik had best veel artifacts inderdaad, vandaar deze settings. Ik zal het eens met andere drivers proberen, misschien kan ik dan wat sneller.
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Verwijderd
Omega DriversBiposto schreef op 05 november 2003 @ 15:16:
Thnx, wegwezen dus. Ik had best veel artifacts inderdaad, vandaar deze settings. Ik zal het eens met andere drivers proberen, misschien kan ik dan wat sneller.
Gemodde drivers voor een betere beeldkwaliteit en meer functies. Ook fixen ze sommige bugs zelf. Niet voor 3DMark-freaks!
Staat in de openings post van het radeon topic.
Verwijderd
Was het niet zo dat je met een Pro bios verder kon klokken? (misschien zeg ik nu iets heel doms hoorporn schreef op 04 november 2003 @ 09:34:
Ik snap ook eigenlijk nog steeds het voordeel van flashen naar een Pro niet tegenover gewoon met RadClocker dat ding hoger zetten?
Ik heb binnenkort centen voor zo'n kaartje (weekje ongeveer). Word m'n eerste Radeon na lange tijd zonder echte kaart gezeten te hebben
Thnx Serenity. Eindelijk weer iemand die het weet.Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 19:53:
[...]
Was het niet zo dat je met een Pro bios verder kon klokken? (misschien zeg ik nu iets heel doms hoor)
Dit klopt dus en heb het meerdere keren bevestigd. Maar dat mensen nou nog steeds niet ff het topic doorlezen...
Ik heb mn 9800 NP ook geSoftModded , en gebruik gewoon een Standaart Koelertje doet het perfect hier
.
Maare ik zie daar een Mooi Clock Rate Menutje waar haal ik die vandaan ?
Maare ik zie daar een Mooi Clock Rate Menutje waar haal ik die vandaan ?
Misschien niet goed gelezen dan, maar ben echt niet tegengekomen dat mensen dan verder komen.patryk schreef op 13 november 2003 @ 21:42:
[...]
Thnx Serenity. Eindelijk weer iemand die het weet.
Dit klopt dus en heb het meerdere keren bevestigd. Maar dat mensen nou nog steeds niet ff het topic doorlezen...
Maar is dat dus wel zo? Vind ik namelijk een beetje moeilijk te geloven. Flash je niet een verkeerd BIOS, met minder strakke timings?
Niet dat dat niet interessant kan zijn, misschien zijn minder strakke timings in combinatie met hogere clocks wel sneller in benchmarks, maar heb je dat gecontroleerd?
Bnet pindle#2913
Ik kan het niets anders dan met je eens zijn. Je hebt het me een tijd geleden ook uitgelegd. Door de PRO bios haalde ik mn geheugen meer dan 30Mhz meer en de core ging ook een heel stuk verder zonder rare vage dingen.patryk schreef op 13 november 2003 @ 21:42:
[...]
Thnx Serenity. Eindelijk weer iemand die het weet.
http://home.concepts.nl/~pc102105/3dmark03-B.JPG
Ik heb Die van mij nou ook geflashed en het ziet er zo uit.

Loopt Perfect maar ik zie dat jij op 438 zit en ik maar opp 337
Ik probeer ook ff wat hoger te klokke

Er is al een beetje vroegtijdig een nieuw topic hierover geopend. Aangezien het echter erg onhandig is om twee topics naast elkaar te laten lopen, gaat deze dicht. Verder in deze graag: [rml][ OC | MOD] Radeon 9800 Non Pro > Pro [ deel 2][/rml]
Verwijderd
WTF?NoLiMiTSoLDieR schreef op 15 november 2003 @ 01:18:
http://home.concepts.nl/~pc102105/3dmark03-B.JPG
[afbeelding]
is toch andersom? 380 core en 340 mem?
Verwijderd
Het valt me op dat de 9700pro ongeveer evenveel moet kosten als de 9800non-pro. (Heb hier een leverancier die me vertelt dat er Samsung geheugen op z'n Club3d 9800 zit).
Iemand hier een advies over?
Ervan uitgaande dat de 9800non-pro in een aantal gevallen - maar lang niet alle - op te klokken valt tot pro-waarden...
Of wellicht toch de 9800SE die nog goedkoper is en mod draaien? (andere draad - ik weet het).
Thnx.
Ervan uitgaande dat de 9800non-pro in een aantal gevallen - maar lang niet alle - op te klokken valt tot pro-waarden...
Of wellicht toch de 9800SE die nog goedkoper is en mod draaien? (andere draad - ik weet het).
Thnx.
Nemen, die 9800 non-pro. Als er samsung mem op zit kan je zonder probs op pro speeds draaien. En dat is toch echt wel sneller dan een 9700 pro (9800non-pro ook natuurlijkVerwijderd schreef op 25 november 2003 @ 15:20:
Het valt me op dat de 9700pro ongeveer evenveel moet kosten als de 9800non-pro. (Heb hier een leverancier die me vertelt dat er Samsung geheugen op z'n Club3d 9800 zit).
Thnx.
Ik ga vanavond de mijne ook maar eens proberen te flashen. Hebben jullie allemaal dat Pro BIOS uit de startpost gebruikt? Van welk merk is dat, en wat voor geheugen zit erop?
Ik zit er toch aan te denken om mijn eigen BIOS op te slaan, daar de snelheden van aan te passen, en die te flashen.
Is het echt zo dat er mensen hoger kwamen door het flashen met HETZELFDE bios, maar dan op hogere speeds?
Ik zit er toch aan te denken om mijn eigen BIOS op te slaan, daar de snelheden van aan te passen, en die te flashen.
Is het echt zo dat er mensen hoger kwamen door het flashen met HETZELFDE bios, maar dan op hogere speeds?
Bnet pindle#2913
Verwijderd
Eerst draaide m'n Hercules R9800 NP een paar dagen op een snelheid tussen NP en PRO (364.5/317.25). Werkte perfekt. Gisterenavond een stapje verder gegaan en nu draait-ie op PRO-snelheid (378.0/337.5).
Enkele uurtjes gamen geeft geen enkel probleem, 3D Mark effe laten loop-en, ook geen probleem.
Als ik WinXP opstart, echter, krijg ik even wat artifacts in 't beeld. Eventjes, enkel in dat lichtblauwe "Welcome" opstart scherm.
Moet ik me hierom zorgen maken ?
Is al m'n tweede Radeon, m'n eerste gaf 't opeens op na een flash naar PRO, dus ik ben liever wat voorzichtig.
Enkele uurtjes gamen geeft geen enkel probleem, 3D Mark effe laten loop-en, ook geen probleem.
Als ik WinXP opstart, echter, krijg ik even wat artifacts in 't beeld. Eventjes, enkel in dat lichtblauwe "Welcome" opstart scherm.
Moet ik me hierom zorgen maken ?
Is al m'n tweede Radeon, m'n eerste gaf 't opeens op na een flash naar PRO, dus ik ben liever wat voorzichtig.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 16:27 ]
Verwijderd
*Kick*
K post het hier maar, aangezien ik een 9800np heb (Hercules) en als m'n resultaten niet genoeg meevallen dan flash ik maybe
Ik heb net getest tot welke snelheid van mem ik artifacts krijg. 366mhz met artifact tester was het hoogste, maar toen ik hem al op 370 zette toen kreeg ik al arts in 2D dus verder kom ik niet
Maar ja
K heb ook een probleempje: op een core/mem van 427/330 haal ik maar 17385 3dmarks terwijl ik op 420/320 1pnt minder haal.
Ik draai dit op een barton @ 2200mhz. Ik vind dit dus toch een beetje merkwaardig. En die score vind ik dus ook weinig. Kan iemand me helpen?
EDIT: op 366 en 360 krijg ik artifacts in 3dmark.
K post het hier maar, aangezien ik een 9800np heb (Hercules) en als m'n resultaten niet genoeg meevallen dan flash ik maybe
Ik heb net getest tot welke snelheid van mem ik artifacts krijg. 366mhz met artifact tester was het hoogste, maar toen ik hem al op 370 zette toen kreeg ik al arts in 2D dus verder kom ik niet
Maar ja
K heb ook een probleempje: op een core/mem van 427/330 haal ik maar 17385 3dmarks terwijl ik op 420/320 1pnt minder haal.
Ik draai dit op een barton @ 2200mhz. Ik vind dit dus toch een beetje merkwaardig. En die score vind ik dus ook weinig. Kan iemand me helpen?
EDIT: op 366 en 360 krijg ik artifacts in 3dmark.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 11:23 ]
Verwijderd
Bij http://www.easy-com.nl/ hebben ze er samsung chips op ... hoeveel ns weet ik niet , maar deze kun je dus flashe naar pro ???
Vind de prijs alleen wat tegenvallen €305,-
Vind de prijs alleen wat tegenvallen €305,-
Verwijderd
Ik heb mijn r9800np(max oc 400/346) ook een biosflash gegeven en het is nu een r9800pro die nu 440/360 doet wat nog niet denderend is,maar da komt wel
.
Maar ik zou er een andere bios op willen steken,dus zou ik die eerst terug willen flashen naar nonpro omdan een nieuwe pro bios te doen,maar ik weet en vind nergens in de topics hoe je die terug flasht.
Ik heb de original.bin wel opgeslagen maar wat is het command om die terug te flashen,
k'heb dus flashrom -s 0 original.bin gedaan,
is het nu zo flashrom -p 0 original.bin om er terug een np van te maken,alvast bedankt
Maar ik zou er een andere bios op willen steken,dus zou ik die eerst terug willen flashen naar nonpro omdan een nieuwe pro bios te doen,maar ik weet en vind nergens in de topics hoe je die terug flasht.
Ik heb de original.bin wel opgeslagen maar wat is het command om die terug te flashen,
k'heb dus flashrom -s 0 original.bin gedaan,
is het nu zo flashrom -p 0 original.bin om er terug een np van te maken,alvast bedankt
Anoniem: 117109
k sta op t punt om een ati 9800 te kopen maar ben aan t twijfelen welk merk ik dan het beste kan kopen wou eigenlijk een sapphire kopen maar k lees hier weer dat die niet goed over te clocken zijn dus is r een ander merk wat niet heel duur is en nog leverbaar wat over te clocken is naar de pro versie of moet k dan toch maat de pro versie kopen?
Anoniem: 117109
waarschijnlijk is die nog te bestellen bij sapphire een vriend van mij werkt bij de lokale pc-boer en die zou vandaag ff kijken hij staat nog wel op de site van saphire als k m kan krijgen zal k de prijs hier ff bij zetten.. maar k heb nog geen atwoord op mn vraag..