Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Power- en Resetbutton op 1 schakelaar *opgelost

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik kwam op het idee om zowel mijn power als mijn resetknop van mijn HQ45 op 1 schakelaar te zetten Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/powerknop2.jpg

Dus :
- om de pc aan te zetten : schakelaar omlaag en terug naar midden
- om te resetten : schakelaar omhoog en terug naar midden

Het probleem is dat de 2 kabels van de powerbutton zwart en rood zijn en die van de reset wit en paars , dus weet ik niet welke de - zijn (die ik dan samen aan de middelste connector kan bevestigen). Hieronder heb ik een schetsje gemaakt van de schakelaar voor de baybus (links) en recht de 2 huidige schakelaars.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/executer/powerknop.jpg
^^ Welke kleur moet ik waar bevestigen ?

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 09:39

DFS

kan je niet beter een schakelaar gebruiken die van zelf terug gaat naat het midden ..?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
4 seconden lang je power knop in houden en je pc gaat automatich uit. Ook al is die al vast gelopen. (tis dat je het even weet)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23

Felyrion

goodgoan!

je maakt 1 draad van elke schakelaar aan elkaar (de min bijvoorbeeld.. ff meten?), en maakt deze aan de middelste, en de overige 2 aan de boven en de onderkant. Dit moet werken. Het gaat er gewoon om dat het contactje kort gesloten word, en dat is zo het geval :)

edit:

welk moederbord heb je? dan moet je er wel achter kunnen komen op welk pinnetje welke stroom staat. Kleuren zeggen vaak niks omdat ze er op 2 manieren opgezet kunnen worden, en ook gezet worden door de mensen die ze monteren.

[ Voor 40% gewijzigd door Felyrion op 02-10-2003 20:39 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Exe-cuter
Ik weet heus wel hoe zo een schakelaartje werkt hoor ;)

Het betreft een MSI K7t266 Pro (6380). Een metertje heb ik spijtig genoeg niet ter beschikking , maar ik kan eens kijken naar de aansluiting op mijn mobo

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

anders gebruijk je toch een dubbele schakelaar die 2 circuits kan schakelen? (SPDT)

[ Voor 5% gewijzigd door Oxi op 02-10-2003 21:11 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

The_Greater schreef op 02 October 2003 @ 20:31:
4 seconden lang je power knop in houden en je pc gaat automatich uit. Ook al is die al vast gelopen. (tis dat je het even weet)
Idd, want je Power- en Reset-knop is een PULS schakelaar ;)

Een dubbele schakelaar met in het midden een rust stand en dan 2 schakelrichtingen is wat je nodig hebt.
BTW de power knop doet niks meer dan 2 draadjes van je ATX-voeding verbinden:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=374991

Je kan dus helaas niet met een enkele schakelaar werken met gezamelijke nul-lijn, hij moet het echt doorlussen en dan maakt het ook niet meer uit hoe de reset-snoertjes plaatst. :)

/Edit: eigenlijk hetzelfde wat Oxigun al zei duss.. B)

[ Voor 5% gewijzigd door Silentpuma op 02-10-2003 23:46 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma, wat jij aanhaalt is de truuk om een ATX voeding te testen zonder mobo en heeft niks (direct) te maken met het aansluitschema van je aan/uit knop.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/atx20m.gif
Een ATX aan/uit knop is een drukknop maakcontact met 2 polen. 1 pool is hoog, de ander is ground. Door de 2 te verbinden wordt op het moederbord middels een controlecircuit pin 14 (/PS_ON) van de ATX stekker laag gemaakt door hem naar de ground te sinken.

Op het betreffende mobo:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jfp1.gif
pin 5 mobo - RST_SW_N - Reset Switch low reference pull-down to GND
pin 7 mobo - RST_SW_P - Reset Switch high reference pull-up
pin 6 mobo - PWR_SW_P - Power Switch high reference pull-up
pin 8 mobo - PWR_SW_N - Power Switch low reference pulldown to GND

Als in dit geval de pinnen 5 en 8 gelijk zijn aan ground (meten = weten) kun je een 1 polig (3 pinnen) gecombineerde schakelaar aansluiten als volgt:

pin 1 Switch - pin 7 mobo
pin 2 Switch - pin 5 of 8 mobo
pin 3 Switch - pin 6 Mobo

Een 2 polige (6 pinnen) is nog makkelijker, want dan gebruik je 1 pool voor de reset, en 1 pool voor de power. Die sluit je dan gewoon aan met de 4 draden zoals je gewend bent.

2 kwesties zijn in ieder geval belangrijk:
- je schakelaar moet een middenstand hebben
- het beste is om een schakelaar te nemen die terugveert naar de middenstand.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 01:07 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
+/- Layout van de kabels vraagt de TS toch om?!?
Bij de Powerswitch is de zwart de -, en de rood de +. Niet dat het uitmaakt, omdat het een puls is. De Reset geldt hetzelfde eigenlijk voor, maakt niet uit, want het is een puls, geen constant signaal zoals een LED. Maar goed, bij de wit/gekleurde aansluitingen mag je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de gekleurde draad de plus is, en de witte draad de -.

Verwijderd

Kleuren zeggen niet zoveel, vooral niet als dergelijke bedrading gemakkelijk verkeerd gepoolt ingeplugt kan worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 00:31 ]

Verwijderd

Gewoon een schakelaar halen die terug gaat...oftewel (1)-0-(1) Schakelaar

en dan die 2 draadjes naar die startknop en resetknop toe afknippen,
ff aanstrippen en solderen op het middelste pootje en de rode en grijze
draad aan die andere 2...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
In eerste instantie wou ik ook meteen roepen dat het niet uitmaakt welke kabel je op welk contact zet, omdat het puls is.
Maar als je de plus van de power aan de min van de reset hangt, blijft je reset ingedrukt.. lijkt me.

Ik weet niet hoeveel spanning er op deze contactjes staat, maar misschien is het genoeg om een ledje te laten branden. Met een LEDje kan je makkelijk de polariteit testen.
En anders gewoon beide combinaties even proberen, ik denk niet dat het schadelijk voor je mobo kan zijn.

Verwijderd

het maakt geen drol uit waarop je ze aansluit...
zolang dr maar 2 op het midden zitten (1 van de reset en 1 van de startknop)

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:55 ]

• Exe-cuter
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 00:21:

Op het betreffende mobo:
[afbeelding]
pin 5 mobo - RST_SW_N - Reset Switch low reference pull-down to GND
pin 7 mobo - RST_SW_P - Reset Switch high reference pull-up
pin 6 mobo - PWR_SW_P - Power Switch high reference pull-up
pin 8 mobo - PWR_SW_N - Power Switch low reference pulldown to GND

Als in dit geval de pinnen 5 en 8 gelijk zijn aan ground (meten = weten) kun je een 1 polig (3 pinnen) gecombineerde schakelaar aansluiten als volgt:

pin 1 Switch - pin 7 mobo
pin 2 Switch - pin 5 of 8 mobo
pin 3 Switch - pin 6 Mobo

Een 2 polige (6 pinnen) is nog makkelijker, want dan gebruik je 1 pool voor de reset, en 1 pool voor de power. Die sluit je dan gewoon aan met de 4 draden zoals je gewend bent.

2 kwesties zijn in ieder geval belangrijk:
- je schakelaar moet een middenstand hebben
- het beste is om een schakelaar te nemen die terugveert naar de middenstand.
Dank je Euss voor de foto , ik wou die pagina vanavond pas inscannen.

Mijn schakelaar heeft een middenstand , maar veert niet automatisch terug (wat ook niet vereist is imo , dit doe ik handmatig). Dus de draden van pin 5 en 8 zouden de gronding moeten zijn , die ik zonder problemen aan de middenstand van de schakelaar kan bevestigen ?

Bedankt voor de reacties

Verwijderd

Voor de zekerheid ff een weerstandsmetinkje doen, als je geen weerststand meet tussen 5 en 8 dan kun je het zonder meer als 1 pen beschouwen.

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 15:42

snoei

kabels... :D

of gewoon de schakelaarfunctie met een relais veranderen.

Als het relais in rust is (dus geen stroom op de kast) dan zijn de pinnen aan de powerknop verbonden, en als er stroom op het systeem staat (en het relais aangetrokken is) dan is de schakelaar aan de resetknop verbonden.

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:31

neevedr

Dat was ik niet!

Dan moet je hem eerst resetten voordat je hem (4 sec.) uit kan zetten bij een vastloper.

Verwijderd

Je moet et zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://62.195.121.103/schakel.jpg

Het gaat alleen om contact maken, dus + en - maakt niet uit.
Als de schakelaar omhoog staat, maken de onderste 2 contact.

• jwbagger
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 17:56:
Je moet et zo doen:
[afbeelding]

Het gaat alleen om contact maken, dus + en - maakt niet uit.
Als de schakelaar omhoog staat, maken de onderste 2 contact.
drol :P je bindt aan het midden van je schakelaar twee draden bij elkaar...

gaan leuke dingen gebeuren als dat niet allebei dezelfde pool is hoor ;) tis maar dat je 't weet :P

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Neem toch een tweepolige schakelaar. Power op pool1, en reset op pool2 . Voila

Verwijderd

drol :P je bindt aan het midden van je schakelaar twee draden bij elkaar...

gaan leuke dingen gebeuren als dat niet allebei dezelfde pool is hoor ;) tis maar dat je 't weet :P
dat maakt geen drol uit

.:modbreak:.
Onderbouw eens waarom niet?

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 21:29 ]

• jwbagger
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 18:33:
[...]

dat maakt geen drol uit
je hebt echt geen idee wat ik bedoel of je weet gewoon niet waar je het over hebt...

van je mobo af komen 4 draadjes, right? 2 per schakelaar.

power+
powergnd
reset+
resetgnd

hoogstwaarschijnlijk is die ground common, dus kan je die wel combineren in het midden van de schakelaar. Als je dus reset+ en powergnd aan elkaar soldeert, geef je een continu reset signaal. En andersom als je de power+ en resetgnd aan elkaar soldeert een continu powerschakelaar signaal.

Beide gnd's zouden dus met elkaar aan die middelste pin van de schakelaar moeten komen te hangen (of zoals jvvv zegt: een tweepolige schakelaar nemen, als je niet de zin hebt om uit te zoeken welke beide gnd zijn). Hang je een + en een - aan elkaar gaat 't fout, en als je beide + draden aan elkaar hangt, en de gnd echt common is, druk je sowiezo power en reset tegelijk in, welke stand de schakelaar ook op gezet wordt.

Verwijderd

jongens.... een schakelaar sluit twee draadjes even kort... dan maakt het dus helemaal niet uit of het nu plus of min is...

edit:
dom dom dom... tuurlijk maakt het uit, want anders kun je bijvoorbeeld de power+ met de reset- verbinden en dan gaat het een beetje verkeerd.. :P
mijn reactie had je dus niet hoeven lezen :P

Je kunt dus wel een dubbelpolige schakelaar nemen, deze ziet er zo uit:
code:
1
2
3
powerdraadje 1---[1] [4]
powerdraadje 2---[2] [5] --- resetdraadje 1
                 [3] [6] --- resetdraadje 2

Dan zou je dus de powerschakeling op 1 en 2 kunnen zetten en de resetschakeling op 5 en 6. Let wel op dat je een 3-standenschakelaar neemt, anders heb je of steeds de resetknop ingehouden of steeds de powerknop.. ;) Hier maken de plussen en minnen dus helemaal niks uit...

Ik denk dat dit de meest veilige oplossing is, want je weet niet of de reset- en de power- op het moederbord met elkaar verbonden is, zodat je rare verbindingen voorkomt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 01:35 . Reden: gebruik [ s ] als je wilt doorstrepen ;) ]

Verwijderd

puls-schakelaar 2-richting:
1 - power +
2 = ground
3 - reset +

normaal zwart power en wit reset = ground, rood en plauw = signaal... Is natuurlijk wel afhankelijk of je de boel juist aan sluit op t mobo... anders heb je nog steeds alles verkeerd aangesloten ;)

Verwijderd

uh.. wie zegt dat de ground vd power en vd reset dezelfde is?

als het zo is... no comment...

Verwijderd

neem voor de zekerheid gewoon een dubbel schakelende schakelaar. 1 die duz 2x om schakeld.

(ja ik weet dat t al opgelost is, maar ik d8, t kan geen kwaad om t nog ff te melden)

oef :o : dubbelpost, naja

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 14:51 ]

• Exe-cuter
Ik zal kijken of ik zo een schakelaar kan vinden. Zoals je kan zien op de eerste foto is het namelijk niet zo'n klein standaard schakelaartje maar een behoorlijk dikke.Gekocht in de autoshop.

Verwijderd

doe het dus gewoon met een dubbelpolige (3-standen) schakelaar (dpdt) want als je resetgnd en powergnd op je mobo bij de stekkertjes niet hetzelfde zijn gaat het niet goed... zie mijn post eerder in dit topic...
Pagina: 1