Geen DHCP tijdens PXE bij Cisco ?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-04 09:36
Ik ben bij een klant bezig en heb daar een vaag probleem.
We zijn bezig met een uitrol van nieuwe HP 330 PCs.

Nu ga ik gebruik maken van Ghost icm PXE (booten via LAN). Nu stuit ik op een vreemd probleem. Als ik mijn DHCP server en TFTP server start en ik laat de clients via F12 booten krijgen ze geen DHCP verwerking als deze werkstations zijn gekoppeld aan een Cisco 2950 Switch.
Vervang ik deze switch met mijn privé 8 poorts 3Com switch doet hij het wel. Ik heb de Cisco switch met de webconsole bekeken maar niets vreemd kunnen vinden.

Het lijkt erop dat hij DHCP bootp/pxe tegenhoud. Want als de PC zijn opgestart Win2k dan krijgen ze wel DHCP.

Heeft iemand hier ook wel eens problemen mee gehad ?

JohnS

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Heb je spanning tree wel ingeschakeld op die poorten ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

DJ

seq_uence schreef op 02 October 2003 @ 21:22:
Heb je spanning tree wel ingeschakeld op die poorten ?
Je bedoelt
code:
1
spantree portfast

op de gebruiker poorten.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• PiOn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-04 18:18
Een paar jaar geleden heb ik dit ook meegemaakt. Voor zover ik me kan herinneren had dat te maken met de portfast setting. Deze aan ipv uit (of andersom) zetten verhlop toen het probleem.

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:59
spanning-tree portfast is een commando wat je kan aan/uit -zetten op switchpoorten waar je end-user devices aanhangt zoals werkstations. Stel je dit niet in, dan kan het soms tot een halve minuut duren voordat een switchpoortje gebruikt kan worden om data over te versturen. Staat spanning-tree portfast wel aan, dan is het switchpoortje accuut gereed om data te verzenden en ontvangen!

Op cisco.com kan je trouwens veel van dit soort eigenaardigheidjes gewoon vinden via de search :)

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 14-04 20:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Staat die switch misschien te routeren?
Misschien ip helper toevoegen (adres van de DHCP servert) op je subnet

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
2950 is een L2 switch

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 01:13
Tegen zoiets ben ik ook al eens aan gelopen tijdens een netwerk install van Redhat Advanced Server. Default wachtte onze cisco switch ongeveer een minuut voordat ie verkeer over een poort begon te sturen nadat ie daar een link op detecteerde. Dat had meen ik ook wat met die "portfast" setting te maken. (Wat Swoomphy dus eigenlijk ook al schreef.) Kan je echter ook niet vertellen of je h'm nu in of uit moet schakelen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mikey schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 21:34:
Op cisco.com kan je trouwens veel van dit soort eigenaardigheidjes gewoon vinden via de search :)
Het spanning-tree-protocol (en de bijbehordende 30 sec. wachttijd) is niet echt een eigenaardigheidje van een switch... STP zorgt ervoor dat je geen L2 loops in een netwerk krijgt. En dat regelt deze switch automatisch met zijn buur-switches middels een Spanning-Tree alghoritme. Om er zeker van te zijn dat er na het uitvoeren van het alghoritme geen 'loops' in het netwerk zijn, wacht de switch 30 seconden (15 seconden listenen en 15 seconden learnen) voordat deze begint met het forwarden van data.
chewbacca schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:31:
Kan je echter ook niet vertellen of je h'm nu in of uit moet schakelen.
Port-fast is iets wat cisco bedacht heeft, en nu is opgenomen in het Rapid Spanning-Tree Protocol. Wat port-fast effectief doet is de forward delay en de maxage timer van het spanning-tree op 0 zetten, waardoor spanning-tree feitelijk wordt uitgeschakeld. Hierdoor zal de switch na 0 seconde meteen beginnen met het forwarden van data over deze poort. Als admin moet je nu wel goed opletten. Als er een loop zou vormen over een van de met port-fast geconfigureerde poorten is er geen automatsch beschermingsmechanisme meer dat deze loop zal dooorbreken. (en daar bestaat dan weer bpdu-guard voor....)

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 11-03-2006 21:02 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 14-04 20:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Volgens mij kunnen deze poorten in error disable springen, als je dus een address flap krijgt (meerdere mac adressen op 1 poort, of 1 hetzelfde mac addres op verschillende poorten sluit de poort) maar er moeten dan wel "secure ports" staan gedefinieeerd.

http://www.cisco.com/en/U...pter09186a00800d84c2.html

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:59
Dirk-Jan schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:01:
[...]

Het spanning-tree-protocol (en de bijbehordende 30 sec. wachttijd) is niet echt een eigenaardigheidje van een switch... STP zorgt ervoor dat je geen L2 loops in een netwerk krijgt. En dat regelt deze switch automatisch met zijn buur-switches middels een Spanning-Tree alghoritme. Om er zeker van te zijn dat er na het uitvoeren van het alghoritme geen 'loops' in het netwerk zijn, wacht de switch 30 seconden (15 seconden listenen en 15 seconden learnen) voordat deze begint met het forwarden van data.
Ik doelde er ook meer op dat JohnS antwoorden op dit soort redelijk simpele problemen gewoon op cisco.com kan vinden. Dat portfast geen eigenaardigheidje van bijvoorbeeld een 2950 is weet ik ook wel :)

Hoevaak je trouwens wel niet netwerken tegenkomt waar niks is gedaan aan het Spanning Tree Protocol.... access-switches die de root van de STP zijn ed. :P

• PiOn
  • Laatst online: 16-04 18:18
Misschien biedt dit document wat meer helderheid:
http://www.cisco.com/en/U...ote09186a00800b1500.shtml

Verwijderd

Opzich aardig, maar 't is wel een oud topic ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.