Toon posts:

[PS] Duotone & anti-alias

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van wat drukwerk (briefpapier, enveloppes, ed) in photoshop, maar zit met enkele problemen:

Het drukwerk zou gedrukt worden in 2 PMS kleuren, die van elkaar gescheiden gedrukt worden. Logo bestaat dus uit 2 kleuren, waarvan het ene (rood) enkel voorkomt in het logo zelf, en het andere (donker grijs) gebruikt wordt voor het volledige werk. Zoals eerder gezegd raakt het ene kleur het andere nergens.

Wat ik reeds gedaan heb:
1. Werk aangemaakt in cmyk
2. Geconverteerd naar grijstinten
3. Geconverteerd naar duotone (met de 2 kleuren)
4. De duotone curve van het rood veranderd naar 0..50:0% en 100: 100%
5. De duotone curve van het grijs veranderd naar 0:0% , 50: 100%, 60..100:0%
(geen idee of dit de bedoeling is :)
6. Het rode gedeelte van het logo veranderd naar 50% grijs (zodat het pms-rood wordt)
7. Overige veranderd naar 0% grijs (zwart dus, zodat het pms-zwart wordt)

Nu treedt echter het probleem op dat omdat de tekst en de figuur ge-anti-aliased is, de rand verschillende grijstinten krijgt... hierdoor komt dat gedeelte in het bereik van het pms-rood.

Wanneer ik nu alles omzet naar multichannel, kan ik dit manueel bijwerken, maar moet alles naar 1 layer omgezet worden, en wordt de tekst eveneens gerasterd, en dat lijkt me niet zo goed voor drukwerk.

Enig idee hoe ik best te werk ga ?
(Ik hoop dat alles duidelijk is ... moest dit niet zo zijn... shoot :)

(Is het trouwens nodig om tekst te anti-aliasen voor drukwerk? 300 dpi lijkt mij toch al voldoende om dit tegen te gaan; en het kleur grijs bestaat toch niet als druk-kleur dacht ik)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Om tekst strak te krijgen in drukwerk moet je of 1200dpi (beter 2400dpi) gaan. Of je doet het zoals het hoort en gebruikt een pakket wat bedoeld is voor dit werk. Indesign of Quark Xpress voor de opmaak waar je je (Illustrator) logo in zet. Overigens is duotone wat anders dan twee gescheiden kleuren. Een duotone is een combinatie van twee kleuren. Dus 10% rood en 30% donkergrijs bijvoorbeeld (ja das een vieze mix).

Het best kun je overnieuw beginnen na wat research over hoe het werkt, nog slimmer is het om het uit te besteden bij mensen die er verstand van hebben. Dat zeg ik niet om lullig te doen, maar wil je een pallet foutief drukwerk in je schuur besparen. Hoewel, de winter komt eraan en de kachel moet ergens mee aangemaakt worden :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Wel ja, illustrator en indesign zijn inderdaad beter geschikt, maar om kosten te besparen ben ik toch eens aan het kijken om het zelf te maken (proberen kan nooit kwaad :).

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het niet eenvoudiger is om met 2 pms kleuren te werken in ps. Moest ik de tekst gewoon als tekst kunnen laten staan zodat het later eventueel kan veranderd worden van resolutie/dpi blijft enkel nog een stukje logo over. Wanneer je echter gebruik maakt van multichannel heb je de 2 kleurenchannels, maar heb je maar 1 layer om in te werken, en alle tekst wordt dus direct gerasterd :(

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

OzBoz had het je niet beter kunnen uitleggen. Ik zou het zelfs nog liever in Ms Word aangeleverd krijgen, dan als dat wat je nu aan het bakken bent. Lees het goede en heldere advies van OzBoz nog een keertje door.

Ik wil er nog aan toevoegen dat het slim is om de drukker even te bellen voor een stukje advies. Dat bespaart jullie allebei een hoop werk.

* SillyJW heeft een drukkerij...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 20:32:
Wel ja, illustrator en indesign zijn inderdaad beter geschikt, maar om kosten te besparen ben ik toch eens aan het kijken om het zelf te maken (proberen kan nooit kwaad :).

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het niet eenvoudiger is om met 2 pms kleuren te werken in ps. Moest ik de tekst gewoon als tekst kunnen laten staan zodat het later eventueel kan veranderd worden van resolutie/dpi blijft enkel nog een stukje logo over. Wanneer je echter gebruik maakt van multichannel heb je de 2 kleurenchannels, maar heb je maar 1 layer om in te werken, en alle tekst wordt dus direct gerasterd :(
Je maakt me niet wijs dat je Photoshop legaal hebt, dan had je voor een paar knaken meer ook de set kunnen halen waar Illustrator en Indesign en als bonus Acrobat ook nog bij in zitten. Dus dat eerste vind ik een beetje onzin.

Multichannel komt al meer in de buurt dan duotone, maar is nog steeds een erg omslachtige manier. Je tekst zal uiteindelijk sowieso raster worden wanneer je in Photoshop bezig bent want uiteindelijk draait een drukker geen films vanuit Photoshop. Die wil (of maakt) ook een EPS of TIF die hij vanuit Quark even door de belichter gooit.

Als je nou handig bent, volgens mij kun je Illustrator ook als trial downloaden. Maak het lekker daarin. Nog niet het pakket om in op te maken, maar je resultaat is in elk geval vector, kleurgescheiden en nauwkeurig op maat. Denk meteen aan eventuele overvul.

In de praktijk blijkt overigens dat dit soort huis-tuin-keuken arbeid duurder uitpakt dan wanneer je iemand een paar doekoes schuift om het in twee uur even in elkaar te klooien.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 17:05
De 'oplossing' is simpel, maak gewoon een CMYK bestand en gebruik voor elke PMS kleur die je wilt gebruiken een van de vier (C/M/Y/K) kleuren. En zeg tegen de drukke dat ie bv. alleen de zwarte en cyaan film hoeft uit te draaien en deze resp. als donkergrijs en rood moet drukken.

Maar ik ben het met bovenstaande heren eens, beter een paar euros voor een goed opgemaakt document uitgeven dan een heleboel euros voor mislukt/tegenvallend drukwerk.
Is het trouwens nodig om tekst te anti-aliasen voor drukwerk? 300 dpi lijkt mij toch al voldoende om dit tegen te gaan; en het kleur grijs bestaat toch niet als druk-kleur dacht ik
In drukwerk MAG niet geanti-aliased worden!!

[ Voor 49% gewijzigd door beetle71 op 04-10-2003 21:48 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
OzBoz schreef op 03 October 2003 @ 22:43:
[...]

Je maakt me niet wijs dat je Photoshop legaal hebt, dan had je voor een paar knaken meer ook de set kunnen halen waar Illustrator en Indesign en als bonus Acrobat ook nog bij in zitten. Dus dat eerste vind ik een beetje onzin.
Wellicht heeft de user een licentie via surfspot oid? Kost stukken minder dan de retail in de winkel hoor. Zo heb ik ook m'n win2k voor 20 euros en nog wat andere pakketten.
Pagina: 1