Toon posts:

straight/crossed kabels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een routertje gekocht en had de boel maar aangesloten. Het werkte niet meteen dus ik heb eens gekeken in de faq en het probleem zit em in de kabels.

-Van pc1 naar router werkt perfect. Dit is waarschijnlijk een straightkabeltje.
-Van pc2 naar router werkt niet. Dit is waarschijnlijk een crossedkabeltje (dit was eerst een verbinding van netwerkkaart naar netwerkkaart en dat werkte perfect). Dit moet met een koppelstukje opgelost kunnen worden.

Dan van de router uplink naar mijn futurenetworks kabel modem, dit werkt ook niet. Het vage is dat ik eerst een verbinding had van pc1 (netwerkkaart) naar het kabelmodem (dit dient als hub/switch poort neem ik aan?). Als ik de faq volg dan zou ik gewoon dezelfde kabel moeten kunnen gebruiken. Dit werkt echter niet want ik krijg gewoon geen internet op pc1.

De router is een sweex 4 poorts xdsl/kabel el_cheapo 39 euro ding.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

van switch of router altijd straight.
Ik denk dat je in jou situatie geen crossed kabels nodig hebt.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die ene crossed kabel zou je voor die uplink poort kunen gebruiken, maar handigste is gewoon alles straight :)

Tweakers Discord

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je uplinkpoort kan je gebruiken om een 2e hub/router aan te hangen.

Even voor de aardigheid:

1) PC naar PC -> cross
2) PC naa hub -> striaght
3) hub naar hub via uplink van één hub-> straight
4) hub naar hub zonder uplink -> cross
5) hub naar modem -> straight TENZIJ je hem aan de uplink gooit, dan weer cross

Kortom:

Trek die kabel van PC 2 eruit en prik die op de plek van de kabel tussen je hub en modem, en doe die kabel weer tussen hub en pc2. Ik denk (indien je kabels goed zijn) dat de boel dan werkt.

[EDIT]
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 16:16:
-Van pc1 naar router werkt perfect. Dit is waarschijnlijk een straightkabeltje.
Lekker laten zitten dus
-Van pc2 naar router werkt niet. Dit is waarschijnlijk een crossedkabeltje (dit was eerst een verbinding van netwerkkaart naar netwerkkaart en dat werkte perfect). Dit moet met een koppelstukje opgelost kunnen worden.
Kan dus ook zonder. Prik de kabel met de ene kant eens in de uplink van je hub
Dan van de router uplink naar mijn futurenetworks kabel modem, dit werkt ook niet. Het vage is dat ik eerst een verbinding had van pc1 (netwerkkaart) naar het kabelmodem (dit dient als hub/switch poort neem ik aan?).
Nope.... in een normale poort prikken
Als ik de faq volg dan zou ik gewoon dezelfde kabel moeten kunnen gebruiken. Dit werkt echter niet want ik krijg gewoon geen internet op pc1.
De uplink is er eigenlijk alleen voor als je 2 hubs aan elkaar wil knopen. Maar je kan er ook andere zaken aan hangen (volgens mij) alleen zal je dan een crosskabeltje moeten gebruiken.

In feite kan je alle apparatuur gewoon in de normale poorten prikken met een normale straight kabel.
2 hubs aan elkaar via 1 uplinkpoort kan dus ook met een straightkabel

Wanneer heb je cross nodig?
PC - PC
Hub - Hub (zonder uplink OF beide in de uplink)
Apparaat (modem of pc oid) - hub maar dan weer in de uplink

[ Voor 62% gewijzigd door WFvN op 02-10-2003 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heh, die ene crossed cable gaat door zo'n 15 tot 20 meter door muren en plafonds heen :).

Wat ik nou zo vaag vind is dat ik een verbinding had van netwerkkaart naar hub/switch poort en dat hoort straight te zijn.

Als ik dan nu een verbinding heb van hub/switch uplink naar hub/switch poort dan moet dat ook werken met straight. Maar dit werkt dus niet?!?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 16:27:
Heh, die ene crossed cable gaat door zo'n 15 tot 20 meter door muren en plafonds heen :).
Gewoon lekker die crossed kabel laten zitten dus; check m'n edit.
Wat ik nou zo vaag vind is dat ik een verbinding had van netwerkkaart naar hub/switch poort en dat hoort straight te zijn.
In welke poort vn de hub had je die gerikt dan? en was dat nou straight of cross, ik kan je niet meer volgen namelijk
Als ik dan nu een verbinding heb van hub/switch uplink naar hub/switch poort dan moet dat ook werken met straight. Maar dit werkt dus niet?!?
Klopt, dat hoort NIET te werken met straight!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dus je hoeft helemaal niet de uplink te gebruiken voor de verbinding naar je kabelmodem?

In dat geval plug ik pc2 crossed kabel gewoon in uplink van de switch en de verbinding van kabelmodem naar switch gewoon in een normale poort.

Thx voor je hulp :). Zit overigens hier op school achter een iMac, drama :(

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 16:34:
Ah, dus je hoeft helemaal niet de uplink te gebruiken voor de verbinding naar je kabelmodem?

In dat geval plug ik pc2 crossed kabel gewoon in uplink van de switch en de verbinding van kabelmodem naar switch gewoon in een normale poort.
That should do the trick ja :)
Thx voor je hulp :). Zit overigens hier op school achter een iMac, drama :(
You're welcome.... succes.

Verwijderd

Topicstarter
Zal het proberen als ik thuis ben en dan post ik wel het resultaat :) Ben een netwerk newbie :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... werkt dus niet. De uplink op die router is echt specifiek voor de verbinding naar je kabelmodem. Dat wordt dus 2 koppelstukjes kopen welke je crossed cable omzetten naar straight.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 20:35:
Hmm... werkt dus niet. De uplink op die router is echt specifiek voor de verbinding naar je kabelmodem. Dat wordt dus 2 koppelstukjes kopen welke je crossed cable omzetten naar straight.
Gewoon opnieuw beaderen moet voldoende zijn hoor :Y)
(dus 2 nieuwe rj-45 stekkertjes er opnieuw aanknippen.)

Tweakers Discord

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-08 00:50

WPN

waarom wil je allerlij nieuwe extra risico factoren ertussen gaan hangen?

geen verbindingblokjes kopen geen kabel aan kabel aan kabel aan apparaat maken
maar gewoon nieuwe kabeltjes kopen/maken....
scheeltje hoop ge-etter als er weer iets fout gaat

koop een x aantal straight cables en ga aan de slag, niet moeilijk gaan zitten doen met crosscables aan elkaar gaan zitten maken om tot hetzelfde resultaat te komen

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 20:35:
Hmm... werkt dus niet. De uplink op die router is echt specifiek voor de verbinding naar je kabelmodem.
Hm.... daar heb ik nog niet eerder van gehoord (niet dat dat wil zeggen dat het niet bestaat :+ ) maar da's jammer dat het niet zo eenvoudig op te lossen is.
tweakduke schreef op 02 October 2003 @ 22:31:
[...]

Gewoon opnieuw beaderen moet voldoende zijn hoor :Y)
(dus 2 nieuwe rj-45 stekkertjes er opnieuw aanknippen.)
1 nieuw stekkertje eraan knippen is genoeg hoor. 1 van beide stekkers is gewoon volledig hetzelfde als de stekkers aan een straight. Alleen even goed kijken welke je eraf knipt dus

Verwijderd

Topicstarter
zal het proberen zodra ik tijd heb stekkertjes te halen :)

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
WFvN schreef op 02 October 2003 @ 22:37:
[...]

Hm.... daar heb ik nog niet eerder van gehoord (niet dat dat wil zeggen dat het niet bestaat :+ ) maar da's jammer dat het niet zo eenvoudig op te lossen is.
Met die uplink wordt waarschijnlijk de WAN-poort van de router bedoeld, die is inderdaad specifiek gemaakt voor het koppelen van de switch/router aan het kabelmodem.

[...]

1 nieuw stekkertje eraan knippen is genoeg hoor. 1 van beide stekkers is gewoon volledig hetzelfde als de stekkers aan een straight. Alleen even goed kijken welke je eraf knipt dus[/quote]

Zelfs dit maakt in principe niet uit, als beide kanten maar dezelfde volgorde hebben. Maar just in case, de volgorde is normaal gesproken:
Oranje-wit, Oranje, Blauw-Wit, Groen, Groen-Wit, Blauw, Bruin-Wit, Bruin.

Dan kijk ik niet aan de kant van het clipje, maar vanaf de andere kant tegen de connector aan...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thx
Pagina: 1