[Centre][Zelfbouw] - oude radio

Pagina: 1
Acties:

• Mo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08-2023
Kep al verschillende sites en fori bezocht en ook de zoekfunctie hier (GoT) om informatie in te winnen, maar die behandelen hoofdzakelijk de bouw van kasten om een (stel) element(en) heen, niet andersom :O . Hetzelfde geldt eigenlijk voor verscheidene programma's waarmee luidsprekerkasten ontworpen en be- en/of doorgerekend kunnen worden :Y) .

Ik ben in het bezit van een paar hele fijne B&Ws (V204) als frontspeakers :9 . Wil m'n "home theatre" uitbreiden door een bestaande radio-kast als centre speaker te gebruiken, puur uit cosmetische overweging B) :*) .

De radio-kast is inmiddels leeg en het gaat hier om een zgn. gevouwen baffle (achterkant is open). Maten van de kast zijn ongeveer 20 x 38,5 x 66,5 cm (d x h x b). De zijwanden zijn ± 6 mm dik (gedeeltelijk gebogen naar het frontpaneel) en de boven- en onderplaat zijn 10 à 11 mm dik - alles is gemaakt van multiplex. De gaten van de elementen die erin zaten, zijn qua diameter ongeveer ø 19 en ø 14 cm.

Wil het ding ombouwen tot 'volwaardige' speaker (een btje knapper geluid dan het produceerde met de originele elementen erin :r ). Ik realiseer me dat het materiaal en de dikte niet ideaal is, en had al bedacht om de binnenkant ervan met loodbitumen/tapijttegels te bekleden (wat is het verschil in functionaliteit?) en de kast te vullen met steen-/glaswol. Ook de kast dicht maken a/d achterkant zat al in de planning - bas-reflex lijkt me voor de functie (centre) niet aan de orde.

Nu wil ik graag een wat gecalculeerde selectie maken voor een (stel) element(en) om in de kast te schroeven. Hoe kies ik de elementen om de bestaande te vervangen? Kies ik voor 1 breedband speaker en, zo ja welke en waarom? Kies ik voor 2 stuks met een tweeter in een aparte kamer en filtering etc. (en waarom)?

Het eindresultaat hoeft geen high end speaker te worden (en hoeft ook niet in die prijscategorie terecht te komen). Een btje een knappe speaker moet er tog wel van te maken zijn, alleen hoe ...? Met jullie hulp O-) ?

Alvast onwijs bedankt!

... sja, dinges, hoe noem je het ...

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

Waarom wil je in godsnaam een 'radio-kast' hiervoor gebruiken? Je hebt het over het cosmetische oogpunt, doel je dan op het front van deze 'kast'? Het front zal toch helemaal verzaagd moeten worden en dergelijke? Als je er toch een ander frontje in gaat zetten, dan kun je net zo goed een compleet nieuwe speaker bouwen, van MDF, geen multiplex.

[ Voor 5% gewijzigd door Mex op 02-10-2003 16:17 ]

• Mo
Hmmm,

't Lijkt tog lastiger om een boodschap helemaal over te brengen :'( :? ;( ...

Waarom de radio. Well, mr Labowski, it really ties the room together >:) . Tis een mooi ding (had ik al gemeld, tog?) en als m'n TV erop staat, staat die precies hoog genoeg om er comfortabel naar te zitten kijken 8) . Overigens heeft dit niet weinig met de WAF te maken (8> .

Het front van de radio-kast bevat al twee gaten (weliswaar achter een stukje katoen - van 14 en 19 cm doorsnee), namelijk van de twee :r elementen die erin zaten. Meer zagen was dus niet de bedoeling - daar wordt de kast ook niet mooier van. Dat ik beter een nieuw ontwerp kan maken (MDF ipv multiplex) en de hele boel andersom kan aanpakken (kast ontwerpen bij gewenste elementen), wist ik al :P , maar dat is precies het andere uitgangspunt waar ik het over had en heeft nix met mijn 'projectje' te maken.

Anyone else met constructieve tips?

- no offence intended -

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

heb je mischien foto's van de kast ? dat praat wat makkelijker ...

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Mo
Xal kijken of ik ergens een camera kan lenen ...