Toon posts:

SATA of PATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een KT4V moederbord hier kan ik PATA schijven aanhangen. Momenteel hangt er daar een cd-rw een 2 schijven van 120 gb (PATA) aan. Er is dus nog plaats voor 1 extra apparaat.

Nu ga ik een nieuwe schijf kopen van 160 of 180 of 200 gb. Maar nu was mijn vraag aan jullie wat kan ik het beste doen. Een SATA kaartje kopen en dan een SATA schijf kopen of gewoon een 3de PATA schijf kopen.

De schijf zal voornamelijk worden gebruikt voor opslag van films/tekenfilms. Ik weet niet dat ik er nog goed aan doe om nu een PATA schijf te kopen want die kan ik dan in de toekomst mss niet meer gebruiken op een nieuw moederbord?

Wat mss ook wel belangrijk is om weten is dat de performance van de schijf minder belangrijk is voor mij dan de capaciteit. Ik heb namellijk nogal veel ruimte nodig. (Ik ga de schijf aankopen binnen 1-2 maanden.)

Mss kan ik ook eens voor RAID gaan, omdat ik toch wel wat bezig ben met videobewerking. :?

Ik kan dan natuurlijk ook een SATA schijf kopen en die gebruiken als hoofdschijf waar het OS opstaan enzo. Maar om het kort te houden ik kom maar niet uit mijn besluit misschien dat jullie nog wel leuke dingen kunnen toevoegen of handige tips ofzo.

Prijs is natuurlijk ook wel van belang ik ben maar een student :)

Bedankt,
Kevin AMD

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 13:42 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum en dan onder "Welke harddisk ... moet ik nemen?" :)

Mocht je toekomstgericht willen blijven, neem dan gewoon SATA. Mocht het prijsverschil jou teveel zijn, neem PATA :)

Qua performance maakt het trouwens geen donder uit, behalve dan als je de enorm snelle en dure WD Raptor neemt. Da's de enige SATA schijf dat ook puur met SATA in het achterhoofd is ontwikkeld. De rest zijn allemaal "fabriek-af geconverteerde PATA schijven", waarvan dus enkel de aansluiting verschilt. Marketingspul zeg maar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah ik heb hier ondertussen een tijd zitten zoeken en heb een zeer interesante schijf gevonden een Samsung 160 gb 720rmp schijf voor 104 euro's. Ik kon spijtig genoeg wijzig vinden over de performance van deze schijf in de search en op google.

Niet dat die performance zo belangrijk is maar ik wil toch graag weten waar ik me aan kan verwachten met zo een schijf. Aangezien de prijs zoo laag is zal er toch wel een adderdje onder het gras schuilen neem ik aan. Het hangt er nu wel genwoon van af hoe groot dat addertje is :) maar anders wordt dat de mijne denk ik.

Ik ga nu eens een beetje zoeken over RAID enzo ik ken er nog amper iest van maar dat zal strak wel anders zijn hoop ik. Mss toch een goede keuze aangezien ik toch al met 3 schijven ga zitten dan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Performance van de Samsung: benchmarks kun je op www.storagereview.com vinden .. (linkje staat in de FAQ van dit subforum onder "Welke harddisk .. moet ik nemen?"). Let wel: je hoeft niet gericht reviews van de Samsung SATA schijf opzoeken; je kunt ook reviews opzoeken van de PATA versie van deze schijf ;)

Het wel en wee van RAID staat uitgebreid uiteengezet in de RAID FAQ (linkje staat ook in de FAQ van dit subforum) :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat zal ik zeker eens doen, mss dat ik er dan wel uitkom :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat over een half jaar SATA gemeengoed is geworden, ik merk al dat her en der mensen om mij heen een SATA schijf hebben aangeschaft en daarnaast kost de SATA versie soms 10 euro meer, nou als dat die vervelende flatcable uit mijn pc zet, graag!

Parallelle verbindingen zijn uit de tijd, nieuwe printers bijvoorbeeld gaan hoofdzakelijk al serieel via de USB. Dit is niet zo gek want hoe meer draadjes hoe meer kans opstoringen. Daarnaast kunnen seriële verbindingenover het algemeen zeer ver komen (kijk bijv naar 100Base-T > 100 meter, of RS 485 > 1000 meter en bij 1000Base-SX tot 3 KM en meer) Bovendien is/was 'hotswap' met 'PATA' (zonder racks oid) altijd nog enigzins risico, dit is met SATA ook verdwenen.

Ik schaf dus vanaf heden alleen maar harde schijven met een SATA-interface aan (of een andere seriële verbinding/interface).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1