cpu op mobo die eigenlijk niet kan

Pagina: 1
Acties:

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 15:33

Apoca

Array Technology Industry

Topicstarter
Ik heb een Epox 8kha ( rev 1.3 ) met een 2100xp cpu. Nu was ik aan het kijken voor een ander moederbord met een andere cpu, maar ja een nieuwe mobo kost tegenwoordig bijna net zoveel als een leuke cpu.

Nu las ik al hier op GOT dat er mensen waren die een cpu op hun mobo hadden zitten die eigenlijk er niet op kan. Mijn mobo kan als max een 2100xp hebben.

Als ik nu een 2800xp erop zet zou het dan wel werken?? Als ik deze via de mp omhoog zet?? Ik kan max tot 15 met de mp. Zal ook wel de voltages omhoog moeten brengen zeker.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek

en wat vinden we?

Epox 8kha met 2700xp ??
dat is zelfs een post van jou!! ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Noork op 02-10-2003 13:47 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Punt is dat jouw mobo een CPU met 5-bits multiplierstelsel (T'bred[norml](B)[/], Barton, etc) en de door de CPU vereiste voltage moet ondersteunen.

De 8KHA rev 1.3 ondersteunt maximaal 4-bits multipliers, dus het houdt echt op bij de XP2100+ (Palomino).

• Kevinp
  • Laatst online: 14-08 16:08
ook na een eventuele bios update??

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

kevinp: met software kun je hardware enkel aansturen en niet aanpassen ..
Anders had je het ook wel kunnen uitzoeken op de supportsite van de mobofabrikant :)

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Soms wil een beetje solderen nog een oplossing bieden.

Senile! Senile Oekaki

• Noork
  • Niet online
_bas_ schreef op 02 October 2003 @ 14:29:
Of een harde klap erop geven. Zo maak ik meestal dingen.

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Wat balusC zegt; Iets fysieks kun je niet met software veranderen

bv. Een Ford V10 motor ken je ook niet een in daihatsu cuore leggen.. (NOFI natuurlijk)

.

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Kan ,maar niet zonder bruggen te verschilderen op de cpu .
Ik heb een tijdje men xp2500+ op men Epox 8kha+ gehad en dat wekte perfect ,had de multiplier naar 13 veschilderd om de 5 bit multiplier's te unlocken en dan waren alle multipliers boven de 12.5 unlockt op dat bord.
De barton 2500+ liep stabiel 156 X 15.5 =2418 mhz op het epox 8kha+ bordje met waterkoeling.
Kom dus niet vertellen dat het niet gaat.
Als je de multiplier niet wil verschilderen is de max MP 12.5 met een 156 fsb 1950mhz ,
zo heb ik hem ook een tijdje gehad tot ik de bruggen verschilderd heb.

Verwijderd

_bas_ schreef op 02 October 2003 @ 14:29:
lekker duidelijk! waar? wat? hoe? enz enz

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Smollys schreef op 02 October 2003 @ 15:11:
..Kom dus niet vertellen dat het niet gaat...
Jij hebt het over een 8KHA+ (plus!), de TS heeft die '+' er niet achter. Is toch een wezenlijk verschil als ik naar de supported cpu list kijk van Epox: de 8KHA doet max een 2100+ Palomino (snelste Palomino ooit uitgebracht) en de 8KHA+ doet max een Thoroughbred 2600+. Dit is natuurlijk de officiële lezing maar wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet zomaar op basis van 8KHA+ ervaringen hetzelfde voor de 8KHA kunt beweren.

Voor de topicstarter ben ik overigens van mening dat het upgraden naar een cpu welke alleen qua MHz'en wat sneller is niet veel winst zal bieden. Dit soort upgrade's (zeker als je al een 2100+ hebt) hebben pas zin als andere zaken ook sneller gaan (geheugen, FSB, chipset). Vergeet niet dat het verschil tussen een 2100+ en een 2600+ 400Mhz is, da's 23% extra snelheid van slechts één component in je pc welke sowieso al erg veel staat te wachten. Zet dit af tegen het risico van niet werken op je bord en overweeg of dit het allemaal wel waard is :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 15:33

Apoca

Array Technology Industry

Topicstarter
hmm ja, ik ben toch maar tot het besluit gekomen om een nieuwe mobo te kopen. Ga dan wel maar gelijk voor de Nforce 2 ultra 400 daar past alles op en waarschijnlijk ook nog alles wat voor deze socket zal uitkomen voor ze bij AMD overstappen op al dat 64-bits geweld.
Erg bedankt allemaal :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

Pagina: 1