Toon posts:

[Access] standaard waarde in formulier opzoeken *

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik ben een DB aan het bouwen in Access. Nu heb ik een formulier gemaakt om ordergegevens in in te voeren.
Een klant kan gezocht worden dmv een keuzelijst met invoervak, dus als een klant wordt gekozen uit de tabel klanten, wordt de klanten ID opgeslagen in een (verborgen) tekstvak welke in de tabel orders terecht komt.
Nu heb ik ook een veld ophaaladres staan op mijn formulier. Nu wil ik dat er in dat veld als standaardwaarde het adres van de klant komt te staan. Deze moet dus opgezocht worden aan de hand van de gekozen klant die in de keuzelijst is geselecteerd.
Uiteraard spreekt het voor zich dat het adres wordt opgezocht aan de hand van de klanten ID (die in het verborgen veld is opgenomen in het formulier).
Ik kom er maar niet achter hoe ik deze gegevens kan opzoeken. Het spreekt voor zich dat het met een querie moet gebeuren, alleen op welke manier?

Verdere gegevens: de klantentabel is gekoppeld aan de ordertabel met een 1 op veel relatie.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik zie net dat ik in het verkeerde forum heb gepost, kan iemand hem AUB verplaatsen naar het goede forum.
Mijn excuses voor deze (domme) fout!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

"select ophaaladres from klantentabel where klanten ID= (verborgen)tekstvak.text" Lijkt mij de meest logische toch?!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:40

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle over de schutting trapt *

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dit en deze werkt niet:
SELECT ([KLANTEN]![BEDRIJFSADRES]) FROM KLANTEN WHERE ([KLANTEN]![KLANTNUMMER (DEB NR)]) = ([OPHAALADRES])

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Querie aangemaakt:
SELECT KLANTEN.BEDRIJFSADRES
FROM KLANTEN
WHERE (((KLANTEN.KLANTNUMMER)=Forms!ORDER!KLANTNUMMER));
Nu staat er als ik het formulier opstart <#waarde>

Verwijderd

Topicstarter
als ik de querie gewoon uitvoer dan werkt hij gewoon als ik een klantnummer opgeef. Er staat trouwens #naam? bij het opstrarten. Of moet ik aan een trigger gaan denken?

Verwijderd

Je kunt het op twee manieren oplossen:
1. (makkelijkst) subformulier aanmaken in je hoofdformulier en koppelen op basis van textbox
2. (bijna net zo makkelijk) een klein stukje programmeren. Zoek een handig event waarin je met behulp van DLookup waardes uit een tabel op kan zoeken. Vul het resultaat in in je textbox.

Beetje cryptisch misschien, maar door zelf te prutten leer je het het best.
Pagina: 1