Laptop start niet meer door

Pagina: 1
Acties:

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Ik heb hier een Fujitsu-Siemens Amilo-M 600 laptop staan met een raar probleem. Tijdens een make van sourcenav in RedHat 9 sloot ik de klep waardoor het ding op standby sloeg. Toen ik bedacht dat ik nog wat aan het doen was en de klep weer open deed hing het systeem. Na een harde herstart wilde hij niet verder komen dan Configure Kernel Parameters [OK]. Hierna blijft hij hangen.

Knoppix start ook niet verder dan init... Een herinstallatie van RedHat (9 en [norml]8)[/] ging gelukkig wel goed; maar na de installatie (die vlekkeloos verliep) loopt de laptop op exact hetzelfde punt vast. Uiteraard zijn alle partities tijdens de herinstallaties verwijderd en is het MBR gecleared om eventuele problemen hiermee te voorkomen.

Het lijkt erop dat de regel NA het punt waarop hij momenteel vastloopt iets met de systeemklok doet en dat hier dus iets fout gaat.

Mijn vraag; hoe kan ik erachter komen waar de kernel precies op vast loopt en hoe kan ik dit eventueel verhelpen :?

edit:
Het floppy station is helaas kaduuk; eventueel gebruik hiervan zal dus niet succesvol verlopen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Spider.007 op 02-10-2003 12:35 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Even proberen:
- Stroom eraf
- Accu eruit
- Kwartiertje wachten
- Opnieuw proberen

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
JHMvP schreef op 02 oktober 2003 @ 12:34:
Even proberen:
- Stroom eraf
- Accu eruit
- Kwartiertje wachten
- Opnieuw proberen
Dit mocht niet baten

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Had ik eerder moeten vragen |:( , maar heb je ook even in de BIOS gekeken of instellingen (systeemklok?) geen "vreemde"waarden bevatten?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
JHMvP schreef op 02 October 2003 @ 13:35:
Had ik eerder moeten vragen |:( , maar heb je ook even in de BIOS gekeken of instellingen (systeemklok?) geen "vreemde"waarden bevatten?
Na de crash stond de de tijd op 00:00:00. Deze is goed ingesteld. Het is niet zeker of de tijd na dit instellen nog door is gelopen. Zou het stilstaan van de systeemklok een kernel crash tot gevolg kunnen hebben?

---

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Ik Weet Niet Welke Windows Je Hebt..?
Maar Probeer Es Met De CD Op Te Starten Van De Windows Die Jij Hebt..
Ik Had Ook Zo'n Soort Probleem Stopte Ik De Cd Van Windows 2000 Erin Deed Ie Het Weer.
:-/ Hij heb Linux Redhat :D, das geen windows... Maar voor de rest kan ik je hier nie mee helpen, * Wussie is Linuxnaab :D

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Spider.007 schreef op 02 October 2003 @ 12:31:
Het lijkt erop dat de regel NA het punt waarop hij momenteel vastloopt iets met de systeemklok doet en dat hier dus iets fout gaat.
...hierom misschien?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
JHMvP schreef op 02 October 2003 @ 15:18:
[...]

...hierom misschien?
Die link had ik ook gelegd ja. ;) Nogmaals mijn vraag; kan een stilstaande systeemklok een dergelijk probleem tot gevolg hebben of moet ik gewoon die laptop gaan slopen om het CMOS batterijtje te vinden :+

---

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

...eh misschien helpt flashen?

Verwijderd

Spider.007 schreef op 02 October 2003 @ 15:21:
Die link had ik ook gelegd ja. ;) Nogmaals mijn vraag; kan een stilstaande systeemklok een dergelijk probleem tot gevolg hebben of moet ik gewoon die laptop gaan slopen om het CMOS batterijtje te vinden :+
APM (laptop power management) gebruikt de system clock. Zet APM en ACPI eens uit? (boot opties apm=off acpi=off).

Verwijderd

Aangezien dit alles om mijn laptop gaat zal ik zelf maar melden of alle suggesties werken al dan niet....

APM staat uit en ACPI ook, het maakt echter geen enkel verschil...ook de boot opties maken mijn laptopje niet beter :(

Verwijderd

Spider.007 schreef op 02 October 2003 @ 15:09:
[...]
Na de crash stond de de tijd op 00:00:00. Deze is goed ingesteld. Het is niet zeker of de tijd na dit instellen nog door is gelopen. Zou het stilstaan van de systeemklok een kernel crash tot gevolg kunnen hebben?
Inmiddels gechecked->de sytemklok loopt niet meer. Kan dat een softwarematige oorzaak hebben of moet ik gewoon een nieuw accutje halen?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 21:23:
[...]

Inmiddels gechecked->de sytemklok loopt niet meer. Kan dat een softwarematige oorzaak hebben of moet ik gewoon een nieuw accutje halen?
Ga er maar vanuit dat je een nieuwe knoopcell voor je BIOS moet halen. Is het gelukt om windows op de laptop te installeren?

---

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
TrabandoX schreef op 02 October 2003 @ 13:34:
Ik Weet Niet Welke Windows Je Hebt..?
Maar Probeer Es Met De CD Op Te Starten Van De Windows Die Jij Hebt..
Ik Had Ook Zo'n Soort Probleem Stopte Ik De Cd Van Windows 2000 Erin Deed Ie Het Weer..
Algemene gedragsregels (Netiquette) #not-done
TrabandoX schreef op 03 October 2003 @ 11:42:
Ik bedoelde het niet zo... Wussie.
Je moet gewoon de CD erin stoppen daarna start ie wel door.. ;)
Lees alsjeblieft even het topic door. We hebben het hier over een Linux Redhat systeem. Er was in de eerste instantie geen beschikking over een Windows CD. Mijn vraag richtte zich dan ook tot de mensen met verstand tot Linux; van hen wilde ik weten wat er gebeurt op het moment dat de laptop stopt; zodat we konden kijken wat precies de oorzaak was. Tot deze groep mensen behoor jij duidelijk niet.
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

Inmiddels is er de beschikking over een Windows NT4 cd welke gebruikt gaat worden om te kijken of het mogelijk is deze te gebruiken. We gaan er momenteel vanuit dat het probleem wordt veroorzaakt door een lege CMOS batterij. Dit wordt ondersteund door de reply van Beelzebubu. Ook het feit dat de klok niet meer doorloopt wijst op dezelfde oorzaak.

---

Verwijderd

NT 4 workstation draait op machine. De systeemklok in de bios is geupdate met de tijd die ik heb ingesteld tijdens de setup. Het lijkt mij dat als NT draait alle latere varianten (2000/XP) ook draaien. Dat maakt de laptop weer bruikbaar :)

Ik heb net ook nog even knoppix erin gegooid en daar heb ik nog steeds hetzelfde probleem...Voor nu ga ik er van uit dat Linux gebruik maakt van de klok en windows niet...en ga ik er nog altijd van uit dat de CMOS batterij vervangen moet worden...

Als iemand weet waarom wel in windows en niet in linux (wat wel mijn voorkeur heeft) laat het dan even weten...

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Posts getrashed van TrabandoX. Geen BS replies, geen belachelijk hoofdlettergebruik, en gebruik de edit-knop! Het gaat hier over Linux, dus "gewoon de windows cd er in doen" gaat niet echt een oplossing vormen denk je wel... :/

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 21:23:
[...]
Maarreh....heb je 'em nou al eens geflashed (BIOS dus he)?

Verwijderd

JHMvP schreef op 06 October 2003 @ 11:47:
[...]

Maarreh....heb je 'em nou al eens geflashed (BIOS dus he)?
Waarom zou dat gaan werken? Ik heb niets met de BIOS instellingen gedaan. Voor de duidelijkheid: Ik had een goed lopend redhat systeempje draaien en door een domme actie hing mijn PC daarna start linux niet meer door. Ik kan me dus niet voortstellen dat BIOS flashen iets uithaalt.

Ik heb nu windows 2000 draaiende op de machine en de klok doet rare dingen...loopt in ieder geval niet zoals ie zou moeten lopen. Op basis daarvan heb ik besloten dat het de CMOS batterij moet zijn die op is. Ik doe dan wel een aanname dat linux synchroniseerd met de systeemklok en windows niet (behalve dan voor het klokje)

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Misschien ligt je BIOS een tikje overhoop.
Ik zou dus eerder proberen even te flashen dan m'n hele laptop uitelkaar te slopen (maar ik ben dan ook géén échte tweaker!). :X

Pagina: 1