Groetjes, FaceDown.
Heb gegoogled maar ik kan geen GRATIS driver vinden.
Zit er in de officiele 2cd versie (dus niet de trial) wel een JDBC driver??
Zit er in de officiele 2cd versie (dus niet de trial) wel een JDBC driver??
Groetjes, FaceDown.
Gevruik firebird...deze is gebasseerd op de BDE, hiervan komt tevens binnekort versie 1.5. In deze versie kun je zelf configureren op welke port de database moet luisteren.
Gebruik je firebird, dan kun je meteen gebruik maken van Jbird (jaybird). Dit is een type-4 jdbc driver. En het mooie is c'est gratuit. (zie www.ibphoenix.com)
Wil je dit allemaal niet dan is er geen man overboord dan ga je alsnog naar ibphoenix hier haal je vervolgens interserver/interclient op et voila je hebt een type-3 jdbc driver uit 2001 (volgens mij is borland toen gestopt met de gratis versie hun BDE)
Gebruik je firebird, dan kun je meteen gebruik maken van Jbird (jaybird). Dit is een type-4 jdbc driver. En het mooie is c'est gratuit. (zie www.ibphoenix.com)
Wil je dit allemaal niet dan is er geen man overboord dan ga je alsnog naar ibphoenix hier haal je vervolgens interserver/interclient op et voila je hebt een type-3 jdbc driver uit 2001 (volgens mij is borland toen gestopt met de gratis versie hun BDE)
Groetjes
Interclient kan je gebruiken om Interbase te koppelen aan Java.
Als je een een klein database systeem wilt hebben (dat je volledig met tekstbestanden kan configureren en waarbij je zelfs niet eens een database-server hoeft te gebruiken), moet je eens kijken naar http://hsqldb.sourceforge.net). Ik gebruik het zelf oa om te unit testen en als ik een niet heavy duty database oplossing nodig ben.
Als je een een klein database systeem wilt hebben (dat je volledig met tekstbestanden kan configureren en waarbij je zelfs niet eens een database-server hoeft te gebruiken), moet je eens kijken naar http://hsqldb.sourceforge.net). Ik gebruik het zelf oa om te unit testen en als ik een niet heavy duty database oplossing nodig ben.
Tov een HSQL denk ik wel. Het is een light weight database die je oa in je applicatie kan draaien (dus je hoeft niets te installeren en geen aparte server te draaien) en je kan het eenvoudig allemaal via tekstbestandjes zonder tussenkomt van odbc configeren. Als je er een beetje in thuis raakt dan is het een erg fijne database om mee te werken.
Ik weet verder niet hoe het product zich houd in een grote multi-user omgeving. Van Interclient heb ik begrepen dat deze het wel aankan., maar daarvoor moet bij de klant ook meer werk verricht worden om het aan de praat te krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 02-10-2003 12:53 ]
Als je dus JayBird gebruikt ben je daarvan af. Je zult een porperty file aan moeten maken en that's it. Gewoon de jar in je classpath zetten en gaan. Tevens zit er meteen log4j in.
Je hoeft geen server meer te draaien op de client pc. Het is inderdaad niet even licht als HSQLdb maar daarmee wil ik het nog niet kwaificeren tot heavyduty database. Maar of hij geschikt is voor multi-user weet ik nog steeds niet.
De db kan verschrikkelijk traag genoemd worden....Het ophalen van te grote recordsets vreet geheugen. Ook als je dit doet met de bijgeleverde IBconsole. Daarbij raakt de database vrij snel corrupt met veel transacties en groeit hij in grote op een rare manier. De database back-uppen en restoren scheelt soms 50 % in grote.
Ik werk ermee, het werkt goed, maar er treden soms erg onverwachtte dingen op waardoor ik het gewoon niet aan zou durven om dit in een multi-user omgeving te plaatsen. Maar wie weet is met firebird 1.5 alles opgelost, ik hoop het
Je hoeft geen server meer te draaien op de client pc. Het is inderdaad niet even licht als HSQLdb maar daarmee wil ik het nog niet kwaificeren tot heavyduty database. Maar of hij geschikt is voor multi-user weet ik nog steeds niet.
De db kan verschrikkelijk traag genoemd worden....Het ophalen van te grote recordsets vreet geheugen. Ook als je dit doet met de bijgeleverde IBconsole. Daarbij raakt de database vrij snel corrupt met veel transacties en groeit hij in grote op een rare manier. De database back-uppen en restoren scheelt soms 50 % in grote.
Ik werk ermee, het werkt goed, maar er treden soms erg onverwachtte dingen op waardoor ik het gewoon niet aan zou durven om dit in een multi-user omgeving te plaatsen. Maar wie weet is met firebird 1.5 alles opgelost, ik hoop het
[ Voor 26% gewijzigd door yrew op 02-10-2003 13:05 ]
Groetjes
Maar zit er in de JBuilder9 Enterprise versie wel een database driver? Zo ja, dan installeren we die gewoon.
Groetjes, FaceDown.
Uhh... het lijkt me handig als je gewoon weet hoe je het voor elkaar krijgt (dus zonder JBuilder). Later kan je altijd nog wel uitzoeken hoe het in JBuilder moet..FaceDown schreef op 02 oktober 2003 @ 13:07:
Maar zit er in de JBuilder9 Enterprise versie wel een database driver? Zo ja, dan installeren we die gewoon.
Stap 1:
ga naar : http://www.javaworld.com/...07-2000/jw-0707-jdbc.html
Stap 2: Doorlezen !!!
Stap 3: Begrijpen dat Jbuilder niks met jdbc te maken heeft.
ga naar : http://www.javaworld.com/...07-2000/jw-0707-jdbc.html
Stap 2: Doorlezen !!!
Stap 3: Begrijpen dat Jbuilder niks met jdbc te maken heeft.
Groetjes
Pagina: 1