Ontplofte condensatoren

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:40

Lief Adje

Love is in the air

Topicstarter
Ik heb hier een Packard Bell pc van een kennis staan met daarin een AMD K6-2 500, met dus kapotte condensatoren, nu heb ik die los gesoldeerd (1500qf 6,3v) en vervangen door 2200qf 16v.
Na de operatie werkte het eerst niet :|, maar na het cpu voltage van 2,2 naar 3,2 volt te verhogen werk hij wel weer! :D en de cpu blijf IJS koud, nu heb ik het idee dat de nieuwe Condensatoren voor een lager voltage zorgen.. kan iemand mij dat bevestigen?
Iig werk de PC nu weer super stabiel (wat het afgelopen jaar niet zo was), maar op 500mhz niet echt, dus draai ik nu op 400mhz, weet iemand een methode om het voltage nog meer te verhogen? want de de ingestelde 3,2 zal wel ongeveer op een kleine 2v uitkomen en daar doet hij het niet voor op 500mhz :|

(mobo is van een PB 1502 met als type nr. 'FR520' en bezit een SiS530 chipset.)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1500µF 6,3V vs 2200µF 16V is een groot verschil. Als je er ééntje van had vervangen, dan zou er in principe niet veel aan het handje zijn. Maar je hebt zo te zien wel rond de 10 condensatoren vervangen. Dan merk je de gevolgen wel.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Topicstarter
BalusC schreef op 02 October 2003 @ 11:22:
1500µF 6,3V vs 2200µF 16V is een groot verschil. Als je er ééntje van had vervangen, dan zou er in principe niet veel aan het handje zijn. Maar je hebt zo te zien wel rond de 10 condensatoren vervangen. Dan merk je de gevolgen wel.
nope 'slechts' 5 :P want ze waren echt allemaal bijna 'boem'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Kon je niet gewoon de juiste condensatoren terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Topicstarter
Wekkel schreef op 02 October 2003 @ 11:26:
Kon je niet gewoon de juiste condensatoren terugplaatsen?
nee dit waren de beste die de electro shop had.
hij had wel 1500's maar die ware zo groot dat ik met allemaal draaden de condensatoren moest gaan plaatsen en het dus een prutzootje zou gaan worden... en die waren ook 40v btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Lief_Adje schreef op 02 October 2003 @ 11:28:
nee dit waren de beste die de electro shop had.
hij had wel 1500's maar die ware zo groot dat ik met allemaal draaden de condensatoren moest gaan plaatsen en het dus een prutzootje zou gaan worden... en die waren ook 40v btw
En die draden zouden juist in je nadeel gaan werken :)

Overigens zouden de nieuwe condensatoren net zo goed moeten werken. De elco's zitten er puur als buffer op, en 2200u i.p.v. 1500u is eigenlijk alleen maar een grotere buffer.
16V vs 6.3V is ook geen probleem. De condensatoren worden slechts tot een lagere spanning opgeladen :)

't eninge wat ik zo kan bedenken is dat de oplaadtijd voor je condensatoren net iets langer is, waardoor de cpu niet wil starten op een lagere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Topicstarter
Twynn schreef op 02 October 2003 @ 11:35:
[...]

En die draden zouden juist in je nadeel gaan werken :)

Overigens zouden de nieuwe condensatoren net zo goed moeten werken. De elco's zitten er puur als buffer op, en 2200u i.p.v. 1500u is eigenlijk alleen maar een grotere buffer.
16V vs 6.3V is ook geen probleem. De condensatoren worden slechts tot een lagere spanning opgeladen :)

't eninge wat ik zo kan bedenken is dat de oplaadtijd voor je condensatoren net iets langer is, waardoor de cpu niet wil starten op een lagere spanning.
aha thx voorgloeien dus ;)
kzal eens kijken of dat helpt (op 400mhz booten 10min laten draaien jumper omzetten en resetten >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twynn schreef op 02 oktober 2003 @ 11:35:
[...]

Denk ik ook, maar er is toch aardig wat voor nodig om elco's boem te laten doen.

Zou toch ff je torren nakijken of ze wel functioneren naar behoren voordat zij ook de geest geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt kijken of je er een paar kunt weglaten, vaak staan ze nog per 2 parallel. Op zich geeft de hogere waarde normaal geen probleem.
Dacht ik .. ;)

Verder zou je per ongeluk zo'n elco andersom kunnen hebben geplaatst, of meer waarschijnlijk, was misschien de + - indicatie op de oude elco's niet duidelijk.
(Soms verdraait de plastic huls ten opzichte van het kokertje.)

Heb je gekeken op de printplaat wat de nul ( min, - , of massa) was, of heb je de nieuwe elco's geplaatst zoals de oude stonden ??
(Niet dat ik denk dat je geprutst hebt. Integendeel. Het is vreemd dat ze kapot gegaan zijn bij een K6 bordje, en nog vreemder dat de VCore nu een probleem is..) ;)

Er moet een oorzaak zijn, die er voor zorgt dat de boel nu anders reageert. Geeft de BIOS nog een VCore uilezing aan ?? Anders zou je een programma als MBM5 kunnen nemen om te zien wat er met een draaiend systeem gebeurt.
booten 10min laten draaien
Nah, dat opladen duurt nog geen tiende van een seconde. Opstarten, en nog in het BIOS scherm ALT+CONTROL+DELETE doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[offtopic]
haha wat een kunstgrepen om iets draaiend te houden! kan je niet een soort voltmod toepassen waardoor er een hoger voltage is? moet geen probleem zijn voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

Lief_Adje schreef op 02 October 2003 @ 11:19:
Ik heb hier een Packard Bell pc van een kennis staan met daarin een AMD K6-2 500, met dus kapotte condensatoren, nu heb ik die los gesoldeerd (1500qf 6,3v) en vervangen door 2200qf 16v.
Na de operatie werkte het eerst niet :|, maar na het cpu voltage van 2,2 naar 3,2 volt te verhogen werk hij wel weer! :D en de cpu blijf IJS koud, nu heb ik het idee dat de nieuwe Condensatoren voor een lager voltage zorgen.. kan iemand mij dat bevestigen?
Iig werk de PC nu weer super stabiel (wat het afgelopen jaar niet zo was), maar op 500mhz niet echt, dus draai ik nu op 400mhz, weet iemand een methode om het voltage nog meer te verhogen? want de de ingestelde 3,2 zal wel ongeveer op een kleine 2v uitkomen en daar doet hij het niet voor op 500mhz :|

(mobo is van een PB 1502 met als type nr. 'FR520' en bezit een SiS530 chipset.)
Volgens mij kun je beter er weer condensators van 1500qf (Moet het geen pf zijn ;? ) op zetten. Je zorgt er met het verhogen van de spanning er wel voor dat de condensators sneller opladen waardoor je pc wel boot maar de levensduur van je proc wordt waarschijnlijk wel korter door die hogere spanning. De uiteindelijke spanning op je proc is toch 3,2 V!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54
Ik ken dit mobo heb laatst een pc-tje voor een kennis gemaakt en die had last van vage vastlopers. Toen ik hem opende waren de condensatoren rond de processor allemaal bol met aan de bovenkant een bruine smurrie. Het is zo'n packard-bell club geval. Toen ik op internet ging zoeken naar meer info van dit mobo bleek dat het een van de slechtse packard-bell mobo's is die door GVC is gemaakt. Er zit een enorme bug in het ontwerp van het mobo waardoor de batterij steeds leegloopt.
Zie ook: packard bell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 11:42:
[...]

Denk ik ook, maar er is toch aardig wat voor nodig om elco's boem te laten doen.

Zou toch ff je torren nakijken of ze wel functioneren naar behoren voordat zij ook de geest geven
De Elco's zijn door een productie fout gewoon rot (zie ook de Abit/MSI problemen)
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 11:42:
Je kunt kijken of je er een paar kunt weglaten, vaak staan ze nog per 2 parallel. Op zich geeft de hogere waarde normaal geen probleem.
Dacht ik .. ;)

Verder zou je per ongeluk zo'n elco andersom kunnen hebben geplaatst, of meer waarschijnlijk, was misschien de + - indicatie op de oude elco's niet duidelijk.
(Soms verdraait de plastic huls ten opzichte van het kokertje.)

Heb je gekeken op de printplaat wat de nul ( min, - , of massa) was, of heb je de nieuwe elco's geplaatst zoals de oude stonden ??
(Niet dat ik denk dat je geprutst hebt. Integendeel. Het is vreemd dat ze kapot gegaan zijn bij een K6 bordje, en nog vreemder dat de VCore nu een probleem is..) ;)

Er moet een oorzaak zijn, die er voor zorgt dat de boel nu anders reageert. Geeft de BIOS nog een VCore uilezing aan ?? Anders zou je een programma als MBM5 kunnen nemen om te zien wat er met een draaiend systeem gebeurt.

[...]

Nah, dat opladen duurt nog geen tiende van een seconde. Opstarten, en nog in het BIOS scherm ALT+CONTROL+DELETE doen.
De Condensatoren staan er wel goed op gemonteerd :) helaas geeft de bios geen vcore iutlezing, maar de K6 is erg koud dus denk ik dat de anders zo heethoofdige nu op een lager voltage loopt.
Mad_Manic schreef op 02 October 2003 @ 11:48:
Ik ken dit mobo heb laatst een pc-tje voor een kennis gemaakt en die had last van vage vastlopers. Toen ik hem opende waren de condensatoren rond de processor allemaal bol met aan de bovenkant een bruine smurrie. Het is zo'n packard-bell club geval. Toen ik op internet ging zoeken naar meer info van dit mobo bleek dat het een van de slechtse packard-bell mobo's is die door GVC is gemaakt. Er zit een enorme bug in het ontwerp van het mobo waardoor de batterij steeds leegloopt.
Zie ook: packard bell
Nee het is niet dat mobo (gelukkig maar) dit is een nieuwere versie en heeft geen last van de kinderziektes die in dat topic omschreven staan

[ Voor 22% gewijzigd door Lief Adje op 02-10-2003 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54
Maar in dat topic hebben ze het wel over een mobo van packard bell met type miami FR520 met sis530 chipset zoals je in je eerste post meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 02 October 2003 @ 12:19:
Maar in dat topic hebben ze het wel over een mobo van packard bell met type miami FR520 met sis530 chipset zoals je in je eerste post meldt.
sorry ja je hebt gelijk ,alleen heeft dit moederbord die problemen niet :? anyway ik heb iets anders uitgevonden:
Als ik de onboard VGA via de Jumper uitschakel wil me cpu ineens op de 500mhz :P dus nu met een pci vid kaartje en alles draait perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het is natuurlijk ook altijd mogelijk dat het moederbord kapot is gegaan toen de condensators zijn gaan lekken.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 11:42:Nah, dat opladen duurt nog geen tiende van een seconde. Opstarten, en nog in het BIOS scherm ALT+CONTROL+DELETE doen.
Als de CPU niet werkt doet de soft-reset 't ook niet. "Reset" knop zal wel werken overigens.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aetje schreef op 02 oktober 2003 @ 14:36:
[...]

Als de CPU niet werkt doet de soft-reset 't ook niet. "Reset" knop zal wel werken overigens.
Hij heeft het ook over instabiel zijn op waardes er tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kep hier ook een keer een board voorzien van nieuwe elco's (wel de juiste waarden)
Board deed daar na nog steeds nix...

Dus het zou goed kunnen dat er bij jou ook meer defect is gegaan.

Maar tegenwoordig heb je voor ongeveer 50 euro al een nieuw bordje (k7s5a pro) waar je oude sdram op kan, en dan een goedkoop athlonnetje erop, kan je voorlopig weer vooruit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhead22 schreef op 02 October 2003 @ 19:00:
Kep hier ook een keer een board voorzien van nieuwe elco's (wel de juiste waarden)
Board deed daar na nog steeds nix...

Dus het zou goed kunnen dat er bij jou ook meer defect is gegaan.

Maar tegenwoordig heb je voor ongeveer 50 euro al een nieuw bordje (k7s5a pro) waar je oude sdram op kan, en dan een goedkoop athlonnetje erop, kan je voorlopig weer vooruit !
dat is de sport toch niet?

Het solderen heeft een hoger "hobby factor" dan kopen. Maar meten is weten en als de boel ploft kan er wat meer aan de hand zijn.
Pagina: 1