Ik heb een tabel en daar wil ik de sort order van item kunnen beinvloeden, dus nu had ik het idee om een extra veld aan te maken en daarop sorten.
voorbeeld table ( mysql ).
Maar nu heb ik dus een probleem. Hoe ga ik om met het tussen voegen van rijen.
begin situatie
Als ik later een rij wil toevoegen heb ik dus een probleem. Dus ik was eerst van plan het als volgt te doen.
Dat werkt goed. Maar het is wel erg beperkt want zodra ik nu weer een extra rij wil toevoegen tussen rij 1 en 8 kan dat niet zo makkelijk meer. Ik zou de sortorder natuurlijk 1.0.1 kunnen gaan geven, maar dan wordt het op den duur wel een gigantische tabel.
En ik hen het vermoeden dat het toch makkelijker kan. Iemand een leuk ander idee?
Gaarne geen oplossingen in de logica. Want dat is wat ik nou juist probeer te voorkomen.
[edit]
HET HOEFT GEEN MYSQL DATABASE TE ZIJN, ER ZIJN NOG MEER VARIANTEN EN SMAKEN OP DE MARKT. ( Het voorbeeld is alleen in mysql gemaakt aangezien ik dat voorhanden had liggen, sorry voor de caps )
voorbeeld table ( mysql ).
code:
1
2
3
4
5
6
| CREATE TABLE `categorie` ( `idCategory` int(11) NOT NULL auto_increment, `categoryName` varchar(50) NOT NULL default '', `sortorder` varchar(20) NOT NULL default '', PRIMARY KEY (`idCategory`) ) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=37 ; |
Maar nu heb ik dus een probleem. Hoe ga ik om met het tussen voegen van rijen.
begin situatie
code:
1
2
3
| 1 - Naampje 1 - 1 7 - Naampje 2 - 2 2 - Naampje 3 - 3 |
Als ik later een rij wil toevoegen heb ik dus een probleem. Dus ik was eerst van plan het als volgt te doen.
code:
1
2
3
4
| 1 - Naampje 1 - 1 8 - Naampje 4 - 1.1 7 - Naampje 2 - 2 2 - Naampje 3 - 3 |
Dat werkt goed. Maar het is wel erg beperkt want zodra ik nu weer een extra rij wil toevoegen tussen rij 1 en 8 kan dat niet zo makkelijk meer. Ik zou de sortorder natuurlijk 1.0.1 kunnen gaan geven, maar dan wordt het op den duur wel een gigantische tabel.
En ik hen het vermoeden dat het toch makkelijker kan. Iemand een leuk ander idee?
Gaarne geen oplossingen in de logica. Want dat is wat ik nou juist probeer te voorkomen.
[edit]
HET HOEFT GEEN MYSQL DATABASE TE ZIJN, ER ZIJN NOG MEER VARIANTEN EN SMAKEN OP DE MARKT. ( Het voorbeeld is alleen in mysql gemaakt aangezien ik dat voorhanden had liggen, sorry voor de caps )
[ Voor 9% gewijzigd door LuCarD op 02-10-2003 11:41 ]
Programmer - an organism that turns coffee into software.