Toon posts:

[DVD] Computer bevriest na 30 sec film

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het regime voorschrijft, heb ik al wat onderzoek verricht naar het probleem dat de computer van mijn vriendin heeft. Ik kon echter niet zelfstandig een oplossing vinden en ook geen enkele online FAQ bracht me een stap verder. Daarom ben ik nu hier! :*)

Het probleem is dat haar computer 9 van de 10 keer crasht bij het afspelen van DVD-films. Na verloop van tijd, meestal zo'n 30 seconden, bevriest het beeld en blijft het geluid haperen. De computer hangt dan echt; er rest niets anders dan de boel resetten, aangezien het systeem niet meer reageert. :(

Even snel de systeemspecs: Asus A7N8X, AMD Athlon XP 2500+, Kingston 512 meg DDR400, Western Digital 80 gig 8 meg cache, ATI Radeon 9600 256 meg, Creative SB Live 5.1 Digital, Lite-On DVD-speler (16x), Sony DW-U10A DVD-writer. Het geheel draait onder Windows2000 SP4, met de laatste officiële NForce2-, Catalyst- en SBLive-drivers. De onboard audiochip van het mobo is uitgeschakeld in het BIOS. Het systeem is op geen enkele wijze overgeklokt en gebruikt de memory-timings die de SPD voorschrijft. Zowel de video- als de geluidskaart hebben hun eigen IRQ en delen die dus niet met een ander apparaat. :)

Overigens doet de geluidskaart soms rare dingen. Het opstartgeluidje van Windows kraakt en soms werken de EAX-effecten van het AudioHQ Control Panel niet, evenals de Bass en Treble toonregeling. Soms, geheel willekeurig, werken ze echter weer wel. :S Het is daarom ook om die reden dat ik denk dat de geluidskaart de veroorzaker is van dit probleem. Maar of ik nou de bijgeleverde drivers, de standaard WDM-drivers van windows, of de nieuwste drivers van soundblaster.com installeer, het probleem blijft bestaan.

Wie kan me verder helpen? Mocht er nog informatie ontbreken, vertel het me dan; vanzelfsprekend zal ik die dan toevoegen. :Y)

Oh, voor ik het vergeet: de vastloper treedt op bij zowel PowerDVD XP als WinDVD 5 Platinum. :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:21

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 11:10:
Zoals het regime voorschrijft [..]
En bedankt hè! Als we zo beginnen heb ik al geen zin meer om te antwoorden...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry sorry... ik bedoel dat vanzelfsprekend niet gemeen of lullig of zo, maar als ik me niet vergis worden de policies bovenin de topiclist zo genoemd. Ik heb gewoon die benaming overgenomen, da's alles. Wat ik ermee wilde zeggen is dat ik al van alles heb geprobeerd (bijvoorbeeld searches in Google en op GoT) en niet meteen in het wild een topic heb geopend.

Ik hoop oprecht dat ik niemand gekwetst heb. :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:21

AcouSE

Swedish Chef

Hmm, craps... ik wist niet dat die AVH-lullo's op die manier naar het beleid verwijzen... Mijn excuses...

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
trek die soundblaster er eens uit en probeer eens een filmpje af te spelen zonder geluid. Ik ben zelf niet zo dol op soundblaster kaarten, maar dat komt hoofdzakelijk doordat vroeger het echt een hel was om SB kaarten op een via chipset aan de praat te krijgen..

Verwijderd

offtopic:
'Vroeger een hel' ?
;) :D >:)

Najah. (Ik zit al een paar jaar met de originele SBLive! Full, op een VIA KT133/133A systeem, no problems.)

Normaal heeft dat gekraak met de powersaving stand op een VIA chipset te maken, als je b.v. een programma als Vcool of PC-cool gebruikt. De V I/O wordt dan verlaagd om minder stroom te gebruiken, maar dat vinden de circuits op de SBLive niet leuk.

Verder kan de kaart rot zijn, een kapotte condensator of zoiets, maar de boel zou daar niet zo 1 2 3 van vastlopen.. mmhh..

Het lijkt een beetje op dat in combinatie van een software probleem -> gooi eens die twee DVD afspeel programma's er af, en installeer er 1-tje oponieuw. Geen 2 dus.

Verder vind ik het ook boeiend dat ze geen IRQ delen. Ik hoop dat ze dus een hoge IRQ hebben, 16 of hoger. Niet door het uitzetten van de ACPI functies dus......

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Om op het laatste berichtje terug te komen: de geluids- en videokaart gebruiken respectievelijk IRQ 11 en 16. Ik zal die geluidskaart er spoedig uittrekken. Een in plaats van twee software-spelers heb ik al geprobeerd, immers, in eerste instantie was alleen WinDVD geinstalleerd. Pas later kwam PowerDVD erbij.

:) Wie helpt met nog meer ideeën?

Verwijderd

Wat nog zou kunnen, is een conflict met de dual-channel geheugen mode van de NForce2 chipset en de Soundblaster. Heb je 1 of 2 geheugenreepjes ?

PS In een Linux topic wordt trouwens gesuggereerd dat het gekraak ook in Windows kan komen omdat de Digital-out niet op uit/mute staat.....

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 17:38 ]

Verwijderd

Ik heb ook gehad dat me computer steeds hing. Ook vaak bij films idd. Ik had toen net Windows XP erop gezet en d8 dat het daar aan lag. Na 3x van besturingssysteem gewisseld te zijn, deed me computer het ineens wel goed, maar stonk het als een gek in me compu. Toen bleek me geluidskaart te zijn doorgebrand. (en pas na het definitief stuk gaan van de geluidskaart, deed alles het dus pas weer)

Verwijderd

mischien een rare vraag, maar draai je toevallig speedfan oid? Bij mij werkte het altijd perfect in mijn MP3speler(celeron 466), met internetten, DIVX, MP3 ed. Maar met DVD's liep ie ineens vast na een paar minuten. WinDVD en PowerDVD geprobeert, allebei zelfde probleem. Wat bleek, Speedfan liet de fan op een 0-25% draaien, maar met DVD afspelen liep de snelheid niet automatich meer op. Mischien iets met priority's. Als ik speedfan uit zet werkt het wel goed.
Pagina: 1