Toon posts:

3D Prophet: gestoord beeld en lage 3DMark2K3 score

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Pas een nieuw systeem gekocht, met de volgende spec.

p4 3.0 ghz 800mhz FSB (HT)
asus p4c800-e deluxe
corsair twinx 3700 1gb (dual channel)
hercules 3d prophet 9800 pro
hyundai q17 17" tft
Plextor dvd 16x and Plextor 52x32x52 burner
OS: Windows XP Professional UK (sp 1) (en alle beschikbare updates)
Nieuwste hercules/asus drivers

Allereerst bios geflashed naar de nieuwste versie (11) En de meeste instellingen
vrij standaard gezet, dus geen exotische overklok instellingen.

Tijdens het installeren van XP werd tijdens het weergeven van de licentie overeenkomst,
de onderste helft van het scherm 'verstoord' als een slecht ontvangen tv zender.
Toen maar de handel met een oude crt monitor geinstalleerd.

Na het installeren van alle updates, lijkt het erop dat het systeem prima loopt.
De TFT werkt geheel zonder problemen, alleen moest ik het windows bootlogo uitschakelen, anders zag dat er ook 'verstoord' uit.

Het probleem is nu echter dat ik zeer lage 3d performance heb, bv 3dmark 2003 geeft een score van 2355.
Ik zie niet echt wat het probleem is, de hardware lijkt in orde, misschien iets in software/drivers/instellingen??

Heeft iemand een idee? Bedankt alvast!

ps
Vaak wanneer het systeem opstart geboot het een paar keer tijdens het laden van windows (2x oid) en daarna start het gewoon zonder een bepaalde melding netjes door,
misschien heeft iemand hier ervaring mee met deze hardware?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tijdens het installeren van XP werd tijdens het weergeven van de licentie overeenkomst,
de onderste helft van het scherm 'verstoord' als een slecht ontvangen tv zender.
Na het installeren van alle updates, lijkt het erop dat het systeem prima loopt.
De TFT werkt geheel zonder problemen, alleen moest ik het windows bootlogo uitschakelen, anders zag dat er ook 'verstoord' uit.
Het probleem is nu echter dat ik zeer lage 3d performance heb, bv 3dmark 2003 geeft een score van 2355
Dat kan aan de videokaart of de voeding liggen. Is de videokaart voorzien van een 5V/12V molex connector? Zo ja, is deze aangesloten? Waarop sluit je de TFT resp de CRT aan? De TFT kun je het beste aan de DVI aansluiting hangen en de CRT aan de analoge uitgang. Tot slot: welke voeding heb je exact?

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 11:04 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Over lage 3dMark scores, zie ook dit topic: 3Dmarks Score te laag - Deel 2 :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Thermaltake 480Watt Silent Purepower met Active PSU.
Molex connector is aangesloten op videokaart. Het lijkt wel goed te werken...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien dit een Videoplanken & Beeldkanonnen-gerelateerd probleem is, krijg je bij deze een enkeltje PMG > VB, compleet met een gratis titelverduidelijking :)

Verwijderd

Topicstarter
Weet je dat wel zo zeker het kan ook best een probleem zijn met mobo/processor oid

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer je met voldoende logisch redendatievermogen de symptomen bekijkt, dan wel ja :)

Wat voor drivers gebruik je exact (versies) en heb je ook verschillende geprobeerd?

[ Voor 109% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou als jij denkt dat dat beter is als moderator dan zal dat wel zo zijn he. Ik zou eigenlijk liever zien dat mensen hun mening over die post geven dan dat er gekeken wordt of het misschien niet beter in een ander topic kan staan.
Uiteraard ga ik zelf eerst op onderzoek uit, maar in fora vindt men over het algemeen ook andere enthousiastellingen die het leuk vinden om ervaringen uit te wisselen...

Verwijderd

Topicstarter
De hercules drivers 7.93 zijn nu geinstalleerd, dat is de nieuwste versie

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-08 17:17
Had je de problemen ook al voordat je je bios van je videokaart had geflashed ?
Zo nee, dan zou ik je oude eens terugzetten.
Zo ja, dan ligt het probleem ergens anders ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is een nieuw systeem en ik heb niet de videokaart maar het moederbord geflashed

• Sepiroth
My bad, dacht dat je je videokaart had geflashed omdat je daar problemen mee had.
Misschien dan een probleem met AGP fast write ofzo. Of probeer eens te werken met een andere AGP sneldheid, 2x, 4x, of 8x. 8x zo eigen normaal moeten werken.

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
als je in windows je resolutie op 800x600 zet en 60 hz, en of 640x480 met 60hz heb je dan ook last van dit probleem ?

zo ja dan zou ik toch terug gaan met je video kaart

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• Sepiroth
Hij heeft het probleem al voordat hij opstart. Het opstartscherm van windows doet namelijk al raar. Ik denk dus niet dat het iets met een instelling van windows te maken heeft.
Ik zou zeggen dat er iets in de bios verkeerd zit ofdat er een hardware matig defect is.
Probeer je videokaart eens in een andere pc als dat mogelijk is, werkt hij daar wel goed ?

Verwijderd

Topicstarter
Euh.. er is dus alleen een dispay probleem met het bootlogo, daarna werkt het gewoon prima. Alleen is die 3d mark score gewoon erg laag en dat vindt ik wat vreem voor deze hardware...

• Sepiroth
Je score is zeker laag, ik heb ongeveer dezelfde hardware en ik haal ongeveer 5800 punten in 3dmark03.

Hoe zijn de temperaturen van je processor ? Misschien zit je koeler er niet goed op en wordt je cpu te warm, waardoor hij zichzelf automatisch terugklokt.
Koeler een keer eraf halen en opnieuw monteren doen wel eens wonderen.

Je kan ook nog proberen je bios instellingen op default te zetten en verder niks aan te passen.

Nu zijn mijn ideen bijna op...

Verwijderd

Topicstarter
wel de cpu temp is rond de 38, zit een zalman cooler op en die werkt prima. Dat lijkt me wel in orde. In Bios staat het meeste ook wel op default.
Overigens, is 5800 niet ook wat laag, ik zag scores van rond de 9000 voor een soortgelijk systeem, iets minder snel zelfs. Of klopt dat niet?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 11:14:
Nou als jij denkt dat dat beter is als moderator dan zal dat wel zo zijn he. Ik zou eigenlijk liever zien dat mensen hun mening over die post geven dan dat er gekeken wordt of het misschien niet beter in een ander topic kan staan.
Wat bedoel je met een ander topic? Bedoel je soms subforum? Sja, ik zit al jarenlang op dit forum en ik leer van andermans problemen ;)

Trouwens, er rest hier nog een onbeantwoorde vraag :)
Herlees eens mijn eerste reply in dit topic ;)

• Sepiroth
Temps zijn ok, liggen bij mij ook rond die koers op full load. idle zijn ze nu ongeveer 27 graden.
3dmark03 scores zijn voor dit systeem normaal. De scores zijn gebaseerd op een non-overklokt systeem. De processor was dus nog niet overgeklokt.
De hoogste score die ik heb gezien lag ergens rond de 6000.
Als je gaat overklokken kom je misschien wel rond de 6500 tot 7000, maar 9000 heb ik nog nergens gezien. Misschien had die persoon niet de default instellingen aanstaan in 3dmark03 of was het misschien 3dmark01.

Anyway, om een beetje ontopic te blijven:
Ik denk dat je videokaart een beetje brak is.

(Had je hem al getest in een ander systeem, of is dat niet mogelijk ?)

Verwijderd

Topicstarter
TFT op DVI uiteraard en de voeding is keurig aangesloten (Thermaltake 480Watt Silent Purepower met Active PSU.)

Verwijderd

Topicstarter
geen ander systeem beschikbaar. Maar wel interessant wat je zegt over 3dmark. Welke instellingen gebruik je daar? Ik heb wel wat met die antialiasing zitten klooien.

• Sepiroth
Ah, dat verklaart weer wat.
Zet maar eens al je anti-aliasing en Anisyntrophic filtering uit.
Wedden dat je dan hoger uit komt.

[edit]
Scores worden vaak gemeten met default instellingen.
Zet dus in 3dmark03 de instellingen op default en ook in je windows settings AA en Af uit zetten.
[edit]

[ Voor 47% gewijzigd door Sepiroth op 02-10-2003 12:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alleen vraag ik me dan af wat de benchmark is? Ik bedoel, als verschillende scores naast elkaar worden gezet ondanks dat er verschillende instellingen zijn gebruikt lijkt me dat niet echt eerlijk? Anisyyntrophic staat standaard op 4 ik zal die eens op 0 zetten dan.
By the way, met name dat filmpje met die 2 trollen en die heldhaftige dame loopt wat schokkerig...

• Sepiroth
Daarom moet je 3dmark03 ook testen met alle instellingen op default, dan zijn ze bij iedereen gelijk.
Die trol loopt volgens mij ook een keer op alleen je processor en dat gaat inderdaad niet echt vloeiend.

Verwijderd

Topicstarter
default score is 5526 en dan is er dus niets overgeklokt of wat dan ook.
Is dat een goede score voor dit systeem?

• Sepiroth
Ja, das al een heel stuk beter. Ik zit net 200 punten hoger, maar of dat nou zo'n ramp is.
Met overklokken kun je natuurlijk hoger.
Ik heb mijn pc alweer teruggeklokt (naar 2,6ghz i.p.v. 3,4Ghz), omdat ik het nog niet nodig vind om te overklokken.
Alle spellen draaien toch soepel op hoge resoluties met alle details vol open.
Mocht dadelijk Half Life 2 niet soepel genoeg lopen dan ga ik natuurlijk weer wel overklokken en dan niet alleen mijn cpu maar ook de videokaart.
Overklokken zou ik pas doen als het nodig is.
Pagina: 1