In mijn netwerkje gaat het internetverkeer over een Cisco PIX515E firewall via een KPN SDSL-verbinding naar internet. Helaas is het mogelijk dat één gebruiker de hele lijn dicht trekt door een groot bestand te downloaden. In 2e instantie wil ik hiervoor een vorm van bandbreedtemanagement gaan gebruiken maar tot het zover is wil ik kunnen uitvinden wie de grootgebruiker is.
Als ik ga zoeken naar dit soort tools dan levert dat nogal wat geavanceerde sniffers op, helaas heb ik nog niet de kennis om met een iets dergelijks aan de slag te gaan. Ik kan wel een sniffer gaan gebruiken maar ik weet niet hoe ik de data moet interpreteren. Daarom zoek ik een eenvoudige tool die mij realtime kan vertellen waar binnen mijn LAN de meeste pakketjes lopen. In een grijs verleden heb ik een keer een tool gezien die grafisch realtime het verkeer liet zien, dat zag er ongeveer als volgt uit:

Uit dit voorbeeldje blijkt dan dat er erg veel verkeer loopt tussen IP-adres 12 en 3, 4 en 7. Ook tussen IP-adres 1 en 6 loopt meer verkeer dan gemiddeld.
Kent iemand deze tool of een vergelijkbaar iets?
Netwerk:
Cisco SDSL router aan een Cisco PIX515E firewall
2 x Cisco Catalyst 2950 switch
5 x Cisco Hasthub 100Mb hubs
1 segment (10.10.1.x/255.255.0.0)
Als ik ga zoeken naar dit soort tools dan levert dat nogal wat geavanceerde sniffers op, helaas heb ik nog niet de kennis om met een iets dergelijks aan de slag te gaan. Ik kan wel een sniffer gaan gebruiken maar ik weet niet hoe ik de data moet interpreteren. Daarom zoek ik een eenvoudige tool die mij realtime kan vertellen waar binnen mijn LAN de meeste pakketjes lopen. In een grijs verleden heb ik een keer een tool gezien die grafisch realtime het verkeer liet zien, dat zag er ongeveer als volgt uit:

Uit dit voorbeeldje blijkt dan dat er erg veel verkeer loopt tussen IP-adres 12 en 3, 4 en 7. Ook tussen IP-adres 1 en 6 loopt meer verkeer dan gemiddeld.
Kent iemand deze tool of een vergelijkbaar iets?
Netwerk:
Cisco SDSL router aan een Cisco PIX515E firewall
2 x Cisco Catalyst 2950 switch
5 x Cisco Hasthub 100Mb hubs
1 segment (10.10.1.x/255.255.0.0)