Stille S-ata HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuw systeempje maken, en ben van plan daar 2 Serial Ata schijfjes in te hangen in raid.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een snelle, maar ook vooral STILLE (2 dingen die zeker niet altijd samen opgaan :(). 7200 rpm en 8mb cache zijn in mijn ogen dan wel zo goed als noodzakelijk :9
Nu ben ik uitgekomen bij de volgende HDD:
Maxtor diamond plus 9 (en dan de 120 gig of 180 gig editie).
Hij zat ook in revieuwtje van tweakers (hier was het dan een ata-133 schijfje i.p.v sata).

Daar kwam hij ook redelijk stil uit.

Nou is mijn vraag. Heeft er hier iemand ervaring met deze schijven (ik lees namelijk het 1 en ander over vervelende "hoge tonen" uit die dingen) of weet er iemand misschien een andere snelle en stille serial-ata HDD?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je stil wil, moet je een seagate nemen, die zijn marginaal minder snel, maar ZOVEEL stiller (maxtors diamond plus 9's willen weleens fluiten en veel meer herrie maken bij lees en schrijf acties), ondanks dat de halve dove bevolking roept dat de maxtors ook stil zijn, ze zijn het niet echt
[rml][ HD] Stil...[/rml]

Die review is niet zo heel veelzeggend want naast het aantal decibel, telt het soort geluid veel erger. Een zachte hoge fluit is VEEL irritanter dan een iets hardere ruis die je amper/niet hoort.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 02-10-2003 09:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat "gefluit" bedoelde ik idd toen ik het over die "hoge tonen" had. ik zal even dat topic doorspitten.. had ik nog niet gevonden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft ook niet gericht te zoeken op SATA ;) Je kunt ook zoeken naar identieke schijven met een PATA aansluiting. Het mechanisme is gelijk, enkel de aansluiting verschilt :)

Check ook eens de database van www.storagereview.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet speciaal SATA geil ofzo hoor :+ , maar ik heb het nou eenmaal niet zo op die dikke PATA kabels :r . Ik geloof dat er ook van die PATA > sata dingetjes voor je HDD bestaan , maar ik heb eigenlijk geen ID of die dingen performanceverlies opleveren :/

die seagates lijken idd wel stil, maar ligt het aan mij of gaan die maar tot ata-100? en maakt dat enig verschil uit t.o.v SATA-150/ata-133 :? met domme kop gekeken.. zijn wel degelijk sata varianten :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

heb zelf twee seagate's S-ATA 120Gb in raid-0 en ik kan je vertellen dat ondanks ze alletwee tegelijk worden aangesproken nog steeds niet boven het geluid komen van m'n ATI 9700Pro (deze maakt het meeste kabaal, verder is de cpu koeler (alpha8045 met 80x80 fan) op de lage stand en voeding is 400Watt Zallman).
Maw Seagate is wat jij zoekt! :-)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 10:06:
Ik ben niet speciaal SATA geil ofzo hoor :+ , maar ik heb het nou eenmaal niet zo op die dikke PATA kabels :r
Daar heb ik het niet over :) Ik bedoelde dus eerder dat je wat betreft geluid ook de reviews van de PATA broertjes kan opzoeken :Y)
Ik geloof dat er ook van die PATA > sata dingetjes voor je HDD bestaan
Klopt :)
maar ik heb eigenlijk geen ID of die dingen performanceverlies opleveren :/
In principe niet. De snelste SATA schijf ooit, de WD raptor, haalt maximaal zo'n 60MB/s aan STR. Mocht zo'n converter daadwerkelijk snelheidsverlies opleveren, dan zal het echt niet zo erg zijn dat de bandbreedte van ATA133 naar minder dan 60MB/s wordt gebracht ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Djoekie schreef op 02 October 2003 @ 10:06:
heb zelf twee seagate's S-ATA 120Gb in raid-0 en ik kan je vertellen dat ondanks ze alletwee tegelijk worden aangesproken nog steeds niet boven het geluid komen van m'n ATI 9700Pro (deze maakt het meeste kabaal, verder is de cpu koeler (alpha8045 met 80x80 fan) op de lage stand en voeding is 400Watt Zallman).
Maw Seagate is wat jij zoekt! :-)
klinkt idd erg goed. Heb je bij deze schijf niet last van die "fluit-tonen" als bij die andere schijven het geval schijnt te zijn?
Andere mensen met deze (of andere stille) schijven; deel jullie ervaringen met mij _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een stiltefreak :D . Ik heb zelf twee barracuda's ATA IV 60 gb (op dit moment niet meer in Raid0) en ik kan je vertellen dat deze ECHT stil zijn. Als je voor een stille hd gaat is een Seagate een must. Absoluut geen whine fluittonen, het enige wat je af en toe hoort zijn wat seekgeluiden. Ik heb overigens de rest van m'n pc componenten ook stiller gemaakt, dus het is niet zo van: Ik hoor m'n hd's niet boven mijn 5 fans :+

Ik geloof dat de ATA V versie nog iets stiller is, maar dat kun je vinden bij de link van storagereview die al is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de Barracuda 7200.7 is zelfs weer opvolger van de ATA V serie :o en is iig stiller dan die ATA V serie 8) (volgens storagereview)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 10:38:
de Barracuda 7200.7 is zelfs weer opvolger van de ATA V serie :o en is iig stiller dan die ATA V serie 8) (volgens storagereview)
NOFI, maar waar zie je dit in vredesnaam. Als je in de performace database http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php op noise selecteert staat de ATA V bovenaan, gevolgd op de 4 plaatst door de 7200.7 . Dit is overigens ook niet de opvolger v/d ATA V, hooguit van de ATA IV, maar dat zelfs nog niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Ik heb hier 2 Maxtor Diamond Plus 9 120 GB aan me reet hangen en ik hoor ze alleen bij schrijf/zoek acties een beetje reutelen.
Niet storend, maar wel hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

vaag eigenlijk, het is 36db, terwijl mijn papst PC koelertje 21db zou moeten zijn... En het enige wat ik aan mijn pc hoor, is die koeler :o. (nexus NX-3000 is ok, ole ole ;))

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 02-10-2003 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 10:57:
[...]

NOFI, maar waar zie je dit in vredesnaam. Als je in de performace database http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php op noise selecteert staat de ATA V bovenaan, gevolgd op de 4 plaatst door de 7200.7 . Dit is overigens ook niet de opvolger v/d ATA V, hooguit van de ATA IV, maar dat zelfs nog niet volgens mij.
tja dat ie stiller is heb ik idd beetje verkeer gelezen, maar is wel degelijk opvolger:
Seagate quickly followed up on the Barracuda ATA V with the Barracuda 7200.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:40

Lief Adje

Love is in the air

lol ik vind me WD Raptor zelfs nog stiller dan zo'n maxtor 7200rmp *ieks* seagate's zijn wel lekker stil, maar dat komt grotendeels doordat de HDD z'n acoestische instellingen op LOW staan en die van Maxtor op Normaal/High.
Seagate is stil, maar presteerd ook voor geen meeter (kort door de bocht)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 11:01
Radar schreef op 02 oktober 2003 @ 11:03:
Ik heb hier 2 Maxtor Diamond Plus 9 120 GB aan me reet hangen en ik hoor ze alleen bij schrijf/zoek acties een beetje reutelen.
Niet storend, maar wel hoorbaar.
Klopt .. ach, het is ook maar net wat je wil he.
Een Ferarri maakt ook veel meer geluid dan een 'normal' auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lief_Adje schreef op 02 October 2003 @ 13:18:
lol ik vind me WD Raptor zelfs nog stiller dan zo'n maxtor 7200rmp *ieks* seagate's zijn wel lekker stil, maar dat komt grotendeels doordat de HDD z'n acoestische instellingen op LOW staan en die van Maxtor op Normaal/High.
Seagate is stil, maar presteerd ook voor geen meeter (kort door de bocht)
ehm.. kan iemand dat misschien bevestigen/tegenspreken met een benchmarkje ofzo? want tja.. als dat waar is schiet het ook niet zo op |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt benchmarks op diezelfde Storagereview site vinden ..

Ik wil je wel even erop wijzen dat je dat "kort door de bocht" van Lief_Adje wel serieus mag nemen ;)

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

ik zelf heb sinds gister 2 raptors in RAID draaien
Deze schijven zijn zeker niet zo stil als bijvoorbeel een seagate baracuda VI sata schijf. maarja hij draaid ook op 10k.

het geluid is niet vervelend om te horen iig, tis echt dat SCSI geluid wat best prettig kan zijn (een stuk beter als een IDE maxtor schijf (D740X) van een jaar geleden)

als je snel wilt? dan zit je goed! mijn god wat is dit enorm rap!

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.persson/HDD/After/Atto-raid.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 15:00:
[...]

ehm.. kan iemand dat misschien bevestigen/tegenspreken met een benchmarkje ofzo? want tja.. als dat waar is schiet het ook niet zo op |:(
wat wil je horen? Mijn transfer rate is zo ongeveer 3 keer zo slecht als een stel rapors in RAID.. Maar het is nog steeds zo'n 30-35MB/sec. Programma's opstarten gaat snel, alles gaat snel. Een game level vam 120Megabyte laden zal wel zo'n 4-5 seconden duren. Als je het in RAID hangt, gaat het weer ietsje sneller..

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/attobarraV.gif

Waarbij opgemerkt dient te worden dat ik mijn schijven niet gehoord heb tijdens de test :P. Make up your mind: Wat wil je: Comfortabel stil, of theoretisch lekker snel. Ik gebruik mijn HD alleen om programma's op te starten (dat gaat snel) en om media bestanden mee af te spelen (daar boeit snelheid niet eens). Als je databases gaat draaien of een fragmentatiefreak bent, of gewoon kickt op benchmarks, laat dat "stil" dan varen en koop een setje raptors...

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 03-10-2003 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

JvS, ik had het niet beter kunnen verwoorden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 03 October 2003 @ 12:44:
JvS, ik had het niet beter kunnen verwoorden! :)
idd, die bench (en ook die van die 10k schijf, ondanks dat dat zowiezo geen optie zal zijn met z'n kleine capaciteit) zeggen meer dan duizend woorden _/-\o_ .

Dat ie maar 1/3e van die 10k in raid (0 neem ik aan?) is valt me eigenlijk nog best mee: aangezien deze schijf toch maar 7200 rpm maakt en niet in raid hangt :Y) . Ook maak ik uit storagereview benches op dat de snelheid bij de 7200.7 serie iets beter is als de V serie (lichtelijk ten koste van stilte, maar dat valt erg mee). Ik denk dat mijn keuze is gemaakt en wil jullie hartelijk bedanken voor alle hulp

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Ben zelf in het bezit van een stille computer: 9700 Pro passief gekoeld, 2 casefans op 1200 rpm en 1 cpu fan op 1800 rpm. Voeding is een Antec Truepower 430 in een Antec 1080AMG kast die aan de binnenkant bekleed is met absoberende matten. Zitten twee 80 GB S-ATA van Maxtor in, en één Western Digital 80Gb 8Mb cache, P-ATA. Kan je melden dat beide soorten schijven een hoge pieptoon geven, en die hoor je des te harder als de rest van je computer erg stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06 15:15
Ik heb vandaag 2 schijfjes gekocht.

De WD Raptor en een WD 80gb Caviar.
Tevens heb ik een 3.5"<5.25 converters gekocht met noisenblockers, nu hoop ik echt dat ze werken.

Ik ben trouwens ontzettend benieuwd naar de Zalman HD koeler ZM-2HC1
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/zm-2hc1/ZM-2HC1_b2.gif

Deze blijkt ook een geluid en vibraties tegen te gaan en heeft tevens heatpipes en leidt ook emi om met dat kabeltje, ik denk er aan om deze voor m'n Raptor aan te schaffen, want dat is nu echt m'n juweeltje en verdient ook zulke bescherming en koeling ;)

Zalman raadt trouwens als stille hardeschijf de Seagate Barracuda ATA IV aan.

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpshdd2.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik kan de volgende website ook erg aanbevelen als je geintresseerd ben in een stille computer: www.silentpcreview.com

De meeste mensen daar zweren ook bij een Seagate.

Maar zoals hierboven gezegd is stil is relatief. Als je voor de rest een zeer luidruchtige pc hebt zal je een wat luidere hardeschijf ook niet horen.

Zelf ben ik ook aan het kijken naar een stille S-ATA set. Ik zit nog even te wachten tot er een serieuze review komt van de Hitachi 7k250. Qua snelheid doet ie het wat beter dan de Seagate ik vraag me alleen af of ie echt stil is.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom ga je niet naar http://storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php en sorteer je (niet) op idle noise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Omdat getallen niets zeggen over de irritatiefactor van het geluid.

Een idle toon die bijvoorbeeld 3 db zachter is dan die van een concurrent (dus 2 keer zo stil) maar zich uit in een veel hogere frequentie dan diezelfde concurrent, is een stuk irritanter.

Dat is ook de reden dat de Maxtor (zoek zelf uit welke, dacht de DM Plus 9) soms stiller wordt getest dan Seagate's, terwijl in de praktijk die Seagate als veel stiller wordt ervaren. De Maxtor heeft namelijk die irritant hoge 'whine' waarover je op veel sites kunt lezen, bij de Seagate's is de idle-toon meer een soort gesuis.

Edit: iemand anders had al iets soortgelijks gezegd, zie de 1e post van JvS.

[ Voor 9% gewijzigd door MaanBanaan op 03-10-2003 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JRTB schreef op 03 October 2003 @ 23:02:
Een idle toon die bijvoorbeeld 3 db zachter is dan die van een concurrent (dus 2 keer zo stil) maar zich uit in een veel hogere frequentie dan diezelfde concurrent, is een stuk irritanter.
Klopt, alleen is 3db niet twee keer zo stil, het loopt een beetje raar. Je kan zeggen dat een stijging van ongeveer 10db ervaren wordt als "twee keer zo hard" (ook al is dat enorm subjectief). 3db is een verdubbeling van het aantal bronnen, maar twee hdd's zijn (gelukkig) niet twee keer zo hard voor het gehoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Niet online
Hmm, dan heb ik toch iets gemist bij Natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is geen natuurkunde, het is psycho acoustiek. 3db erbij is een verdubbeling van het vermogen, een verdubbeling van het aantal bronnen (twee wekkers in plaats van een), maar geen verdubbeling van de waargenomen geluidsdruk :). Stel je die wekkers maar eens voor, en dan twee tegelijk. Dat is niet iets wat als "twee keer zo hard" wordt ervaren. Daar heb je zo'n 10 wekkers voor nodig :). Om met een stereo twee keer zo hard te spelen heb je ook niet twee keer, maar tien keer zoveel vermogen nodig :). Een verschil tussen 80 en 83 db is net waarneembaar, een verschil tussen 80 en 90 db is echt duidelijk twee keer zo hard (gemiddeld waargenomen door mensen, het is en blijft enigszins subjectief).

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 03-10-2003 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Niet online
Ah ja, nu gaan er enkele belletjes rinkelen (òòk in logaritmisch verband :+). Ik heb altijd geleerd (en onthouden) dat 3 db twee keer zo hard was, maar het is dus twee keer zoveel bronnen. Het verhaal wat je typte klinkt ook wel aannemelijk ja. Weer wat geleerd _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:19
Is zo'n WD Raptor 10.000 Rpm schijf stil? Of toch beter een Seagate, die zijn toch het stilst? (maar draaien wel langzamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wrcveen schreef op 08 januari 2004 @ 13:16:
Is zo'n WD Raptor 10.000 Rpm schijf stil? Of toch beter een Seagate, die zijn toch het stilst? (maar draaien wel langzamer)
StorageReview is tijdelijk down, maar daar kun je die twee vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Pak twee Seagate's in zet ze in Raid-0. Nu heb je de snelheid en de stilte. Als je een beetje rondshopt dan valt het prijsverschil ook mee.

Wat je trouwens moet bedenken is dat als je twee Raptors in raid-0 zet, dat je dan al bijna tegen de PCI bandbreedte grens komt van 133mb/sec (raid controller op PCI wel te verstaan), dit kan problemen geven soms. Twee seagate's in Raid-0 halen bij mijn oudere systeem rond de 100mb/sec op een Silicon Image 3112.
Dezelfde schijven zitten nu op de ICH5-R en hebben dus geen last meer van PCI bandbreedte...ik haal nu 120mb/sec.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb nu 2 Hitachi 7K250 120 GB in S-ATA raid 0 hangen op een Promise Controller.

Ik moet zeggen dat de schijven uitermate stil zijn. Met mijn kast dicht hoor ik ze niet. En daarnaast presteren ze ook uitstekend.

De rest van mijn systeem is ook geheel getweaked op stilte. Dus dat zegt wel wat.

[ Voor 17% gewijzigd door Shuriken op 08-01-2004 16:07 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook de Ata 133 versie van de maxtor schijf... en het is echt wel een hele stille schijf hoor... Hoort um amper _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvM
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb zo'n 10.000 Rpm Raptor, en hij maakt een behoorlijke klere herrie. Bij schijfaccess hoor je duidelijk het bekende SCSI geluid, en hij fluit (helaas) behoorlijk. Na het isoleren van je kast met loodbitumen en daarop weer noppenschuim zooi van de gamma is het goed te doen. Hij is wel lekker snel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb nu zelf maar zo'n seagate gekocht... zal een dezer dagen wel binnen zijn maar ik ga er vanuit dat ie goed stil is (moet ik alleen nog effe van dat gamma noppenschuim im m'n kast plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvM
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 16:57:
heb nu zelf maar zo'n seagate gekocht... zal een dezer dagen wel binnen zijn maar ik ga er vanuit dat ie goed stil is (moet ik alleen nog effe van dat gamma noppenschuim im m'n kast plakken)
Maar dan nog zou ik eerst loodbitumen (anti dreun meuk) tegen je zij-, -boven en onderkant van je case plakken. Hierdoor hoor de je schijfactiviteit nauwelijks meer (het dempt de lage tonen, noppenschuim alleen maar hoge tonen). Als je met loodbitumen in je kast geplakt er een tikje tegen geeft klinkt de kast dof, terwijl hij anders rammelig klinkt. Ik vind het een aanrader. Je kan het halen bij bijvoorbeeld een auto-onderdelen-zaak, voor 25 euro kan je je hele kast beplakken.
Pagina: 1