[DV]interlace probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik ben bezig met het bewerken van video, maar heb een probleem met de kwaliteit. Ik heb dv gecaptured vanaf een sony dcr-trv14e, via firewire in premiere 6.5. Het rare is dat wanneer ik dit afspeel in wmp ik de ene keer (wanneer ik bv premiere open heb staan) allemaal strepen krijg (luxaflex effectje, dus waarschijnlijk een interlace probleem), en de andere keer niet... Hoe komt dat?

Ik wil straks de video exporteren in divx formaat, maar wanneer ik nu kleine stukjes probeer krijg ik altijd weer dat luxaflex effect. Ik heb al geprobeerd om te deinterlacen in premiere en ook met divx5 zelf (gaf een iets beter effect, maar nog steeds slecht). Hoe krijg ik een goede kwaliteit divx van dv?

Ook wil ik straks dvd gaan maken. Hoe kan ik zorgen dat de kwaliteit van dv dezelfde blijft als ik er dvd formaat van ga maken? Ik gebruik nu daarvoor premiere 6.5, adobe mpeg decoder en dvd-it.

Daarnaast krijg ik ook wanneer ik exporteer naar divx twee zwarte balken aan de zijkant, op de een of andere manier wordt er dus ge-resized, terwijl ik de resolutie gelijk hou. Heb al geprobeerd om met resize in premiere dit weg te krijgen, maar da's niet gelukt... Hoe krijg ik gewoon een 4:3 verhouding?

Beetje boel vragen ineen...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je naar DV gaat, dan laat je het gewoon interlaced, is op de TV geen enkel probleem en je DVD-software kan het meestal wel filteren.

Tja, en wat betreft naar divx, de effectieve verticale resolutie van je DV wordt door de meeste deinterlace filters lager, waardoor het beeld natuurlijk slechter wordt. Porbleer eens met virtualdub ofzo een deinterlace uit te voeren, die heeft daar betere filters voor, en zeker beter dan die van Premiere.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• e1f
Ok, thanx. VirtualDub ga ik wel weer even proberen dan.

Maar weet iemand hoe het komt dat het luxaflex effect er de ene keer wel, en de andere keer niet is?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Interlacing zie je alleen bij bewegende beelden, of als er dingen in het beeld bewegen. Bij stilstaande beelden zal je dus de interlacing nauwelijks zien.
Als je er echt van af wilt is inderaad de-interlacen via Vdub, Premiere ofzo de oplossing.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• e1f
Ik bekijk iedere keer dezelfde stukjes met beweging, juist om goed te vergelijken. Maar ik snap niet hoe het komt dat het er de ene keer wel is, en de andere keer niet. Gebruikt premiere dan iets waardoor wmp die filter niet meer toepast ofzo?

Heb nu de deinterlace filter van Vdub geprobeerd en dat ziet er een stuk beter uit. Ik heb alleen nog het probleem dat na het omzetten naar DivX er twee zwarte balken aan de zijkant zitten. Dit zal iets te maken hebben met de aspect ratio, maar ik weet niet hoe ik die zwarte balken kan voorkomen.

En hoe kan ik het beste m'n dv op dvd krijgen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

DV heeft een andere verhouding (aspect ratio) dan je monitor, dus vandaar de zwarte balken, Als je ze weg wil hebben, zou je dus je pixels wat moeten rekken, sommige players doen dan idd al.

Als je het geheel op DVD wil hebben kun je het beste een mpeg-2 encoder installeren. en dan met een DVD-authoring proggie (of nero..) op DVD branden. Je kunt het beeld in princiepe gewoon interlaced laten, omdat je TV dat ook gewoon is (je moet dan wel echt interlaced encoden, anders gaat het lelijk uitzien!).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• e1f
Heb een beetje lopen klooien met instellingen in Vdub enzo. Maar ik vroeg me af, m'n DV's worden nu op mn HD gezet met een miroDV2avi videocompressie. Is hieruit nog een kwaliteitsverbetering te halen? Een andere compressietechniek om te capturen o.i.d.?

Wanneer ik het omzet naar Mpeg 2 (met Adobe Mpeg encoder voor Premiere) dan vindt er een behoorlijk kwaliteitsverlies plaats. Ik heb nu de instellingen op dvd staan. Wanneer ik de instellingen hoger zet, geeft DVD-it de melding dat dat ongeschikt is voor dvd... Hoe krijg ik het kwaliteitsverlies minimaal naar dvd toe?

• e1f
anybody?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probeer eens het volgende: is wel was lastiger, maar levert heel mooi resultaat op:

- gebruik AVIsynth om een script te schrijven om de AVI file te frameserven
- zet in het script een regel om te de-interlacen. Hiervan zijn diverse modules beschikbaar voor AVisynth
- lees de geframeserverde AVI file in in TMPGenc en codeer naar Mpeg2

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• e1f
Terwijl ik verder nog aan het rondkijken was naar info over hoe ik AVIsynth moet gebruiken kwam ik tegen dat er ook een plugin is om premiere te te gebruiken als frameserver: [url]www.videotools.net.[/url]
Heeft iemand ervaring hiermee?
Pagina: 1