[Alg] Digitale handtekening met penceeltje POSTen *

Pagina: 1
Acties:

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 17:25
Gebruikers moeten een bestelling kunnen plaatsen en deze digitaal kunnen ondertekenen. Dit moeten de gebruikers (internet brede doelgroep) kunnen doen ZONDER speciale plugins e.d.)

In de huidige situatie moet iedereen die nu wat besteld een fax met zijn handtekening er achteraan faxen; resultaat: volle fax, fouten, traag.

Nu dacht ik dit te kunnen doen door onderaan het bestelformulier een klein vakje te maken waar men met een penceeltje een handtekening in kan plaatsen (ook zit er evt. een gummetje of een reset knop in).
Zelf dacht ik aan een JAVA Applet of Flash.

Hoe post ik dit ? Zodat de handtekeningen als .JPG worden opgeslagen op de server bij de bestaande order (of als een plaatje in de database ?)

Kan ik dit als FORM variabele posten ? Misschieb met behulp van javascript ? Of iets met alle coordinaten doorgeven (waar de muis is geweest of gewoon de hele 100x100 resolutie doorgeven (welke pixel is wit en welke is zwart) ?)

Is er iemand die dit al eerder heeft gedaan, bestaande software ervoor kent of iedeen heeft ?

PS. Ik weet dat de rechtsgeldigheid ervan te betwijfelen valt. Echter in combinatie met IP adres, NAW gegevens en een telefonische bevestiging neemt dit risico af. Bovendien wordt de gebruiker zich bewust van het feit dat hij in de laatste stap van zijn bestelling zit en ECHT zijn handtekening zet voor een akkoord.

...don't know what should be here...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Goed, over rechtsgeldigheid gaan we dan ook niet zeuren.

Je kunt dit op diverse manieren doen: Javascript, JAVA en Flash. Het idee is om clientside met deze methodes een soort tekenprogramma te maken die je kunt posten naar een ASP/PHP script die daar een image van maken.

Een voorbeel van een werkend programma is Pellepaint (Javascript). Maar ik weet zo niet of Pelle die nog online heeft staan.

[rml][ js/css] pellePaint -> comments of verbeteringen?[/rml]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Leuk bedacht hoor maar... Hoe zet ik mijn handtekening. Ik heb geen pen aan mijn computer zitten met een touch sensitive display en de gemiddelde consument ook niet.

Ik ben benieuwd hoe je dat dacht te gaan doen. Met me muis kan ik geen handtekening plaatsen.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

mijn handtekening:
blokje wit, blokje zwart blokje wit blokje zwart ......

ontopic: ik denk niet dat dit een goed idee is.
waarom zorg je er niet voor dat users met een email van de provider moeten registreren (je zet dus wat regeltjes ivm hotmail, yahoo, ...)
eerst registratie, waarbij je een mooie Agreement bijmaakt... dan hebben ze al akkoord gegeven VOOR ze iets gekocht hebben.... en ze kunnen NIET registreren zonder eerst op de knop "I Agree" te klikken...

edit: een digitaal ID is enkel een digitaal ID als het ERKEND wordt... net zoals een gewoon ID dat is. Dus als jij afkomt met een pasje van de bib, ga je in de bank ook je geld niet krijgen. wel als je afkomt met bv een bankkaart of je identiteitskaart.
Je kan bij sales-sites wel gebruik maken van de visa-database... maarja, da's nogal gebruiksonvriendelijk in onze betaalkaartenmaatschappij (USA is meer kredietkaartenmaatschappij).

[ Voor 33% gewijzigd door bogy op 02-10-2003 02:13 ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 17:25
Dat PellePaint lijkt me inderdaad wel The Way. Alleen kan ik het nergens online meer zien ?(?)

Wannapuf-> Het is inderdaad de bedoeling dat ze met de Muis een handtekening gaan zetten. Ja, tuurlijk zal het er altijd wat rotter en gaarder uitzien dan dat je dat met een pen op papier doet.

...don't know what should be here...

• Jurgle
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 23:44

Jurgle

100% Compatible

Suggestie: i.s.m. een bank authorizen? Rabobank heeft bijvoorbeeld de digipas en random reader die (zelfs rechtsgeldig) vaststeld dat degene die de code invoerd daadwerkelijk degene is die hij zegt te zijn. ABN en INGgroep hebben ongetwijfeld ook zoiets. Da's nu misschien nog niet Internet-breed publiek, maar het aantal gebruikers groeit snel.
Of dit bruikbaar is zal je ff naar de doelgroep van jou moeten kijken (ik neem aan niet elke leeftijdsgroep) en dan kan je dat misschien gebruiken?

My opinions may have changed but not the fact that I am right ― Ashleigh Brilliant

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:36

TheDane

1.618

Om wat voor bestellingen gaat 't uberhaupt ?
Kijk, als 't miljoenen-orders zijn, kan ik me er nog _iets_ bij voorstellen (afgezien van 't feit dat geen enkele idioot een miljoenen-order zomaar via een webinterface'je plaatst, maargoed)

Maar als 't om een eenvoudige webwinkel ala amazon, bol of mycom gaat (om maar zo 123 ff wat te noemen) dan is dit toch je reinste overkill ?

Vergelijk 't met zoiets als het aantrekken van een maanpak om als 't regent ff een broodje te halen bij de bakker om de hoek.

Daarnaast/desnoods kun je overwegen om mensen die willen bestellen eerst te web-authenticeren (i.e. account aanmaken, inloggen) voordat ze een bestelling kunnen plaatsen

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

IMHO ben je geheel de verkeerde kant op aan het zoeken. Zoals ook al eerder aangegeven is het erg lastig om je handtekening met je muis te zetten en verder lijkt het mij bij lange na niet rechtsgeldig. Misschien is het een veel beter ID om de mensen eenmalig te laten registreren en dan hun handtekening te laten doorfaxen en deze dan bij elke bestelling te laten hergebruiken. Hierdoor wordt het aantal faxen terug gebracht van 1 per bestelling naar 1 per klant.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1