[EL] Case staat onder spanning?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb vaak voorgehad dat als ik in mijn case bezig was (terwijl ie ook afstond, de computer dat is), dat ik als ik met de achterkant met van mijn hand, lichtjes over de metalen behuizing ging, dat het tintelde.
Met de vingers zelf lijkt het eerder alsof de case altijd lichtjes 'trilt' of 'vibreert'.

Maar door er hard op te duwen vanboven of de casing vanbinnen stevig vast te pakken verdwijnt die resonantie niet. Dus, dat is het niet.

Nu neem ik mijn meettoestel eens en doe ik het volgende:
(Zet hem op 20V Wisselstroom om te meten)

Zwarte probe ligt gewoon op de grond. Andere kant steek ik in een massa van de voeding (zo'n socketje die je in je HD prikt bv) en meet 5,2V.

Nu weet ik dat het kan dat zoiets elektriciteit/spanning opvant van lading uit het ijle. Maar 5,2V is toch wel veel voor een toestel dat dan nog afstaat.

Zelfde situatie, alleen nu houd ik altijd één probe in de lucht, en houd de ander tegen de case (binnenkant) aan.
Met de rode probe: 11,1V
Met de zwarte probe: 6,2V

En houd ik eender welke probere tegen de case en de andere probe tegen mijn vinger, meet ik plusminus
90Volt.

Wat in hemelsnaam is dit??? Of is dit gewoon het meettoestel dat gek doet???

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78417

Als je even had gezocht, was je er achter gekomen dat dit een veel voorkomend 'probleem' is.
je kunt je kast aarden (als je er last van hebt), je kunt het ook zo laten... t is niet echt bekend of t kwaad kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Lor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03 09:30

Mark Lor

...

het kan zeker wel kwaad, het geeft iig storingen op stroomnet. Ik was vorige week op een lanparty waar de hele tijd een switch bij uitviel, vervangen door 3 andere switches maar het probleem werd niet verholpen, totdat we merkten dat bij iemand een pc onder stroom stond toen we hem aanraakte. PC uit en de switch deed het weer. Nou is dat soort netwerk aparatuur nogal gevoelig voor spanningspieken, toch zal het lijkt mij ook niet echt goed zijn voor ander spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88426

op de buitenkant staat als je de pc niet op een geaard stopkontakt hebt zitten de helft van de voedingsspanning dus hier is dat de helft van 230 V is ongeveer 115V om dit goed te meten moet je 1 pin op de kast en 1 op de verwarming houden.
Kan dit kwaad vroeg je, niet zolang je pc niet aansluit op tv, stereo of een netwerk doe je dit wel heb je kans dat je andere apparatuur er last van heeft. Het heeft mij pas nog een videokaart gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mark Lor schreef op 01 October 2003 @ 23:55:
het kan zeker wel kwaad, het geeft iig storingen op stroomnet. Ik was vorige week op een lanparty waar de hele tijd een switch bij uitviel, vervangen door 3 andere switches maar het probleem werd niet verholpen, totdat we merkten dat bij iemand een pc onder stroom stond toen we hem aanraakte. PC uit en de switch deed het weer. Nou is dat soort netwerk aparatuur nogal gevoelig voor spanningspieken, toch zal het lijkt mij ook niet echt goed zijn voor ander spul
Dan heb je waarschijnlijk STP kabel gebruikt. Deze mag je nooit gebruiken als de boel niet goed is geaard. Overigens snap ik niet helemaal dat op die lan de boel niet was geaard :? (wettelijk verplicht voor dat soort evenementen namelijk)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Lor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03 09:30

Mark Lor

...

Nee, er werd alleen gebruik gemaakt van utp en fiber (ik zat naast die gast die zijn pc beveiligd had) en alles was geaard, als je zooi niet geaard was en ze merken het word je stekkerblok gewoon ingenomen. Nee.. het is een professioneel opgezette lan (www.freelan.nl </spam>). Ik denk dat je iig iets moet doen om te voorkomen dat je kast achter onder stroom staat, het kan nooit goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25572

Lijkt op zwevende aarde. Gebruik je spanning uit 2 verschillende stopcontacten, kabel aansluiting enz.

Het verbinden van de aarde met andere spanningsgroepen zou het probleem moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Dit is nu typisch het verschijnsel van een ongeaarde PC.

Aard je PC zoals het hoort:
- http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html
NB: Een verwarming is géén aardingspunt.

Om tijdelijk te testen, neem een geaarde verlenghaspel (te koop in de bouwhandel etc) en steek die in de dichtbijzijnde geaarde wandcontactdoos.

Vergelijkbare topics:
aard-draad doortrekken
[rml][ EL] Spanning over je case[/rml]
Ixus onder stroom bij foto's laden ?
128 volt op de CAI
(Case onder spanning) Wat lekt er?
AWE64 geeft electrische schokken en gebrom
[rml][ EL] Spanning op het frame van je kast?[/rml]
[rml][ CME]Het aarden van de pc[/rml]
Kast probleem
Beeld van de TV stoort na aarding comp.
help,mijn kast staat onder stroom!!!
[rml][ case&voeding] onbedoelde spanning op kast[/rml]
[rml][ EL] Schokken op voeding bij 1 groep in huis[/rml]
[rml][ EL] case onder stroom[/rml]
Pc kast onder stroom
Kast onder stroom?
TV-Out chip verbrand
PC onder stroom
Hoe kan je randaarde testen
[rml][ EL] Schok als ik PC + verwarming aanraak.[/rml]
computer aarden
Aardlus
PC aarden aan radiator?
PC aarden -> brom in het geluid
Auw! Kast onder stroom?
PC elekrokuteert mij
Aardingslus
Aarding van computers
Flinke schok van m'n PC....
100 V AC tussen mijn Aopen kast en verwarming???
Statische electriciteit, help!

Meer vinden met GoT-search: spanning aarde
[search=case onder spanning] / [search=kast onder spanning]
[search=case onder stroom] / [search=kast onder stroom]

Andere sites met aardingsinfo:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
http://www.electroallergie.org/Meting_van_velden.htm ;)
Meer vinden met Google [NL]: PC aarding

Om niet in een eindeloze discussie te verzanden over het nut/noodzaak van aarding bij PC's (NEN3544 klasse1 apparaten, waarbij aarding verplicht is) en allerlei (soms gevaarlijke) creatieve "oplossingen" voor aarding worden aangedragen raad ik iedereen aan om die eerste site aandachtig te lezen. Een PC heeft een geaarde stekkeraansluiting en neem maar aan dat elk apparaat wat door de fabrikant uitgevoerd is met geaarde stekkers hetzij aarding noodzakelijk (ivm veiligheid of werking) is danwel beter functioneerd met aarding.

Kortom, een niet onbekend verschijnsel in de search.
Lees Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) eens, en dan met name het stukje over de search raadplegen. Natuurlijk is http://search.gathering.tweakers.net/forum.php/find niet de enige bron van naslag, ook Google ea. zijn de eersten die je naloopt alvorens een topic te openen.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-10-2003 01:47 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.