Toon posts:

[vpn] vpnserver advies gevraagd OS/prog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier thuis een oud pctje over. Het betreft hier een 200 mhz met 32 mb ram.
Ik zou deze graag gaan gebruiken als (PPTP) vpnserver, zodat ik met een paar maten kan gamen ed.
Wat kan ik voor OS/prog zou jij gebruiken voor dit doel? Het liefst bijv win98 met een extra plugin/prog (Geen ervaring met linux)
Hoe ik mn server bereikbaar wil maken via internet met pptp weet ik.

DUS:
-200 mhz 32 MB
-vpn server (liefst windoos, en pptp)

Alvast heel erg bedankt voor reacties...

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

In jouw situatie zou ik WinRoute (Lite) gebruiken. Het zou wel een goed idee zijn om win2k ipv win98 te draaien op die machine, dit ivm security.

Zie www.kerio.com

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Concrete schreef op 02 oktober 2003 @ 13:22:
In jouw situatie zou ik WinRoute (Lite) gebruiken. Het zou wel een goed idee zijn om win2k ipv win98 te draaien op die machine, dit ivm security.

Zie www.kerio.com
op de configuratie die TS noemt zou ik geen Win2k zetten, laat staan om te gamen....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Gunner schreef op 02 October 2003 @ 13:24:
[...]

op de configuratie die TS noemt zou ik geen Win2k zetten, laat staan om te gamen....
Met een beetje extra geheugen gaat dat anders uitstekend. Heb zelf ook een WinRoute servertje gehad (P1-233MHz en 128MB geheugen) met win2K-AS en die stond vaak genoeg gewoon uit z'n neus te vreten, zo veeleisend is dat allemaal niet.

Ik heb aangenomen dat TS z'n server alleen als VPN gateway gaat gebruiken en niet ook nog als gameserver. Dat lijkt me idd te veel gevraagd op de huidige config, overigens ook als TS win98 zou blijven gebruiken.

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Onder Linux is het zelfs een eitje om op te zetten...

Met een P233 ook zeer aan te raden, die linux bak kan een hoop hebben dan :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:30

BoAC

Memento mori

www.poptop.org peanuts ;)

Verwijderd

Topicstarter
Concrete schreef op 02 October 2003 @ 14:26:
[...]
Ik heb aangenomen dat TS z'n server alleen als VPN gateway gaat gebruiken en niet ook nog als gameserver. Dat lijkt me idd te veel gevraagd op de huidige config, overigens ook als TS win98 zou blijven gebruiken.
Dat klopt inderdaad, ik wil die pc alleen gaan gebruiken als VPNserver en niet nog als extra gameserver...
Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 15:39:
Onder Linux is het zelfs een eitje om op te zetten...

Met een P233 ook zeer aan te raden, die linux bak kan een hoop hebben dan :)
Hmmm... Toch maar in linux duiken dan?
Welke kernel zou ik het beste kunnen gebruiken (GEEN ERVARING...)

BVD

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 16:09:
[...]
..
Gewoon een distributie gebruiken ala SuSE/Redhad.
Voor de VPN zul je misschien dan wel wat onderzoek moeten gaan doen ;)

Voor het doorrouten komt dan wel wat meer kijken (iptables ;) )
offtopic:
misschien is windows dan wel wat makkelijker :?

[ Voor 18% gewijzigd door BoAC op 02-10-2003 16:12 ]

Verwijderd

2.4 reeks pakken en de patches die ze op poptop.org hebben staan er overheen zetten. PPP dingen als modules in de kernel laten zetten anders ben je uren zoet..

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 16:09:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik wil die pc alleen gaan gebruiken als VPNserver en niet nog als extra gameserver...

[...]

BVD
Je bedoelt waarschijnlijk "welke distributie" ;)
Welke kernel je moet hebben is niet echt van belang, en daarnaast, er is er maar één.

Ok, om een goeie start te maken wat betreft linux als server OS; bekijk dit eens: Installatie review Debian GNU/Linux

Verwijderd

MetHod schreef op 02 oktober 2003 @ 16:13:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk "welke distributie" ;)
Welke kernel je moet hebben is niet echt van belang, en daarnaast, er is er maar één.

Ok, om een goeie start te maken wat betreft linux als server OS; bekijk dit eens: Installatie review Debian GNU/Linux
kernel is in dit geval na de install van belang, hij zal em moeten patchen :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 16:15:
[...]
kernel is in dit geval na de install van belang, hij zal em moeten patchen :)
Dat ligt natuurlijk aan de distributie. Sommige houden daar al rekening mee ;)

In ieder geval zal die van zijn VPN-server ook een router/gateway moeten maken ;)

Op de site van poptop zijn daarvan voldoende voorbeelden ;)

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:25
Probeer www.e-smith.org eens (neem maar versie 6.0b3) ... deze linux distributie is eigenlijk plug&play om te installeren mits je hardware ondersteund is (RedHat 7.3 gebaseerd) en kan zo geconfigureerd worden mits wat netwerk kennis tijdens de installatie (via een GUI).

De rest van de configuratie (users/pptp vpn access) kan je via een server-manager via http ... zeer eenvoudig en je moet geen linux kennis hebben.

Het is eigenlijk veel meer als een vpn server (router, firewall, fileserver, mailserver, domain controller). Kan perfect op jou pc draaien, maar 64MB memory is toch wel het minimum.

[ Voor 10% gewijzigd door prostar op 02-10-2003 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
prostar schreef op 02 October 2003 @ 16:32:
Probeer www.e-smith.org eens (neem maar versie 6.0b3) ... deze linux distributie is eigenlijk plug&play om te installeren mits je hardware ondersteund is (RedHat 7.3 gebaseerd) en kan zo geconfigureerd worden mits wat netwerk kennis tijdens de installatie (via een GUI).

De rest van de configuratie (users/pptp vpn access) kan je via een server-manager via http ... zeer eenvoudig en je moet geen linux kennis hebben.

Het is eigenlijk veel meer als een vpn server (router, firewall, fileserver, mailserver, domain controller). Kan perfect op jou pc draaien, maar 64MB memory is toch wel het minimum.
Dat klinkt aardig goed ;)

Dus:
-gewoon die DISTRIBUTIE :> downe, installe, netwerk config , KLAAR

Het hele spul is trouwens niet voor mij, ik gebruik w2k als vpn serv, maar een maatje heb pc over. Hij hoeft em echt alleen maar te gebruiken als vpnserver, rest heeft ie al geregeld:D

Iedereen bedankt voor zijn reacties, ik gaat aan het gangetje...

Verwijderd

prostar schreef op 02 October 2003 @ 16:32:

erg goed advies, kan ik mee leven :) e-smith is lekker simpel maar wel iets zwaarder dan de normale distro's :)

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig, we moeten de pinguinbeest ook een bietje te vriend houden:>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 21:45:
Gelukkig, we moeten de pinguinbeest ook een bietje te vriend houden:>
ach ja daarom heb ik em maar een zonnebril opgezet :z

Maar als je toch een standaard distro gaat gebruiken is het aan te raden met webmin te werken, ook daarmee kan je de pptp server instellen :)

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal te top! danQ!
Pagina: 1