Toon posts:

W2k Pro gebruikers rechten

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hier (thuis) heb ik een zusje die vaak de systeeminstellingen van haar PC veranderd. Leuk en aardig maar ondertussen wordt het terugzetten van het ghost image een standaard klusje voor me |:(

Dit wil ik niet meer, dus heb ik Windows 2000 professional geinstalleerd.
Er zijn 2 gebruikers die van deze computer gebruik maken: ik als administrator en mijn zusje als iemand met beperkte rechten. De rechten van mijn zusje wil ik instellen, bijvoorbeeld haar startpagina, bij welke schijven ze wel / niet mag, geen toegang tot het configuratiescherm etc.

Samengevat: ik moet alles kunnen en mijn zusje vrij weinig. Hoe kan ik dit doen?

! Ik draai Windows 2000 Server niet !

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
Start->uitvoeren: mmc
en dan lokale gebruikers en groepen module laden. Verder een beetje zoeken!

[ Voor 10% gewijzigd door djluc op 01-10-2003 21:44 ]

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 13:55

Xoverride

sabai sabai

Jij als admin kan in het configuratiescherm bij 'users and passwords' instellen wat een bepaalde gebruiker allemaal mag en wat niet.

Meestal kan een gebruiker ook niets meer installeren als je zo'n instelling hebt gemaakt, dat is vaak wel een nadeel

Je kan van haar een standard user of restricted user maken. Ff kijken wat je het best vindt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
Xoverride schreef op 01 October 2003 @ 21:45:
Meestal kan een gebruiker ook niets meer installeren als je zo'n instelling hebt gemaakt, dat is vaak wel een nadeel
Het gaat er maar net om welke rechten je een gebruiker geeft of diegene kan installeren, dat is dus zeker geen nadeel.

[ Voor 27% gewijzigd door djluc op 01-10-2003 21:51 ]

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 13:55

Xoverride

sabai sabai

djluc schreef op 01 oktober 2003 @ 21:50:
[...]

Het gaat er maar net om welke rechten je een gebruiker geeft of diegene kan installeren, dat is dus zeker geen nadeel.
De opties die ik heb geprobeerd, daarbij kon de gebruiker niets installeren.

Welk type user kan wel wat installeren , maar bijvoorbeeld niet bij cruciale onderdelen zoals het config-scherm etc ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Klinkt lullig, maar dit is precies iets dat heel goed (en zelfs beter omdat je het moet begrijpen om goed toe te passen) is uit te vinden door wat handleidingen / howto's / tutorials / etc. door te lezen. Dus: zie bijv.
WOS FAQ --> Nuttige links: Beveiliging
SA FAQ --> Security sites
Security How-to Resources is een leuk overzicht (lees naast 2k ook XP, bijna gelijk) :)

Kernwoorden: inderdaad gebruikersgroepen (admin. vs hoofdgebruikers die wel kunnen installeren vs. gewone gebruikers die dat niet kunnen vs. gasten die zelfs niets in mijn documenten kunnen bewaren, NTFS rechten (gebruik NTFS en dan eigenschappen -> security) en policies (start -> run -> gpedit.msc). Bedenk trouwens dat policies zonder server niet zomaar werken voor enkel een persoon of groep, maar dat is te omzeilen volgens de methode die bijv. wordt gegeven door HomeY in "2000/XP lokale policies voor meerdere ge"

Maar goed, hier is eigenlijk meer dan zat over te vinden - op GoT en erbuiten. Voor specifieke vragen die je niet kan vinden in een handleiding kan je natuurlijk altijd een vervolgvraag stellen, maar begin bij goed en veel lezen en "spelen" :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.