Toon posts:

[VB] muis wiel uitlezen visual basic

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een programma met verschillende datagrids. Deze hebben een scrollbar aan de rechterzijde. Werkt verder goed, maar ze reageren niet op het scroll wieltje op een muis. Nou heb ik begrepen dat een datagrid geen ondersteuning bied voor scrollen via de scroll wheel.

Is het mogelijk om via VB de scrollwheel uit te lezen zodat ik zelf de scrollfunctie kan maken? Het is de bedoeling dat het een muis-type onafhangkelijke functie wordt.

Ik heb met google heel wat afgezocht maar ik kon geen goed code voorbeeld vinden. Het liefst gebruik ik geen ocx van een derde partij aangezien ik precies wil weten wat er gebeurd (het geheel gaat in een bedrijfsnetwerk draaien)

Via google komen er verschillende zaken naar voren die de oplossing lijken, maar dit gaat meestal om iets wat er op lijkt. http://www.google.nl/sear...&hl=n1&btnG=Google+Zoeken
Het is namelijk zo dat bij een helehoop mensen die programmeren in VB het scrollen met de muis wheel door je source code niet werkt. Zie laatste hit google search. Op hit 5 google search is een oplossing geboden maar deze werkt echter bij mij niet.

Ik heb wel wat gevonden. http://www.vbcity.com/forums/attachment.asp?id=3281 Dit is een zip bestand met daarin precies de code die ik zoek. Deze code is echter voor een MSFlexGrid en niet voor een datagrid. Op zich werkt het wel met een datagrid, maar als je een cel in je datagrid selecteerd dan wordt de mouse wheel niet meer uitgelezen.

Verder heb ik begrepen dat het de bedoeling is een "hook" in de Windows message stream te maken om zo uit te lezen of het wieltje gescrold wordt.

Alvast bedankt.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Da's de 3e keer :(
whoami schreef op 30 september 2003 @ 16:27:
[rml][ VB] muis wiel uitlezen in visual basic 6[/rml]

:?

Zomaar een nieuw topic openen na een slotje, valt hier niet in goeie aarde. Als je het niet eens bent, mail dan de betreffende mod.
Ik zie trouwens dat er in dat vorig topic een paar nuttige links in te vinden zijn
Ik heb nog geen mail gezien.

En die code uit hit 5 daar werkt.

Laat ik het even kort samenvatten: je moet de WndProc van het window dat je wil afvangen overloaden, dit doe je door het window te subclassen. In de nieuwe WndProc kun je vervolgens de WM_MOUSEWHEEL message afvangen en ermee doen wat je wilt. In MSDN Library Online kun je exact vinden hoe WM_MOUSEWHEEL werkt en hoe je alle dingen die ik hierboven heb beschreven. Ik heb de nuttige keywords voor Google bold gemaakt, just for the record.

En puur omdat je nu dus al voor de 3e keer een topic heropent zonder overleg gaat ie opnieuw dicht :/

Professionele website nodig?

Dit topic is gesloten.