Backuppen van SACD's

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93893

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben in het trotse bezit van een super audio cd speler 8) . Dit geeft een fantaaaatisch geluid en ik vind het helemaal geweldig! Alleen vind ik het jammer dat ik de schijfjes niet kan branden. Weet iemand een merk en model (zal wel Sony zijn...??) welke wel SACD's kan branden...Ik dacht eerst dat het misschien mogelijk moet zijn om het van sacd --> dvd te zetten maar dat lukt niet omdat ik ze niet op sacd gelezen krijg behalve in de stand alone.

ik ben heel benieuwd... Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70410

SACD is niet te kopieren, er zijn geen SACD-lezers en de branders kunnen ook geen SACD branden. Het enige wat je wel zal kunnen backuppen is de CD-laag van de SACD. Een brander kan het formaat van SACD niet begrijpen, en daarnaast is meestal de SACD-laag apart van de CD-laag op het schijfje gezet.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 70410 op 01-10-2003 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:59
Niet mogelijk, er is geen enkele speler voor de PC of DVD / CD recorder op de markt die het OWM signaal van de SACD kan lezen en schrijven. Dus toch gewoon als PCM signaal, met verlies van de multichannel...?

Heb zelf de Philips 763SA, ook erug gaaf ;) Heb nog even gekeken naar de DVD recorders van Philips maar deze ondersteunen geen van allen SACD!

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 11:14
Je kan ze niet rechtstreeks kopiëren omdat ze beveiligd zijn :)
Rippen kan dus ook alleen via een omweg ;) Maarja, dat is natuurlijk nog geen echte backup. Gewoon zuinig met die dingen zijn dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 21:23

mace

Sapere Aude

wat je zou kunnen doen, is om de analoge weg in te slaan en dan vanaf sacd via de pc op DVD-A, maar er bestaan dus nog geen sacd branders en die komen er toch niet dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

en als ts nou eens de digitale uitgang van z'n sacd op de digitale ingang van een geluidskaart hangt?

dan zou hij toch de boel digitaal kunnen opnemen?

[ Voor 24% gewijzigd door job op 01-10-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

of van af de Pre out van een versterker , vraag het anders eens in het audio forum

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35175

damster schreef op 01 October 2003 @ 22:52:
en als ts nou eens de digitale uitgang van z'n sacd op de digitale ingang van een geluidskaart hangt?

dan zou hij toch de boel digitaal kunnen opnemen?
ik heb hier ook een SACD-speler. in elke SACD-speler zit een ingebouwde SACD-decoder, omdat er geen versterkers zijn die met dit signaal om kunnen gaan.

op het moment dat je een SACD afspeelt komt er geen signaal uit je digitale uitgang, maar alleen uit je analoge 5.1 (100KHz) uitgang.

je kan dus alleen maar met het analoge geluid aan de slag op je pc, maar die kan niet de kwaliteit aan van SACD, dus je zult nooit een 1:1 kopie kunnen krijgen.

volgens mij zijn er op dit moment geen spelers in omloop die het digitale signaal van SACD uitvoeren, en dus ook geen programma's die hier vervolgens iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 13:18

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 35175 schreef op 01 October 2003 @ 23:55:
[...]
volgens mij zijn er op dit moment geen spelers in omloop die het digitale signaal van SACD uitvoeren, en dus ook geen programma's die hier vervolgens iets mee kunnen.
Niet helemaal waar. Ik heb een Pioneer 757i en die heeft een echte Firewire aansluiting. Hier heet ie dan iLink. De gewone digitale uitgangen (coax of optisch) zijn niet in staat om de data die uit SACD komt te verwerken, dus daar komt idd geen bit doorheen in SACD mode (alleen na downmix). Vandaar dat ie dus interne decoders heeft en mijn versterker analoog aangesloten is (6 tulpjes dus).
Deze Pioneer was echter de eerste speler die de iLink aansluiting had, omdat het een nieuwe standaard is. Deze Firewire aansluiting moet wél in staat zijn om de signalen (jittervrij in tegenstelling tot optisch) door te geven. Probleem is echter dat de speler het vertikt om het SACD signaal in zijn volle glorie door te geven als de versterker (Pioneer heeft er inmiddels een paar van rond de €2000) niet 'belooft' kopieerbeschermings ellende te hebben en te gebruiken. Ik heb al heel slim zitten proberen of mijn laptop er iets van kom maken, maar daar kwam ik ook niet ver mee. Hij zag wel een paar apparaten, maar ik heb geen drivers...
Dit moet genoeg stimulans zijn voor een of andere tweaker om iets daarop te verzinnen...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93893

Topicstarter
Ik zie het idd staan op de site dat het 'uitgezet' is op http://www.mediatotaal.nl/PAGES/NWSDEC2002.html. Misschien dat er toch een mogelijkheid om ze via de fw aansluiting op dvd te branden... Ik ben alleen wel benieuw hoe dat dan gaat werken... Hehe Het heeft toch wat meer voeten in de aarde dan dat ik had gehoopt. Tnks for all the effort anyway...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 93893 schreef op 02 October 2003 @ 11:39:
Ik zie het idd staan op de site dat het 'uitgezet' is op http://www.mediatotaal.nl/PAGES/NWSDEC2002.html. Misschien dat er toch een mogelijkheid om ze via de fw aansluiting op dvd te branden...
Niet uitgezet, maar geblokkeerd als er een apparaat aan de andere kant gevonden wordt, wat niet aan het afgesproken protocol voldoet. Dus als je een versterker aansluit met iLink gaat het goed, maar bij je PC (als je de juiste drivers kunt vinden) zal ie een downsample naar stereo laten horen.

Ik denk dat het wachten is op iemand die de firmware kan hacken. Moet kunnen. Ik bedoel, ze hacken ook firmware om ze regiovrij te maken en er zijn überbiossen, herschreven satellietdecoder firmwares enz... Komt vanzelf. Of natuurlijk analoog afvangen, maar dan moet je wel iets hebben met 5.1 ingangen en de juiste software om multichannel DVD's zelf te maken. Ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten, maar ik heb ook (nog) geen DVD brander. In brandsoftware heb ik me dus nog helemaal niet verdiept. Lijkt me wel problematisch want je moet de 6 audiostreams wél synchroon hebben. Elke milliseconde vertraging is natuurlijk niet om aan te horen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als het al zou lukken om de geluidsinformatie digitaal zonder codering uit de SACD-speler te krijgen zit je nog met het probleem dat je de DSD-stream nergens (?) mee kunt afspelen. Die zou je dan moeten converteren naar PCM en dan zou je er misschien een DVD Audio van kunnen maken (is het mogelijk om zelf DVD-A's te bakken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:38
DSD-stream nergens (?) mee kunt afspelen.
Nou jah, je kan het natuurlijk met een sacd speler afspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Femme schreef op 02 oktober 2003 @ 21:03:
(is het mogelijk om zelf DVD-A's te bakken?).
Dit zou moeten kunnen. Een DVD-A is eigenlijk een gewone DVD, alleen staat de content in de \audio_ts directory. Zo weet een DVD-A speler wat ie moet afspelen. Mijn speler kan ik ook instellen om de DVD-video content van een DVD-A schijf af te spelen. In dat geval pakt ie de \video_ts directory. Je zou dus zeggen dat je een gewone DVD moet bakken, maar dan de content in de andere dir kieperen.
Zodra ik een DVD fikkertje heb, ga ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ja, je kunt DVD-A zelf bakken, o.a. met het programma "Discwelder steel" als ik me niet vergis. Ik dacht dat je de uitgebreide versie van het programma moet hebben om de DVD the äuthorizeren als DVD-A maar dat weet ik niet zeker. Dat betekend overigens niet dat je een kopietje kunt maken van een DVD-A, die zijn additioneel beveiligd met een veel sterkere beveiliging als video dvd's. Muziek waarvan je zelf de rechten heb of waar geen rechten op rusten kun je branden als DVD-A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Indoubt: de pro-versie is om Meridian Lossless Packing enzo te gebruiken. De simpele versie maakt wel geldige DVD-A's, maar ongecomprimeerd (en dat is niet zo fijn bij 96 of 192kHz audio) en zonder beveiliging geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr
  • Laatst online: 23-06 21:41

mbr

Hier een link naar documentatie m.b.t. content protection van SACD, Five lines of defense noemen ze het. Dat word het gelijk duidelijk dat SACD nooit " gekraakt " zal worden:

http://www.superaudiocd.p...ablefile/Content-2167.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Interessant stuk, mbr. Maar er staat met name dat het onmogelijk zal zijn een SACD na te maken. >:)

Ik zou denken dat je toch wel ergens in zo'n speler de DSD-stream kan aftappen. Dan opslaan op HDD, en voila, je hebt een DSD-jukebox (want waar je het aftapt kan je het er ook weer in laten lopen...). Of zitten descrambler en d/a-converter op 1 IC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 17:32
Dr zit toch ook nog een onzichtbaar watermerk in de DSD?

Voorlopig zal SACD wel niet te backuppen zijn. Ik verwacht dat DVD-A eerder 1 op 1 te copieren is....
Uiteindelijk lukt het bij SACD ook wel. Elke beveiliging is te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34818

wtf niet kopieeren?

ik heb hier 6 sacd cd's van the rolling stones. en die stop ik in mijn lezer, en rip ze gewoon na normaal mp3. op je pc heb je toch niks aan dat 5 kanaals geluid.

dus niet lullen, als je geen verstand van zaken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70410

Anoniem: 34818 schreef op 04 October 2003 @ 16:46:
wtf niet kopieeren?

ik heb hier 6 sacd cd's van the rolling stones. en die stop ik in mijn lezer, en rip ze gewoon na normaal mp3. op je pc heb je toch niks aan dat 5 kanaals geluid.

Dat moet jij vooral zeggen kijk eens goed wat voor nummers er achterop staan, dikke kans dat alle nummers er 'normaal' en SACD erop staan, wat jij hebt geript is het 'normale' CD gedeelte. een brander, dvd-speler of wat voor ander apparaat in je PC kan de SACD laag niet lezen. En nu zal iedereen roepen dat ik zit te flamen, maar daar vraagt/doet hij zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

wtf niet kopieeren?

:z dan is het toch geen 1:1 kopie, en laat het daar net om gaan.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34818

eej stan de man ik geef t niet graag toe maar je flamed ;)

grapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
wtf niet kopieeren?

Waarom lul jij dan? |:(
SACD kun op dit moment niet copieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Even tussendoor:
Op mijn Philips 743 zitten wel 6 tulpjes, maar ik kan nergens iets vinden over SACD support. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:38
Jur schreef op 04 October 2003 @ 19:03:
Even tussendoor:
Op mijn Philips 743 zitten wel 6 tulpjes, maar ik kan nergens iets vinden over SACD support. :?
linkje naar philips

Je dvd speler heeft een ingebouwde dts/ac3 decoder en dus ook meerkanaals analoog uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Raymond schreef op 04 October 2003 @ 19:35:
[...]

linkje naar philips

Je dvd speler heeft een ingebouwde dts/ac3 decoder en dus ook meerkanaals analoog uit :)
Dat had ik ook al gezien, maar doet 'ie dan ook SACD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Nee, de 743 doet geen SACD de 763 wel btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

DSD op een HD is geen probleem om af te spelen met externe DAC. Je kunt alleen geen SACDs rippen vanwege de beveiligingen in de spelers en de geheime codering (scrambling). De paar spelers met DSD digital out zijn ook zwaar beveiligt. Er zijn mensen die genoeg verstand hebben om een speler zo te modden dat je het digitale (DSD) signaal aftapt (bv met een I2S interface), maar dat is de data nog steeds gecodeerd.

Je kunt natuurlijk je eigen DSD opname apparatuur kopen en zelf opnames gaan maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Duck-Twacy op 05-10-2003 01:30 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Duck-Twacy schreef op 05 October 2003 @ 01:29:
DSD op een HD is geen probleem om af te spelen met externe DAC. Je kunt alleen geen SACDs rippen vanwege de beveiligingen in de spelers en de geheime codering (scrambling). De paar spelers met DSD digital out zijn ook zwaar beveiligt. Er zijn mensen die genoeg verstand hebben om een speler zo te modden dat je het digitale (DSD) signaal aftapt (bv met een I2S interface), maar dat is de data nog steeds gecodeerd.

Je kunt natuurlijk je eigen DSD opname apparatuur kopen en zelf opnames gaan maken :)
Zelfs dat kan niet, de opname en encodeer apparatuur word via sony op een of andere lease basis "uitgeleend"
The SACD formatter and PSP-PDM encoders will not be available
on the open market. Hence it is not possible for non-licensed
manufacturers to re-master SACD by re-digitizing an analog output.
The formatters and encoders will only be rented to licensed manufacturers
and are never sold.There will, therefore, not be a market for second hand equipment
bron: pdf van philips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
Je ziet duidelijk dat ze "bang" zijn dat iemand het weet te kraken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Flint123 schreef op 12 oktober 2003 @ 23:20:
Je ziet duidelijk dat ze "bang" zijn dat iemand het weet te kraken ;)
Omdat zij even goed weten dat alles te kraken is, en dat het heel goed mogelijk is dat ze iets over het hoofd hebben gezien. Ze combineren in feite een soort security through obscurity met echte security.

Overigens moet het in theorie toch mogelijk zijn een licensed speler dusdanig te modificeren dat ie een non-scrambled DSD signaal over de digitale out gooit, toch? Of is er niet zoiets als non-scrambled DSD en doet de D/A dus ook aan decryptie?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

nee, de dac's in mijn pa´s speler (crystal nogwat) van mijn pa´s marantz SA 12-s1 doen niet
aan descrambling d8 ik, het zou dus in theorie mogelijk moeten zijn om dat digitale signaal ergens van de databus te trekken. Maar vervolgens kan je er dus weinig mee, want op een dvd-r kan je dat niet branden omdat je de lead in ed. niet kan veranderen (lees pdf vorige post van me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MaCe1337 schreef op 12 October 2003 @ 23:32:
nee, de dac's in mijn pa´s speler (crystal nogwat) van mijn pa´s marantz SA 12-s1 doen niet
aan descrambling d8 ik, het zou dus in theorie mogelijk moeten zijn om dat digitale signaal ergens van de databus te trekken. Maar vervolgens kan je er dus weinig mee, want op een dvd-r kan je dat niet branden omdat je de lead in ed. niet kan veranderen (lees pdf vorige post van me)
Die heb ik gelezen :)

Inderdaad is een bit-by-bit kopie niet mogelijk, zonder aanpassingen van de speler (de PlayStation was immers ook te modificeren om spellen van CDR's toe te staan,) Maar als je de unscrambled DSD stream hebt lijkt het mij een koud kunstje om daar PCM van te maken, en dat op een DVD te zetten. Je verliest wel wat kwaliteit, maar in principe niet veel.

Natuurlijk kan ik iets heel erg over het hoofd zien, maar mits je die DSD kunt krijgen zonder scrambling kun je een heel eind komen, denk ik toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

MaCe1337 schreef op 12 October 2003 @ 22:02:
[...]

Zelfs dat kan niet, de opname en encodeer apparatuur word via sony op een of andere lease basis "uitgeleend"

[...]

bron: pdf van philips
Ik was een jaar (of 1.5) geleden voor een m.ch. demo bij Polyhymnia studio in Baarn. Daar draaide zo o.a. eigen DSD opnames van harddisk. Ik weet natuurlijk niet hoe of wat precies ze dat deden en welke DACs ze gebruikten.

Op hun site lees ik dit:
"Editing and mastering is done primarily with networked Pyramix Virtual Studio Workstations, providing up to 48 channel I/O and 64 channel mixing and editing at sample rates from 44.1 kHz to 192 kHz and DSD, and equipped with almost two Terabytes of data storage. Other workstations include Sony Sonoma DSD and Sonic Solutions HD systems. "

Zo'n Sony Sonnema, kost da?? ;)

edit: op deze tascam kan je een DSD boardje kopen http://www.proaudioreview.com/par/july02/Tascam_DS-D98.shtml

dit is ook wel aardig: http://www.airshowmastering.com/sacdimg/SACD.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Duck-Twacy op 13-10-2003 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Sinds waneer doet SACD aan scrabling? De bitjes van de DSD stream worden gewoon in een andere codering gezet, die foutcorrectie en detectie veel makkelijker maakt! Noem ik niet echt scambling, maar goed. Als een of andere slimme wizzkid daar ff een uurtje voor gaat zitten, moet dat snel opgelost zijn ;). Probleem van alle tegenwoordige NIET SACD DAC's is, dat ze niet met DSD kunnen omgaan, maar alleen met PCM, MPEG en mp3.

Feit is gewoon, dat als je al aan de DSD stream zou komen, je er op de PC nog erg weinig aan hebt. Je DAC's kunnen er niets meer en je kunt het niet weer naar CD/DVD schrijven (kan misschien wel, maar dan kun je het nog niet op je SACD speler afspelen). Enigste mogelijkheid is om de DSD stream in PCM of AC3 om te zetten, en dan op CD of DVD-audio te branden. Helaas is daar zover ik weet, niet echt software voor (in ieder geval niet in de normale prijsklasse, zie post hierboven ;) ). Verder zal dan de kwaliteit er door de omzetting enorm onder leiden!

Dus ik denk dat je het Backuppen van SACD's voorlopig maar even kunt vergeten (analoog backupen telt ff niet mee natuurlijk)!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

wat nog wel zou kunnen, heel wat SACD spelers hebben geen "echte" sacd processing, ze hebben een dsd naar pcm transcoder en gewoon pcm dac´s, vooral de sacd dvd-a multispelers hebben dat, dan zou je de high res pcm stream kunnen rippen en een dvd-a´tje kunnen bakken, maar dat heeft dus ook geen zin, want dvd-a is slechter dan sacd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

deepspace schreef op 13 October 2003 @ 09:23:
Sinds waneer doet SACD aan scrabling? De bitjes van de DSD stream worden gewoon in een andere codering gezet, die foutcorrectie en detectie veel makkelijker maakt! Noem ik niet echt scambling, maar goed.
Uit die PDF maak ik op dat het encrypted is, met een 80-bit key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

MaCe1337 schreef op 13 October 2003 @ 10:03:
wat nog wel zou kunnen, heel wat SACD spelers hebben geen "echte" sacd processing, ze hebben een dsd naar pcm transcoder en gewoon pcm dac´s, vooral de sacd dvd-a multispelers hebben dat, dan zou je de high res pcm stream kunnen rippen en een dvd-a´tje kunnen bakken, maar dat heeft dus ook geen zin, want dvd-a is slechter dan sacd ;)
"want dvd-a is slechter dan sacd"

Is dat een mening of een feit? (of een overuiging)

Er is nogal wat te doen geweest (en nog steeds) over welk systeeem technisch beter is.
Ik ben al eens op zoek geweest naar technische verhandelingen en meet resultaten maar kan tussen het bos de bomen nog maar moeizaam onderscheiden. Vanuit een noise/distortion oogpunt zou PCM 24/96 of 192 de betere theoretische specificaties hebben. Andere bronnen beweren weer dat PCM24/96(192) the "hard" klinkt en dat DSD wat meer klinkt als vinyl

Als je een document hebt (of een linkje ernaar) wat duidelijke goed onderbouwde (wetenschappelijk bewezen) uitspraken doet over de technische capaciteiten van de beide systemen dan zou ik die graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

deepspace schreef op 13 October 2003 @ 09:23:
..
Probleem van alle tegenwoordige NIET SACD DAC's is, dat ze niet met DSD kunnen omgaan, maar alleen met PCM, MPEG en mp3.

Feit is gewoon, dat als je al aan de DSD stream zou komen, je er op de PC nog erg weinig aan hebt. Je DAC's kunnen er niets meer en je kunt het niet weer naar CD/DVD schrijven (kan misschien wel, maar dan kun je het nog niet op je SACD speler afspelen). Enigste mogelijkheid is om de DSD stream in PCM of AC3 om te zetten, en dan op CD of DVD-audio te branden. Helaas is daar zover ik weet, niet echt software voor (in ieder geval niet in de normale prijsklasse, zie post hierboven ;) ). Verder zal dan de kwaliteit er door de omzetting enorm onder leiden!
...
Ik meen iets gelezen te hebben dat de crystal dacs uit een Behringer Ultracurve DSP8024 ook DSD signaal aankunnen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je helemaal geen DAC nodig hebt. Er is bijvoorbeeld een mod voor SACD spelers (Vacuumstate) die de DAC helemaal omzeilt en vervangt door een hoogaf filter... (hoop dat ik het nu goed zeg, want snappen doe ik het ook niet).

Ik moet daar nog ergens een stukje over hebben liggen, ff zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Duck-Twacy op 13-10-2003 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Duck-Twacy schreef op 13 October 2003 @ 16:04:
[...]

Ik moet daar nog ergens een stukje over hebben liggen, ff zoeken.
Van de zeerweledelgeleerde Ultranalog
http://131.109.59.51/techstuff/digital_format_primer.htm

"In frequency domain terms: The sigma-delta signal contains the audio band, then a gap all the way to the sampling frequency (which is at least 16*44100), then a lot of quantization noise. What's the simplest DAC then? Yup, a low-pass filter. That's all. "

En Remco heeft er voor doorgeleerd. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Duck-Twacy op 13-10-2003 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt helemaal jongens :D, maar dat had ik jullie ook wel kunnen vertellen ;) . Trouwens werkt een digitale versterker (D-klasse) bijna precies op de zelfde manier. In feite filter je gewoon de interferenties van de blokgolven (oneinig aantal sinusen in een oneindig aantal frequenties) weg, en dan hou je dus een echte wave-vorm over :D.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1