Toon posts:

Mysql redlight :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen die iets afweten mbt server dingen
Ik heb MySQL geinst maar kreeg een 'Red-light'.
(winmysqladmin.exe)
Onder 'environment' stond de fout melding
"Not found
Driver 3.51"

(ODBC)
Iemand adviseerde mij om ODBC te installeren. Dus hup, ik aan de gang. Na de confuguratie kun je op een 'test' knop drukken, daaruit komt:
"[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][TCP/IP Sockets]Algemene netwerkfout. See your networkmanual.

TEST FAILS"

(winmysqladmin.exe)
Nu krijg ik onder 'environment'
"Not Found

Driver Version: 03.51
Driver: C:\WINDOWS\SYSTEM\myodbc3.dll
API Level: 2
setup: C:\WINDOWS\SYSTEM\myodbc3.dll
SQL Level: 1"

Dat is al wat uitgebreider maar nogsteeds redlight.

moeten er nog poorten opengezet worden?
De volgende staan open voor mysql (als het nodig is): 1433 TCP, 3306 TCP

Overigens heb ik Win 98SE en draait de webserver en ftpserver vlekkenloos.

Weet iemand de oplossing om dat trafic-ding op groen te krijgen?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:39

Predator

Suffers from split brain

Professional Networking & Servers -> Software Algemeen

[ Voor 48% gewijzigd door Predator op 01-10-2003 20:34 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 11:32

DeTeraarist

#Boots2Asses

Dat rooie lichtje geeft aan dat de service niet gestart is. Das logisch want Windows 98 kan geen services aan.

Uit de Manual (onder het mapje Docs ;))
To start the `mysqld' server, you should start a console window (a
"DOS" window) and enter this command:

shell> C:\mysql\bin\mysqld

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Verwijderd

Topicstarter
MySQl is wel degelijk gestart. Als je 'winmysqladmin.exe' opstart gaat dat allemaal automatisch :).

Ik heb het wel nog een keer geprobeerd vanuit een DOS window en kreeg het bericht dat er al een server draaide op poort 3306 (weet ik dat ook weer).

helaas

Verwijderd

Topicstarter
Voor de rest nog iemand?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Je hebt (voor zover ik het kan zien) de verkeerde ODBC-driver (te weten die voor MSSQL) geinstalleerd. Daar kan MySQL niet zoveel mee. ODBC is ook niet een specifieke driver, maar een verzamelnaam voor databaseinterfaces. De kreet staat voor Open DataBase Connectivity; en zorgt dat alle mogelijke verschillende programma's met alle mogelijke verschillende databases overweg kunnen omdat het ODBC-interface gestandaardiseerd is. Elke database heeft een eigen ODBC-driver, en elk programma dat met ODBC overweg kan kan met alle databases kletsen. Nota bene: dat wil nog niet zeggen dat dat ook werkt, de SQL-implementatie kan dan nog verschillen. Maar dat is hier ff niet relevant.

Om met MySQL te kunnen werken heb je dus de MySQL-ODBC-driver ("MyODBC") nodig. Die kan je gewoon hier downloaden.

Nog een nota bene: onder W98SE heb ik het nooit voor elkaar gekregen om een MyODBC DSN aan te maken, tenzij ik even in safemode opstartte, maar dat is ook al jaren geleden. Misschien hebben ze dat nou een beetje beter voor elkaar :) Natuurlijk hebben ze dat nog niet beter voor elkaar, want het is nog steeds 3.51 |:( Anyhoo, als je problemen krijgt, probeer dat eerst.

[ Voor 12% gewijzigd door Rataplan op 02-10-2003 17:43 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

DeTeraarist schreef op 01 October 2003 @ 21:29:
Dat rooie lichtje geeft aan dat de service niet gestart is. Das logisch want Windows 98 kan geen services aan.

Uit de Manual (onder het mapje Docs ;))

[...]
Ik denk dat hij wel weet hoe hij MySQL moet booten hoor :) alleen zoals je zegt, win98 zou problemen kunnen opleveren...

@TS
Welke versie van mysql gebruik je? En weet je zeker dat je die kan draaien op win98? Lijkt me sterk namelijk :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 11:32 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 11:29:
Welke versie van mysql gebruik je? En weet je zeker dat je die kan draaien op win98? Lijkt me sterk namelijk :)
MySQL draait uitstekend op Win98, kan ik uit eigen ervaring melden. Het probleem is de gebruikte ODBC-driver zoals ik al gepost had :>.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een nota bene: onder W98SE heb ik het nooit voor elkaar gekregen om een MyODBC DSN aan te maken, tenzij ik even in safemode opstartte
Ik ga het nu ff proberen vanuit de veilige modus. Ik heb namelijk ook niet echt een nieuwe cd van WIN 98SE :)
Welke versie van mysql gebruik je? En weet je zeker dat je die kan draaien op win98? Lijkt me sterk namelijk
Ik heb die nieuwste versie van MySQL.com gedownload. En indd, het kan ook op windows.

En ja, :) ik weet hoe je programma's moet starten.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ben nu bezig met ODBC en de manuel http://www.mysql.com/prod...guring_Connector_ODBC_DSN. Bij puntje #8 staat dat ik bij 'user' me "database user ID" moet invullen. HA, die weet ik niet! Hoe weet ik die of waar kan ik die instellen?

Als ik daar gewoon wat invul (bv. sander, ******), door ga en test krijg ik de foutmelding:
"Can't create TCP/IP socket" Het zal wel aan mijn kennis van ODBC liggen dus verklap mij de oplossing van het creëren van de TCP/IP socket :)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 13:21:
OK, ik ben nu bezig met ODBC en de manuel http://www.mysql.com/prod...guring_Connector_ODBC_DSN. Bij puntje #8 staat dat ik bij 'user' me "database user ID" moet invullen. HA, die weet ik niet! Hoe weet ik die of waar kan ik die instellen?

Als ik daar gewoon wat invul (bv. sander, ******), door ga en test krijg ik de foutmelding:
"Can't create TCP/IP socket" Het zal wel aan mijn kennis van ODBC liggen dus verklap mij de oplossing van het creëren van de TCP/IP socket :)
Volgens mij probeer je nou een connectie met de database te maken - en de defaults om met je database te connecten zijn user 'root', en geen password.

En ja, daar moet je, zodra het allemaal werkt, meteen verandering in aanbrengen :)

edit:
Hm, on second thoughts: rebooten in normal mode, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, want anders draait MySQL niet en kan de DSN die je aan het aanmaken bent er dus ook niet bij.

[ Voor 18% gewijzigd door Rataplan op 03-10-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
User staat nu op root en het rebooten was wel ff een puntje :), ik was al bezig toen ik het las (gelukkig maar).

Maargoed. Nu weer dat testje gedaan en nu de foutmeldig:
"Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)"

Overigens zit ik nu voor de duidelijkheid de heletijd te werken onder het tab-blaadje 'Gebruikers-DSN'

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 13:41 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 13:39:
User staat nu op root en het rebooten was wel ff een puntje :), ik was al bezig toen ik het las (gelukkig maar).

Maargoed. Nu weer dat testje gedaan en nu de foutmeldig:
"Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)"

Overigens zit ik nu voor de duidelijkheid de heletijd te werken onder het tab-blaadje 'Gebruikers-DSN'
Tsjah. Dan wordt het lastiger; de DSN zal verder wel in orde zijn; daar valt niet zoveel aan te verzieken. Je hebt nou wel alle software die je nodig hebt, dus moet er ergens tijdens de installatie iets fout zijn gegaan.
Ik vermoed dat het probleem dan bij MySQL ligt. Heb je my.ini goed geconfigureerd (en, by all means, post 'm even)? Vooral: goeie programma-verwijzing (basedir) en datadir d'r in gezet? Wat staat er in WinMySQLAdmin op het "Start check" tabblad? En je probeert 'm toch niet als service te draaien?

[ Voor 16% gewijzigd door Rataplan op 03-10-2003 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inhoud C:\WINDOWS\my.ini:
"[mysqld]
basedir=D:/www/DATABASE/MYSQL
datadir=D:/www/DATABASE/MYSQL/data

[WinMySQLAdmin]
QueryInterval=10
Server=D:/WWW/DATABASE/MYSQL/bin/mysqld-opt.exe"

Mysql staat geinstalleerd in 'D:/WWW/DATABASE/MYSQL/'
Wat staat er in WinMySQLAdmin op het "Start check" tabblad?
There is a my.ini file ................... yes
Verifying the my.ini keys
MySQL server path key ...............OK
datadir ........................................OK
basedir ........................................OK
En je probeert 'm toch niet als service te draaien?
Ik heb Mysql geinst en daarna in de 'bin' dir op winmysqladmin.exe geklikt. Dan krijg ik al tijden een rood lampje. Ik heb omtrend MySQL nog nooit iets aangepast. Dus alles is zo, net zoals 1 sec. na de instalatie zegmaar.

-Edit:-
Ik heb MySQL al zo'n 10 keer opnieuw geinst :/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 14:20 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 14:10:
(...)
Server=D:/WWW/DATABASE/MYSQL/bin/mysqld-opt.exe"
(...)
Ik heb Mysql geinst en daarna in de 'bin' dir op winmysqladmin.exe geklikt. Dan krijg ik al tijden een rood lampje. Ik heb omtrend MySQL nog nooit iets aangepast.
Ik zou bijna terugverwijzen naar de suggestie van DeTeraarist, ik ben d'r ook niet zeker van dat de winmysqladmin 'm automatisch start. Wel als je 'm als service installeert, maar dat kan je dus niet onder 9X. Start anders eerst mysqld en dan pas de winmysqladmin. Wat zou er dan gebeuren?

Suggesties:
• lees http://www.mysql.com/docu...ing_System_Specific_Notes ivm het starten onder win98 for the first time
• controleer of mysql in je process list staat
• vervang die mysqld-opt door de gewone mysqld ("full debugging"-versie, is dat)
en check (adhv de bovenstaande link) of dat wat meer messages/foutmeldingen/logspul in je sql/data-directory oplevert
Ik heb MySQL al zo'n 10 keer opnieuw geinst :/
Daar zal je vermoedelijk ondertussen mee op kunnen houden :D

Verwijderd

Topicstarter
Heel mooi, allerlei log-dingen waar ik veelal niets van snap 8)7

Goed, de logfile na 'mysqld --standalone --debug'
"InnoDB: Error: auto-extending data file .\ibdata1 is of a different size
InnoDB: 0 pages (rounded down to MB) than specified in the .cnf file:
InnoDB: initial 640 pages, max 0 (relevant if non-zero) pages!
InnoDB: Could not open or create data files.
InnoDB: If you tried to add new data files, and it failed here,
InnoDB: you should now edit innodb_data_file_path in my.cnf back
InnoDB: to what it was, and remove the new ibdata files InnoDB created
InnoDB: in this failed attempt. InnoDB only wrote those files full of
InnoDB: zeros, but did not yet use them in any way. But be careful: do not
InnoDB: remove old data files which contain your precious data!
031003 16:08:16 Can't init databases
031003 16:08:16 Aborting

031003 16:08:17 InnoDB: Warning: shutting down a not properly started
InnoDB: or created database!
031003 16:08:17 D:\WWW\DATABASE\MYSQL\BIN\MYSQLD.EXE: Got signal 11. Aborting!

031003 16:08:17 Aborting

Warning: Not freed memory segments: 7
Warning: Memory that was not free'ed (14857 bytes):
1024 bytes at 0x0011046bc, allocated at line 208 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\sql\repl_failsafe.cpp'
128 bytes at 0x001212d78, allocated at line 49 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\mysys\my_bitmap.c'
13005 bytes at 0x0011062b0, allocated at line 83 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\sql\derror.cpp'
210 bytes at 0x0012116b8, allocated at line 518 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\mysys\charset.c'
17 bytes at 0x001211ab8, allocated at line 4877 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\sql\mysqld.cpp'
17 bytes at 0x001210118, allocated at line 4873 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\sql\mysqld.cpp'
456 bytes at 0x001211d78, allocated at line 94 in 'c:\build\build\mysql-4.0.14\mysys\my_alloc.c'
Maximum memory usage: 47825 bytes (47k)"

De trace file is nogal huge dus die laat ik nu maar even achterwegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 16:24 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 16:12:

InnoDB: Could not open or create data files.
InnoDB: If you tried to add new data files, and it failed here,
InnoDB: you should now edit innodb_data_file_path in my.cnf back
InnoDB: to what it was, and remove the new ibdata files InnoDB created
InnoDB: in this failed attempt. InnoDB only wrote those files full of
InnoDB: zeros, but did not yet use them in any way. But be careful: do not
InnoDB: remove old data files which contain your precious data!

031003 16:08:16 Can't init databases
031003 16:08:16 Aborting
...d'r is een probleem met het aanmaken van de database. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat elke opvolgende install van mysql opnieuw heeft geprobeerd om die databasefiles aan te maken en dat 'ie daar ondertussen ziekjes van is geworden - je datadirectory (aannemende dat je nog geen data had) leeggooien dus.

Kon je trouwens zien of er ondertussen niet al een andere mysqld in je processlist stond? Is wel belangrijk, twee mysqld's zullen elkaar hartgrondig in de kuiten willen bijten.

Check ook even of je zelf files in die directory kan aanmaken, of je genoeg vrije schijfruimte hebt; je schrijfrechten zullen wel goed zijn (ik neem aan dat D: geen netwerkshare is).

Wel een vaag probleem, dit :X

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 03-10-2003 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, als ik mysqld opstart en dan ctrl alt del doe, staat mysql er niet in, ook niet direct na het opstarten van de PC.
De data dir heb ik leeg gemaakt. MySQL begon automatisch missende files aan te maken in de datadir (nadat ik mysqld --console had ingetypt uiteraard).

De error file die nu wordt aangemaakt (psst, hij is korter)
"031003 19:36:30 InnoDB: Started
031003 19:36:30 Fatal error: Can't open privilege tables: Table 'mysql.host' doesn't exist
031003 19:36:30 Aborting

031003 19:36:30 InnoDB: Starting shutdown...
031003 19:36:33 InnoDB: Shutdown completed
031003 19:36:33 D:/WWW/DATABASE/MYSQL/bin/mysqld-opt.exe: Shutdown Complete
"

Als ik het goed heb, wordt MySQL helemaal zonder problemen opgestart. Lijkt mij al een positiever beeld. Maar na zo'n 2 sec komt er een fatale error en wordt alles afgesloten. Dit is volgens mij een bestandje wat eerst in de datadir stond? Raar dat hij deze ook niet zelf aanmaakt als het niet gevonden wordt.

-edit:-
Ik ga over 15 min weg, dus morgen zal deze saga weer voortduren :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha, damens en heren,

Hoor dit aan met al uw oor. De SQL server die het al een maand niet doet is vanaf vandaag officieel online!

Na hangen en wurgen, veel denkwerk en frustratie is het zover. De MySQL database staat nu al 19 minuten en 36 hele seconden vlekkeloos te draaien :)

Ik heb voor de 11e keer toch nog maar MySQL her geinstalleerd en deze keer heeft het z'n vruchten afgeworpen.

Waarom? ik heb eerlijkgezecht geen idee. Ik denk wel dat het komt door de tips en toevoegingen van dit forum.

Hoe dan ook, Iedereen die mij gehoplpen heeft, ontzettend bedankt! En, rataplan in het speciaal uiteraard :> _/-\o_ :P

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Graag gedaan, al heb ook ik geen idee waar het aan lag :) De aanhouder wint, zoveel is duidelijk. Veel plezier d'r mee ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel. En wat brand dat groene lampje mooi, rechts onder in me scherm :) ;)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het is enigszins offtopic, maar ik ga je plezier lekker toch een beetje verpesten >:)

Ik heb zelf een tijd Win98se met AMP gedraaid, en een uptime van anderhalve week is zo'n beetje het hoogste wat ik heb gehaald. Als je je servertje 24/7 wil laten draaien zal je tzt toch naar een NT-kernel moeten overstappen :P

Welke FTP gebruik je trouwens? I have no end of trouble with those things :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 04-10-2003 13:37 ]

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 10:32

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Hoezo zou het bij hem niet langer dan anderhalve week lukken? Ik heb op mn werk ook een Windows 95 bak met MYSQL erop draaien en die gaat inmiddels zijn 3de maand in qua uptime, nog niet 1x down gegaan.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

RTBravo schreef op 04 October 2003 @ 13:44:
Hoezo zou het bij hem niet langer dan anderhalve week lukken? Ik heb op mn werk ook een Windows 95 bak met MYSQL erop draaien en die gaat inmiddels zijn 3de maand in qua uptime, nog niet 1x down gegaan.
Brakke TCP/IP-stack, bijvoorbeeld? Een webserver op 9X haalt gemiddeld een week, schat ik - als 'ie heel weinig te doen heeft kan je drie weken halen. Met een uptime van meer dan twee maanden heb je volgens mij het wereldrecord te pakken - én ik vermoed dat je d'r ook geen webserver naast draait. TS wel :)
edit:
Ik zeg trouwens niet dat anderhalve week of langer onmogelijk is, maar het is wel hoogst uitzonderlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Rataplan op 04-10-2003 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De PC die ik als server gebruik staat nu nog niet 24 uur per dag aan omdat nog niet alles werkt :). Het is wel mijn bedoeling om alles op een gegeven moment 24/7 te laten draaien.

Ik gebruik als FTP server Serv-U, en heb na de instalatie helemaal geen problemen.

Ik kan de server deze week wel proberen aan te laten staan om mysql te laten testen, maar er zal niet zo veel ... geen verkeer zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 14:20 ]

Pagina: 1