[php] Hoe skins implementeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Ik werk op dit moment aan een CMS (wie niet...), en voor de front end heb ik een soort wazig skin systeem gemaakt.

Eén php pagina haalt alle gegevens uit een database, zet ze in variabelen en include dan de skin, die alle variabelen tussen de HTML codes zet.

Dit werkt natuurlijk wel maar is weinig dynamisch. In de PHP manual las ik ook nog iets over alle data in XML zetten en dan met XSLT de opmaak server-side toepassen. Ook heel leuk natuurlijk.

Hoe werken jullie skin-mechanismen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Templates... Daar kan je , mits je een goeie parser hebt, het een heel stuk dynamischer mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 06:34
back-end skin's (ja ook leuk, beheersysteem in je eigen huis-style ;)) gewoon via css'en.
Front-end hangt af of het nodig is, meestal niet. Maar dan is het mooiste idd zoals je zegt xml/xslt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 19:39:
Templates... Daar kan je , mits je een goeie parser hebt, het een heel stuk dynamischer mee maken.
Templates? Hoe werken die precies?

* Skaah blaast het stof van zijn PHP manual...
* Skaah vindt het zo snel even niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Skaah op 01-10-2003 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Zie http://yapter.sourceforge.net daar staat wat templates zijn. Persoonlijk zou ik echt voor XML/XSL gaan zodat je een hele goede scheiding aan kunt brengen tussen het programmeren en de lay-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:47

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Voorbeelden van templatesengines:

http://smarty.php.net/ (uitleg: http://www.codeforsoup.com/edu/smarty.php)
http://yapter.sourgeforce.org (uitleg: http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=71)

En nog een mooie url over Smarty: http://www.sitepoint.com/article/837

Ik gebruik nog FastTemplates om 'skins' te maken. (ben nou eenmaal gewend geraakt aan FastTemplates en ik vind het te veel werkt om alles te veranderen)

[ Voor 39% gewijzigd door dArtagnan op 01-10-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 19:39:
PHP is een uitstekende template parser (hint ;))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat ik gedaan heb met m'n forum, is gewoon een HTML bestanden met PHP-echo's includen op het moment dat ze nodig zijn. Dus er is een bestand voor het bovenste stuk (waar hier dus Henk/Tweaky staat, tezamen met de knoppen profile, prefs enzo).

Het gedeelte voor het genereren van een topic staat geinclude in een while-lus, met wederom PHP-echo's. Dit geld ook voor het laatste deel.

Dit zijn dan zeker geen templates?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dual-zip: ligt eraan, is je data geheel gescheiden van de rest van je output?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik ervoor gekozen een template parser te schrijven en dus met templatesets te werken.
Elke template heeft behalve een naam dus ook een ID van de templateset waar hij tot behoort. De gebruiker kan zo zelf kiezen welke set/skin (geef het beestje maar een naam) hij wil.

Let wel op: als je de beheerder van de site de mogelijk wil bieden zelf nieuwe templatesets/skins toe te voegen, dat je er dan voor zorgt dat alle templates meeneemt.

Ik heb dat gerealiseerd door een optie "Create templateset [nieuwe_naam] from [dropdownlist]" te maken. De kozen templateset uit de dropdown list wordt in zijn geheel gekopiëerd naar nieuwe_naam, zodat alle templates aanwezig zijn in de nieuwe set, zodat je geen fouten krijgt in de trant van "template niet gevonden".

Mocht niet duidelijk zijn wat ik bedoel: www.sourceforge.net/projects/reax
(nee, het is geen state of the art CMS, maar het heeft wat toffe (kuch, hoest) features die andere CMS'en niet heeft... naar wij dachten... het is wat doodgebloed...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Ik zou mits je host het ondersteund lekker XML + XSL transformaties gebruiken, scheelt een hoop problemen die je met template's wel eens tegen zou kunnen lopen en je hoeft niet je eigen engine gebruiken, ondersteund je host geen XSLT dan voor de templates gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

.oisyn schreef op 01 October 2003 @ 20:02:
dual-zip: ligt eraan, is je data geheel gescheiden van de rest van je output?
Wat bedoel je precies met data ?

HTML code? --> Ja

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
gewoon verschillende templates maken en deze door middel van een simpele optie selecteren en parsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Wat je misschien ook kunt doen, is Object Oriented programmeren binnen PHP

Wat je kunt doen is, 1 PHP file maken waarin de layout van de pagina beschreven is. Je maakt dan LEGE functies, voor de stukken waar je voor iedere pagina dynamische content wilt hebben

De daadwerkelijke pagina kun je dan als het ware weer die class definition pakken, extenden, en de functies invullen met de inhoud van die pagina.

Werkt heel erg goed (uit eigen ervaring), en je kunt er daarmee ook voor zorgen dat (wanneer je het goed aanpakt) meerdere skins kan implementeren (een nieuwe/andere class schrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
wat ik een goede snelle tpl parser vind is templatepower. Stukken sneller dan yapter en fasttemplate, als je voor performance gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik denk dat je altijd beter zelf een template engine kan maken. Zo weet je precies hoe het in elkaar zit + kan je zelf beter uitbreiden en heb je geen opties die je toch niet gebruikt

En om maar even te verwijzen naar jouw link, ruim 700 regels voor een template engine.....Moet korter kunnen denk ik.

edit:

En natuurlijk heeft react ook zijn eigen template engine gemaakt en kijk is hoe snel die is. (iets met een veer en duwen :+ )

Zo goed chem :> ?

[ Voor 47% gewijzigd door We Are Borg op 01-10-2003 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

React is toch beter.

:X ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Als het ook maar enigszins mogelijk is zou ook ik voor een XML/XSLT -> XHTML + CSS combinatie gaan.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

dual-zip schreef op 01 oktober 2003 @ 20:12:
[...]

HTML code? --> Ja
Data is gegevens/content

Htmlcode is uiteraard opmaak.

---

Afhankelijk van de flexibiliteit zou ik voor enkel dynamisch css gaan. Misschien nog enkele html pagina's aanpassen die dezelfde functionaliteit hebben maar een andere layout (wat erg makkelijk is door deze ( [rml]Janoz in "[ php] variabelen vraagje"[/rml] ) manier van coden).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dual-zip schreef op 01 October 2003 @ 20:12:
[...]

HTML code? --> Ja
staan je SQL queries tussen de output, of haal je de data op in je ene file, en include je vervolgens een andere file die de data in het juiste formaat output naar de client?

Bij die laatste kun je zonder problemen van andere scripts gebruik maken zodat de layout anders is, maar de rest hoef je niet opnieuw te programmeren. Al die layout scripts (oftewel: templates) gooi je in een aparte directory, en vervolgens maak je een setting variabele aan die aangeeft in welke dir je templates staan. Als je meerdere van die dirs hebt met templates erin, dan kun je dus aan de hand van die setting zien welke template set je moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Laatst online: 17-09 17:05
Ik heb zelf ooit eens een keer een super simpele template parser achtig iets geschreven.

Bestond uit een paar fucties die een html bestand uit lezen en die echo -en

In het html bestand moet je dan je $stringetjes zetten.

Werkt opzich wel leuk, maar je kan er niet veel mee. Aangezien je er geen array, functies e.d. door kon halen, alleen variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

.oisyn schreef op 02 oktober 2003 @ 17:05:
[...]

staan je SQL queries tussen de output, of haal je de data op in je ene file, en include je vervolgens een andere file die de data in het juiste formaat output naar de client?

Bij die laatste kun je zonder problemen van andere scripts gebruik maken zodat de layout anders is, maar de rest hoef je niet opnieuw te programmeren. Al die layout scripts (oftewel: templates) gooi je in een aparte directory, en vervolgens maak je een setting variabele aan die aangeeft in welke dir je templates staan. Als je meerdere van die dirs hebt met templates erin, dan kun je dus aan de hand van die setting zien welke template set je moet gebruiken
M'n SQL query's staan niet tussen de output. Het PHP script haalt alle benodigde gegevens uit de database, include de template, en schrijft daar alles in weg.

2 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

ik doe het soms even zo..

Misschien smerig maar het werkt prima
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?
//Set tittle
$cfg_Title = "Titel ofzoiets";
$cfg_Body = "text text text text";
$cfg_Picture = "plaatje.png";
$buffer = "";
$fp=fopen("htmlbestand.html","r");
if($fp)
{
   while (!feof ($fp)) 
   {
        $buffer .= fgets($fp, 4096);
   }
fclose($fp);
}

$buffer = str_replace("[plaatje]",$cfg_Picture,$buffer);
$buffer = str_replace("[titel]",$cfg_Title,$buffer);
$buffer = str_replace("[body]",$cfg_Body,$buffer);

echo $buffer;
?>

mijn geinclude html bestand ziet er dan alsvolgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<table>
<tr>
<td colspan="2">[titel]</td>
</tr>
<tr>
<td>[plaatje]</td>
<td>[body]</td>
</tr>
</table>

ik hoop dat je er wat aan hebt

typo's voorbehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 22:22
Het is misschien geen P&W-achtige oplossing, maar ik zou gewoon de boel met CSS 'skinable' maken. Het idee van een skin is naar mijn mening toch dat je de looks aanpast, zonder de feitelijk indeling van de pagina (de view op de gegevens die de pagina representeert) de veranderen.

Als voorbeeld van hoe ver je daar mee kunt gaan kreeg ik laatst de volgende site toegestuurd: css Zen Garden. Hoeveel meer functionaliteit wil je hebben? Is dat de extra complicaties van aparte template parsers waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59
vorlox schreef op 03 October 2003 @ 01:24:

-knip-

ik hoop dat je er wat aan hebt

typo's voorbehouden ;)
Tip: Kijk eens naar de buffer-functies van PHP (oa ob_start()).
Hiermee kun je bijv een file includen en de output daarvan in een variable afvangen, ipv dat je ingewikkeld gaat doen met fopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

vorlox schreef op 03 October 2003 @ 01:24:

PHP:
1
2
3
$buffer = str_replace("[plaatje]",$cfg_Picture,$buffer);
$buffer = str_replace("[titel]",$cfg_Title,$buffer);
$buffer = str_replace("[body]",$cfg_Body,$buffer);
en als je dan toevallig ergens "[plaatje]" in je html hebt staan?
Is het dan niet gewoon handiger om zo'n html-bestand te maken:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<table>
<tr>
<td colspan="2"><?=$cfg_titel?></td>
</tr>
<tr>
<td><?=$cfg_plaatje?></td>
<td><?=$cfg_body?></td>
</tr>
</table>

en vanuit je code:

PHP:
1
include ("htmlbestand.html");

et voila, je hebt gelijk templates ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

design wijzigen -> css?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Soultaker schreef op 03 October 2003 @ 01:30:
Het is misschien geen P&W-achtige oplossing, maar ik zou gewoon de boel met CSS 'skinable' maken. Het idee van een skin is naar mijn mening toch dat je de looks aanpast, zonder de feitelijk indeling van de pagina (de view op de gegevens die de pagina representeert) de veranderen.

Als voorbeeld van hoe ver je daar mee kunt gaan kreeg ik laatst de volgende site toegestuurd: css Zen Garden. Hoeveel meer functionaliteit wil je hebben? Is dat de extra complicaties van aparte template parsers waard?
Woh, hier ben ik echt van onder de indruk, ik _dacht_ dat ik wel wat afwist van CSS maar dittuh, is suppuhr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik heb gewoon m'n eigen template parsertje gemaakt, zo'n 10/15 regeltjes tekst (ja is alweer even geleden :P) en het werkt perfect

@.oisyn: als je php in je templates zet dan is het toch geen template meer?
het nut van templates is juist dat als je bijvoorbeeld {body} erin zet dat het vervangen word door wat je wilt en dat de webdesigner helemaal niets te maken heeft met de php code

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Soultaker schreef op 03 oktober 2003 @ 01:30:

Dit lost het 'probleem' maar voor de helft op, je kan er _helaas_ geen tekst mee vervangen, maar daar is het ook niet voor bedoeld. ;)
Desondanks is het een knap staaltje CSS waar veel tweakers wat van kunnen leren heb ik zo het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Skaah schreef op 04 October 2003 @ 18:27:
[...]

Woh, hier ben ik echt van onder de indruk, ik _dacht_ dat ik wel wat afwist van CSS maar dittuh, is suppuhr.
Ik moet zeggen; dit is een goed voorbeeld van de kracht van CSS; ik denk dat deze voorbeelden voor de TS voldoende moeten zijn om zijn zaakjes skinable te maken. :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een bestand gemaakt config.php met de functies die de onveranderlijke dingen tekenen. dan doe ik :
PHP:
1
2
3
4
5
drawheader();
drawleft();
print("hier me main page");
drawright();
drawfooter();

en dan hoef ik alleen config.php aan te passen om de layout te veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het dus geod begrepen heb is een van de methodes om een site "skinnable" te maken als volgt:

Je zorgd dat alle informatie die op je site moet komen in "eventueel losse" php files uit je database gehaald word.

Dan kun je een pagina maken waar op de juiste plaatsen de bovengenoemde files geinclude worden...?

en dan nog een klein vraagje: wat is de "taak" van een template parser? (ik ik niet ergens simpel uitgelegd vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

een template parser is bedoeld voor wat ingewikkeldere bewerkingen. Dus niet alleen klakkeloos je database dump in een html pagina pleuren, maar bijv. loops e.d. uitvoeren (wat handig is als je niet alleen pagina templates maar ook aparte templates voor bijv. tabellen wilt maken).

dan krijg je dus een soort van pseudo-code tussen je html, die dan wordt geparsed en uitgevoerd door je template parser. punt is dus echter wel dat die HTML file niet alleen html meer bevat maar dus ook programmeer-logica. template parsers vind ik dus ook een beetje hun doel voorbijschieten omdat je een template pagina dan niet meer aan iemand kan overlaten die alleen maar verstand heeft van clientside dingen.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Laatst online: 20:58
Wolfboy schreef op 04 oktober 2003 @ 18:52:
@.oisyn: als je php in je templates zet dan is het toch geen template meer?
het nut van templates is juist dat als je bijvoorbeeld {body} erin zet dat het vervangen word door wat je wilt en dat de webdesigner helemaal niets te maken heeft met de php code
Wat is het verschil tussen het plaatsen van {body} in je HTML of <?=$body?> ???

Dat is volgens mij wat oisyn bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ga maar is met een webdesign programma als (slecht voorbeeld ik weet het :P) <?=$body?> typen, dan zet het programma het automatisch om in <?=$body?&gt, simpel gezecht het word dus niet goed omgezet omdat het geen php meer is.
Als de webdesigner het wel in wil toevoegen dan moet hij in de source gaan werken, een beetje onhandig dus.
Op zo'n moment is {body} sneller getikt dan <?=$body?> die ook nog in de source moet

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gunp01nt schreef op 05 October 2003 @ 14:02:
dan krijg je dus een soort van pseudo-code tussen je html, die dan wordt geparsed en uitgevoerd door je template parser. punt is dus echter wel dat die HTML file niet alleen html meer bevat maar dus ook programmeer-logica. template parsers vind ik dus ook een beetje hun doel voorbijschieten omdat je een template pagina dan niet meer aan iemand kan overlaten die alleen maar verstand heeft van clientside dingen.
Hm... Dat ben ik niet met je eens. De opmaak/presentatie van een pagina moet soms ook logica bevatten (bij voorbeeld: rijen in een tabel afwisselend verschillende kleuren geven, de opmaak van de pagina laten afhangen van het nodige aantal kolommen, etc.). Dat soort dingen kun je toch beter oplossen met een soort template engine dan door de designer php te laten schrijven of dit soort designkwesties door de programmeur te laten oplossen: dergelijke verstrengeling van taken moet je m.i. altijd voorkomen.

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat is gewoon het hele mooie aan de combo XML/XSL. Je kunt die scheiding namelijk niet over, of je moet natuurlijk opmaakgegevens als data mee gaan geven :X

Er zijn ook template engines die een soort van scripting hebben, ik zou echter daar nooit voor kiezen bij de wat grotere projecten. Het is dan gewoon veel handiger om voor een algemeen geaccepteerde standaard te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Maar met XML/XSLT en PHP heb je een uitbreiding van PHP nodig, (hoe-heette-het-ook-alweer), en niet alle hosts ondersteunen het.

Eigenlijk is een XSL transformatie ook een soort script, en dan is die php-extensie en parser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Skaah schreef op 05 October 2003 @ 16:12:
Maar met XML/XSLT en PHP heb je een uitbreiding van PHP nodig, (hoe-heette-het-ook-alweer), en niet alle hosts ondersteunen het.

Eigenlijk is een XSL transformatie ook een soort script, en dan is die php-extensie en parser...
Sablotron en expat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik hoop niet dat dit door mij een te erg opsomtopic gaat worden :) Zelf gebruik ik meestal PHP of XML/XSLT voor de transformaties, maar sinds kort ben ik aan het experimenteren met PHPTAL. Zeker de moeite waard om even aandacht aan te besteden, dit is namelijk een heel mooie implementatie!

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Skaah schreef op 05 oktober 2003 @ 16:12:
Daar heb je helemaal gelijk in, het lijkt me echter wel dat dit steeds meer op servers geïnstalleerd gaat worden. De manier van het implementeren van skins is dus sterk afhankelijk van de server waar het op gaat draaien.

edit:Dat PHPTal ziet er erg goed uit! Ik ga daar binnenkort eens naar kijken :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door djluc op 05-10-2003 16:31 ]

Pagina: 1