Diepe shit met mijn systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Dit is het probleem; ik heb een Abit BH6 met een P-II350, 128MB,
een G400max (AGP),
twee SCSI-adapters(PCI),
E-tech modem(PCI),
CL SB AWE64gold (ISA).
Schijfstations:
drie harde schijven (Seagate Barracuda 2GB SCSI -FAT32-, Quantum Atlas 9GB SCSI -FAT32-, Maxtor DiamondMax 3.4GB IDE (bootschijf)-FAT16, twee partities-),
drie CD-ROM/DVD/CDR (40xCD, 6xDVD/24xCD en 4xCDR/12xCD) twee ZIP (intern IDE, extern SCSI) en een flopdrive.
Een 17" monitor, standaard toetsenbord en een USB-trackball maken het af, Win98 SE geinstalleerd.
Bij setup gaat alles goed, Windows ziet alle schijven en bijna alle kaarten (G400 niet dus, maar Windows pakt een standaard VGA-driver), totdat ik de drivers voor de G400 installeer. Windows wil opnieuw starten, en blijft vervolgens hangen op "Windows wordt nu opnieuw opgestart". Geen schijfactiviteit, niks.
C-A-D ingedrukt, en Windows start in safemode op. Reboot en het spul draait weer... Maar zodra ik wat probeer in te stellen (resolutie, kleur, internetopties) hangt de boel weer. Zelfs iets opslaan lukt niet, want de boel slaat muurvast.
Ik vraag me af of het aan de Matrox ligt, want als ik de G400 en zijn drivers weghaal en mijn reserve-videokaartje erinstop (goedkoop i740 ding, heeft het altijd gedaan), gebeurt hetzelfde als ik daarvan de drivers installeer. Ik heb verder alles vervangen of geprobeerd; alles eruit, andere SCSI-kaart, andere video, ander modem, ander geheugen... Alles, op het moederbord en de processor na dan...
Internetverbinding lukt wel, maar als ik wat instellingen wil aanpassen, hangt de boel weer.
Ik heb de afgelopen weken ongeveer twintig keer Windows opnieuw geinstalleerd, de hele kast leeggehaald, weer volgestopt... Ik word er gek van!!!!
Enig idee? Ik weet het niet meer, ik kan ook niks meer doen, want óf ik heb alleen 16 kleuren bij een resolutie van 640x480 (dan wordt het maken van plaatjes en webpagina's érg moeilijk), óf wel kleur (laat die resolutie maar), maar om de haverklap een crash, waardoor het maken van plaatjes en webpagina's onmogelijk wordt...

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je geen conflicten tussen je hardware, omdat je er nogal veel in hebt zitten. Dus heb je irq-conflicten, ik geloof dat die G400 een irq voor zich alleen wil hebben en deze niet wil delen met een ander apparaat.

Heb je de nieuwste drivers van de matrox-site gehaald?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Klote voor je, Kaj. Ik kan ook niks anders bedenken dan een IRQ-kwestie:
- in bios: assign IRQ to VGA: y
- of conflict met modem: heb ik ook gehad toen ik een G-string eh.. Force in m'n PC hing na de HCC-dagen (en die onder meer daarom toen snel heb vervangen door een Voodoo3).

Houd moed. Uw collega-tweakers slepen u wel door deze crisis heen...

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Heb het ook al geprobeert met een ps/2 aanwijsding? die zit namelijk meestal ook op irq9 en meestal de agp-aansluiting ook. je kunt ook proberen de apg-kaart op een bepaalde irq te forcen; irq 3 kun je hiervoor wel gebruiken dan moet je com2 uitzetten; werkt meestal door de naastgelegen pci-aansluitng te forcen naar de gewenste irq. <- werkt voor zover ik weet niet met alle mamaplanken. suc6 :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Een vriend heeft een V3000 kon alleen maar in 800x600 werken, wat bleek nou; hij moest in de bios bij Chipset features setup: Video Bios Cacheble op enabled zetten, nu kan hij ook hogere resoluties aan enz.

Verwijderd

Klopt, Matrox eist een eigen irq op... Kan probleempjes geven met bepaalde (etech)modems en geluidskaarten (SB64, SB128, SBLIVE 1024). Probeer inderdaad in de BIOS eens wat irq'tjes te forcen... Matrox G400 gebruikt meestal 4 of 9...

Verwijderd

En kijk of Windows niet stiekumpjes een IRQ zit te sharen tussen 2 devices! Want dan zie je geen uitroepteken in de Device-manager.

Verwijderd

En er is een verhaal met kleurdiepte/resolutie evenuteel met het instellen van een (standaard/Plug&Play)monitor alvorens de drivers te installeren.
Zal ff zoeken of ik hier iets over terug kan vinden?

Zo niet; veel sterkte!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10

Dark

who tweaked the light?

je kan proberen irq's vrij te maken door in je bios ongebruikte COM: poorten uit te zetten. Je kan ook een DMA kanaal vrij maken door je printerpoort (ook bios) in te stellen op EPP of NORMAL (dus geen ECP gebr.) of helmaal uit als je nooit print.

Suc6
Pagina: 1