Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el]noise killer printje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit een wijlen 386 voeding een noise killer printje kunnen schroeven (de voeding gaat m'n fanloze testvoeding worden), is deze gewoon te gebruiken als ik hem op bijv. een koelelement schroef? Het printje zat oorsprongkelijk op een 7905A IC (spanningsregelaar) Afbeeldingslocatie: http://www.interq.or.jp/www-user/ecw/parts/partsphoto/7905.jpg
Nu heb ik geen idee hoe het temperatuurverloop van dat IC is, en ook niet hoe het regelprintje de spanning ten opzicht van de temperatuur regelt.

dus:
-> Heeft het zin om hem op bijv. de northbridge koelelement te plakken (doet het printje wel iets met dat temperatuurverloop)?
-> Bij hoeveel graden loopt de fan voluit (ik neem aan dat hij bij elke voeding op dat of vergelijkbaar IC zit)?

Het aansluiten is geen probleem, 12 volt instoppen en er komt een lagere spanning uit.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dit ziet eruit als een triac... misschien dat je daarop verder kunt zoeken... Wordt iig ook gebruikt voor dimmers enzow, volges mij voor het regelen van de spanningen... suc6

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Een 7905 is een vaste negatieve spanningsregelaar voor -5 volt. Je zult er dus weinig aan hebben.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

MikeyMan schreef op 01 October 2003 @ 17:35:
dit ziet eruit als een triac... misschien dat je daarop verder kunt zoeken... Wordt iig ook gebruikt voor dimmers enzow, volges mij voor het regelen van de spanningen... suc6
een triac werkt met wisselspanning, dmv fase-aansnijding
uit je voeding komt nou niet echt een wisselspanning rollen

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op 01 October 2003 @ 17:38:
Een 7905 is een vaste negatieve spanningsregelaar voor -5 volt. Je zult er dus weinig aan hebben.
nee, ik bedoel dat ic ook niet, daar zat dat printje tegenaan geschroefd, meer niet. Dat ic zit op de hoofd printplaat van de voeding.
Dit is het printje wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freedosgames/stuff/noisekiller.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 18:13 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 17:52:
[...]

een triac werkt met wisselspanning, dmv fase-aansnijding
uit je voeding komt nou niet echt een wisselspanning rollen
Hmmz... een nog stommere opmerking van mezelf dan ik zou denken... maargoed, je hebt gelijk, had ik zelf natuurlijk ook kunnen bedenken... Het plaatje zag er bekend uit, dus ik dacht doe eens behulpzaam... maargoed, niet echt gelukt...

Verwijderd

Wat staat er op het componentje in TO92 behuizing rechtsonder?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 19:30:
Wat staat er op het componentje in TO92 behuizing rechtsonder?
H9013
2 L H
E B C

Een google ernaar leverd een schoolbus en een weegschaal op ;)

Verwijderd

Zoals al eerder is aangegeven is het een spanning regelaar, dus om die te gebruiken voor meting ivm temperatuur heeft totaal geen zin. Je zult die NTC die op dat printje rechts zit (groen bolletje) moeten verplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 21:24:
Zoals al eerder is aangegeven is het een spanning regelaar, dus om die te gebruiken voor meting ivm temperatuur heeft totaal geen zin. Je zult die NTC die op dat printje rechts zit (groen bolletje) moeten verplaatsen.
ah ok, dus het groene bolletje is dus het dingetje wat tegen m'n koelrib moet komen (om te 'meten' hoe warm hij is dus).
Het printje werkt wel, m'n casefan draait echt superstil en heeft nog een redelijke luchtverplaatsing :Y)

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Dat onderdeel zorgt voor een constante spanning. Als je er een van 12V neemt maakt hij van onstabiele 12 (dus tussen 11 en 13 volt) strak 12 volt. Hij haalt pieken weg.

Verwijderd

Nou, niet helemaal, hij maakt een mooie 12V spanning van ca 15V en hoger.

En dat componentje rechtsonder is dus een torretje, wilde ik ff weten, want er zijn ook temperatuuropnemers in dezelfde behuizing.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan zo zelf een variant hievan bouwen met een lm317T en een NTC, dan weet je dat het zeker werkt. Met de search levert dat wel genoeg op denk ik.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 02 October 2003 @ 14:41:
Je kan zo zelf een variant hievan bouwen met een lm317T en een NTC, dan weet je dat het zeker werkt. Met de search levert dat wel genoeg op denk ik.
het werkt al, het groene bolletje is inderdaad een NTC. Even de soldeerbout ertegen en de fan snelheid schiet omhoog :P
Natuurlijk ook gelijk de fan vervangen, de luidruchtige Nydec Beta V eruit en een superstille Yate Loon (gebruikt in veel superstille voedingen -fortron e.d.) erin :Y)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 15:02:
[...]

het werkt al, het groene bolletje is inderdaad een NTC. Even de soldeerbout ertegen en de fan snelheid schiet omhoog :P
Natuurlijk ook gelijk de fan vervangen, de luidruchtige Nydec Beta V eruit en een superstille Yate Loon (gebruikt in veel superstille voedingen -fortron e.d.) erin :Y)
En ook in Aopen voedingen, en om die dingen nou echt stil te noemen ??

(om over de levensduur nog maar te zwijgen)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 02 October 2003 @ 18:41:
[...]

En ook in Aopen voedingen, en om die dingen nou echt stil te noemen ??

(om over de levensduur nog maar te zwijgen)
tja, als er een storende fingerguard op zit of de fan blaast tegen een printplaat aan is het niet stil, maar dat komt door de luchtstroom die herrie veroorzaakt, niet het motorgeluid van de fan zelf.
Vooral als je een Beta V en een Yate Loon naast elkaar zet is het verschil in motorgeluid erg goed merkbaar :9 in het voordeel van Yate Loon :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 21:44 ]

Pagina: 1