[HTML/PHP] Hoe content toevoegen aan interface?

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 08:29

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuwe website. Inmiddels heb ik een design gemaakt in Photoshop.

Vroeger (voordat ik besloten had dat ik iets wil doen met PHP en MySQL) had ik deze interfaces opgedeeld in stukjes en daarna met frames weer aan elkaar gezet. Ondanks dat dit een ingewikkelde frameset opleverde was dit nog wel te doen. ;)

Inmiddels ben ik een beetje verder in mijn ontwikkeling en lijkt het gebruik van tables mij wel handig. Dit biedt naar mijn idee veel voordelen over frames (die achteraf veel nadelen hebben).

Nu heb ik mijn website als volgt opgedeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
|-------------------------------|
| Header                     |* |
| Menu |                        |
|      |                        |
|      |      CONTENT           |
| *    |                        |

Alles is naar links en naar boven gepositioneerd. Om rekenening te houden met het maximaliseren van de website laat ik de breedte van tabel rechtsboven maximaal zijn en deze vul ik op met een plaatje van 1 pixel over de hele breedte.

Hetzelfde geldt voor de tabel links onder.

Probleem is alleen het toevoegen van de Content in de tabel CONTENT. Ik zat eerst te denken aan een <iframe> maar dat werkt volgens mij niet met alle browsers (lees: alleen met IE).

Ik ben de weg een beetje kwijt en weet niet hoe ik dit kan realiseren in combinatie met PHP en HTML. Hopelijk kunnen jullie me op weghelpen.....

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46

crisp

Devver

Pixelated

Zo'n beetje alle moderne browsers ondersteunen iframe's hoor ;)

en waarom pixel-gifjes? een achtergrond tiled ook automagisch.

[ Voor 35% gewijzigd door crisp op 01-10-2003 17:20 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Ik weet niet tegen welke nadelen van frames je aanloopt. Ik zou het toch met frames oplossen

tip:
onthou een ding heel goed. Tabellen zijn niet gemaakt om objecten te positioneren.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

PeetR schreef op 01 October 2003 @ 17:21:
Ik weet niet tegen welke nadelen van frames je aanloopt. Ik zou het toch met frames oplossen

tip:
onthou een ding heel goed. Tabellen zijn niet gemaakt om objecten te positioneren.
frames ook niet ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

iframe is wel degelijk gewoon nette html

alleen netscape 4 ondersteunt het niet eigenlijk. wat mij vrij weinig boeit anno 2003.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Moet je eens kijken hoe deze site is opgemaakt: Jeffrey Zeldman Presents: The Daily Report; daar is "table" alleen te vinden in de het woord "tableless" :) Dus: maak gebruik van CSS i.c.m. HTML. HTML is bedoeld voor informatie, stylesheets zijn er voor layout.
Ga eens wat tutorials zoeken voor CSS, en leer hoe je goede HTML kunt schrijven (er is genoeg te vinden op internet, hoor)

[ Voor 10% gewijzigd door creative8500 op 01-10-2003 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceQb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
link naar de content (in dat menu'tje van je)
code:
1
<a href=page.php?content=emailme>Contact Me!</a>

in de cel waar je je content wil:
PHP:
1
2
$content .= ".html";
include $content;

en dan maak je gewoon een emailme.html met:
code:
1
my emailaddress is etc... enz...

nouja you get the idea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
PeetR schreef op 01 October 2003 @ 17:21:

tip:
• Op het moment dat mijn pagina geprint wordt, verschijnt alleen de contents en niet de headers en de footers.
• Bij het zogenaamde 'deep-linking' beland de gebruiker op de pagina zonder framset, dus meestal zonder navigatie e.d.

Moet ik even doorgaan?
crisp schreef op 01 October 2003 @ 17:18:
en waarom pixel-gifjes? een achtergrond tiled ook automagisch.
Ja, daarom doe ik ook 1 pixel en dan gewoon door laten lopen... (of begrijp ik jou verkeerd?)

creative8500: Thanks, ik zal al die links eens even bekijken. Het is logisch dat het wel te vinden is, maar ik had geen handvat om te beginnen met zoeken.....

IceQb: Thanks, ik zal dat eens even verder bekijken of ik daar wat mee kan.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Athos schreef op 02 October 2003 @ 09:23:
[...]
Ja, daarom doe ik ook 1 pixel en dan gewoon door laten lopen... (of begrijp ik jou verkeerd?)
Als het is om een achtergrond te vullen kan je al beter 2x2 pixel nemen, of nog groter (als je maar onder de grootte van een TCP/IP pakketje blijft) - hele vlakken vullen met 1x1 is voor een browser vrij zwaar, met grotere plaatjes is dat al een stuk efficienter :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als je CONTENT wilt laten scrollen bij meer tekstuele data, hoef je geen extern document te gebruiken
code:
1
2
3
4
5
6
7
<div style="height: 100px; overflow: auto;">
   bladiebladieba bla bla 
   bladiebladieba
   bla bla bladiebladiebabla
   bla bla bladiebladieba  bla 
   bladiebladieba bla bla 
</div>

werkt ook al gewoon, ik denk ook dat in dit geval een TABLE zeker niet nodig is, en je alles gewoon met DIV's kunt oplossen;
een TABLE heeft als enige voordeel als intensief met meerdere column's gaat werken, alhoewel zelfs dat met wat intensiever CSS gebruik op te lossen is,

kijk bv. eens naar de tutorial op glish http://glish.com/css/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Dat CSS ziet er interessant uit, maar kan ik ook mijn geslicede interface afbeeldingen erin verwerken?

* Schonhose is CSS noob...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik deze:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php 

if($act == "") 
{ 
include("main.php"); 
} 
else { 
if(file_exists("$act.php")) { 
include("$act.php"); 
} 
else { 
include("error/404.html"); 
} 

?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Gebruik niet een url met index.php?page=test.php
En vervolgens ergens in je code:

PHP:
1
<? include("$page"); ?>

Kunnen mensen fijn iets invullen als index?page=/var/www/website/config.ini en eens verder kijken hoe alles eruit ziet op je linux host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Absoluut gepositioneerde divs scrollen schokkerig (in alle browsers die het ondersteunen), althans bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
cutter schreef op 02 October 2003 @ 13:10:
Gebruik niet een url met index.php?page=test.php
En vervolgens ergens in je code:

PHP:
1
<? include("$page"); ?>

Kunnen mensen fijn iets invullen als index?page=/var/www/website/config.ini en eens verder kijken hoe alles eruit ziet op je linux host
Kan wel als je het domein + dir van de site al aangeeft..
dus wordt het dan bijv:
PHP:
1
2
3
4
5
<? include("http://www.domein.nl/content/".$page); ?>

/* OF
<? include("./content/".$page); ?>
*/

Dan zal namelijk 'var/www/html/' niet verwijzen naar 'http://www.domein.nl/var/www/html/' maar naar 'http://www.domein.nl/content/var/www/html', wat dus niet bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r0bert schreef op 02 October 2003 @ 17:37:
[...]
PHP:
1
<? include("./content/".$page); ?>
Deze is nog niet veilig: ../../../etc/passwd levert nog leuke dingen op
Verder is er ook nog de optie om zo php-code die op een andere server staat dmv van de include op jouw server uit te laten voeren.

Mensen die paranoia zijn strippen eerst alle slashes uit $page, of staan alleen bepaalde waarden toe voor $page dmv een case statement.

Gezien de richting die het Topic op gaat is het misschien meer iets voor P&W
Pagina: 1