[DOS en XP]MS Network Client DOS krijgt geen DNS namen door

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Hallo allemaal,

ik ben een beetje aan t pielen met een 486SX 25, een Athlon 1800+, 2 NIC en een zooi kabels :P

De bedoeling is dat de DOS bak, bij gebrek aan CD-ROM-speler, bestanden kan plukken van de XP bak. Hiervoor maak ik gebruik van MS Microsoft Network Client 3.0 voor DOS. Nu heb ik dat geinstalleerd volgens mijn netwerk instellingen maar het werkt niet helemaal zoals gehoopt.

Netwerkinstellingen:
IP-adres dos-bak: 192.168.2.102
SN mask: 255.255.255.0
Computernaam: DOS
Workgroup: Thuis
(indien achter router gateway 192.168.2.1)

IP-adres XP-bak: 192.168.2.101
SN-mask: 255.255.255.0
Computernaam: Boven
Workgroup: Thuis
(indien achter router gateway 192.168.2.1)

Het volgende is aan de hand. Ik start de DOS bak op en alles laad netjes. Ik kan alle andere apparaten in het netwerk pingen, tenminste op IP-adres. Op computernaam pingen vanaf de DOS-bak lukt niet. Ook als ik op de DOS-bak het commando:
code:
1
 net use f: \\boven\c
geef, om de gedeelde c-schijf van pc Boven aan te roepen krijg ik de foutmelding:
code:
1
Error 53: The computer name specified in the network path cannot be located
. Ook
code:
1
net use f: \\192.168.2.101\c
werkt niet. Het maakt geen verschil of ik er een router (die standaard in mn netwerk zit) tussenhang of niet. Ook andere IP-adressen en een andere workgroup werken niet.

Vanaf de XP-bak werkt ping dos wel, hij geeft dan netjes het ip adres van de dos-bak weer.

Als ik een W2k AS domein aanmaak en DOS daar op instel (en natuurlijk in het domein hang etc.) dan werkt het wel. Echter, ik wil geen W2k draaien, dus wil het graag in een workgroup houden.

Wie weet de oplossing?

edit:

overigens heb ik de tutorial die hier te vinden is gevolgd voor het instellen van de dos-bak:
http://www.wown.info/j_helmig/Dosclnt3.htm

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 01-10-2003 16:33 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
hmm.. die melding lijkt me een naamresolutieprobleem.. gebruik je een WINS server?

je zou eens kunnen sniffen op je xp bak, om te kijken wat ie voor verkeer rondstuurt, die dos-machine.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Ik gebruik geen wins server. Op de een of andere manier krijgt hij geen namen door. Wat me overigens ook opviel was dat de DOS-bak geen adres van de DHCP-server van de router toegewezen kon krijgen.

En (waarschijnlijk noob vraag...) wat bedoel je precies met sniffen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
als je een hub gebruikt ipv een switch, wordt elk pakketje op je netwerk, door ELKE netwerkkaart in je netwerk ontvangen. Een PC accepteert normaliter alleen pakketjes die voor hemzelf bestemd zijn, maar met een sniffer (software) zoals Eeye Iris (www.eeye.com) kun je dus ALLE pakketjes op je LAN bekijken. Bij windows zit zelf ook een 'network monitor'. Heel handig om netwerkproblemen te troubleshooten.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem. Router met network bootdisk (www.nu2.nu). Wel een IP, andere IP-adressen op het netwerk zijn te pingen, het internet is te pingen op zowel IP als adresnaam
(oftewel de DNS-server op de router wordt gebruikt).
echter interne name werken niet, ook niet met LMhosts