Toon posts:

[LAPTOP HDD] Problemen DMA en Hitachi schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Inspiron 8200 met Windows 2000 erop. De Toshiba schijf die er in zat was overleden, heb een nieuwe schijf gekocht (geen garantie meer helaas), een Hitachi 40 Gb. Echter, deze is met geen mogelijkheid op DMA modues te krijgen (staat op ultra-sloom-PIO).

Hoe krijg ik deze schijf op DMA? Ik weet uiteraard dat je van je primaire en secundaire IDE kanaal de overdrachtmodi kan instellen, deze staan dan ook op "DMA indien mogelijk". Maar DMA vindt hij dus niet mogelijk en zet hem gewoon op PIO.

Dell bellen is geen oplossing, heb de schijf niet bij hun gekocht (losse onderdelen zijn daar peperduur).

Iemand een oplossing?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 16:20
Ik denk dat je meer een tool als dit zoekt: http://www.softnews.ro/public/cat/13/8/13-8-54.shtml

Software van Hitachi om o.a. DMA te stellen.

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Verwijderd

Topicstarter
@PipoDeClown:
de oplossingen die daar gegeven worden werken helaas niet bij mij :-/

@Preatorium:
hopelijk werkt het, ben het aan het installeren (floppies... ZUCHT)
update later

Verwijderd

Topicstarter
Helaas helaas, het werkt dus niet. Met de tool van Praetorium kan ik de DMA mode instellen van m'n HD (maar die stond al netjes op 5) en met de pagina's van PipoDeClown kan ik Windows 2000 zo ver krijgen dattie DMA mode 4 en 5 zou moeten ondersteunen.
Heb alles wat er stond gedaan (registry fix voor DMA mode 4, Service Pack 2 voor DMA mode 5), maar nog steeds PIO-mode en geen DMA mode.

Iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb inmiddels een 'halve' oplossing. Ik heb via die Hitachi tool de maximale DMA mode teruggebracht van 5 naar 2. Nu heb ik onder Windows 2000 dus wel Ultra DMA mode. Wat een verbetering!!
Blijkbaar probeert Windows alleen de 'maximale' DMA mode te zetten. Wanneer dat niet lukt/kan/mag, dan gaat hij automatisch terug naar PIO mode. Zodoende heb ik dus geen DMA Mode 5 (wat de schijf wel kan) maar DMA Mode 2. Maar voor mij is dat goed genoeg :)

Praetorium en PipoDeClown bedankt!
Pagina: 1