Toon posts:

DV of Digitale 8?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor de kerst een digitale videocamera kopen. Via het zoeken op het forum heb ik al het een en ander gezien over aansluiting van zo'n camera op de PC.

Alleen weet ik niet wat het verschil is tussen DV en Digitaal Hi-8 van Sony. Welk systeem is beter?

Het budget voor deze camera zou op 3500 liggen. :z

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand hier iets over digitale videocamera's? :z

Verwijderd

Ik kan je niet het verschil vertellen tussen DV en Digital Hi8, ik kan je wel vertellen, wat ik gebruik.
Ik heb een sony pc100 met een firewire aansluiting op de computer, dit werkt dus echt IDEAAL !!!!
Je kan je filmpjes gewoon zo van je camera trekken, bewerken en weer teruf op je camera zetten.
Nou gebruik ik wel een Mac, maar er zijn ook Windows machines met Firewire aansluitingen.
Ik wil nooit meer een camera (of computer) zonder Firewire.

Succes
Mudman

P.s. het lijkt mij, dat het verscil tussen die twee dingen toch wel ergens op de website van zo'n producent wordt uitgelegd.

Verwijderd

Ik had gelijk, bij http://www.sony.nl/servicesupport/technischevragen/index.html?5 stond het volgende.

De beeldkwaliteit van DV is hoger. Het Hi8 systeem komt tot ongeveer 400 scherptelijnen en het DV systeem geeft ongeveer 500 scherptelijnen.

Verder kan ik je melden, dat de scherpte van de pc100 van sony werkelijk verbluffend is, mits er voldoende licht aanwezig is.

groetjes
Mudman

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
De formaten die SONY hanteert (geen complete en volledige en juiste opsomming ;):

DV - Digital Video
D8 - Digital 8
Hi8 - goede video8
V8 - video 8

Die laatste drie gebruiken alle drie een video 8 bandje.
Bij DV wordt pure digitale video toegepast op een nieuw soort tape....die kleiner is dan een video8 bandje (fysiek gezien)
Bij D8 wordt digitale video op een standaard Video8 casette geschreven...

De kwaliteit van DV is hoger, de mogelijkheden zijn ongeveer hetzelfde. Alle modellen met DV en D8 kunnen digitaal wegschrijven (via firewire/IEEE1394) naar een PC. Sommige DV modellen (de DCR-PC100, DCR-PC20) hebben ook een DV in, je kunt dan op je pc lopen editen en weer terugtjoepen op je camara

O ja ik ben in het gelukkige bezit van een DCR-TRV310 (een D8) toestelletje, in combi met een VAIO 707 erg lekker...

MZL Spyro
(en ik werk niet voor Sony, heb alleen wat projectjes bij ze gedaan B-) goede personeelswinkel B-)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou ik dan voor Hi 8 gaan dan? uberhaupt?

Verwijderd

De enige reden, die ik kan bedenken is je budget of eventueel oude zooi van een vorige camcorder.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Geld , geld, geld

Hi8 is cheap
D8 is iets duurder
DV is duur

zoals altijd, geld

Ik zou gewoon zorgen dat ik een overzicht krijg met alle specs van alle Sony camera's en dan gaan kijken wat je wel en niet wilt. En dan bekijk je je bankrekening....

MZL, Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Je moet alleen even opletten en bij de aankoop vragen of ze de Digitale In- en Out even kunnen laten zien.
Ik heb gehoord dat er series ingevoerd worden
waarbij deze aansluiting is DISABLED op de chip in de camera.

Dus een gewaarschuwd man telt voor twee.
Dit zouden ze doen ivm import-beperking die is opgelegd door de EU, dus voor elke DIG aansluiting moeten ze meer invoerrechten betalen. En ook niet iedereen gebruikt die aansluiting in de praktijk, dus...

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Op dinsdag 05 december 2000 03:49 schreef harry het volgende:
Je moet alleen even opletten en bij de aankoop vragen of ze de Digitale In- en Out even kunnen laten zien.
Ik heb gehoord dat er series ingevoerd worden
waarbij deze aansluiting is DISABLED op de chip in de camera.

Dus een gewaarschuwd man telt voor twee.
Dit zouden ze doen ivm import-beperking die is opgelegd door de EU, dus voor elke DIG aansluiting moeten ze meer invoerrechten betalen. En ook niet iedereen gebruikt die aansluiting in de praktijk, dus...
DV-in is zelf aan te zetten, in een ander topic heb ik verwezen naar een site om zelf een widget te maken om de DV-in aan te zetten. Zelf maken ongeveer f 5,- kopen > 200 piek. Wees creatief zou ik zeggen.

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 18:59
Plz. post link of titel van die posting :P

(Zelf goede ervaring met LRemote: iets minder dan 200 piek :-)

Zie:
http://members.telecom.at/~erpar/Lremote.htm

Verwijderd

Topicstarter
als ik dus met dv-in koop ben ik 200 gulden duurder uit? of nog meer?

hee bedankt. ik ga letten op die DV-in. Dat zijn toch 2 poorten of 1 poort voor zowel in als uit? Die in poort kan ik toch in de winkel testen?

:z

Verwijderd

Chemistone, maar niet iedereen was is op de hoogte van deze handeling, er is inderdaad een kastje op de markt die dat kan, maar dat is een betje achterhaald, want sindsdien gaan de fabrikanten van die types ook actief-in/uit maken, om zo voordeliger uit te zijn.
Blijft het feit, dat het in de handel nog wazig is welke types en merk er reeds actief
zijn!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Hier is de link in ieder geval:
http://perso.libertysurf.fr/dvin/

DV-in wordt bij mijn weten op camera's softwarematig disabled om invoerrechten te ontlopen, een widget ( het kastje waar jij het over hebt?) past die software eenmalig aan en heb jij twee dezelfde camera's dan moet je ook twee widgets kopen. erg flauw.
Wat bedoel jij met dee volgende zin : want sindsdien gaan de fabrikanten van die types ook actief-in/uit maken, om zo voordeliger uit te zijn.?

Even op de website van de fabrikant kijken wil ook wel eens helpen.
Op woensdag 06 december 2000 12:34 schreef harry het volgende:
Chemistone, maar niet iedereen was is op de hoogte van deze handeling, er is inderdaad een kastje op de markt die dat kan, maar dat is een betje achterhaald, want sindsdien gaan de fabrikanten van die types ook actief-in/uit maken, om zo voordeliger uit te zijn.
Blijft het feit, dat het in de handel nog wazig is welke types en merk er reeds actief
zijn!

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.. ga deze zaterdag of volgende week zaterdag de camera kopen..
kan ik beter eerst naar mediamarkt gaan of is dat :r ?

• TheGhostInc
  • Niet online
Het kopen van een camera is meestal toch wel een grote uitgave, beter een 100,- meer uitgeven bij een winkel, zodat als je er niet uitkomt je gewoon terug kunt gaan.
Beetje het Vobis idee, voor tweakers is het niks, maar je Oma kan lekker de halve dag de helpdesk bellen (en die vragen zijn vaak wel te beantwoorden).
Daarnaast zijn grote sites als ZDnet enzo vaak goed om mooie tabellen met vergelijkingen te produceren.
Ook Fl 200,- meer voor Digital In is misschien verstandig als je geen zin hebt in allemaal gezoek naar kastjes ed.
(want over wat voor bedragen hebben het hier nou ivm de aankoopsom)

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

oke ik zie zoveel dingen hietboven van mischien en waarschijnlijk dat ik dacht...ik zal het even uitleggen.
(vanuit Sony gezien)
miniDV/Digital8:
Deze keuze lijkt me niet zo moeilijk gezien het feit dat digital8 meer gemaakt is als systeem om de overstap van HI8 naar digitaal te verkleinen. (je kunt je oude HI8 bandjes nog gebruiken)
En dat DV betere syteem is....doordat je om te beginnen al meer beeldlijnen hebt.

Dingen waar je op moet letten bij de keuze van een DV-camera:

Natuurlijk de bovenvermelde DV in/out
Van Sony hebben de PC100, PC110, TRV20 bv. allemaal standaard dv in.

Nou is er nog een verschil bij dv camera's en dat is de resolutie.
Er zijn 800.000 pixels camera's (pc4, pc5, trv11, trv6)
en er zijn 1,07 megapixel camera's (trv20, pc100, pc110)
En dan zijn er ook nog de zogenoemde 3ccd camera's (vx2000)

simpelweg des de meer pixels des de mooier het beeld. En de 3ccd camera's gebruiken 3 aparte chips voor de de 3 aparte rgb kanalen.
Deze zijn ook echter een stuk duurder.
De duurdere modellen hebben ook een foto-mode op de memorystick(pc5, trv11, trv20, pc100, pc110)

Afhankelijk van de resolutie van de camera verschild ook de resolutie van de foto's.
Voor 800.000pixels camera's is dit 640x480
En voor 1.07megapixel camera's is dit 1024x768

Voor de nieuwe pc110 geld zelfs een resolutie van 1152x800, tevens is dit de enige camera met de usb aansluiting voor de foto's naar de computer te downloaden(in jpeg)en een ingebouwde fotoflitser heeft
De andere camera's gebruiken een serialkabel.

Ik hoop dat hiermee het 1 en ander wat duidelijker is en veel plezier met je nieuwe camera!!!!!

Senri no michi mo ippo kara

Verwijderd

Topicstarter
NEOPHYTE bedankt!!!! dit is echt constructieve informatie!!.
wat voor camera wil jij kopen dan? hmm ik wist niet dat er een PC110 is. Als ik het over de PC100 hebt dan zou het betekenen dat ik voor een Sony zou gaan. Maar dat hoeft niet. Kan net zo goed een JVC zijn.

Maar ik moet toch voor volgende week donderdag de knoop doorhakken. De PC100 is aantrekkelijk geprijst. Weet niet hoeveel de PC110 kost. Laat staan wat die 3ccd nu kost. Maar dat zal mijn budget ver te boven gaan.
Kijk 3500 is uitgangspunt, maar een hondertje paar meer of minder maakt niet veel uit. Als ik maar goede mogelijkheden heb. Zo'n megapixelcamera lijkt me wel wat. Dus PC100 goede keus? of die ene van JVC DVR108 of zoiets?

Verwijderd

Topicstarter
morgen grote dag... eerste keus waarschijnlijk sony pc100

Verwijderd

Op zondag 03 december 2000 22:41 schreef Mudman het volgende:
Ik kan je niet het verschil vertellen tussen DV en Digital Hi8, ik kan je wel vertellen, wat ik gebruik.
Ik heb een sony pc100 met een firewire aansluiting op de computer, dit werkt dus echt IDEAAL !!!!
Je kan je filmpjes gewoon zo van je camera trekken, bewerken en weer teruf op je camera zetten.
Nou gebruik ik wel een Mac, maar er zijn ook Windows machines met Firewire aansluitingen.
Ik wil nooit meer een camera (of computer) zonder Firewire.

Succes
Mudman

P.s. het lijkt mij, dat het verscil tussen die twee dingen toch wel ergens op de website van zo'n producent wordt uitgelegd.
Beste Mudman,
ken jij mij vertellen van wat voor merk jij die firewire aansluiting zo goed vindt,ik wil er nl. een van Sitecom kopen maar twijfel of ik maar beter die van pinnacle(studio DC10plus)kan nemen.

Bvd,Newgate

Verwijderd

Op zaterdag 09 december 2000 01:15 schreef Yvess het volgende:
morgen grote dag... eerste keus waarschijnlijk sony pc100

Beste Yvess,
ik heb ben toevallig juist ook op zoek naar een digitale video camera en laat ik nouw net tegen de Sharp VL-SD20 aanlopen.
Deze camera is voorzien van de 3 CCD-Beeldchip en met DV-concept.Deze camera is ook niet zo duur,ik zag hem bij correct voor fl.1800,-.In het blad Oog&Oor kwam deze ook goed naar voor met geen minpunten.

Ik denk dat ik hem ook ga kopen.....zoek eerst alleen nog een goede video-kaart.

Newgate.

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Hoi Yvess

Blij dat je er wat aan had.....
Kon niet eerder reageren..'k heb het nogal druk gehad........
PC100 is nu zeker leuke camara om te kopen...
Leuke prijs ook waarschijnlijk.

Ik wil geen camera kopen....maar het is m'n werk.....:)

Senri no michi mo ippo kara

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 18:59
Op zaterdag 09 december 2000 12:06 schreef Newgate het volgende:

[..]
ken jij mij vertellen van wat voor merk jij die firewire aansluiting zo goed vindt,ik wil er nl. een van Sitecom kopen maar twijfel of ik maar beter die van pinnacle(studio DC10plus)kan nemen.
FireWire is een TYPE aansluiting, zoals bijv. USB (daar is het overigens erg vergelijkbaar mee, muv de snelheid natuurlijk).

Als je zelf software hebt, of wilt gaan kopen, kan je het beste de goedkoopste nemen. Wil je gewoon wat stoeien (met redelijk wat mogelijkheden overigens!), dan zou ik de Pinnacle Studio DV of DV-plus (tussen haakjes de Plus-specs) adviseren: 3(2)x FireWire in/uit (en 1x analoog uit)

Suc6
Pagina: 1