Toon posts:

hoe installeren inbouwcontact UTP?

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteren bezig geweest bij iemand adsl aan te leggen. Dit werkte in 5 minuutjes. Maar nu heeft meneer een aantal UTP kabels naar boven liggen en hier heb ik beneden ( waar modem en switch liggen) RJ45 connectors op geknepen. Dit in de volgorde van 1 t/m 8 oranje/wit, orange, groenwit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin. Dit werkt met de andere kabels die ik moest knijpen ook. Maar nu heeft meneer boven een 3tal inbouwcontactdozen. Deze is met allemaal met schroefjes. Maar, hoe moet ik de utp daar op aansluiten? ik heb ze ze al van 1 t/m 8 aangesloten zoals ook hier boven valt te lezen, maar als ik pc erin stop, doet hij het dus niet :S. Ik ben er wel achter dat als ik draai achter een aantal moertjes meedraaien en deze dus contact kunnen maken met de andere aansluitingen. Maar, ik krijg het niet werkend. Heeft iemand misschien een tip, ik kom er echt niet uit. Kan ik trouwens als ze wel per ongeluk contact gemaakt hebben het contact gesloopt hebben?

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Simpel, moet je gewoon ff de draadkleurtjes volgen tussen de inbouwdoosjes en de andere kant van DIE kabel. En dan de draadjes met dezelfde kleur "verlengen" lijkt me. En natuurlijk alle contacten nakijken, je weet nooit of er ergens iets los zit.

Ow ja, let op: als je ze op een switch aansluit moeten het geen crosskabels zijn he! Zie bijvoorbeeld hier voor schema's.

[ Voor 32% gewijzigd door bdgroot op 01-10-2003 15:34 ]

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kleuren dus gewoon zoals boven gedaan. Het gaat hier over een switch ja, waar alles in doorgelust wordt. Kan iemand mij anders vertellen hoe ik de kabel dan wel moet aansluiten? ik heb hem gecrossd in de switch ( zo heb ik hem dus in de RJ45 connector geknepen. Hoe moet de andere kant dan wezen? Of moet die hele kabel straight wezen? dus van switch naar inbouwcontact. En dan van contact naar pc weer crossed?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
van de netwerkkaart naar de Switch moet straight zijn.. (de switch crossed hem intern, maar daar heb je niets mee te maken)..

En alles wat er tussen zit ook gewoon straight.. Je steekt het stekkertje in de wandcontactdoos, en je zorgt ervoor dat dezelfde kleuren 'doorlopen' bij de overgang van de wandcontactdoos. Als je klaar bent aan beide kanten een kabeltestertje erop, en klaar..

Als je tussendoor 2x crossed werkt het ook, want dan heb je toch een straight kabel, maarja, is niet netjes..

[ Voor 20% gewijzigd door axis op 01-10-2003 15:43 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• bdgroot
Jah, idd 2X cross iss ook straight, maar bedenk wel dat als iemand anders er iets wil aansluiten die niet weet dat het gecrosst zit, diegene best weleens een vervelend humeur kan krijgen als die iets probeert aan te sluiten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bdgroot op 01-10-2003 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat maakt niet uit. Maar ik ga het vanaaf wel even proberen met de kabel straight. Wat voor kabel krijg je eigenlijk bij een adsl pakket? is die straight of crossed? Als ik die in de switch stop werkt het wel gewoon. Dat klopt toch? Dus ik ga nu vanaaf van switch naar contactdoos straight en daarna kabel die je bij adsl pakket krijgt in de contactdoor en de pc en het moet werken?

• bdgroot
die kabel kun je checken aan de hand van de link die ik je heb gegeven. Dan zou het duidelijk moeten zijn. Wat je bij je adsl pakket hebt gekregen is hoogstwaarschijnlijk een crosskabel. Heb je die vanuit je modem (is toch wel een gewoon ethernet modem he?) zo in de PC geduwd? Zo ja, dan is het een crosskabel.

Verwijderd

Topicstarter
ja, die stopte ik via modem zo de pc in. Maar deze werkte ook als ik hem van modem naar switch deed en dan een andere kabel pakte om die naar de pc te doen. Zo werkte het ook.
Ik ga het vanaaf proberen, en jullie horen nog wel of het gelukt is

• bdgroot
Dan is die "andere kabel" ook crossed geweest, draait ie ook om volgens mij.
Suc6 ermee!

Verwijderd

Heb je wel een echte UPT doos en niet toevallig een ISDN doos. B)

Als je trouwens een goeie heb dan staat het bedradingschema erop!
incl kleurtjes.

Verwijderd

--------------------------------------------
Wat voor kabel krijg je eigenlijk bij een adsl pakket? is die straight of crossed?
--------------------------------------------

Altijd straight.
Crossed is van netwerkkaart naar netwerkkaart.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 16:23:
Als je trouwens een goeie heb dan staat het bedradingschema erop!
incl kleurtjes.
Precies!

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
dan zijn het dus klote dingen die erin zitten :D Hoe onderscheid ik een ISDN van een UTP doos?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik gebruik hier in huis een ISDN inbouw geval :)

Nu heb ik analoge telefoon (2 draden) en utp 100Mbit (4 draden) over een 8-aderige utp kabel lopen, die uit komt bij die inbouw doos.
Maar de 2 ingangen van die doos hebben niet ieder een eigen aansluiting, nee slechts 1 die gesplitst word :P
Dus ik heb bij beide ingangen de niet gebruikte draden weg geknipt in de connector, en mn analoge telefoon aan een ISDN plug gehangen :)

Verwijderd

Topicstarter
bij deze valt er niets weg te knippen, zit een prachtige printplaat in verwerkt. Maar als iemand mij kan vertellen hoe ik het verschil kan zien, dan moet ik dat eerst even uitzoeken vanavond. En daarna moet ik er wel uit komen.

• axis
ach ja, 8 draden is 8 draden.. in sommige isdn doosjes zitten maar 4 draden volgens mij.. ja, da's pech hebben..

haal sinds kort wandcontactdoosjes bij de praxis hier in tilburg, staat ook 'COMPUTER' op.. handig voor de minder slimme eindgebruikers, die hun kabeltje ergens in moeten steken..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
hahaha, okee dan. Maar zonder isdn valt die fout niet te maken he :D ik test het zo wel, en anders ga ik ffies 1 doos halen om te testen, en als niet goed is breng ik hem terug. Moet kunnen. Weet ik het zeker. maar ik ga eerst de kabel even opnieuw bevestigen met de straight volgorde.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet gelukt. Ik heb alles aangesloten zoals hier werd gezegt. Het gaat hier dus wel degelijk om een ISDN wandcontactdoos. het vreemde is dat als ik 2 kabels voorin stop, 1 vanaf de switch en en naar de pc en de draden op de achterkant doorverbind op de manier : 1 kant straight en 1 kant crossed, dat het dan wel werkt. Maar dit is de bedoeling natuurlijk niet. Kan iemand mij aub nog iets vertellen wat ik fout doe? misschien kabelbreuk in de lange kabels naar boven?

Verwijderd

Je kunt geen PC's aansluiten op een 100% inbouw ISDN doos als het je wel is gelukt is dat knap! Ik heb het ooit ook eens geprobeerd en dat werkte niet!!

Je kunt beter naar de winkel gaan en een JUNG inbouw doos kopen voor netwerk aansluitingen en jawel daar kun je dus ook ISDN door gooien maar andersom werkt het niet.

PS Altijd 1:1 aansluiten dat werkt makkelijker en zo hoort het ook nog eens!!!

Waarom?? Ik neem aan dat ze voor ISDN inbouwdoosjes een ander bedradingschema gebruiken en of een printje met een stukje hardware.

Verwijderd

Ik zie het probleem niet zo het is heel eenvoudig met up:
De stekker moet bij een straight kabel aangesloten zoals visjesoft al eerder vertelde.
Dan kun je aan de andere zijde van de kabel eenzelfde stekker op precies dezelfde manier aansluiten, of een wantdoosie.
En als je dan slim bend koop je een ECHT wanddoosje van een beetje merk.
Daar staan namelijk keuroige kleurtjes op.
Er staan dan hele kleuren vermeld en dan is het de bedoeling dat je naast het penneke van die hele kleur aan de ene kant de hele draad en aan de andere kant de halve monteerd.
Wat je links en wat je rechts naast het palletje monteerd maakt voor het functioneren van het netwerk geen zier uit.
Het een heet A en het ander B, doe het alleen wel zorgvuldig overal het zelfde als je voor A kiest dan werk je alles A af En voor B hetzelfde..........

• axis
je gebruikt standaard B.. dat is de kleurcodering die je ook overal ziet.. en kleurcodering bij crossed is A.

zoals ik al zei, bij de praxis hier in tilburg hebben ze utp-opbouwdoosjes voor €4,99. Van ELRO. Zien er cheap uit, maar ze doen wat ze moeten doen.. die Jung dingen en ander profspul gaat vanaf 15 euro ofzo..

Verwijderd

Volgens mij is het onzin dat A crossed is en B standaard.
Het verschol tussen A en B is, het verschil tussen:
Hele kleur halve kleur of
halve kleur hele kleur
het gaat om de volgorde. en dat is niet het verschil tussen recht of crossed!!

Verwijderd

je hebt A en B wireing.
A is amerikaanse norm ,en B is europese norm .

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:40
Als je aan de ene kant van de kabel A hebt en de andere kant B, dan heb je een cross kabel.
Beiden kanten A OF beide kanten B is straight.
Het hangt meer van de bedrijfsrichtlijnen af of er A of B gebruikt wordt voor straight kabels.

[ Voor 45% gewijzigd door FatalError op 15-10-2003 12:37 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

bartsmulders en funky1: nee, jullie weten niet waar je het over hebt.
Het verschil tussen recht en crossed zit hem wel degelijk in de volgorde van de aders. En T568A en -B gaat wél over die volgorde. Lees alsjeblieft eens wat door alvorens zo te reageren, in dit geval heeft de TS er niets aan. Straks monteert hij het driemaal verkeerd omdat mensen hier tegenstrijdigheden vertellen :/ Lees dit bijvoorbeeld eens: http://enterprise.state.wi.us/home/standards/std0528.htm.

Fatass zegt het goed inderdaad.

Verwijderd

Wil je dat niet zo overtuigend zeggen.:
"nee, jullie weten niet waar je het over hebt"
heb wel een kilometer of tien kabel getrokken alleen werk weinig met crossed.
Maar je wil dus zeggen dat als we aan de ene kant:
oranje wit /oranje
groen wit /blauw
blauw wit / groen
bruin wit / bruin

neemd dat de andere kant (als we een crossed snoertje willen maken) moet zijn:

groen wit / groen
oranje wit / blauw
blauw wit / oranje
bruin wit /bruin

??

• Illegal_Alien