Toon posts:

[ASP] Intranet opzetten met file sharing en search *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dus!

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 16:05 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 14:18:
- Hoe kan ik Filesharing het beste toepassen? Word documenten etc. het snelst op de server zetten, het liefst via de Windows Vekenner.
Share aanmaken en het niet via ASP laten doen. 't is toch intern. Zo voorkom je de meeste problemen.
- Hoe kan ik zoeken door documenten zoals .doc en .pdf? Als ze in een database staan is dat voldoende?
Zie http://www.google.nl/sear...arch+in+pdf+doc+files&lr=

[ Voor 56% gewijzigd door gorgi_19 op 01-10-2003 14:22 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

[ASP] in de topictitel gezet, en heb je zelf uberhaupt al iets uitgezocht? Beide vraagjes zijn namelijk erg common en dus makkelijk te vinden op internet.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Dus!

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 01 October 2003 @ 14:37:
[ASP] in de topictitel gezet, en heb je zelf uberhaupt al iets uitgezocht? Beide vraagjes zijn namelijk erg common en dus makkelijk te vinden op internet.
Projectsharing:

Met de functie webmappen van Microsoft

Daarmee kan je bestanden slepen en opslaan op een FTP locatie. De optie “opslaan als” werkt niet vanuit MS Word. Op de server zou je dan verschillende mappen aan kunnen maken. Zo kan de gebruiker (met bepaalde rechten) op de juiste locatie bestanden opslaan. Deze rechten kun je per map bepalen. Deze oplossing is een functie van MS Windows en deze zal weergegeven worden in de Windows verkenner.

Upload button

Button “Upload” op het intranet. Daarmee kan je bestanden uploaden naar het intranet en indirect naar de database. Dit heeft als voordeel dat je de bestanden direct in de database plaatst en dat er op intranet gezocht kan worden in de bestanden.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 14:48:
Share aanmaken en het niet via ASP laten doen. 't is toch intern. Zo voorkom je de meeste problemen.

-> Sorry, tis ook extranet. En hoe doe je dat met beveiliging? Het is voor 1000 mensen!
Beveiliging? VPN. :P

Als je het met ASP gaat doen krijg je dat:
1. Mensen alles moeten downloaden. Meerdere mensen kunnen dit ook gaan doen, zonder dat ze het weten van elkaar
2. Mensen moeten het kunnen uploaden, en daardoor versies van elkaar kunnen overschrijven.

En met die mappen slepen; heel misschien dat je wat met webdav voor elkaar kan krijgen. :)
Button “Upload” op het intranet. Daarmee kan je bestanden uploaden naar het intranet en indirect naar de database. Dit heeft als voordeel dat je de bestanden direct in de database plaatst en dat er op intranet gezocht kan worden in de bestanden.
Da's onzin. Als ik een bestand upload naar de database, wordt deze in binaire vorm in een database geplaatst en kan ik hier nog niet in zoeken. Je zult hier een apart component voor moeten gebruiken. Misschien dat Site Server, zit als het goed is bij MS SQL Server 2k, het kan.

[ Voor 40% gewijzigd door gorgi_19 op 01-10-2003 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus!

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 16:05 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 14:56:
Okay, thanx. Maar hoe zou jij 't oplossen dus? Ze willen gemakkelijk bestanden opslaan en versturen naar het intranet... wat kan ik 't beste als advies geven? Dat webmappen is opzich niet slecht, en kan elke pc. Maar de beveiling en directorystructuur is dan vrij ingewikkeld. Ik bedoel elk project moet een aparte map hebben op de server, en sommige mogen die wel zien en andere weer niet. Snap je?
De toegang, lezen, schrijven, etc. regelen via NTFS rechten. Zo kom je hier niet mee in de problemen.

Intern kan je gewoon standaard je shares gebruiken. Voor mensen die extern zitten, kan je het gebruik van een VPN overwegen. Ik zou hiervoor in eerste instantie niet voor een webbased oplossing gaan.

Maar bovenstaand verhaal is zeker voor discussie geschikt, dus ga ajb niet blind of op mijn opmerking. :)

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 14:48:

-> Sorry, tis ook extranet. En hoe doe je dat met beveiliging? Het is voor 1000 mensen!
Als het een project voor 1000 mensen is, waarom laten ze dat dan door een stagiar doen (no offence) Maar, los daarvan, er zijn nogal wat praktische overwegingen die hierbij spelen.

Ik denk dat je eerste met een gedegen projectplan moet komen waarbij niet alleen naar de keuze van de dbase / scripting taal / filesharing oplossing moet worden gekeken.

Maar ook naar de plaats waar je alles neerzet. Op hoeveel locaties zitten bijvoorbeeld die 1000 mensen?? Is dat vanuit 1 eigen vestiging te faciliteren of moet je alles in een raq om de amx hangen??

Zo zijn er vast nog wel meer overwegingen te maken maar, daar heb ik nu ff geen tijd voor :D

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Verwijderd

Topicstarter
En wat vind je de optie van Webmappen? Dat lijkt naast gewone mappen de enige oplossing binnen verkenner??

Verwijderd

Topicstarter
Heb antwoord gekregen van mijn stagebegeleider;

Webmappen:

Als ik het goed begrijp moet ik dus mij word of Excel of wat dan ook gewoon opslaan op mijn PC dan wel netwerk share. Dan de verkenner openen en daar het bestand Kopiëren (slepen) naar de webmap. Als dat klopt is dit niet wat we zoeken. Het idee is juist dat er geen extra handelingen nodig zijn. Anders doet niemand dat.

Standaard share's + VPN voor extern:

Ik denk dat ik deze half snap, bedoel je dat je vanuit het Internet een view op een directory zet op de gewone fileserver? Met dat VPN verhaal heb je dan sowieso het thuiswerken beter ondersteunt, maar dat is nog wel een behoorlijke ingreep.

-----
Ik heb graag dat je nog even verder zoekt. Dit is waarschijnlijk wel iets wat de opdracht de benodigde zwaarte geeft als we daar de juiste manier voor vinden. Ga eens kijken bij:

- Livelink
- Documentum,
- Oracle Collaboration

Dat zijn Pakketten die het ook kunnen, misschien dat daar iets te vinden over het hoe. En verder gewoon diep internet induiken. Bij Microsoft op MSDN etc. Eventueel is webDAF ook een optie.

Verder had (medwerker) nog wat ideeën, volgens hem is het simpel ( Met een office plugin met VBA oid).

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie nog tips? En is dat met VB echt zo simpel te maken?

• gorgi_19

gorgi_19

* gorgi_19 ziet bij webmappen geen ASP / VBscript, iig.
* gorgi_19 ziet bij shares aanmaken in principe ook geen vbscript
En VPN zou ik niet nabootsen met ASP/VBscript; zit standaard in Windows. Sterker nog, het is al geimplementeerd. Je moet alleen ruzie maken met de systeembeheerder om het aan te zetten.. :P
Met VPN "log je in principe in" op het netwerk, via bijvoorbeeld een Internet, op het lokale netwerk. Alleen iemand uit NT of iemand met meer kennis hierover kan je hier meer over vertellen.

Verder zou ik niet zoeken op Webdaf, maar webDAV.

En met de suggesties krijg ik steeds meer het idee van een 3rd party components, dus evt. kan je ook Sharepoint nog onder de loep nemen.

[ Voor 51% gewijzigd door gorgi_19 op 06-10-2003 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar kwam ik ook al mee, maar dat is eigenlijk een kant en klaar intranet pakket :D idd, webDAV... foutje.. maar ik ga Sharepoint ff installen. Iig bedankt voor je hulp, als je nog nieuwe ideeen hebt... post ze :P

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoek anders gewoon op sourgeforce of hotscripts naar document management of portal. Er zijn vaak kant en klare scripts/systemen hiervoor te vinden.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 16:04

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Bij een VPN wordt het IP adres van degeen die in wilt loggen 'vrij gegeven' om in te loggen er wordt dus gezegd persoon x met ip 192.168.0.2 (noem maar wat) kan inloggen.. dan moeten de thuiswerkens wel een vaste verbinding hebben met een vast IP...
Maar hoe en wat daarbij weet ik ook nie

OK niet helemaal waar dus.. Sorry

[ Voor 10% gewijzigd door Jaspertje op 06-10-2003 12:29 ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 04:26
Jaspertje schreef op 06 oktober 2003 @ 12:07:
Bij een VPN wordt het IP adres van degeen die in wilt loggen 'vrij gegeven' om in te loggen er wordt dus gezegd persoon x met ip 192.168.0.2 (noem maar wat) kan inloggen.. dan moeten de thuiswerkens wel een vaste verbinding hebben met een vast IP...
Maar hoe en wat daarbij weet ik ook nie
Dat hoeft helemala niet zo te zijn. Je kan ook VPN zo configureren dat je met ELK IP kan inloggen, de VPN server checkt dan je User & Password om te kijken of je verbinding krijgt.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Topicstarter
In deze topic: Outlook centraal in het netwerk stond wat over teammappen.

Ik heb zojuist die teammappen kit getest. Erg leuk.
Je kan per project een teammap aanmaken, en dan met een team zo'n project managen.
Je kan taken verdelen, discussieren, URL's delen, en agenda bijhouden.
Erg leuk allemaal, maar voor de topic starter niet echt relevant.

Kan je hierbij ook Filesharing toepassen? Kan alleen de link van deze kit nergens vinden... :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 12:42:
In deze topic: Outlook centraal in het netwerk stond wat over teammappen.

Ik heb zojuist die teammappen kit getest. Erg leuk.
Je kan per project een teammap aanmaken, en dan met een team zo'n project managen.
Je kan taken verdelen, discussieren, URL's delen, en agenda bijhouden.
Erg leuk allemaal, maar voor de topic starter niet echt relevant.

Kan je hierbij ook Filesharing toepassen? Kan alleen de link van deze kit nergens vinden... :|
Iets meer onderzoek zelf zou ook wel mooi zijn. Er is echt genoeg over te vinden. :Y)

Ik denk dat je een ander soort oplossing nodig hebt. Ik denk dat dit alleen best wel moeilijk is te realiseren. Op dit moment heb ik voor me stage een project gerealiseerd (bijna af). Een Portal/intranet waardoor bestanden gecentraliseerd kunnen worden, gedeeld en doorzocht kunnen worden.

Hiervoor is een mooie oplossing beschikbaar. Namelijk Sharepoint Portal Server van Microsoft het voordeel hiervan is dat je documentbeheer hebt. Volledige integratie in office applicaties, zoekfuncties en indexing service, routing, versiebeheer,check-in check-out,publishen etc...

Teveel eigenlijk om op te noemen....

Het maakt het gewoon mogelijk om voor gebruikers op een makkelijke manier documenten op te slaan op een centraal medium. Wat geindexeerd word en daardoor doorzocht kan worden. Aan de hand van (voorafaangegeven velden)MetaData dat aan een document kan worden toegevoegd. Alle informatie kan vervolgens benaderd worden via een website die geheel aan te passen is door webparts(dit zijn stukjes pagina opmaak die je kan downloaden en snel kan aanpassen vb. Mededelingen of Nieuws) Alles word dus weergegeven in een Portal omgeving. Elke afdeling kan zijn eigen stukje portal maken. Elke user ook. Documenten kunnen gepubliceerd worden als ze helemaal af zijn en ingecheckt worden bij het begin voor versiebeheer. En er is totaal geen HTML kennis voor nodig. Documenten kunnen met een categorieassistent automatisch ingedeeld worden in de juiste categorieen etc..

Als je wat meer informatie hierover nodig hebt.. Dan zul je toch jezelf even wat meer moeten inlezen. En vragen kan ook altijd.

http://Sharepoint.pagina.nl
Nederlandse site die even snel de mogelijkheden uitlegt...
http://sharepoint.wortell.nl/

Maar bestanden delen zal niet zo moeilijk gaan maar locking etc regel je wat moeilijker.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 12:58 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 00:10
Enigszins off-topic:
mocean schreef op 06 October 2003 @ 12:20:
Dat hoeft helemala niet zo te zijn. Je kan ook VPN zo configureren dat je met ELK IP kan inloggen, de VPN server checkt dan je User & Password om te kijken of je verbinding krijgt.
Hoe regelt de VPN dan zaken als encryptie van gegevens? Daarvoor moet 'ie toch weten of je 'm via internet benadert of via het VPN?

Als het alleen om authorisatie gaat, is de standaardbeveiliging op Windows shares al afdoende (zeker aangezien je in Windows NT4/2000/XP geen gebruik hoeft te maken van plain-text authenticatie), maar met het gebruik van een VPN wil je natuurlijk bereiken dat al je dataverkeer beveiligd is (en dan is plain text authenticatie ook geen probleem meer).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 11:41:
Daar kwam ik ook al mee, maar dat is eigenlijk een kant en klaar intranet pakket :D idd, webDAV... foutje.. maar ik ga Sharepoint ff installen. Iig bedankt voor je hulp, als je nog nieuwe ideeen hebt... post ze :P
Hoe kan je het nou gewoon ff installen ??

Ik snap dat niet je moet toch eerst naar de eisen kijken en vergelijken...

btw voor Sharepoint zijn Ifilters te installeren waardoor je ook PDF kunt indexen etc.. zelfs Zip's Exe's (niet dat je dat wil maar ok)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 13:54 ]

Pagina: 1