Toon posts:

[vb/access] EOF uitlezen plus 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met forulieren in access een soort orderboek gemaakt.
Wanneer je nu op de knop orderboek klikt krijg je een formulier waar je alles kan invullen.

Het is een formulier met een Knop "Nieuwe order" en wanneer je daarop drukt krijg je een nieuw record maar hij moet ook bij Ordernummer gelijk een nieuw ordernummer neer zet. Dat zou hij kunnen maken door een soort eof plus 1 optie bij 'voorbijwerken' te doen.

Maar ik kom hier niet uit.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

De afgelopen tijd heb ik hier regelmatig topics over voorbij zien komen. En in elk topic komt @@identity wel voorbij gefietst.... Misschien zou je daar eens op moeten zoeken ;)

My personal website

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

OZ-Gump schreef op 01 October 2003 @ 12:02:
De afgelopen tijd heb ik hier regelmatig topics over voorbij zien komen. En in elk topic komt @@identity wel voorbij gefietst.... Misschien zou je daar eens op moeten zoeken ;)
Dan moet je ook een nieuw record gelijk toevoegen bij het aanmaken van een nieuwe order, en bij het saven moet je hem gaan updaten. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

*helemaal met gorgi_19 eens is*

Ik dacht alleen: laat ik hem (haar?) even de goede kant in schuiven... Komt 'ie later wel terug als ordernummers ineens verwisseld zijn })

Edit:
Overigens werkt ons administratiepakket zo dus gewoon stug niet. Op het moment dat je een order invoert krijg je nummer X, maar als jouw orderinvoer te lang duurt en iemand anders gaat (gelijktijdig) ook een order aanmaken, dan krijgt die ook ordernummer X. De eerste die de save-knop raakt krijgt uiteindelijk ordernummer X, de ander zal een nieuw ordernummer moeten nemen (vaak X + 1). Dat is natuurlijk ook een benadering. Zo hoef je een nieuwe order niet direct op te slaan (als iemand annuleert ben je dat nummer niet 'kwijt') en ben je in 9 van de 10 gevallen toch correct bezig. Dat er die 10-de keer dan een keer op de 'nieuw ordernummer' gedrukt moet worden is natuurlijk eigenlijk helemaal niet erg....

[ Voor 68% gewijzigd door OZ-Gump op 01-10-2003 12:10 ]

My personal website

• gorgi_19

gorgi_19

OZ-Gump schreef op 01 oktober 2003 @ 12:06:
*helemaal met gorgi_19 eens is*

Ik dacht alleen: laat ik hem (haar?) even de goede kant in schuiven... Komt 'ie later wel terug als ordernummers ineens verwisseld zijn })
Het enige probleem wat je nu nog overhoudt, is dat je moet kijken dat je een order weer verwijdert bij het annuleren, of op een andere manier niet op save klikt..

* gorgi_19 voelt een uitdaging voor de TS.. })

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Hmm.. Zie mijn edit voor de uitdaging voor TS. :P Volgens mij hebben ze daar in ons pakket (Multivers, bijna even grote speler als Exact) niet al te veel moeite voor willen doen en gedacht: laten we dat maar bij de gebruiker neerleggen ;)

My personal website

• gorgi_19

gorgi_19

Wat ranzig.. :P

Waarom is er niet gekozen om een 'tussenscherm' te maken?
Je vult alles in, vervolgens komt een bevestiging, waarbij alle gegevens staan, al gecontroleerd, icm een ordernummer.
Deze worden al in een database ingevoerd, met als flag "Onbevestigd"
aan de hand van het ordernummer kan dan vervolgens later een order gewijzigd worden, later verder ingevuld worden, etc.

De order is verder niet definitief door de flag.

In een configuratiescherm kan je verder laten kijken hoe lang een order onbevestigd in de wachtrij mag wachten. :) Eens per dag voor je dat een query uit, waarbij de laatste wijzigingsdatum groter is dan dit getal EN bevestiging niet definitief is.

[ Voor 28% gewijzigd door gorgi_19 op 01-10-2003 12:16 ]

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Is inderdaad ook een oplossing, maar blijkbaar hebben ze daar niet voor gekozen. Nadeel daarvan is natuurlijk weer wel dat je, als je veel orders aanmaakt, elke keer een extra handeling hebt om de order bevestigd te krijgen. Dan kun je beter eens in de ik-weet-niet-hoeveel-keer op een maak-nieuw-ordernummer-aan knopje moeten drukken... Toch?

Overigens gaan we nu meer richting een bespreking van een ander stuk software. Waar TS, jij en ik waarschijnlijk niet verschrikkelijk veel invloed op kunnen uitoefenen :p

't is natuurlijk allemaal nuttig voor de TS dit ;)

offtopic:
ik ga vandaag veel ik-weet-niet-hoe-lange-woorden-met-streepjes-ertussen maken ;)

My personal website

• gorgi_19

gorgi_19

OZ-Gump schreef op 01 October 2003 @ 12:19:
Is inderdaad ook een oplossing, maar blijkbaar hebben ze daar niet voor gekozen. Nadeel daarvan is natuurlijk weer wel dat je, als je veel orders aanmaakt, elke keer een extra handeling hebt om de order bevestigd te krijgen. Dan kun je beter eens in de ik-weet-niet-hoeveel-keer op een maak-nieuw-ordernummer-aan knopje moeten drukken... Toch?
Ik had meer zoiets in gedachten als: "Weet je het zeker dat je deze gegevens (hele lap met gegevens + nu ordernummer) wilt invoeren?

Als je ziet hoe vaak je op next moet rammen bij het installeren van een applicatie, lijkt me een extra bevestigingsscherm niet onoverkomelijk.
Overigens gaan we nu meer richting een bespreking van een ander stuk software. Waar TS, jij en ik waarschijnlijk niet verschrikkelijk veel invloed op kunnen uitoefenen
Nope, maar ik ben wel heel benieuwd naar de afwegingen over waar een ordernummer bekend te maken. En imho hoort deze op een andere plaats thuis, waardoor je je makkelijker kan coden. :P

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 01-10-2003 12:26 ]

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Als je ziet hoe vaak je op next moet rammen bij het installeren van een applicatie, lijkt me een extra bevestigingsscherm niet onoverkomelijk.
True, ware het niet dat een installatie eenmalig is (yeah right ;)), en het aanmaken van een order bij 'n gemiddeld bedrijf elke dag meerdere malen voorkomt. Vandaar dat het voor een gebruiker zo makkelijk mogelijk gemaakt moet worden om een order aan te maken, met zo min mogelijk handelingen.

Ik denk in ieder geval dat een dergelijke gedachte achter de werking van het scherm zit. Hoe ik er verder zelf over denk laat ik voor het gemak maar even achterwege... :+

Edit:
Toch maar even roepen dan: Ik vind dat je een order moet geven, en dat je bij het opslaan ervan te horen krijgt welk ordernummer het geworden is. Het systeem beslist toch welk ordernummer je krijgt, dus of je dat nou van tevoren of achteraf te weten komt....?

Mijn idee zou dus zijn: gewoon toevoegen en dan na de save-knop het ordernummer op scherm tonen.

Tenminste, ik denk dat ik dat vind ;)

[ Voor 29% gewijzigd door OZ-Gump op 01-10-2003 12:37 ]

My personal website

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Als je de hele dag orders in zit te kloppen, wil je absoluut zo min mogelijk handelingen verrichten. (en op basis daarvan hebben we al wat maatwerk gemaakt waardoor de gebruiker 3 veldjes minder hoeft in te voeren... :)).

Is het van belang om bij het invoeren van de order het ordernummer te weten? Bij de meeste klanten totaal niet, dat komt wel op het moment dat de orders worden afgedrukt.

Als de gebruiker bji het invoeren al wil weten wat het ordernummer is, kun je het nummer reserveren door alvast een leeg record te inserten (cq. door middel van een vlaggetje aangeven dat het nummer is gereserveerd), zodat een 2e gebruiker niet hetzelfde nummer kan krijgen. Nadeel is uiteraard dat je op die manier, als je veel orders hebt die weer gecancelled worden voordat ze opgeslagen worden, je veel lege ruimtes krijgt (al kun je je afvragen hoe erg dat is).

Exact expert nodig?

Pagina: 1