Fluorescent display

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Ik vond deze VFD bij de restpartijen op de Conrad website (hebben ze trouwens goed opgeknapt):

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/4000_4999/4300/4350/4357/435732_BB_00_FB.EPS.jpg

LED-TYPE VQE 21-TLG 326 (Artikelnr.: 435732 - 8B)
(Conrad > Speciale aanbiedingen > Restpartijen > Componenten & Bouwpakketten > Componenten restpartijen > pagina 10)

Dat 'led' slaat op hoe de letters en cijfers eruit zien, ga daar alsjeblieft niet over discussieren :).

Het apparaatje moet 0,79 euro kosten en ik zie zo snel even een soort frequentie aanduiding links, 8 bitmapped karakters in het midden en aan de rechterkant nog wat cijfertje en letters en miscellaneous spul.

Lijkt me wel leuk als status display voor een fanbus controller ofzo.

Er zit een datasheet bij, maar ik heb geen idee hoe ik een datasheet voor VFD's moet interpreteren. Iemand die weet hoe dit ding gevoed en met welke spanningen de display-elementen aangestuurd zouden moeten worden? Ik weet helemaal niks van VFD's, behalve dat het in feite een buis is en dat er in ieder geval een gloeispanning op moet van 6,4Vac.

Edit:

Euh ja, 0,79 euro is weinig ja, als hij 20 euro had gekost had ik dit niet hier gepost :).

Edit2:

Er zit ook verder niks bij hé, het is het display en een datasheet. De rest moet er zelf nog omheen verzonnen worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 16:58 . Reden: euss: conrad info erbij ]

Macbook Pro

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
79 eurocent? is dat niet een beetje weinig ? :{

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
RetepV schreef op 01 October 2003 @ 11:32:
Ik vond deze VFD bij de restpartijen [knip]
zou qua prijs dus best kunnen :)

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb wel es gespeeld met dit soort apparaten (in mijn geval een display uit een kassa, met 7 van die 8-jes) en als ik me het goed herinner werken die dingen als een oude triodebuis: Je hebt de gloeidraad (wat meteen de kathode is), je hebt een rooster en je hebt een anode. In dit geval is de anode een segmentje van de 8 of een pixel in zo'n bitmapped character. De opbouw is zo dat de gloeidraad het hoogst zit, daarbovenop zit het rooster (waar je in dit geval waarschijnlijk doorheen kan kijken) en onderaan de anode, die bedekt is met een stof die oplicht als het getroffen wordt door electronen.

Hoe laat je zoiets oplichten? Nou, denk in de eerste instantie het rooster weg. Dan is het simpel: Je moet electronen van de kathode naar de anode krijgen. De electronen laten het makkelijkst 'los' als de gloeidraad warm is, daar zet je dus die 6,4V overheen Prima, het ding kan nu electronen uitstralen. Hoe laat je ze nu naar het oplichtende segment gaan? Je zorgt dat dat segment een positieve lading krijgt tov. de kathode. Nu alleen de roosters nog: Als je de roosters een negatieve lading geeft zullen ze de electronen harder afstoten dan dat de anode 'm aantrekt, en zal de anode dus donker blijven. Dit gegeven kan je gebruiken om de zooi te multiplexen.

Genoeg info? :)

Disclaimer: Dit is geheel mijn eigen theorie en hoeft geen enkel raakvlak te hebben met de realiteit in jouw dimensie.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:03

Bob Popcorn

Plop!

Wauw vet dingetje! Hadden ze er nog meer?
.:modbreak:.
Dan kijk je even op de website? : (Artikelnr.: 435732 - 8B)
Conrad > Speciale aanbiedingen > Restpartijen > Componenten & Bouwpakketten > Componenten restpartijen > pagina 10

woeps sorry :P

[ Voor 115% gewijzigd door AcouSE op 02-10-2003 15:21 . Reden: euss: modbreaked, AcouSE: HTML gefix0rd ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 01 oktober 2003 @ 12:35:
Hoe laat je zoiets oplichten? Nou, denk in de eerste instantie het rooster weg. Dan is het simpel: Je moet electronen van de kathode naar de anode krijgen. De electronen laten het makkelijkst 'los' als de gloeidraad warm is, daar zet je dus die 6,4V overheen Prima, het ding kan nu electronen uitstralen. Hoe laat je ze nu naar het oplichtende segment gaan? Je zorgt dat dat segment een positieve lading krijgt tov. de kathode. Nu alleen de roosters nog: Als je de roosters een negatieve lading geeft zullen ze de electronen harder afstoten dan dat de anode 'm aantrekt, en zal de anode dus donker blijven. Dit gegeven kan je gebruiken om de zooi te multiplexen.
Ehm, ik had een beetje gelogen, ik weet wel hoe een buis werkt :). Ik wist alleen niet of dit hetzelfde zou werken als een doodgewone buis (triode dus).

Maar niettegenstaande en desalniettemin bedankt voor de uitleg :D.

Even resumerend:
  • Het hele apparaat heeft één grote 'gloeidraad' aan de achterkant zitten (gloeirooster waarschijnlijk zelfs). Dit is de kathode. Hier zet je 6,4V wisselspanning overheen.
  • De segmenten zijn de anode's, waar de electronen naartoe moeten. Hier komt een (voor zo ver ik weet van oude buizen) fikse spanning op om de electronen aan te trekken.
  • De roosters, daar ga je segmenten mee aan en uit zetten. Hier zet je 0V of een negatieve spanning op die gelijk is aan de spanning op de anode, echter een - teken ervoor dus.
Nou zie ik in de datasheet het volgende:
  • Filament voltage 6.4Vac
  • Anode voltage 25V
  • Grid voltage 25V. Ik neem aan dat dit negatief moet zijn, want zo werken buizen nou eenmaal.
Nou toch even een vraagje...

Als je de Grid voltage op -25V zet, zullen alle electronen wel weggehouden worden van de Anode.

Maar als je de Grid voltage op 25V zet, is het dan niet zo dat de Grid dan alle electronen 'wegkaapt' van de Anode? Dus in feite bereik je dan hetzelfde. Of zie ik iets over het hoofd?

Scheelt namelijk weer een extra spanningkje.

Hoewel, misschien krijg je ook wel genoeg brightness als je er 12V en -12V op zet, die zitten al in de PC.

En anders moet ik maar met een diodepomp aan de gang. Ik zie in het datasheet dat de Anode en Grid stroom maximaal zo rond de 30mA liggen bij 'all segments are lit', dus veel stroom zal het allemaal niet trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door RetepV op 03-10-2003 14:33 ]

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Effe nog eens goed gekeken naar de datasheet, en volgens mij is het display 152mm breed. Het zichtbare gedeelte is 140mm. Een 5.25" slot is 150mm breed. Het zou dus *net wel* of *net niet* kunnen passen.

Ik wil er wel eentje bestellen, maar eigenlijk heb ik de komende weken niet voldoende tijd om er echt iets mee te doen. Als er iemand is die er eens wat mee wil experimenteren, dan wil ik wel proberen kennis bij te dragen. Dus... Is er al iemand die denkt 'dit moet ik hebbuh!'?

Macbook Pro

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06-2025

Fox2

Spanning!

Ik vermoed dat dat 'wegkapen' bij 25 Volt op het rooster best goed gaat werken. De versnelspanning is niet groot, dus de elektronen zullen waarschijnlijk niet dwars door het rooster heen schieten, maar netjes (bijna) allemaal geabsorbeerd worden.

Om een segment op te laten lichten, kun je het bijbehorende rooster gewoon laten 'zweven'. Stel, je zou hem op 0 Volt zetten, dan is er tussen kathode en rooster geen spanningsverschil, dus geen elektrisch veld, waardoor de elektronen niet los komen van de kathode. Al het veld staat dan tussen rooster en anode, maar daar heb je er niks aan als er geen elektronen komen :-)

Je zou kunnen experimenteren met de roosterspanning: gewoon alles aansluiten en een regelbare voeding op het rooster. Zolang je niet in de kilovolts komt kun je in principe niks slopen :-) Het mooiste zou natuurlijk zijn als je het rooster kunt laten schakelen tussen 12 Volt en 25 Volt. De 12 Volt haal je zo uit je voeding en de 25 is inderdaad met 1 keer ladingspomp te halen.

edit: wat misschien de meest practische oplossing is:
*) kathode op -12 van de voeding
*) gloeidraad op de -5 (geeft dus 7 volt gloeispanning, diode er bij tussen en je zit op 6,3 a 6,4 Volt gloeispanning)
*) anode op +12 (versnelspanning is dan dus 24 volt)
*) rooster schakelen tussen GND (segment aan) en +12 Volt (segment uit).

[ Voor 16% gewijzigd door Fox2 op 03-10-2003 14:57 . Reden: geniale ingeving :+ ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Oepsie, inderdaad, dat wegkapen werkt, dat is hoe ik het uiteindelijk ook in mijn opstelling gedaan had als ik het me goed herinner (is ondertussen namelijk al weer een jaar geleden en ik heb de spullen niet meer)

En Fox2: De 6.3V die je met een diode genereert is 6.3V DC terwijl er in de datasheet AC vermeldt wordt. De DC-spanning moet dan een factor sqr(2) kleiner zijn = 4.5V. Daar moet je dus even een paar diodes extra voor inschakelen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33
Sprite_tm schreef op 03 October 2003 @ 15:53:
Oepsie, inderdaad, dat wegkapen werkt, dat is hoe ik het uiteindelijk ook in mijn opstelling gedaan had als ik het me goed herinner (is ondertussen namelijk al weer een jaar geleden en ik heb de spullen niet meer)

En Fox2: De 6.3V die je met een diode genereert is 6.3V DC terwijl er in de datasheet AC vermeldt wordt. De DC-spanning moet dan een factor sqr(2) kleiner zijn = 4.5V. Daar moet je dus even een paar diodes extra voor inschakelen :)
Nope de effectieve spannings is het zelfde, dus van die factor 1.41 heb je geen last

maar ik weet niet hoe happy de buisjes zijn met gelijkspanning, er stond me iets bij dat je display niet egaal verlicht zou zijn anders (is ook logisch want je kathode ligt aan de ene kant 6v hoger dan de anode)

Officieel moet je de gloeidraad zelfs met een trafo met midden aftakking voeden, en de midden aftakking is dan je kathode aansluiting

Repareren doe je zo.

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-01 19:17
In principe best leuke dingen. Zit helaas geen controller bij, maar dit valt in principe wel te realiseren met een simpele microcontroller.
Dan zal er ook nog een bijbehorend geschakelde voeding bijkomen voor de juiste VCC's. Al met al een tijdrovend project ;)

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Ok, ik heb er nog steeds geen besteld :). Maar ik denk dat het voedingsgedeelte helemaal niet zo moeilijk is.

Je kunt dus 12-5=7V gelijkspanning krijgen. Die kun je gebruiken in een oscillator schakelingetje rond een CMOS NAND IC'tje (of een inverter IC'tje, maar met NAND's kun je volgens mij iets meer output driven) die op 50Hz oscilleert. Dan heb je een blokgolf, waar je een soort sinus van kunt maken met een R/C schakelingetje. Dan hou je vast wel ongeveer 5V AC over, dat zou wel eens genoeg kunnen zijn.

De 12V kun je omhoog krikken met een diodepomp, en zo haal je de 24V wel. Desnoods nog extra stabiliseren met een 7824 (als die bestaan, anders een LM340 op 24V afregelen).

Zo heb je de benodigde voedingsspanningen wel zo'n beetje benaderd.

Het aansturen van de elementen moet dan gebeuren met 24V of zwevend. Ik weet nog niet hoe dat het beste kan, je zit natuurlijk wel aan een heleboel chips om al die segmentjes aan te sturen.

Er zijn ook microcontrollers verkrijgbaar die direkt VFD's aan kunnen sturen, misschien is dat wat.

Macbook Pro

Pagina: 1