Toon posts:

IPX brug maken tussen 2 pc's op internet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer carmageddon 2 hier via een tcp/ip network met DHCP aan de praat te krijgen.

Nou is mij toegefluisterd dat je een brug kunt maken voor ipx, zodat de twee (of meer :?) pc's elkaar ingame kunnen zien.

Ook de term VPN komt hier in voor, maar ik kan geen software vinden dat met VPN ipx ondersteund.

Mijn algemene vraag is dus meer hoe ik via het netwerk hier (tcp/ip) een ipx verbinding/brug kan leggen tussen 2 (of liefst meer) pc's :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 11:11 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:52
Als ik het goed heb:
naar --> Netwerkverbindingen
--> Netwerkverbindingen weergeven kiezen

Dan eigenschappen van je netwerkverbinding kiezen.
Daar kun je bij installeren (protocol denk ik) IPX installeren en dan hoort het te werken.

[edit]Sorry

[ Voor 6% gewijzigd door paknaald op 01-10-2003 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
paknaald schreef op 01 October 2003 @ 11:16:
Als ik het goed heb:
naar --> Netwerkverbindingen
--> Netwerkverbindingen weergeven kiezen

Dan eigenschappen van je netwerkverbinding kiezen.
Daar kun je bij installeren (protocol denk ik) IPX installeren en dan hoort het te werken.
Dat werkt dus niet, want het gaat hier om een tcp/ip netwerk met switches die ipx niet doorlaten.

ipx-tunnel is misschien ook niet echt geschikt, omdat je dan maar 2 pc's met elkaar kunt linken ;(

Verwijderd

off-topic: welke switch gebruik jij, ik heb namelijk een vereglijkbaar probleem, het zou een hele hoop schelen als ik kon zien of mijn switch IPX door laat...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Switches laten altijd IPX/SPX door, want switches werken op Ethernet-niveau, een laagje onder IPX/SPX en TCP/IP.

Routers bevinden zich wel op het niveau van IPX/SPX en TCP/IP, maar IPX/SPX routeren over het Internet lukt nou eenmaal niet, want hoewel op zich IPX/SPX wel routeerbaar is (adressen bestaan uit een netwerk-identifier en een station-identifier) is Internet volledig op TCP/IP gebaseerd. Een VPN is een Virtual Private Network, en is ook een oplossing die op TCP/IP gebaseerd is.

Je zult dus echt een bridging oplossing moeten zien te vinden, of een gateway-oplossing die IPX/SPX heen en terug converteert naar en van TCP/IP.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om switches op het campusnet op de campus van de Universiteit Twente en ik weet zeker dat ze geen ipx/spx doorlaten, want dat hebben de mensen die alles hier fixen/instellen me verteld.

Verwijderd

Als het goed is moet je ipx gewoon kunnen tunnelen door een VPN.
Google maar eens op ipx+tunnel+vpn.
De clou van een tunnel is juist dat je er alles doorheen kan gooien.

Verwijderd

of een dlsw tunnel opzetten met cisco doosjes, werkt ook prima voor niet gerouteerde protocollen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

pptp tunnel/ vpn of l2tlp tunnels zouden na wat config werk dat wel door kunnen laten.

zet in elk netwerk 1 router c.q. gateway macine die je verkeer routeerd.

tussen de gateways leg je de tunnel (let wel dat je bij de eigenschappen van je verbinding je default gateway) niet wijzigt

als dit veel abracadabra is raad ik je aan om even een een boek te lezen over netwerken en google te raadplegen ;)

Tja vanalles

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

mvdejong schreef op 01 October 2003 @ 14:30:
Switches laten altijd IPX/SPX door, want switches werken op Ethernet-niveau, een laagje onder IPX/SPX en TCP/IP.
True.. Maar een switch kan ook geconfigged worden om het niet door te laten..
Routers bevinden zich wel op het niveau van IPX/SPX en TCP/IP, maar IPX/SPX routeren over het Internet lukt nou eenmaal niet, want hoewel op zich IPX/SPX wel routeerbaar is (adressen bestaan uit een netwerk-identifier en een station-identifier) is Internet volledig op TCP/IP gebaseerd. Een VPN is een Virtual Private Network, en is ook een oplossing die op TCP/IP gebaseerd is.

Je zult dus echt een bridging oplossing moeten zien te vinden, of een gateway-oplossing die IPX/SPX heen en terug converteert naar en van TCP/IP.
Ook true, maar je kan wel degelijk een IPX sessie opstarten over een VPN. (welke op zijn beurt dan weer over IP loopt.)
De IPX pakketjes worden ge-encapsuleert binnen het vpn frame, welke op izjn beurt dan wordt ge-encapsuleert in een IP frame.
Als het goed is moet je ipx gewoon kunnen tunnelen door een VPN.
Google maar eens op ipx+tunnel+vpn.
De clou van een tunnel is juist dat je er alles doorheen kan gooien.
^^^ Inderdaad..
Je kan zelfs netbeui of sna door een tunnel mikken ;)

@TS:
Je kan echter pas IPX over de tunnel configureren eerdat je dit protocol ook gewoon geinstalleerd hebt.

Daarna kan je in de vpn properties opgeven dat hij IPX moet doorlaten.

Suc6
Toevoeging: (even een paar linkjes)
http://www.wown.com/j_helmig/vpn.htm
http://www.microsoft.com/.../proddocs/access_pptp.asp
http://old.gallantry.com/support/technotes/tn01061201_vpn/

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 03-10-2003 10:17 ]

Pagina: 1