Toon posts:

[slack] laptop sluit af maar gaat niet uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[laptop1 apm support aan]
[computer1 apm support aan en acpi support aan]

Normaal als je apm support aan hebt staan zou je na een halt of shutdown -h now, poweroff krijgen en je computer uit moeten gaan. Mijn computer1 met apm en acpi doet dit gewoon.

Mn laptop heeft alleen apm aanstaan en doet dit niet. Na shutdown -h now bijft na poweroff mn beeld gewoon aanstaan.
Hier komt nog bij dat de powerknop mn laptop iets leuks doet; namelijk als ik de powerknop indruk; gooit ie alles naar geheugen en onthoud ie waar ik mee bezig was en springt ie uit. Als ik hem weer aanzet springt ie gewoon weer op kde met mn post van tweakers en kan ik weer verder; op zich wel prettig. Hij start dus niet opnieuw op; en ik heb deze handige feature nog niet getest met het compilen van mn kernel. Kortom ik kan niet eens mn laptop normaal uitzetten. Als ik dan op mn powerknop druk komt namelijk de halt weer mooi in beeld. Het enige dat dan werkt is de resetknop.

Wat ik dus wil is dat mn laptop gewoon helemaal uit gaat na een halt. Ook het scherm etc. Moet ik hier acpi voor hebben? (Btw ik heb op mn gewone computer acpi en apm; deze storen elkaar blijkbaar niet.)

Die handige feature op mn laptop; waarom doen ze dat niet bij elke computer; zodra je de computer aanzet; dat je meteen weer verder gaat waar je gebleven bent?
Dit is duidelijk geen slaapstand of suspended mode of hoe ze dat noemen; maar een soort van geheugendump lijkt wel. Ik snap niet goed hoe dit werkt. Misschien kan iemand dit mij in korte woorden uitleggen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik weet niet precies hoe dit op te lossen. Je moet imho wat extra dingen meebakken in je volgende kernel compile van APM e.d. Maar daar kunnen de andere NOS-sers je wel meer over vertellen.

Ik kan je wel vertellen dat je op het woordje "hibernate" of "hibernation" of iets in die trand moet gaan zoeken voor meer info over de handige feature die jij bedoelt.

[ Voor 7% gewijzigd door DeMoN op 01-10-2003 11:19 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 08:47
Ik vermoed dat je die leuke feature van je powerknop kunt veranderen in je bios.

Overigens gaan ACPI en APM gewoon goed hoor, de eerste van de twee die geladen is, wordt gebruikt. Dus de ander zit alleen in het geheugen. Staat als het goed is ook bij de help van de items als je bezig ben met configgen van kernel.

Ik denk dat je even APM ondersteuning uit moet zetten in een nieuwe kernel voor je laptop en daarna even ACPI ondersteuning aanzetten. ACPI patches kun je vinden op http://acpi.sf.net.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Veel nieuwe laptops hebben helemaal geen apm meer, alleen acpi.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

dat van die powerknop kan je gewoon fixen. staan meestal 2 waardes "boot" (normaal) en iets van "standby" ofzo.. (dat heb jij nu dus).

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

BoAC

Memento mori

Je moet APM uitzetten en alleen ACPI gebruiken. Kijk maar in je log van je kernel.
APM sluit namelijk ACPI uit ;)
Hibernate wordt ondersteunt in de nieuwe 2.6 kernel
Sommige laptops hebben dat ook wel ingebouwd zoals mijn libretto dat had. Was alleen een questie van apm -S uitvoeren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hibernate (Slaapstand) is een functie, die als je daar gebruik van maakt, alles uit het RAM-geheugen opslaat in een bestand en je PC dan uitschakelt, zet je hem vervolgens weer aan, dan wordt je PC opgestart in dezelfde toestand waarin je hem ge-hibernate hebt, deze functie kost evenveel mb als je geheugen. blabla dit komt uit een windoos uitleg. Kortom het is wel een geheugendump...ik zoek in de tussentijd ff meer info hoe het echt werkt.

Waarom maakt niemand hier gebruik van; waarom staat dit niet standaard aan? Kost dit stroom? Hibernate != standby mode

Ik probeer ook acpi ff in mn kernel te bakken.

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 12:41 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Als je toch APM blijft gebruiken i.p.v. ACPI: soms helpt het om de optie "apm=power-off" aan de commandline van de kernel toe te voegen (in lilo.conf dus).

Bij mij helpt dat iig wel (maar dat is op een "gewoon" desktop systeem).
Pagina: 1