Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop accu aan Cubid/ProCase CP2699 hangen

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Voor een projectje ben ik een kleine PC aan het maken. Hierbij komt er een Mini ITX Systeem in een Cubid/ProCase CP2699 kast (http://www.procase.nl/Index.asp?page_id=55).

Deze kast krijgt een 12V DC input. Nu zou ik graag willen dat deze pc nog even (iig 5 min) op accu blijft werken als de stroom uitvalt. Ik dacht eraan een laptop accu hiervoor te gebruiken. Het mooist zou zijn als Windows ook doorheeft dat er een accu aanhangt en dat hij acties kan ondernemen (zoals uitschakelen) als ie op accu draait.

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over? Kent iemand een accu die 12V Output heeft?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

leuk idee :)

Een accu van 12V kan je gewoon op internet bestellen, daar heb je dr zoveel van...
Ik zou er 1 van Panasonic doen, dat zijn meestal wel goeie.. ff zoeke :)

Wat dat schema betreft, uuh ja dat weet k zo snel ff niet :P

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik dacht trouwens net ook aan een 12V UPS, maar die zijn niet te vinden.. Dus een accu.. nu nog weten hoe ik m'n pc kan wijsmaken of ie op accu of 'netspanning' loopt.

Een ander voordeel van de accu is dat ik 12V nodig heb, en de spanningsbron kan varieren van ~10-14 V... Dan zal die accu er stroom bij doen als ie 10 V levert en stroom afhalen als ie 14V levert.

[ Voor 38% gewijzigd door Burat op 01-10-2003 11:10 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Schema zou je met logische poorten kunnen doen?
code:
1
2
3
4
5
-------------------------------------------------- +12
   |        _________           |
   |_______|         |          |
           |XOR Poort|----------+
-----------|_________|

lol zoiets? ...ee oops ^^ beetje verrot, ff op View Message kijken
moderator remark: gebruik de [ code ] tag

Als er gewoon spanning op de +12V staat blijft hij gewoon +12 (d0h)
en op die XOR-Poort staat dan allebij 12V (van de Accu en die ingang)
als er die ingang dan wegvalt neemt die Accu het over...

hmm :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 12:28 ]

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
In die kast zit deze voeding: http://www.procase.nl/Index.asp?page_id=191. Wat moet ik ertussen hangen om te zorgen dat +14V afgevlakt wordt naar +12,6 max?

Verwijderd

waar haal je +14V vandaan?
er staat toch "Input voltage: 11.4 ~ 12.6V DC" :?

voor het afvlakking zou je eventueel ff kunnen zoeken...
http://home.hccnet.nl/m.schulte/onderdelen.htm
kheb deze zosnel ff gevonden

Verwijderd

Burat schreef op 01 oktober 2003 @ 12:04:
In die kast zit deze voeding: http://www.procase.nl/Index.asp?page_id=191. Wat moet ik ertussen hangen om te zorgen dat +14V afgevlakt wordt naar +12,6 max?
[rml][ EL] autospanning naar stabiele 12v/15v[/rml] staat wel wat informatie om je spanning te stabiliseren.

Bij Pcguide.com heben ze érg veel informatie over UPS in het algemeen staan. Hierbijvoorbeeld iets over de batterij en hier "How Brew Backup Power". Bij dat laatste gaan ze trouwens niet verder dan zeggen dat het mogelijk is ;)

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik las op US Fora dat velen de Procase direct aan de 12V hangen. Dat laat ik dan even voor wat het is. Terug naar het oorspronkelijke probleem: ik wil dat ie voor een aantal minuten stroom houdt nadat het contact van de auto uit is.. Een UPS lijkt toch wel ideaal, vooral om de koppeling met USB en de power options die je dan hebt. Maar ik heb nergens een UPS met 12V DC in en 12V DC uit gezien..!

Verwijderd

http://www.narx.net/~chrisk/WaFreeNet/HH_UPS/

Deze man heeft (als ik het goed heb) zelf een UPS in elkaar geflanst. Het is niet precies jouw doel, maar de informatie is wel bruikbaar.

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 21:08

themaxter

Bugged..

Dit topic heeft mij ook op ideen gebracht.
Iemand enig idee hoeveel watt/ampere zo'n via moederbord en een 2,5 inch hd samen trekken?
Ik vraag me namelijk af hoe lang je zoiets op een 3700mAh accu kan laten draaien :)

[ Voor 26% gewijzigd door themaxter op 02-10-2003 17:59 ]

Verwijderd

Die PC van Burat gebruikt ongeveer 4,5A, wat neer zou komen op 49 minuten en 20 seconden ;)

Toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 18:13 ]

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 21:08

themaxter

Bugged..

Darn, als dat zo is, hoe krijgen ze dat dan voor elkaar in een laptop :S
Een C3 trekt toch niet zoveel zou je zeggen.....
Een gemiddelde laptopaccu kan ongeveer die 3700 mAh leveren zover ik heb gelezen, gebruiken die dingen dan maar 1,5 A ofzo :S

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Deze PC gebruikt full loaded (DVD + Harddisk erbij) inderdaad ~45-50 Watt met laptop HDD, dat is ongeveer 4 A dus. Dat zal als je niets doet (of MP3 speelt) dus iets minder zijn. Maar een laptop komt dus aan de helft daarvan door alleen maar low-power onderdelen te gebruiken...

Maar ik heb al een leuke schakeling bedacht om het anders op te lossen. Ik ga dat binnenkort wel even in CE posten om feedback te krijgen voor ik ga solderen ;)

Pagina: 1