[Car-Audio] Subwoofer doet bijna niets

Pagina: 1
Acties:

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 22:51
Gisteren had ik eindelijk mijn nieuwe subkist klaar, dus ik wil meteen de kist gaan testen hoe het nu klinkt. Ik sluit alles netjes aan, maar de conus van de sub trilt alleen maar een klein beetje :? Zo weinig dat de kist nog niet eens trilt.

Dus ik ging alles nalopen wat er mis kon zijn:

Gain--> mee gespeeld haalde niets uit.
Kantelfrequentie --> mee gespeeld, zonder effect, misschien was er wel effect maar dat kon je dat niet horen,
Gebrugd--> subwoofer stond goed gebrugd
Lowpass--> versterker staat op low pass

Dat was dus goed, daarna ging ik andere dingen testen:

Bass Boost op de versterker zelf aanzetten --> Dat had effect!!! De subwoofer deed netjes zijn werk!

Bass functies op de HU aanzetten --> Dat had ook effect! Alleen de compo doet dan ook mee wat niet de bedoeling is.

Ik zette de fade op de voorspeakers, de sub stond nu compleet uit, ik zette de fade op de achterspeakers: voorspeakers deden niets dus dat is alvast goed.

De subwoofer doet het dus, daar kan het dus niet aan liggen.
Maar waar kan het wel aan liggen? Wat heb ik over het hoofd gezien?

Specs die je moet weten:

HU: Clarion DXZ638RMP
AMP: Magnat Combat 900
Sub: JL Audio 12W0
Kist: Gesloten 50 liter kist inclu dempingswol

Wat ik vanavond nog wil testen:

Staat de + en de - niet verkeerd? Lijkt me sterk omdat de sub netjes zijn werk doet op bass boost functies, en ik zeker weet dat ik alles netjes heb gesoldeerd. Rood bij + zwart bij - etc.

RCA kabels omwisselen, kijken wat dat voor effect heeft.

BlaBlaBla

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou (zoals gisteren gesuggereerd ;) ) de sub eerst eens ompolen. Het kan zijn dat hij ten opzichte van jouw luisterpositie een beetje uit fase speelt. Ompolen zou dat moeten verhelpen. Het is simpel te doen (even + en - van je speaker omwisselen) en zo weer teruggezet.

Verwijderd

polen dus niet omdraaien he, en wekkel: lees eerst ff fabrikanten site en als ze komen met warantee void when polarity reversed in normal position dan kan je het beter niet meer aanraden. Polariteit omdraaien alleen als je sub ook omdraait, anders kan hij zijn slag niet maken en ligt de conus er waarschijnlijk erg vlug uit.

Voor je probleem, controleer even je spanningsnet (moet boven de 12v blijven) en check ff de achterkant van je sub, ik ben bang dat je een 8 ohm 12w0 hebt (is 4 en 8 ohm verkrijgbaar) wat in zou houden dat je de sub met je magnat 900 (2 x 125wrms volgens boek, 2 x 106wrms volgens testrapport op 4 ohm) slechts voed met 50wrms wat te weinig is gezien de bijbehorende 50 liter kist... Persoonlijk had ik er niet voor gekozen om noppenschuim te gebruiken omdat de sub hierdoor denkt dat de kist groter is waardoor je een stuk over de opgegeven liters heen gaat (gok zo op die rms vermogens met die sub dat je sub denkt dat de kist 57 liter is)..

de clue: check bon of sub voor 8 of 4 ohm versie, issie 8 ohm heb je een "probleempje"

suc6

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 14:42:
polen dus niet omdraaien he, en wekkel: lees eerst ff fabrikanten site en als ze komen met warantee void when polarity reversed in normal position dan kan je het beter niet meer aanraden. Polariteit omdraaien alleen als je sub ook omdraait, anders kan hij zijn slag niet maken en ligt de conus er waarschijnlijk erg vlug uit.
:?

Volgens mij heb je niet goed voor ogen hoe een luidspreker werkt. Het ompolen van de aansluiting op de woofer (of kist) heeft slechts tot gevolg dat waar de conus normaal naar voren beweegt, ie nu naar achteren gaat bewegen en vice versa. Dat is een systeem waar fabrikanten echt hun garantie niet van af laten hangen, hoor 8)7

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 22:51
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 14:42:

Voor je probleem, controleer even je spanningsnet (moet boven de 12v blijven) en check ff de achterkant van je sub, ik ben bang dat je een 8 ohm 12w0 hebt (is 4 en 8 ohm verkrijgbaar) wat in zou houden dat je de sub met je magnat 900 (2 x 125wrms volgens boek, 2 x 106wrms volgens testrapport op 4 ohm) slechts voed met 50wrms wat te weinig is gezien de bijbehorende 50 liter kist... Persoonlijk had ik er niet voor gekozen om noppenschuim te gebruiken omdat de sub hierdoor denkt dat de kist groter is waardoor je een stuk over de opgegeven liters heen gaat (gok zo op die rms vermogens met die sub dat je sub denkt dat de kist 57 liter is)..

de clue: check bon of sub voor 8 of 4 ohm versie, issie 8 ohm heb je een "probleempje"

suc6
4 ohm versie, dat is het eerste wat ik gecontroleerd heb ;)

BlaBlaBla

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
T lijkt volgens mij ergens mis te gaan bij de versterker ...
Alle regeling op de HU gaan goed ... En als je een extra bass boost doet lijkt er ineens wel genoeg signaal naar de Woofer te gaan.
Staat Low Pass Filtering aan ??? en staat de kantelfrequentie niet te laag ???
Zet de HU op een kwart (liever iets minder)en zet de gain op zn allerlaagste (250 mv). Zet (om te testen) geen filtering aan (dus t gehele frequentie gebied naar de sub (alleen voor de test)). Hierdoor werkt (als het goed wordt dan de Kantelfequentie knop niet meer gebruikt. En kun je kijken of alleen het versterker gedeelte goed werkt ... Werkt dit niet goed ... dan moet er toch iets mis zijn met de aansluiting van de woofer (toch een fout in de brug-schakeling).

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 14:42:
Uh? Onzin! Dat heb ik nog nooit gezien.
Ompolen is niets meer dan 180 graden fase draaiing... Dat word overal regelmatig toegepast... Vooral bij live toepassingen (PA van bands enzo).
Polariteit is alleen belangrijk voor de samenwerking tussen meerdere speakers in dezelfde kast / ruimte.
In dit geval kan ompolen geen enkel defect opleveren.
Als er meerdere speakers in dezelfde kast zitten dat raad ik niet aan om 1 van de speakers om te polen... dat kan tot defecten leiden. Je moet ze dan allemaal ompolen.

Alles kan stuk.

Pagina: 1