Toon posts:

[HDD] partitie type DB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriendin van me heeft een oude laptop van haar baas (Toshiba). Laat ze hem gisteren vallen en vervolgens start hij niet meer op. Dus ik pak een dosbootdisk en ga even kijken wat ik kan doen.

Ik start hem op en er komt een password controle in beeld, dus zij invoeren en daarna blijft er alleen een knipperende cursor in beeld.

OK, DOS bootdisk erin, start prima op maar kan de harddisk niet vinden. Dus ik doe fdisk /status en zie een 4 gig harde schijf maar geen partities.

Dus ik denk misschien is de mbr corrupt en doe fdisk /mbr. Daarna komt er geen vraag om een password meer dus ik concludeer (al dan niet terecht) Dat die password prompt een of andere bootloader was die ik nu verwijderd heb.

Vervolgens weer fdisk /status en nog steeds geen partitie (was te verwachten).

OK zet ptedit op een schijfje en run hem. In de partitietable zie ik nu wel twee partities staan van het type DB. Als ik ze verander in 0B (voor FAT32 want er stond windows98 op) dan heb ik twee partities en kan dus naar c: en d: maar bij een dir commando zegt ie iets als no such filesystem ofzo.

Mijn vraag is als volgt: filesystem DB staat volgens mij voor het filesytem van een eeuwenoud OS genaamd CPM-86 of concurrent DOS. Het lijkt me sterk dat dat er daadwerkelijk op stond als er window98 draaide. Maar kan het zijn dat die bootloader dit filesytem gebruikte? En kan ik dat weer herstellen?

Als dat nou niet lukt dan wil ik een voor haar erg belangrijk bestand er weer afhalen, kan dat in dit geval met een programmaatje als lost&found?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer 04, 06, 0C of 0E :) Zie ook http://www.powerquest.com/support/primus/id4279.cfm

Datarecovery tips kun je in de FAQ van dit subforum vinden :)

edit:
Het gaat om een 4GB schijf, zie ik nu. 06 en 0E zullen het in dit geval niet zijn, lijkt me.

[ Voor 64% gewijzigd door BalusC op 01-10-2003 09:56 ]