Toon posts:

[win2k] Startpagina op meerdere profielen instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier ongeveer 150 profielen op een win2000 server. Laatst is er een intranet gekomen die bij elk profiel moet worden ingesteld als startpagina; nu heb ik weinig zin om 150 keer in en uit te loggen. Is er een manier om dat met behulp van een script o.i.d. te doen?

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22
In de policies van de Active Directory kun je toch de startpagina instellen??

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op 01 October 2003 @ 09:18:
In de policies van de Active Directory kun je toch de startpagina instellen??
Hey bedankt, ik ben nieuw in windows 2000 en had daar nog niet aan gedacht. Je stelt dat in bij groepsbeleid-->gebruikersconfiguratie-->windows instellingen-->internet explorer onderhouden-->URL's-->belangrijke URL's. Maar het probleem is dat "G:\Intranet\Leerlingen web\index.htm" geen geldige URL is (een foutmelding)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 09:29:
[...]

Hey bedankt, ik ben nieuw in windows 2000 en had daar nog niet aan gedacht. Je stelt dat in bij groepsbeleid-->gebruikersconfiguratie-->windows instellingen-->internet explorer onderhouden-->URL's-->belangrijke URL's. Maar het probleem is dat "G:\Intranet\Leerlingen web\index.htm" geen geldige URL is (een foutmelding)
Maak dr een file url van
"file://G:\Intranet\Leerlingen web\index.htm" oid.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Ruudie, dat werkt idd wel.

Ik heb nu het beleid ingesteld maar helaas werkt het niet. Wanneer ik inlog als de gebruiker is de startpagina niet veranderd. Iemand ening idee wat er mis is gegaan?

Wat ik heb gedaan: ik klik op de eigenschappen van een groep, vervolgens ga ik naar groepsbeleid en maak een nieuw beleid aan. Ik stel de startpagina in en druk op ok. Dat werkte dus niet. Daarna heb ik geprobeerd om bij het tabblad "beveiliging" (eigenschappen van het groepsbeleid) nog een aantal groepen toe te voegen(met de rechten: "lezen" en "groepsbeleid toepassen") . Ook zonder resultaat....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 10:00 ]

Verwijderd

groepsbeleid is een beetje irritante naam... policies kan je namelijk niet aan groepen toekennen maar alleen aan users... op welk niveau stel je de policy in... (local/domain OU?)

edit: je zal dit moeten doen op OU niveau denk ik. (de default users folder is geen OU) als je een ou aanmaakt zorg dat alle users waarvoor deze policy geldt in de ou staan. Een groep in die ou zetten heeft dus geen zin!!!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij een OU die heet JLH (naam van de school) Daaronder zitten "leerkrachten", "Overige" en "Leerlingen" Enkel bij leerlingen moet de startpagina ingesteld worden.

Dat is niet in 1x mogelijk via policies?

Verwijderd

jawel, maar je kan beter even je OU structuur veranderen en met nested OU's gaan werken.

JLH (algemene policies die voor iedereen gelden)
|--OU leerlingen (policies die voor leerlingen gelden. deze kunnen de algemene veranderen)
|--OU leraren
|--OU overig

zorg dat alle useraccounts in de goede OU's terecht komen.

edit: hmmm misschien bedoelde je dit... dus de policy op leerling OU zetten en een half uurtje wachten of op de client uitvoeren:

secedit /resfreshpolicy user_policy /enforce (win2k client)
of
gpupdate /target:user /force (xp)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vor het gemak even een printscreen posten:

Klik

Mischien is het zo wat duidelijker wat ik bedoel. Is het mogelijk op die manier? Ik had dat refresh commando geprobeert op een client, helaas ook zonder resultaat. Zie ik wat over het hoofd? Is het niet mogelijk op deze manier?

Verwijderd

offtopic:
du meter op een server arrggh

ja zo zou het moeten werken. maar de users moeten dus wel in die ou's zitten. een groep, waarin de leerlingen zitten, in die ou zetten werkt dus niet!!!

Verwijderd

Topicstarter
De users zitten in de groepen die onder leerlingen zitten. Om een of andere rede werkt het niet :(
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:00:
een groep, waarin de leerlingen zitten, in die ou zetten werkt dus niet!!!
Oh dus een policy aan de groep "leerlingen" geven heeft geen zin? Als ik het instel bij bijv. groep5 dan werkt het ook niet....

Offtopic: ja DU meter, ik heb er niets over te zeggen, ben maar een simpele stagiaire :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 13:34 ]

• Masch
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:31:
Oh dus een policy aan de groep "leerlingen" geven heeft geen zin? Als ik het instel bij bijv. groep5 dan werkt het ook niet....

Offtopic: ja DU meter, ik heb er niets over te zeggen, ben maar een simpele stagiaire :)
Groepen werkt dus niet.... zeker stom van MS dat dat niet kan maar goed...

Je moet dus echt de gebruikers een policy toewijzen. En even wachten totdat het geheel gerepliceerd is. Zijn je clients trouwens wel Win2K??? Bij NT4 wordt dit bijvoorbeeld niet meegenomen..

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Clients zijn win2k. Maar policies instellen voor elke gebruiker...hmm, dat is net zoveel werk als inloggen, startpagina instellen en uitloggen :)

• Masch
Niet voor elke gebruiker. In de OU waar de gebruikers inzitten!

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op 01 October 2003 @ 13:50:
Niet voor elke gebruiker. In de OU waar de gebruikers inzitten!
Dat was dus wat in het begin niet werkte...

Dus als ik het goed begrijp moet ik daarvoor: secedit /resfreshpolicy user_policy /enforce uitvoeren, of een half uurtje wachten?

Nadat ik dat commando heb geprobeert werkt het iig niet.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

maak een test OU aan zet er een Test user in. Hang jou policy aan die test user en login als die test user. Kijk wat hij doet. Doet die het wel kijk dan wat je verkeerd doet op de bestaande OU's.

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas :( Ik snap echt niet wat ik fout doe...Hier nog een screenshotje:

Klik

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 15:05 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

heb je wel de security options Assign policy en Read rechten aangevinkt?

Verwijderd

Topicstarter
Als dat moet bij de eigenschappen en dan het tabblad beveiliging moet, dan wel...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd

Topicstarter
Hey harstikke handig...als ik het zo doorlees geloof ik dat ik al die stappen had gedaan, maar ik zal het morgen op school nog eens helemaal doorlopen voor de zekerheid...

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag de stappen precies zo gedaan als in de handleiding van mutsje, het werkt nog steeds niet :( vanalles aangevinkt en uitgevinkt maar zonder resultaat. Ook heb ik de user "test" ook toevoegvoegd bij de security options en Assign policy en Read aangevinkt.

Iemand nog een gouden tip :?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 11:29 ]

Pagina: 1