Toon posts:

Kun je zelf wel invloed uitoefenen op je levensloop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In welke mate kun je bepalen hoe je leven verloopt. Veel mensen geloven heel sterk in een sterke eigen wil. Sommige mensen geloven in een lot of een pad dat voor hen is weggelegd.

Ik zie om me heen dat alles wat gebeurd een gevolg is van iets wat er aan vooraf ging. Zolang er niets gebeurt, gebeurd er niets, maar om ons heen gebeurd er van alles.
Maar je gaat niet zomaar iets doen, iets wat je gaat doen heeft een reden (hoe onzinnig die reden soms ook mag zijn). Elke actie die je onderneemt heb je bewust of onbewust voor gekozen, aan de hand van een bepaalde oorzaak die er aan vooraf ging.

Zo geloof ik dat we gevangen zitten in een cyclus van oorzaken en gevolgen. Dat houdt dus in dat we niet kunnen bepalen hoe de loop van ons leven zal zijn. Als ik mijn leven terug bekijk, kan ik me dan ook goed voorstellen, dat iemand anders in mijn schoenen het leven precies net zo had kunnen leven.
Toch kan ik me een aantal punten voor de geest halen, waarin ik me kan voorstellen dat iemand een andere keuze had gemaakt. Al zou ik de kans niet eens zo groot achten, als je aanneemt dat hij precies zo als ikzelf had geleefd tot die dag van die specifieke keuze.

Maar toch zit daar de kracht. We gaan in feite een enorme waterval des levens af en al onze handelingen zijn een logisch gevolg aan een oorzaak die er aan vooraf is gegaan. Elk gevolg wordt zo weer zijn oorzaak voor een volgende handeling. Maar daar waar de oorzaak in het gevolg overgaan, kunnen we beslissen. Een heel kort moment, maar een moment waar er wel duizenden van per dag plaats vinden. Als we ons bewust zijn van deze keuzen kunnen we net een andere weg inslaan van oorzaken en gevolgen.

Kijk eens een dagje om je heen, hoeveel dingen je wel niet kunt beginnen, die vervolgens zullen resulteren in iets. Je kunt een studie beginnen, je kunt iets gaan bouwen, je kunt iets verwezenlijken en uiteindelijk is er een resultaat. Met andere woorden; je kunt de hele dag een keuze maken, die weer een heel pad van oorzaken-gevolgen zal inslaan. Een projectmanager zal me misschien wel begrijpen. Misschien is dit topic een stukje oorzaak ervoor geweest, misschien nog zes andere dingen die de afgelopen dingen zijn gebeurd (je voelde je een beetje verveeld, eenzaam, je wilde iets ondernemen), maar je keuze zal belangrijk zijn voor het exacte pad van de nieuwe oorzaak-gevolg reeks.
Echter, een oorzaak is nodig. Als ik iedereen die dit zou lezen persoonlijk zou kennen, zou ik er genoeg aan kunnen wijzen die vandaag niet iets groots zullen gaan beginnen. Er is simpelweg geen oorzaak die daar toe lijdt.

Maar is het zo waarschijnlijk dat iemand opeens een andere weg inslaat, als de eerste twintig jaar van hun leven exact gelijk waren geweest (dat kan niet, maar stel je het voor)? Waarom zou je niet tot dezelfde conclusie komen als je herinneringen, ervaringen en datgene wat je hebt geleerd, exact hetzelfde zijn geweest.
Ik wil hier springen naar de bewustwording. De mate van je bewustwording van het leven, bepaald hoeveel je opsteekt van al wat je meemaakt. Wie zich meer bewust wordt van de reden van zijn keuzes, zal meer invloed kunnen uitoefenen op zijn toekomstige keuzes. Zij die alles over zich heen laten komen, zullen hun leven lijden als een gevolg van oorzaken en gevolgen. Zij die heel bewust zijn van dat wat zij meemaken, zullen dat ook, maar zij zullen met behulp van hun keuzen een preciezere richting geven aan het pad van oorzaken en gevolgen wat zij gaan leiden.

Met bewustwording van je keuzen, kun je invloed uitoefenen op je verdere levensloop.

Verwijderd

Ik denk dat opvoeding in belangrijke mate bepaalt of een mens vrij is om hun leven richting te geven. Velen hier geloven dat geloof de mens de keuzes ontneemt. Ik zie dat anders. Ik denk dat geloof de mens een stevig morele basis geeft van waaruit hij zijn eigen overtuigingen kan waar maken. Als ik al die verhalen lees van mensen die geen zin in het leven kunnen ontdekken, dan kan ik mij niet voorstellen dat zij kracht van een overtuiging hebben die bergen verzet. Relativeren is allemaal leuk, maar het leidt niet tot daadkracht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:04:
Ik denk dat opvoeding in belangrijke mate bepaalt of een mens vrij is om hun leven richting te geven. Velen hier geloven dat geloof de mens de keuzes ontneemt. Ik zie dat anders. Ik denk dat geloof de mens een stevig morele basis geeft van waaruit hij zijn eigen overtuigingen kan waar maken. Als ik al die verhalen lees van mensen die geen zin in het leven kunnen ontdekken, dan kan ik mij niet voorstellen dat zij kracht van een overtuiging hebben die bergen verzet. Relativeren is allemaal leuk, maar het leidt niet tot daadkracht.
Het is inderdaad opmerkelijk dat mensen die geloven dat hun leven slechts uit toeval bestaat, de grootste dingen kunnen verrichten en ook een doel aan hun leven kunnen geven, waarvoor ze met tegenzin soms willen werken om dat te bereiken.

Dat is toch raar. Als toch alles ophoudt als je dood gaat, waarom zou je dan zoveel moeite doen om bepaalde dingen te bereiken. Tzja, leuk als je iets bereikt, maar wat heb je daar in hemelsnaam aan, over 50 jaar ben je dood, en wat is nou in hemelsnaam 50 jaar in de eeuwigheid. En waarom zou je je in hemelsnaam zorgen maken over het vervolg van iets als je toch dood bent tegen die tijd.

Toch doen die mensen van alles. Ze studeren, ze werken, ze bouwen, ze creëren. Ik ken mensen die daar absoluut niet de zin van inzien, maar toch maar door blijven gaan.

Maar mijn vraag is nu voornamelijk, zijn al die keuzen die je maakt in je leven wel echte zelf bedachten keuzen? Zijn ze niet een logisch gevolg van een oorzaak?

Stel jij komt tot een keuze in je leven. Die maak jij. Had niet elk mens dezelfde keuze gemaakt als hij in jouw schoenen stond, en ook nog eens altijd alles hetzelfde meegemaakt als jij.
Had hij dan exact dezelfde keuze gemaakt? In dat geval is het hebben van een eigen keuze eigenlijk een fabeltje.

Of denk je dat wanneer hij zich meer of minder bewust was van het leven wat tot die keuze is gekomen, hij de keuze nèt iets anders had gemaakt.
In dat geval kun je door bewust te zijn van je leven, een klein beetje kiezen in het leven. En dan nog geloof ik dat de mate waarin je kunt kiezen in het leven, veel kleiner is dan velen denken.

Ik denk dus met jou, dat geloof helemaal niet de mogelijkheid tot keuzen hoeft te beperken in je leven. Het is juist een voordeel als je je verdiept in hoe je leeft. Als je er van bewust wordt. Ongeacht het feit of je het met je geloof bij het goede of slechte eind hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 14:27 ]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:16

GeeBee

Oddball

Lees dit maar eens door: Alles is te voorspellen
Over de voorspelbaarheid van alles, vrije wil en determinisme.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 14:25:
Ik denk dus met jou, dat geloof helemaal niet de mogelijkheid tot keuzen hoeft te beperken in je leven. Het is juist een voordeel als je je verdiept in hoe je leeft. Als je er van bewust wordt. Ongeacht het feit of je het met je geloof bij het goede of slechte eind hebt.
Als je bewust doelen formuleert en je bent in staat om ze te verwezenlijken dan zal dat het idee van vrije wil versterken. Daarvoor helpt het dat je een sterk geloof hebt in het nut van die doelen. Relativisme is de dood in de pot. Ze zeggen niet voor niets. Motivatie daar draait het om, want om iets te bereiken is het 99% transpiratie en 1% inspiratie. Als je niet sterk overtuigd bent in het nut van je doelen, dan wordt het erg moeilijk om door te zetten als je door tegenslagen steeds gedwongen wordt opnieuw te beginnen.

Daarom denk ik dat ouders die hun kinderen een solide set normen en waarden geven hun kinderen een groot plezier doen. Anderen vinden dat kinderen daar zelf over moeten gaan nadenken. Hun kinderen moeten kleine filosofen worden, die het wiel zelf uitvinden. Alles in twijfel trekken is misschien erg nuttig voor de filosoof, in het dagelijks leven heeft het weinig waarde. Ik denk dat 95% van de kinderen tegen die taak niet tegen opgewassen zijn en er uiterst onzeker van worden en helemaal geen vrije denker. Want onzekerheid en twijfel leiden eerder tot angst en juist angst houdt een mens gevangen. Als ouder moet je kind geen twijfel maar zekerheden bijbrengen. Later als ze volwassen worden dan gaan ze echt hun eigen zekerheden wel vormen.

Verwijderd

Daar was laatst een zeer interessant programma bij de Teleac over. Uit onderzoek bleek dat het niet "de geest" ofzo is die de hersenen aanstuurt, maar dat een actie door de hersenen al heel lang wordt voorbereid voordat jij er aan denkt. Dit betekend dus dat alles wat je doet wordt verooraakt door de oorzaak/gevolg reacties van de stofjes in je hersenen en dat je dus geen vrije wil hebt

edit http://mmbase.teleacnot.nl/teleac/pagina.jsp?n=25191

hier kun je de docs vinden waar de programma's in na te lezen zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 22:10 ]

Pagina: 1