Toon posts:

compaq armada installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerste posting :-)

Heb vandaag een tweedehands Armada e500 gekocht.
64mb 600mhz 5 gb hd
Lijkt het vooralsnog goed te doen, wil er alleen wel nog wat geheugen bijprikken.
Wat dat betreft vraag ik me af wat er waar is van het verhaal dat compaq laptops erg moeilijk doen over niet-compaq geheugen (dat natuurlijk flink duurder is).
Als ik gewoon 163 pins 100 of 133 mhz sdram so-dimms koop zouden die het dan echt niet doen? (edit: sorry, verkeerde forum)

Maar goed, het probleem :-))
Heb er niet teveel voor betaald denk ik (300 eur), maar er was geen documentatie bij, en ook geen recovery cd.
Heb vanavond al wat zitten lezen (hier en op usenet) en heb de indruk dat met name het ontbreken van die recovery cd wel eens een probleem zou kunnen opleveren.

Waarom? Omdat de vorige eigenaar Windows XP heeft geïnstalleerd, maar naast Win98se (op dezelfde partitie van de hd), en ook nogal wat "ouwe zooi" heeft laten staan.
Win XP lijkt het weliswaar goed te doen, maar vanwege de "schijfvervuiling" zou ik eigenlijk toch het liefst willen formatteren en een "clean install" doen.

Vooralsnog heb ik de indruk dat Compaq (HP) geen recovery cd's meer nalevert voor oude modellen zoals de mijne (ga dat nog wel even verifiëren).
Als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, kan ik dan ook uit de voeten met een kopie van de recovery cd van iemand anders die hetzelfde model armada heeft?
En zo ja, moet dat inderdaad hetzelfde model zijn?
Enne, heb ik dat ding (die recovery cd) echt nodig bij een reinstall?
(voor machineinstellingen en propriety software van compaq?)
Hoe spannend is het als je het zonder moet stellen? Mis ik dan de functionaliteit van de laptop specifieke extra toetsen en dergelijke?
Drivers zijn zover ik heb kunnen nagaan gewoon te downloaden vanaf de compaq site, maar lost dat al m'n problemen op? Of heb ik toch die recovery schijf nodig?

Bovendien, de laptop heeft bij de installatie van windows xp kennelijk geen kans gezien de touchpad te herkennen en installeren, want die doet het niet (een externe muis wel).
Op zichzelf niet zo'n ramp (denk dat die touchpad niet echt handiger is in het gebruik, zolang je die gewone muis ergens kwijt kan), maar het zou natuurlijk aardiger zijn als alles het deed, ook die touchpad.
De vorige eigenaar vertelde dat de touchpad het eerder onder win98 wel deed, maar na de installatie van xp opeens niet meer. Kan natuurlijk ook dat het ding gewoon stuk is en ze dat liever niet wilde vertellen.
Hoe dan ook, ik hoop dat een verse installatie na een format ook dat probleem verhelpt.

Ik heb al een diagnose programma van compaq gedownload en gedraaid, maar daaruit bleek geen narigheid. Ben alleen niet zo zeker dat dat diagnose programma wel echt op hardware niveau alles test (dus ook die niet geïnstalleerde touchpad).

Ik kwam bij m'n naspeurwerk ook nog al wat verwijzingen tegen naar een "geheime" partitie die zou bestaan op de hd van een oudere compaq laptop, iemand enig idee of dat ook voor een e500 als de mijne nog zo is?
En zo ja, moet ik die partitie dan echt ongemoeid laten, of is dat hele verhaal een bakerpraatje?

Hoe dan ook, ik houd me aanbevolen voor ervaringen en tips.

groeten, Vep

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Voor 'geheime' partities kan je gewoon FDisk opstarten.. Dan zie je vanzelf een ev extra (kleine) partitie staan.

Verder lijkt het me niet dat die CD essentieel is. HP (Compaq) heeft een nette driver-download site waar je (als het goed is) alle noodzakelijke drivers kan vinden. Ik snap dan ook niet helemaal waarom die muis (nog) niet werkt in XP.. Ik zie toch echt de drivers staan op de E500; OS=WinXP site!

[ Voor 3% gewijzigd door Ook op 01-10-2003 06:08 ]

Wees consequent, maar niet altijd

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ik heb een armada E500 hier (p3 450mhz)
waar ik

a) extra kingston laptop geheugen in heb gedrukt
b) de 12 gb hd volledig gewiped hebt, en windows 2000 op hebt gezet. geen enkel probleem.

www.compaq.com is tevens vrij goed in drivers etc

If you choose to criticise you choose your enemies

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

de eventuele "geheime" partitie kun je idd gewoon zien met fdisk, maar die moet je vooral niet wissen, dan is er niets aan de hand. Het is maar een paar MB, dus die kun je wel missen en waarom moeilijkheden opzoeken.

Als je de pc op kan starten van cd is het helemaal geen probleem om xp er opnieuw op te zetten. XP heeft juist voor die grote amerikaanse leveranciers enorm goede ondersteuning al ingebouwd zitten, de kans dat je dus echt specifieke drivers nodig hebt is niet zo groot, maarrrrr compaq heeft een hele mooie site met daarop allerlei drivers, dus ik zou beginnen met daar te kijken bij jouw model, eventueel kun je het speciale compaqnummer invoeren en wordt je automatisch doorgevoerd naar het relevante onderdeel. Daar kun je meestal ook wel zien aan de drivers die er dan wél zijn of het zinvol is om xp te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door hufkes op 01-10-2003 06:31 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties tot nu toe.

Paar kanttekeningen van mijn kant:
1. Ja, die downloads van drivers zijn geen probleem, maar voor de driver van die touchpad geldt dat je die pas kan installeren nadat winxp de touchpad heeft "gevonden / herkend".
Ik heb dat natuurlijk al geprobeerd, zowel gewoon installeren van de driver als proberen winxp te "dwingen" dat ding te zien. Sofar no luck.
2. Ik proef wat tegenstelling in de reacties ten aanzien van het al dan niet nodig zijn van zo'n recovery cd. De één zegt dat ik wel zonder kan (Ook en Emmeau), de ander dat ik vooral die eventuele verborgen partitie niet moet wissen (hufkes). Tja, wat dan als dat ding er al niet meer is (zal later vandaag wel even kijken), dan krijg ik de info die daar stond toch mooi never meer terug zonder die recovery cd?

Oh ja, Emmeau, mooi systeem :-))
Kan ik niet aan tippen, schrijf dit vanaf m'n ouwe handeltje, Intel AL440LX, 160 mb, PII 233, 14 gb hd (twee schijven), (niet lachen :-)), draait wel win xp zonder morren, en heeft me in zes jaar tijd nog geen dag in de steek gelaten. Oh ja, hoe heb je die mp3 jukebox en die camera ingebouwd? Is dat niet zwaar om je hele pc mee te zeulen als je naar een mp3-tje wilt luisteren onderweg? En foto's maken met je Canon lijkt me ook al niet leuk op die manier :-))

Verwijderd

Ik heb verschillende compaq's E500 geherinstalleerd zonder enige problemen m.u.v. de infrarood. Op de een of andere manier weigert win98 die te herkennen en de correcte drivers voor te installeren. Volgens mij heb ik nog wel ergens een restore cd liggen voor de E500 als je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik bijzonder waarderen natuurlijk, dus als je dat ding kan vinden dan graag even een seintje.
m'n email: paul_nl at mail.ru (echt waar :-))

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 08:56
k'Heb zelf een M700 en die is redelijk gelijk (P3 750 - 256mb) Ik gebruik wel compaq geheugen maar een ander goed merk moet in 8 an de 10 gevallen ook goed werken aldus MyCom. Daar ga ik binnenkort ff langs om er 256 bij te laten zetten. Dat scheel de helft met het DaneElec Compaq Certified geheugen. Een S0DIMM van 256mb kost +/- E 50 van een 'gewoon' goed merk.

Wat de installatie betreft, ik draai w2k op mijn m700 terwijl er orgineel Win98 op stond. De hidden partitie heeft de vorige eigenaar al verwijderd. De drivers van de compaq site zijn gewoon goed en duidelijk, win xp doet het ook maar daar heb ik een hekel aan.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik heb ook nog wel quick restores liggen, maar die heb ik nog nooit nodig gehad. Alles wat je nodig hebt, staat op de site van Compaq. Alle Windows-OS'sen die ik erop heb gezet (95, 95B, 98, 98SE, W2kPro en WXP Pro) hebben geen problemen met de touchpad.

Zit de touchpad goed aangesloten op het moederboard?

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1