Toon posts:

Netware 5 en XP login

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een aantal Netware 5 servers zonder Zenworks.

Recentelijk hebben we een aantal pc's met Windows XP uitgerust.
Storend is dat nadat je inlogged via de client je ook nog eens moet inloggen in Windows.
In eerste instantie gebruikte we Netware client 4.9 . Echter deze lijkt toch niet 100% goed te werken, derhalve hebben we nu client 4.83SP2e (recommended by Novell).

Via google en novell support kwam ik terecht bij TID 10052847.
Deze beschrijft welke registry settings er gewijzigd moeten worden om manual in de NDS in te loggen en automatisch bij NT.
Verder las ik ergens dat je dit ook via zenworks kan oplossen, echter ik wil dit het liefst zonder zenworks oplossen. (Mocht het niet anders zijn dan moet het maar :| )

Na een schone XP (Home edition :? ) install, XP sp1 en client 4.83sp2e werkt dit bijna goed.
Als je de pc aanzet en dan inlogged gaat het prima.
Wanneer je je dan afmeld (zowel uit NT als NDS) en je meld je aan als een andere gebruiker, moet je toch weer handmatig inloggen in NT.

En dit laatste was nou net niet de bedoeling.
Via google en de novell site gezocht, echter hier lijkt geen oplossing voor te zijn.
Heeft iemand een idee?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:20

DJ

Zijn de XP PC's lid van een WindowsNT of 2000 Domein? In dat geval moet je zorgen dat de UserID's op Novell en Windows hetzelfde zijn. De wachtwoorden kunnen verschillend zijn, in de Novell Client kun je dan aangeven dat hij die wachtwoorden moet syncen.

Als je PC's niet lid zijn van een Domein dan moet je proberen er voor te zorgen dat er op de PC's met dezelfde UserID's wordt gewerkt als op Novell. Dit vereist wel wat extra werk omdat je dan dus bij elke nieuwe PC een lokaal UserID moet aanmaken.

Ik zou als ik jou was (als je nog geen Domein hebt) gewoon een simpel NT4 Servertje inrichten als PDC en op die manier een Domein gaan draaien. XP kan daar prima mee overweg. Je hoeft geen koppeling te hebben tussen het NT domein en Novell. Zorg er wel voor dat de PC's allemaal lid worden van dit Domein. Zorg er vervolgens voor dat alle UserID's hetzelfde zijn op NT en Novell en maak de NT UserID's lid van de noodzakelijke lokale groepen op de PC's (of creëer daarvoor groepen in het Domein). Als je dan aanmeld krijg je nog één keer de vraag van de verschillende UserID's, maar daarna ben je er vanaf.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Na een schone XP (Home edition :? ) install, XP sp1 en client 4.83sp2e werkt dit bijna goed.
=========================================================

Heb je dez probleem ook met WinXP Pro edition.... ?????

Verwijderd

Topicstarter
DJ schreef op 01 October 2003 @ 09:33:
Zijn de XP PC's lid van een WindowsNT of 2000 Domein? In dat geval moet je zorgen dat de UserID's op Novell en Windows hetzelfde zijn. De wachtwoorden kunnen verschillend zijn, in de Novell Client kun je dan aangeven dat hij die wachtwoorden moet syncen.
Nee, we hebben geen NT/2000 servers draaien. Misschien was ik niet geheel duidelijk. met NT bedoel ik eigenlijk gewoon XP. Het gaat puur om het inloggen op de XP machine zelf.
DJ schreef op 01 October 2003 @ 09:33:
Als je PC's niet lid zijn van een Domein dan moet je proberen er voor te zorgen dat er op de PC's met dezelfde UserID's wordt gewerkt als op Novell. Dit vereist wel wat extra werk omdat je dan dus bij elke nieuwe PC een lokaal UserID moet aanmaken.
We hebben hier bij 1500 leerlingen, met allemaal een eigen UserId. Als ik die allemaal op de werkstations moet aanmaken......... Nee bedankt voor de tip, maar toch maar niet. :D

De tip van de NT4 server zal ik zeker eens gaan onderzoeken, echter als ik het even snel bekijk zie ik nog wat problemen ivm import van de users. Deze dienen dan ook naar de NT4 server geimporteerd te worden.

Verwijderd

Volgens mij kan het voor 1500 gebruikers niet anders dan met ZEN-works. Sinds Windows 2000 wil Microsoft ook lokale beveiliging, vandaar dat je ook lokaal moet inloggen. Wanneer de gebruiker lokaal dezelfde UserID en Password heeft als in Novell kan in één keer ingelogd worden, anders niet. Maar om idd 1500 lokale gebruikers aan te maken...
Al mijn klanten (veel scholen) gebruiken ZEN. Ben je d'r in één keer af en krijg je ook een heleboel mogelijkheden erbij :-)

Verwijderd

Topicstarter
Da's dus duidelijk. :)

Ik zal me eens goed gaan verdiepen in Zen.

Bedankt voor de tips.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 09:48:
[...]

Nee, we hebben geen NT/2000 servers draaien. Misschien was ik niet geheel duidelijk. met NT bedoel ik eigenlijk gewoon XP. Het gaat puur om het inloggen op de XP machine zelf.

[...]

We hebben hier bij 1500 leerlingen, met allemaal een eigen UserId. Als ik die allemaal op de werkstations moet aanmaken......... Nee bedankt voor de tip, maar toch maar niet. :D

De tip van de NT4 server zal ik zeker eens gaan onderzoeken, echter als ik het even snel bekijk zie ik nog wat problemen ivm import van de users. Deze dienen dan ook naar de NT4 server geimporteerd te worden.
Ik werk in een vergelijkbare situatie met 2200 leerlingen en ik kan je heel eenvoudig vertellen wat je moet doen: ZENworks gebruiken! Schaf gelijk ZENworks 4 aan, het kost je toch bijna niets..

Wat jij nodig hebt zit in de userpolicies en heet DLU (Dynamic Local User). Als een leerling inlogt, wordt er ook gelijk een gebruiker op de locale pc aangemaakt met dezelfde gegevens als in de NDS.

Verwijderd

Topicstarter
Het wel of niet gebruiken van Zen4 is hier nog niet geheel duidelijk.
Voor mij wel, echter ik werk hier niet alleen en degene welke er over gaat, heeft nog zijn twijfels. 8)7

Tot die tijd heb ik reeds wel een oplossing gevonden welke ook goed werkt.
TID 10052847.
Echter waar je dan even op moet letten is het volgende:
Novell Client for Windows 2000 and Windows XP

With Windows 2000 and XP, Microsoft changed how AutoAdminLogon works. By default the AutoAdminLogon will only work for the initial logon after the PC is booted - if you logout, you will be prompted to logon. To return to the older NT4 behaviour you need to set and additional key:

HKLM\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon\ForceAutoLogon=1
Deze regel moet erin staan en dan werkt het ook prima.

Tot de zen4 is dit een prima oplossing.

Iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:05:
Het wel of niet gebruiken van Zen4 is hier nog niet geheel duidelijk.
Voor mij wel, echter ik werk hier niet alleen en degene welke er over gaat, heeft nog zijn twijfels. 8)7

Tot die tijd heb ik reeds wel een oplossing gevonden welke ook goed werkt.
TID 10052847.
Echter waar je dan even op moet letten is het volgende:

[...]

Deze regel moet erin staan en dan werkt het ook prima.

Tot de zen4 is dit een prima oplossing.

Iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_
Wat is de motivatie van deze persoon om ZENworks niet te gebruiken als ik vragen mag? Houdt ie er van om zichzelf werk te bezorgen soms?
ZENworks kan je voor nog veel meer toepassingen gebruiken, zo distribueren wij er bijvoorbeeld ook applicaties mee over het netwerk. Je kan (na enig voorbereidend werk) zelfs applicaties per computer of lokaal vrijgeven. Dit kan je normaal natuurlijk ook wel doen dmv een installatie per computer, maar een paar muisklikjes heeft bij mij toch echt de voorkeur ;)

Verwijderd

Topicstarter
Voor educatieve werkstations maken we ter beveiliging gebruik van de Reborn Max kaart ( zie website).
Deze kaart zorgt er voor dat elke wijziging in het systeem bij een volgende Reboot hersteld wordt. Hier is het pushen van applicaties dus ook niet handig, het gebeurd dan namelijk elke keer :P

Het installeren van applicaties wordt gedaan op 1 pc en daarna vermenigvuldigd via het netwerk naar tig andere pc's.

Dit is een weg welke men jaren terug ingeslagen is en het werkt naar te vredenheid. Dit is (denk ik) de reden waarom de stap naar Zen4 op de lange baan geschoven wordt. Het zij zo :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 14:20:
Voor educatieve werkstations maken we ter beveiliging gebruik van de Reborn Max kaart ( zie website).
Deze kaart zorgt er voor dat elke wijziging in het systeem bij een volgende Reboot hersteld wordt. Hier is het pushen van applicaties dus ook niet handig, het gebeurd dan namelijk elke keer :P

Het installeren van applicaties wordt gedaan op 1 pc en daarna vermenigvuldigd via het netwerk naar tig andere pc's.

Dit is een weg welke men jaren terug ingeslagen is en het werkt naar te vredenheid. Dit is (denk ik) de reden waarom de stap naar Zen4 op de lange baan geschoven wordt. Het zij zo :o
De Reborn-kaarten zijn hier bekend, we hebben er ook een keer mee getest. Echter worden bij ons altijd redelijk veel wijzigingen in de software per computer doorgevoerd en dan zou je om te ghosten iedere keer een handeling per pc uit moeten voeren. Nu kan alles gewoon op afstand geregeld worden, veel makkelijker. Wij ghosten gewoon een keer vaker dan jullie denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk denk dat voor beide iets valt te zeggen.

Er wordt over gedacht bij ons en dan ben ik al een stap verder dan NEE DOEN WE NIET 8)

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

die reborn kaarten liggen bij ons ook alweer ergens op een hoop. werken met ZEN is gewoon veel sneller en overzichtelijker dan met ghosts werken. (al kan je vraagtekens zetten bij overzichtelijk).

wij zijn nog niet bezig met XP voor leerlingen pc's, maar zelf, en een paar collegas hebben sinds een paar maanden XP pro erop.
zolang je zelf inlogt is er niets aan de hand (win passw zelfde als novell passw optie aanvinken), maar zodra een andere collega even erop wil gaat dit natuurlijk mis.

ik zal even de tips hierboven bekijken.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Win XP in combi met DLU (Dynamic Local User) werkt perfect bij ons. We maken ook gebruik van de NAL (apllic distributie) en policies. Vooral dit laatste is een uitstekende vervanger van de reborn cards. De reborn cards werken indirect preventief want het gaat eerst fout, pc reboot en dan werkt het pas weer goed. Policies werken direct preventief, studenten kunnen gewoon geen machines meer 'f*cken'. En met policies zijn bijwerkingen met 1 druk op de (muis)knop op alle pc's doorgevoerd (na opnieuw inloggen althans). Als je een beetje thuis bent in het betere registry werk (of gebruik tools als Windows Registry Guide) dan knutsel je binnen een paar tellen je eigen policies in elkaar.

ZEN staat niet voor niets voor Zero Effort Networking. Scheelt veel inbouw geklooi met 1500 pc's openschroeven en ZEN works for Desktop 2 zit standaard bij Netware 5 (starterpack) dus het is altijd het proberen waard.

Succes op weg naar minder werk !!!

Een blije school-admin :9

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

Pagina: 1