Slechte geheugenperformance op Abit NF7-S

Pagina: 1
Acties:

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ey medetweakers,

[Verwijderde gebruiker] en ik hebben allebij een Abit NF7-S Rev. 2.0 met daarop PC3200 geheugen.
Ik heb 512MB Corsair CL2 XMS geheugen en hij 2x256mb Twinmos (in Dual Channel modus).

Nu zijn de prestaties van dit geheugen op het moederbord echt zeer tegenvallend.
Om mijn systeem las voorbeeld te geven:

Instellingen:
In de Softmenu III Sertup in de bios:
• 4/6 400MHz divider

In het Advanced Chipset Features menu:
• ROW Active Delay 11
• RAS to CAS delay 2
• ROW precharge delay 2
• CAS Latency Time 2
Op het bootscreen is ook mooi "Memory Frequency for DDR400" te zien.

Met deze instellingen haal ik in SiSoft Sandra (2003.7.9.73):
RAM Bandbreedte Int Buff aEMMX/aSSE 2003MB/s
RAM Bandbreedte Float Buff aEMMX/aSSE 1864MB/s
RaZoRbLaDe haalt met dezelfde timings 2517MB/s en 2345MB/s

Als ik de Row Active Delay verhoog naar 5 krijg ik op deze punten 1975MB/s en 1857MB/s terwijl er toch scores van rond de 2800 en 3000MB/s gehaald moeten worden.

nVidia nForce 2.64 drivers (gisteren van de NVidia site gedownloaded)
Voor de rest een nieuwe Windows XP Pro installatie (ook van gisteren)

Het systeem:
AMD Athlon 1600+ (2500+ pas overleden ;( )
GeForce 3 TI200
2x WD 120GB 8MB in Raid 0
Abit NF7-S Rev. 2.0
512MB Corsair XMS PC3200 CL2
Wat doe(n) ik/wij hier fout? :?

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Kan aan mij liggen, maar de FSB van je CPU speelt een erg belangrijke rol tijdens het benchmarken van je geheugen, voor een 266MHz FSB CPU lijkt me dat een vrij normale score.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Begrijp ik het nu goed dat jij maar één reepje hebt en Razorblade 2 in Dual Channel?

Misschien dat het daar aan ligt, in principe moet dual channel een bredere geheugenbus opleveren ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

ik weet niet helemaal wat je bedoeld met 4/6 400MHz divider
maar als dat de divider is van je ram (en niet van je agp)
dan zou ik eens beginnen met je geheugen synchroon te zetten met je fsb.
nforce 2 vind het namelijk niet zo leuk als je geheugen asynchroon met je processor fsb loopt (wordt het allemaal juist trager van )
dus zul je je processor op 200 mhz fsb moeten laten draaien om echt gebruik te maken van je pc3200 ram.
Wat ik dus bedoel te zeggen (het is laat...sorry) is draai je geheugen op 1/1 (of 6/6 = hetzelfde) zodat het synchroon draait met je fsb , het zou sneller moeten zijn.

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Frag or die schreef op 01 October 2003 @ 01:39:
Begrijp ik het nu goed dat jij maar één reepje hebt en Razorblade 2 in Dual Channel?

Misschien dat het daar aan ligt, in principe moet dual channel een bredere geheugenbus opleveren ;)
Dat klopt (in beide gevallen)
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 03:24:
ik weet niet helemaal wat je bedoeld met 4/6 400MHz divider
maar als dat de divider is van je ram (en niet van je agp)
dan zou ik eens beginnen met je geheugen synchroon te zetten met je fsb.
nforce 2 vind het namelijk niet zo leuk als je geheugen asynchroon met je processor fsb loopt (wordt het allemaal juist trager van )
dus zul je je processor op 200 mhz fsb moeten laten draaien om echt gebruik te maken van je pc3200 ram.
Wat ik dus bedoel te zeggen (het is laat...sorry) is draai je geheugen op 1/1 (of 6/6 = hetzelfde) zodat het synchroon draait met je fsb , het zou sneller moeten zijn.
Met mijn 2500+ (die helaas overleden is) liet ik 'm op 219MHz FSB lopen.
Ik kan me alleen niet herinneren welke score ik toen haalde.
Iig zo rond de 2500MB/s.

T.net gallery | V&A ads

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
wat voor multis draaien jullie. Mij ervaring is dat je alleen op 10.5 en hoger een beetje redelijke scores haalt.

Wanneer je de Row Active Delay verlaagd zullen je scores inderdaad minder worden. nForce mobo's houden nu eenmaal meer van 11 (af en toe 10 of 12)

Verwijderd

Zegato schreef op 01 oktober 2003 @ 06:19:
[...]

Dat klopt (in beide gevallen)
Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat hij een veel hogere score haalt ;)
Met mijn 2500+ (die helaas overleden is) liet ik 'm op 219MHz FSB lopen.
Ik kan me alleen niet herinneren welke score ik toen haalde.
Iig zo rond de 2500MB/s.
Weet je al waardoor hij overleden is? })

Maar zonder gein, rond de 2500 Mb/s voor single-channel PC3200 is echt niet zo heel slecht. Je haalt met vrijwel geen enkele geheugensoort precies de performance die het op papier moet opleveren. Ook bij PC2700 en PC2100 zul je soms tientallen procenten onder die 2.7 resp. 2.1 Gb/s zitten.

Verder moet je natuurlijk niet vergeten dat de geheugensnelheid in benches niet zozeer bepaalt wordt door de theoretische maximumbandbreedte maar door wat de processor kan aanleveren. Een divider van 4/6 op 400 MHz is natuulijk maar een FSB van 266 MHz. In dat licht bezien is het nog niet zo gek dat je rond de 2000-2100 MB/s haalt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 11:37 ]

Pagina: 1