Ideetje (Recente) Karma

Pagina: 1
Acties:

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Dit is mijn idee voor de hoofdpagina of delen van het forum die met karma werken. Namelijk om naast de totale karma ook een type karma op te nemen die wat meer gebaseerd is op het recentelijke post gedrag van de poster. Bijvoorbeeld een karma genomen over de afgelopen maand. Zo word iemand direct beloond voor het leveren van goede bijdragen aan het forum. En de omstanders kunnen zien dat hij momenteel waardevolle bijdragen levert.

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik geloof dat ik dit in een verkeert deel heb geplaats. Zou u zo vriendelijk willen zijn (om in dat geval) dit te verplaatsen naar frontpage feedback? bijvoorbaad dank!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je wil dus gedeeltes van de Frontpage minder beschikbaar maken voor mensen met een laag karma? Lijkt mij eigenlijk geen goed idee, alhoewel het wel een interessant idee is. De Frontpage is voor de hele community, iedere lezer (ook diegene die niet is ingelogd) moet er gebruik van kunnen majen. En dat is niet het geval in jouw voorstel. Eén van de redenen dat bijvoorbeeld abonees niet eerder bepaalde content te zien krijgen, is omdat je daarmee een gedeelte van je publiek wegjaagt. Die ervaren dat als betalen - weliswaar niet in geld, maar door een goede reactie te plaatsen - en dat wil men niet voor content. Ik vind je idee wel interessant dus, zou je het verder toe kunnen lichten?

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

In eerste instantie, lijkt het een leuk idee, echter een hoge karma score hoeft niks te zeggen over de kwaliteit van de gedane reacties. Een poster kan door veel te posten, veel karma verzamelen. Daarnaast betwijfel ik, of iemand die veel karma verzameld meer beloond moet worden, dan iemand, die minder vaak op T.net aanwezig is, en daardoor minder vaak post.

Ook voorzie ik een aanwas van reacties, waarvan vele slecht tot matig zullen zijn, enkel en alleen, om maar zoveel mogelijk Karma te verzamelen, om zodoende zo snel mogelijk in het besloten forum te komen. Dit in tegenstelling tot het door tweakers.net beoogde doel, om zoveel mogelijk waardevolle reacties op de Frontpage te verzamelen.
Daarnaast zijn er Tweakers die meer in GoT reageren dan dat zij karma verzamelen op de Frontpage. Deze tweaker zou dan of te wel op de Frontpage moeten gaan reageren of het Karma-forum negeren. Beide oplossingen lijken mij niet erg gewenst.

Naast de opmerking die /me Harm tav de abbonees al maakt, vraag ik me het volgende af.
Wat is de toevoegde waarde, van een forum voor een Karmaverzamelaar?

• a. Voor de bezoeker van het Karmaforum?

(behalve dan het 1337 zijn, door toegang te hebben tot een besloten forum)

• b. Voor Tweakers.net in zijn geheel?

Wanneer het de TS is te doen is om een extra metertje, tav de laatste maandelijkse Karma stand, lijkt mij dit eveneens overbodig, om eigenlijk dezelfde redenen dat de huidige karma stand, mijns inziens overbodig is.
De hoeveelheid karma zegt, zoals eerder aangegeven, weinig (wel iets natuurlijk) over de kwaliteit van de reacties op de Frontpage.
Veel karma verzamelen moet geen doelstelling an sich worden. Mijns inziens, neemt het gevaar van "Karmahoereren" hierdoor enkel maar toe, en zal het niet lijden tot een structurele verbetering van de kwaliteit van de reacties.

[ Voor 19% gewijzigd door Longbeard op 01-10-2003 03:36 ]

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Overigens zegt de TS nergens dat hij een bepaald deel van de FP alleen toegangkelijk wil maken voor mensen met een hoog karma. Dat maakt Harm ervan. Dat zou mij ook een slechte zaak lijken. Toen de HK op GoT nog alleen toegangkelijk was voor mensen met minstens 150 techposts, kreeg je ook allerlei fluttige posts in techfora. Dat krijg je op de FP ook als je daar iets soortgelijks invoert.

De TS bedoelt (volgens mij) alleen maar dat je ergens kunt zien hoveel recent karma iemand heeft vergaard. Aan het nut daarvan twijfel ik ook enigszins.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dit soort dingen wordt bewust niet gedaan, net zoals er bijvoorbeeld geen top 100 beschikbaar is. We willen van karma verzamelen geen doel an sich maken.

Professioneel Hyves-weigeraar

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wouter Tinus schreef op 01 oktober 2003 @ 09:15:
Dit soort dingen wordt bewust niet gedaan, net zoals er bijvoorbeeld geen top 100 beschikbaar is. We willen van karma verzamelen geen doel an sich maken.
ik denk inderdaad dat die gedachte goed is, maar anderszijds vraag ik me wel af in hoeverre dit werkt.
neem bijvoorbeeld de tab 'MEEST BEZOCHT' in de gallery, daar staan mensen met:
DaGuru (43 reacties, 20 tweakotine, karma 20),
LuNaTiC (14 reacties, 53 tweakotine, karma 20),
Bierkameel (156 reacties, 195 tweakotine, karma 80),
Llewella (13 reacties, 0 tweakotine, karma 5),
GGS_VR6 (97 reacties, 39 tweakotine, karma 10),
j1md1gr1z (156 reacties, 0 tweakotine, karma 137)
koelkast (98 reacties, 0 tweakotine, karma 37)
|sWORDs| (97 reacties, 291 tweakotine, karma 92)

niks tegen deze mensen, een aantal doen zeer goed werk op GoT, maar het is geen goed overzicht van actieve frontpage-gebruikers.

Tevens vind ik het wel een nadeel dat dat lijstje nogal statisch en voorspelbaar is,
een nachtelijk gegenereerd lijstje van mensen die een flinke karma-stijging hebben gehad de voorgaande dag zou een leuker en spannender overzicht zijn, volgens mij.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RM-rf schreef op 01 October 2003 @ 09:45:
[...]

ik denk inderdaad dat die gedachte goed is, maar anderszijds vraag ik me wel af in hoeverre dit werkt.
neem bijvoorbeeld de tab 'MEEST BEZOCHT' in de gallery, daar staan mensen met:
DaGuru (43 reacties, 20 tweakotine, karma 20),
LuNaTiC (14 reacties, 53 tweakotine, karma 20),
Bierkameel (156 reacties, 195 tweakotine, karma 80),
Llewella (13 reacties, 0 tweakotine, karma 5),
GGS_VR6 (97 reacties, 39 tweakotine, karma 10),
j1md1gr1z (156 reacties, 0 tweakotine, karma 137)
koelkast (98 reacties, 0 tweakotine, karma 37)
|sWORDs| (97 reacties, 291 tweakotine, karma 92)

niks tegen deze mensen, een aantal doen zeer goed werk op GoT, maar het is geen goed overzicht van actieve frontpage-gebruikers.
Dat tabje is daar toch ook niet voor bedoeld? Die is ervoor om te laten zien welke Gallery-pagina's vaak bezocht worden. En dat hoeven echt niet alleen mar FP'ers te zijn. GoT en de FP hebben binnenkort een gezamelijke userbase en wat mij betreft is dit al een prima voorloper van de integratie die we graag willen :).
RM-rf schreef op 01 October 2003 @ 09:45:
Tevens vind ik het wel een nadeel dat dat lijstje nogal statisch en voorspelbaar is,
een nachtelijk gegenereerd lijstje van mensen die een flinke karma-stijging hebben gehad de voorgaande dag zou een leuker en spannender overzicht zijn, volgens mij.
Dan krijg je toch hetzelfde effect? Gebruikers gaan er dan weer voor om bovenaan te staan in dat overzicht. Dat willen we nu juist niet. We willen dat gebruikers uit zichzelf kwalitatief goede reacties plaatsen, ze moeten zich niet 'gedwongen' voelen door iets om in zo'n lijstje te komen. Dan bereik je IMHO sneller het tegenovergestelde... Daar komt dan nog bij dat ik verwacht dat zo'n lijstje waarschijnlijk ook iedere dag in grote lijnen hetzelfde zal zijn. Als ik kijk naar het overzicht in de DSP van de top 100 op karmagebied (het betreffende lijstje dus :P) dan zijn daar niet echt grote wijzigingen in de hoogste tien gebruikers.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ja inderdaad, dat ding is helemaal niet bedoeld om te laten zien wie de meest actieve en/of nuttige frontpage-gebruikers zijn. Waarom zouden we uberhaubt zo'n lijst willen hebben :?. Op GoT is er toch ook geen overzicht van wie gisteren de meeste posts heeft gedaan ofzo?

Professioneel Hyves-weigeraar

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wouter Tinus schreef op 01 October 2003 @ 10:13:
Ja inderdaad, dat ding is helemaal niet bedoeld om te laten zien wie de meest actieve en/of nuttige frontpage-gebruikers zijn. Waarom zouden we uberhaubt zo'n lijst willen hebben :?. Op GoT is er toch ook geen overzicht van wie gisteren de meeste posts heeft gedaan ofzo?
er bestaat anders wel een 'meest bezocht'-tab op de FP, de maatstaf die daarvoor wordt genomen is nogal krom, er wordt soms misbruik van gemaakt (ik meen dat de pageviews van een bepaalde gebruiker al eens op een enorm min-aantal gezet is, omdat het vermoeden bestond dat hij deze kunstmatig verhoogde).

Ik zou ook zeker niet graag zien dat zoiets vervangen wordt door even statisch als saai karma-top15-lijstje, maar een overzicht van relatieve stijgers in de afgelopen week zou wel leuk zijn, mensen die op dat moment goed posten worden dan extra eruit gelicht, wat mij betreft moet die berekening juist ook voordelig zijn voor nieuwe gebruikers die nog niet zo'n hoog karma hebben.
(wat volgens mij ook een duidelijk idee was van de topicstarter)

Je ziet nu dat er in de 'meest bezocht'-lijst gewoon 3 mensen staan die absoluut niet meer op de FP actief zijn, tweakotine nul, het zou jammer zijn als dat eerder versterkt wordt:
Dat over een tijdje daar een lijstje staat van vooral oude rotten, die grotendeels niet meer actief zijn, terwijl nieuwe gebruikers eerder 'naamloos' blijven
Harm schreef op 01 October 2003 @ 09:54:
Dan krijg je toch hetzelfde effect? Gebruikers gaan er dan weer voor om bovenaan te staan in dat overzicht. Dat willen we nu juist niet. We willen dat gebruikers uit zichzelf kwalitatief goede reacties plaatsen, ze moeten zich niet 'gedwongen' voelen door iets om in zo'n lijstje te komen. Dan bereik je IMHO sneller het tegenovergestelde...
ik denk dat dat een onderschatting is van de gebruikers en van het moderatie-systeem an sich, dat geen moedwillig karma-whoring zou moeten toestaan, de page-view optie is makkelijker te manipuleren dan andere waardes, zoals moderatie-score van posts, tweakotine en ook karma.

nog belangrijker; zorg dat de lijst dynamisch word en niet zo'n statisch vaststaand lijstje als nu, dat zal de extra specifieke moeite die mensen doen om bovenaan te komen ook doen afnemen, immers ze zijn er ook snel genoeg weer uit.

[ Voor 25% gewijzigd door RM-rf op 01-10-2003 11:06 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1